Ei täällä osata liittymissä ajaa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitäs näit tänään liikenteessä?
Collapse
X
-
Punainen A4 Kehä 3:lla Bembölen ylämäessä itäänpäin matkalla sankan savupilven jäljestämänä.
Ei tainnut ihan voimasavua olla, oli sen verran paljon sinistäkin joukossa.
Vastaantullessa ei kovin kummoisesti tämän enempää ehtinyt havainnoimaan, toivottavasti ei ollut kukaan forumilta, koska luultavasti rahanmenosavut oli ilmassa...
Comment
-
Riihimäelle tehdään kolmostielle uusi liittymä. Työt on luonnollisesti aloitettu sillä, että paikalle on tuotu lähes kilometrin matkalle 80 km/h:n nopeusrajoitus. Mitään muuta ei sitten olekaan tehty, paikalla ei ole edes koneita (havainto sunnuntailta 2.8.)
Ilmeisesti nyt halutaan varmistaa se, ettei kukaan noudata työmaakohtaisia nopeusrajoituksia vastedeskään, ei sittenkään kun töitä joskus oikeasti tehdään. Jos ulkomaan opintomatka on tarpeellinen, tässä tapauksessa voisi viedä työmaan liikennejärjestelystä vastaavan käymään vaikkapa Saksassa perehtymässä työmaa-aikaisiin järjestelyihin.
Comment
-
Samaa touhua se on ollut Porvoon motarillakin taas, sekä Kehä3-liittymän työmaalla että siitä Porvooseen päin viime viikkojen aikana, kun tekivät asfalttia uusiksi. Pari kolme kilometriä asfalttia jyrsitty vasemmalta kaistalta, jonka johdosta oikealla kaistalla rajoitus 50. Ainoat työkoneet koko pätkällä näkyi Östersundomin liittymäramppia pitkin ylös bussipysäkille ajettuina, työmiehiä ei niidenkään vertaa (La-ilta). Sen kontissa kiinni ajaneen mielestä ilmeisesti parinkympin ylinopeuskaan ei riittänyt. Vituttaahan tuo, mutta ei viitsi edes pienellä todennäköisyydellä korttia riskeerata ajelemalla satasta viidenkympin alueella, vaikka tilannenopeudeksi se olisikin ollut ihan hyvä. Ei kyllä taas vaihteeksi pahemmin vahvistanut uskoa järjenkäyttöön työmaarajoituksissa.
Ja tuohon edelliseen postaukseeni liittyen selvennettäköön vielä, että pyrin juurikin tuon vetoketjumallin mukaisesti kyllä tilaa tekemään, ja annan muutenkin tarvittaessa. Mutta juurikin se havaittavissa oleva järjetön perseily ja koko liikennevirran haitarijarruttelun aiheuttaminen oman edun nimissä saa kyllä sen tilan tilapäisesti katoamaan omalla kohdallani.
Comment
-
Itse elän siinä uskossa että esim. vasta uudelleen päällystetylle tielle ei voida antaa lupaa ajaa normi nopeutta jos siitä puuttuu vaikka vain kaista merkinnät. Siipä motarilla 80km/h. Vaikka ei olis enään yhtään konetta tai miestä koko tien pätkällä. Sieltä voi puuttua vaikka joku ihan typerä merkki tai muuta vastaavaa ja ei siis ole vielä valmis.
Comment
-
Juu, yksikin puuttuva kaistamerkintä on automaattisesti -20 km/h, riippumatta siitä mikä merkintä puuttuu ja onko sillä väliä. Tuossa Riihimäen liittymän työmaalla ei ole vielä tapahtunut _mitään_, mutta työmaarajoitus on päätetty inflatoida jo etukäteen.
Veikkaan paikalla päivystävän tutkapartion melko useasti.
Kohta näemme taas uutisissa, kun NCC:n/Menninkäisen/YIT:n joku iso tappi valittaa, kun autoilijat eivät kunnioita työmaarajoituksia. Hei, te aiheutatte sen ihan itse.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja quattro20v Näytä viestiItse elän siinä uskossa että esim. vasta uudelleen päällystetylle tielle ei voida antaa lupaa ajaa normi nopeutta jos siitä puuttuu vaikka vain kaista merkinnät. Siipä motarilla 80km/h. Vaikka ei olis enään yhtään konetta tai miestä koko tien pätkällä. Sieltä voi puuttua vaikka joku ihan typerä merkki tai muuta vastaavaa ja ei siis ole vielä valmis.
Mutta kahta asiaa en ymmärrä:
1) Miksi moottoritiellä kaistaviivojen maalaamattomuus vaikuttaa rajoitukseen? Eihän niitä viivoja näy talven jälkeenkään saatikka lumisateessa.
2) Miten niiden viivojen maalaamisen aloittamiseen kuluu aikaa asfaltoinnin jälkeen "viikkotolkulla"? Nopeasti saadaan aikaan vain varsinaisen maalauskoneen kuljettajalle tarkoitetut " ohjausmerkit" joidenka mukaan varsinaiset merkinnät tiehen maalataan.
Comment
-
On siihen Riihimäen liittymätyömaalle saatu kaiteet laitettua ihan kaistoihin kiinni, siltikin ne rajoitukset tuli huomattavasti ennen kaiteita.
Työpäivän aikana näki taas monta kiireistä jotka ei kuitenkaan ohittamalla voittaneet yhtään aikaan, Tampereella kun kaupunkiliikenteen linja-autoissa on varsin hyvin toimivat liikennevaloetuudet. Muutenkin jaksaa ihmetyttää, mitä sillä vähintään rajoituksen mukaan liikkuvan auton ohittamisella haetaan.
Comment
-
Kaakonkulmalla on nyt saatu kärsiä noista tilapäisistä tietyömaanopeusrajoituksista tuossa motariprojektissa muutaman vuoden. Sellainen "puoliempiirinen" tutkimus sanoo, että ainakin niinä aikoina jolloin itse liikkuu, niin rajoitukset ovat 80% varmuudella päin hanuria eli alennetut nopeudet, mutta ei _ketään_ remppaan/tiehuoltoon liittyviä ihmisiä/koneita yhtään missään! Komppaan niin Wisaa tässä asiassa - ja perkele - lähes jokapäiväisellä kokemuksella viimeisen muutaman vuoden aikana! Toki täällä on myös kohtia, missä tapahtuu koko ajan ja niissä rajoitukset on oikein jees.
Samassa yhteydessä olen kironnut nuo muuttuvat nopeusrajoitukset alimpaan helvettiin, koska samasta syystä niitä on ilmeisesti niin kiva ja helppo muutella kaikkien toiveesta, ettei tiehallintoa ns. v**tujakaan kiinnosta mikä numero sielä seisoo - ja taaskaan ketään/mitään yhtään ei missään. Tämä lienee osaa tulevaa sakotuskampanjaa, missä toleransseja yritetään kiristää entisestään.
Comment
-
Mutta kahta asiaa en ymmärrä:
1) Miksi moottoritiellä kaistaviivojen maalaamattomuus vaikuttaa rajoitukseen? Eihän niitä viivoja näy talven jälkeenkään saatikka lumisateessa.
2) Miten niiden viivojen maalaamisen aloittamiseen kuluu aikaa asfaltoinnin jälkeen "viikkotolkulla"? Nopeasti saadaan aikaan vain varsinaisen maalauskoneen kuljettajalle tarkoitetut " ohjausmerkit" joidenka mukaan varsinaiset merkinnät tiehen maalataan.
2) Käsittääkseni näitä maalari ukkoja ei vain ole tarpeeksi ketkä pysyisi kaikkien asfaltti ukkojen perässä. Lisäksi lyhyt maalaus kausi suomessa ja pitkä talvi kaikkien romujen kanssa. :)
Comment
-
Tuossa Riihimäen liittymän työmaalla ei ole vielä tapahtunut _mitään_, mutta työmaarajoitus on päätetty inflatoida jo etukäteen.
Veikkaan paikalla päivystävän tutkapartion melko useasti.
Kohta näemme taas uutisissa, kun NCC:n/Menninkäisen/YIT:n joku iso tappi valittaa, kun autoilijat eivät kunnioita työmaarajoituksia. Hei, te aiheutatte sen ihan itse.
Ps. Punainen B5 S4 farkku bitukka vois ottaa vähän rauhallisemmin tolsan juna-aseman sillan kohilla vaikka se biturbo kivat saudit siinä sillan alla antaakin. ;)
Comment
-
tässä tapauksessa voisi viedä työmaan liikennejärjestelystä vastaavan käymään vaikkapa Saksassa perehtymässä työmaa-aikaisiin järjestelyihin
Muutenkin meillä holhotaan (muun mukassa) noilla nopeusrajoituskylteillä käsittämättömän paljon; pari tkm Irlannissa tuntui aika erilaiselta tuossakin suhteessa. Huono päällyste, tie niin kapea että vastaantuleva kuorma-auto tuntuu hipovan ja pientareita ei ole, heti asfaltin reunasta alkaa yli 3m korkea tiheä pusikko tai pensasaita: 80 km/h. Hitunen enemmän leveyttä ja maalatut reunaviivat (ei välttämättä keskiviivaa): 100 km/h. Vaaran paikoissa (koulut, jotkin risteysalueet) tiessä merkintä "SLOW" - ei mitään numeerisia rajoitusarvoja. Aika paljon tuolla tuli ajettua "alinopeutta", kuten useimmat paikallisetkin.
En tosin ole tilastoihin perehtynyt, koliseeko tuolla pelti enemmän kuin meillä... Hyvinkin mahdollista.
Comment
-
Olipa joskus huhuja, että tietyöläiset olivat ehdottaneet työmaille "tuplamerkintöjä". Eli tietyömaan alueella olisi taulut josissa olisi kaksi eri nopeutta. Nopeustaulujen vieressä olisi ollut valo joka osoittaa kumpaa nopeutta sillä hetkellä noudatetaan. Tuota valo olisi sitten voitu keskitetysti vaihtaa työtilanteen mukaan. Ilmeisesti tuo idea sitten kaatui lain koukeroihin (ja haluttomuuteen muuttaa lakia).
Mitenköhän nykyisellään kun muuallakin on vaihtuvia nopeusrajoituksia. Jokohan niitä voitaisiin soveltaa ihan oikeasti muuttuviin kohteisiin?
Comment
-
Eilen jossain Hämeenlinnan eteläpuolella moottoritiellä minut ohitti autonvuokrausfirman Transit. Ajoin siinä inan yli 120km/h ite mutta mikäpä minä olen muita tuomitsemaan. Kova oli kyyti kuitenkin ja parikymmentä kilometriä pohjoisempana sama Transit tien sivussa hätävilkut päällä ja joku pikkupoika kusella moottoritien penkalla.
Eläköön ne kulttuurierot.
Comment
-
Ajelin Jeepin perässä, lähestyimme liikenneympyrää. Jeep kuski päätti tyynesti ennen ympyrää ryhmittyä vastaantulevan kaistalle ja lähti kiertämään ympyrää väärään suuntaan.
Kolaria ei sattunut, mutta kyllä Jeeppi ja jokin pakettiauto toisiaan ihmettelivät nokikkain ympyrän toisella puolella....
Comment
-
Tuo kääntyvällä kaistalla vilkun käyttö on vähän jopa paikkakunta kohtaista. Helsingissä jos kaksi kaistaa kääntyy vaikka vasuriin ja oikealla kaistalla käytät vilkkua, niin liikenne nykii vasemmalla koska siellä oletetaan että olet vaihtamassa kaistaa seuraavaa risteystä ajatellen. Esim hmlssa tälläinen ajattelumalli kannattaa unohtaa ja käyttää vilkkua koska muuten rytisee.
Comment
-
Vt11 joku lemminkäisen montun jälkee joku ilmeisesti ajanu pikkurellunsa traktorin perään, auttamattomasti tulee mieleen se että siellä on taas selattu facebookit ja instagramit ajaessa läpi jolloin hitaampaa ajoneuvoa ei ole osattu odottaa. Nykypäivän vaarallisin asia taitaa liikenteessä olla älypuhelin.
Comment
-
Onko muualla Suomessa tietyömaan päättymisen jälkeen liikennemerkkejä joissa osoitetaan normaalin nopeuden jatkuminen? Lahdessa on tietyömaita ympäri kylää enkä mielestäni ole yhdessäkään bongannut liikennemerkkiä joka ilmoittaisi tietyömaan loppumisen. Tänään ajoin kolmisen kilometriä tietyömaasta eteenpäin kunnes kohtasin seuraavan nopeusrajoitusta koskevan merkin.
Comment
-
Tämä juttu nauratti aamulla kun lehteä luin: http://www.valkeakoskensanomat.fi/Uu...tijuoppoa.html
Eilen aamulla töihin tullessa auto seisoi hädin tuskin pientareella poliisinauhoin koristeltuna ja tänä aamuna autoa ei enää näkynyt...
Comment
-
Yyteriin kävi matka maanantaina 2 tietä pitkin, vastaantulija päätti aiheuttaa pieni muotoista säväreitä matkalla.
Vastaan tuli rekka kärrynsä kera ja oliskohan ollut joku 100m matkaa siihen kun tajuan että sen vierellä on jotain. Noin sekunti siinä menee tajua että sieltä joku idiootti yrittää ohittaa yhdistelmää. Jarrua reippaasti ja onneksi kyseinen sankari tajusi miten pahasti se oli mokannut ja siirtyi takaisin omalle kaistalle.
Oli sitten sankari päättänyt lähteä ohittamaan heti kun keltaiset viivat vaihtui valkoisiksi välittämättä siitä että tie kaartaa oikealle ja että ohitetavan taakse saattaa jäädä joku katveseen...
Comment
-
Videomatskua eräästä tietyömaasta... Aikalailla varmasti jos noista tietyömaan jälkeisistä risteyksistä ajaa tuohon Niemenkadulle niin saa nauttia 50km/h nopeusrajoituksesta. Kyllähän tossa pitäis olla jotain nopeusrajoitusmerkkiä nostamassa rajoitusta 30.stä 50:iin, ei toi koko pätkä voi millään olla tarkoitettu 30-rajoitukselle.
http://www.iltalehti.fi/autot/2010070211978105_ae.shtml
Pitäis varmaan laittaa kaupungin teknilliselle puolella palautetta.
Comment
-
Nopeusrajoitus loppuu tietyötä seuraavaan risteykseen noin 12 sekunnin kohdalla koska sen jälkeen ei ole uutta 30 rajoitusta? Taajamassahan on 50 rajoitus jos sitä ei liikennemerkillä toisin määrätä. Eihän sivutieltä tulija tiedä mikä rajoitus ennen risteystä on joten 50 se risteyksestä eteenpäin jatkuu. Eri asia olisi jos olisi nopeusrajoitusalue kyltti.
Comment
Comment