Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitäs näit tänään liikenteessä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Noh itse olen näillä motareilla nähnyt kanssa kaiken. Lahdenväylällä tullut mummo kolmen kaistan yli päin, subaru kääntynyt paikaltaan tien sivusta eteen (oli muuten se legendaarinen ihme ettei kolissut, 120kmh vauhtia itsellä), autot roikkumassa niin perseestä, että sen radio kuuluu jo takapenkillä... Muutan kohta Lappiin ja ostan hevosen...

    Comment


      Voi sitä likimaista inhimmillisesti ymmärtää, mutta johonkin on se raja kuitenkin vedettävä... Tätä näkee jo niin usein, että jossain vaiheessa joutuu toteamaan, ettei tänään ollut suinkaan ainoa päivä, jolloin "näki tätä liikenteessä".

      Miten käy näin, että liikennekäyttäytymisen "aakkoset" jää niin monelta loppuun asti sisäistämättä, vaikka ollaan jo (ilmeisesti) pitkään ajokortti kourassa sujahtelemassa tiellä jos toisellakin?

      Kysymys lienee siinä, että jos jo K-kirjaimen kohdalla ollaan ongelmissa, niin mitä muiden kohdalla voi tapahtua? Moni varmaan tietää, että moottoritien laidassa on paikkoja, joilla nimeksi kiih-dy-tys-kais-ta. Kuitenkin näyttää, että jos tiedetään, niin ei sellaisten tarkoitus näytä vähempääkään kiinnostavan...

      Tullaanpa sitä rauhassa 100-alueella motarilla kunnollisen ihmisen tapaan liikennevirran mukana viisari jossain 95...105 paikkeilla ja nähdään oikealla tuo sama pahamaineinen kaista, jossa liikkuu jokin punaisen värinen kulkuneuvo, joka täydessä rauhassa on kaistan loputtua "ryhmittymässä" suoraan eteen, paitsi että... hänen nopeus on tuskin edes 80 luokkaa - eli ihan kylmästi luullaan, että kiilaudutaan eteen. Tässä tapauksessa oli vielä tilaa viime tingassa vetää vasemmalle kaistalle, mutta jos ei sitä satu olemaan eikä oikeasti olisi varaa äkkijarrutukseenkaan? Mitä sitten? Äkkijarrutetaanko talvikelillä ja rukoillaan, ettei takana tule ketjukolaria - vai pitäisikö oma auto vaihtaa johonkin vakuuttavamman muotoiseen avolavaan, jolla työntää sellaiset tien sivuun tai seinään.

      Suomalaisen ajokokeen yksi oleellisiä asioita on usein ollut nopeusmittarin tuijottelu, mutta siitä riippumatta näyttää monelle olevan täysin ylivoimaista tajuta, miten pitäisi saavuttaa oikea nopeus ennen ryhmittymistä moottoritielle. Tuloksena joudutaan vaaraan itse ja vaarannetaan muutkin.

      Comment


      • Järvenpään etelä ramppi Helsinkiin päin on tuon päin hanuria liittymisen pioneeripaikkoja. Körötellään miltei jatkuvasti noin 60-75kmh motarille. Aina kuitenkin henkilöauto edessä. Toki se ramppi on ylämäkeen, mutta kyllä nuo autot sen satasen olisivat saavuttaneet.

        Comment


        • Tosiaan, pari päivää sitten ajelin illalla motaria pitkin ja sieltä kiihytyskaistalta tulee skoda.
          Aivan tyhjä moottoritie, vain minä ja hän, silti se nopeus (n. 80, itselläni n.vajaa 100) pitää sovittaa sen mukaan, jotta juuri pahasti kulkee minun kyljen vieressä. Ja eikun röyhkeästi kaistan vaihtoon, pakko oli koukuta vasempaan, jottei päälle tule.
          Sinne se taisi jäädä 80:mppiä köryyttelemään, satoihan vähän lunta.

          Comment


            Näin itseni körröttelemässä 40 km/h 80:n rajoituksilla rystyset valkoisena. Alla neliveto (ei quattro) ja hyvät nastat, siltikin lipsu vähän sinne sun tänne. Satoi ja paikka paikoin vesi jääty tienpintaan- oli aivan ***tanan liukasta. Tuntu helpotukselta päästä auraamattomalle soratielle- siellä oli ns normaali talvikeli

            Comment


              Suolaa suolaa ja enemmän suolaa. Miks ihmeessä sitä pitää kylvää niin pirusti? Miksi talvellakin pitää saada teille kesäkeli? Ymmärtäisin jos suolattaisiin pahimmat mäet raskasta liikennettä varten, mutta nykyinen meininki ampuu vähän yli. Ja kyllä sillä yhistelmällä pääsee lumisellakin tiellä eteenpäin tuolla maakuntien syrjätaipaleilla.

              Ja huomiona, niin olipa kiva ajella Juukaan Kontiolahden jälkeen, kun tiellä vallitsi tuo kyseinen normaali talvikeli. Rengasmelukin vaimeni miellyttäväksi huminaksi.

              Ehkä se suola on niitä varten, jotka eivät osaa liittyä moottoritiellekään. ;)

              Comment


                Bimmeri-kuskin. Oikean puoleiselta kaistalta yhden kaistan yli vasemmalle kääntyvien kaistalle aamuruuhkassa ilman vilkkua. Mikähän tuossa vilkun käytössä on niin vaikeaa nykyään, varsinkin jos tuollaisia peliliikkeitä tekee?

                Comment


                • Tulipas tuossa ostettua koelautakamera niin saa talteen näitä maailmanmatkaajia joilla ajotaidot hukassa.

                  Comment


                  • Itse myös tallentanut jo reilun 3kk.
                    Jostain syystä näitä on nyt kameran hankinnan jälkeen ilmennyt hävyttömän vähän, mutta toki jotain aina tarttuu mukaan...

                    Comment


                      Näin tänään taas esimerkin mistä ainekset kaiken maailman ihmeellisille onnettomuuksille tulee:
                      Motarilla Ducato hätävilkut päällä pientareella, 100 m ennen lähtee Skoda ohittamaan kuorma-autoa- tuli ahdasta kun kuorma-auto väisti vasemmalle. Sitten Skoda-kuski jäi munimaan 90 km/h vasemmalle ja kuormuri kiihdytti samaan vauhtiin, Skoda hoiperteli keskiviivan päällä. Herätin kuskin huomion että 100 km/h rajoituksella joku voisi haluta ohikin yhdellä pitkien räpäytyksellä. Skoda sitten vähitellen siirtyi oikealle, kuski mulkoili pahasti kun menin ohi. Hoipertelun ja heikon havainnoinnin syykin paljastui- oikeassa kädessä oleva kulmikas vehje 4,5 tuuman valaistulla näytöllä jota kuski räpläsi vasurilla

                      Comment


                        Suola-auton. Olin stopmerkin takana pysähtyneenä, vilkku päällä ja aikeissa kääntyä risteävälle maantielle kun näin tuon maanteiden uljaan ritarin saapuvan oranssit majakat muita kulkijoita tervehtien. Tajusin että ei saatana, tuon taakse ei voi jäädä. Tuli siinä otettua hiukan aiottua terävämpi q-lähtö pysähtymismerkin takaa että ehti kääntymään suolaajan edelle.

                        Comment


                        • Alkuperäinen kirjoittaja Sammakko Näytä viesti
                          Usein käy niin, että yrität kiihdyttää auton eteen niin nämä sankarit kiihdyttävät samaan tahtiin siinä luulossa, että liityt taakse.
                          Itseä ottaa kuulan, kun jonkun on pakko päästä eteeni ja sitten siihen päästyään ajaa hiljempaa nopeutta, kuin minä. Ottaako luonnolle vai miksi ei voi jäädä taakse? Näissä tilanteissa ei edes ole autoa takanani ja itse ajan varmasti suurinta sallittua.

                          Comment


                          • Jäätävä läheltäpititilanne paikallisella pikkutiellä; 30km/h rajoitus ja suojateitä n. 100m välein. Pysähdyin suojatien eteen, kun siinä tien reunassa nökötti joku oman reppunsa kokoinen ala-astelainen tuijottamassa autoni valoja kohti, ilmeisesti pyrkimässä tien yli. Kun muksu lähtee ylittämään tietä, niin joku takaa saapunut vitun epäihminen lähtee reilulla ylinopeudella (siinä määrin vauhdilla, että en pimeässä rekisteröinyt autosta muuta kuin takavalot) ohittamaan minua vastaantulijoiden kaistan puolelta, samalla kun lapsi on kävelemässä edestäni suoraan auton alle. Muuta en tajutessani tilanteen ehtinyt tehdä kuin paniikkireaktiona lyödä itse töötin pohjaan. Tyttö jäi tärisemään paikalleen siihen keskelle suojatietä, itse nousin autosta ja yritin keksiä miten selittää mitä siinä tapahtui ja miksi soitin torvea, jolloin meinasi vielä tulla käytännössä nyrkistä päin näköä, kun lapsen isä ryntäsi ilmeisesti töötin perusteella läheisen rivarin pihalta ja käsitti äkkiseltään tilanteen hieman väärin. Ahdistaa ja vituttaa aivan suunnattomasti kun ei saa mielestä mitä tuossakin olisi voinut käydä. Joskus tekisi mieli vain vaihtaa julkisiin...

                            Comment


                            • Alkuperäinen kirjoittaja Kilu7 Näytä viesti
                              Itseä ottaa kuulan, kun jonkun on pakko päästä eteeni ja sitten siihen päästyään ajaa hiljempaa nopeutta, kuin minä. Ottaako luonnolle vai miksi ei voi jäädä taakse? Näissä tilanteissa ei edes ole autoa takanani ja itse ajan varmasti suurinta sallittua.
                              Tuleeko tässä kohtaa kiihdytettyä, että liittyvä autoilija ei vain pääse eteen? Sillä vasemmalla puolella ajavalla ei ole muuta huolta, kuin ajaa eteenpäin ja tasaisesti jotta kanssa autoilija pääsisivät liittymään, koska ei noi kiitotiet nyt monestikkaan niin pitkiä ole, että siinä kerkiää montaa minuuttia ihmettelemään mitä tekee. Ei voi niin paljoa ottaa luonnon päälle, että otetaan kanssa autoilijat huomioon ilman hermojen kiristelyä. Ei ainakaan itsellä.

                              Jos autoilija jää nutaamaan eteen niin eiköhän tuosta pääse ohi tarpeen vaatiessa? Tämä menee jo vähän jankkaamiseksi, kun kaikilla on oma mielipide. :)

                              Comment


                                En tiiä mikä noilla Nissan Almeroilla on mun autoja vastaan. 100nen meni lunariin kun Nissan Almera käänty eteen, nykyiseen taas parkkipaikalla Almera peruutti nokkaan siten, että puskuri meni maalaukseen. Tänään sitten eräs Almera kuski ei ymmärtänyt ilmeisesti lumen takia, että missä hänen kaista menee ja meinasi tulla kylkeen. Ilmeestä päätellen ei edes ilmeisesti ymmärtänyt, että miksi tööttäsin. Se talviajokortti olis ihan kätevä juuri tuollaisten takia...

                                Comment


                                  Näin, tai paremminkin koin. Oli kyllä mun Helsingin taksikyytien pohjanoteeraus tänään (~100 kyytiä tänä vuonna). Toyotan kyydissä, joissa ilmeisesti portaattomasti liikkuvan polkimen tilalla on joku kolme-neljä asentoinen kaasupoljin. Olipahan nykimistä ja lisäksi poukkoilemista kaistojen välillä. Vaikka jono meni tasaisesti eteenpäin, niin piti kokoajan kiihdyttää se 10m väli kiinni ja sitten jarrulla taas eroa. Ja kertaakaan ei yli 2sek mennyt ettei olisi nykitelly kaasulla.

                                  En tiedä vaikuttiko, että kuljettaja tais olla lähempänä 70:ää kuin 60:tta, mutta kuitenkin. Parasta oli, että ajeli myös automaattilootan manuaalipuolella, kun kierrokset huiteli siellä 3000 paremmalla puolella kehä1 jonoissakin.

                                  Olis ollut palautteen paikka, mutta olen pitäytynyt hyvän palautteen antamisessa, olisinko kolmesti kehunut kyydin olleen sellaista, mitä taksikyydiltä odottaa.

                                  Comment


                                    Juuri kun tässä edellinen perseily on unohtunut, niin tänä aamuna tuli toinen ja pari napsua vakavampi liikenneturvallisuuden kannalta. VT3:lla Pirkkalassa Savupoikien liittymästä tullut tila-autokuski halusi minut kiilata keskikaiteeseen. Olin vasemmalla kaistalla, koska olin aikeissa ohittaa edellä menevän rekan. Näin hyvissä ajoin kun tilaihme tulla valutteli hissukseen liittymää moottoritielle. Koska kiire ei tuntunut olevan hänellä, niin ehdin jo unohtaa kunnes tajusin että se auto on rinnallani ja tulee minua kohti. Väistin enemmän vasemmalle ja tämä molonöyhtä vaan kiilaa lähemmäs. Lopulta se oli niin lähellä, että olisin voinut molonöyhdän nenäkarvat laskea. Rekan perä alkoi lähestyä ja olin varma että nyt rysähtää, itse olin pientareella liki kaiteessa kiinni, aurasin samalla lumisohjoa ja tämä tilaihmeen kuski vain pysyy rinnalla. Siitä välistä ei kaksi autoa olisi kunnialla sopinut rekan ohi. Viimetipassa tämä teiden ritari lyö liinat kiinni ettei törmää rekan perään ja välittömästi kun olin ehtinyt rekan rinnalle, tämä ilmestyy puskuriini kiinni. Niin, miksi en sitten jarruttanut ja päästänyt toista ohitseni. Siinä pientareella sohjossa ajaessa, noin 100-110km/h ei tuntunut hyvälle alkaa jarruttelemaan kovinkaan voimakkaasti. En kyllä ymmärrä että mitä tämä molonöyhtä oikein ajatteli. Ja miksi minä noita olen alkanut ympärilleni haalimaan.

                                    Comment


                                      Lohjalla liikennekylttyyriä: Tynninharjun liikenneympyrässä bussi toisella puolella ja kevytkuorma-auto toisella puolella. Kummatkin niin ettei niiden vierestä päässyt ja niiden takana olevat autot tukki heiltä ulosmenon ympyrästä. Kauankohan jengi seisoi tuolla miettimässä pattitilannetta?

                                      Comment


                                      • Alkuperäinen kirjoittaja Sammakko Näytä viesti
                                        Tuleeko tässä kohtaa kiihdytettyä, että liittyvä autoilija ei vain pääse eteen?
                                        Jos autoilija jää nutaamaan eteen niin eiköhän tuosta pääse ohi tarpeen vaatiessa? Tämä menee jo vähän jankkaamiseksi, kun kaikilla on oma mielipide. :)
                                        Ajan yleensä vakkarilla, joten ei ole tarve turhaan kiihdytellä. Tuo mainitsemani tilanne tapahtuu valtateillä. Siellä ei välttämättä pääse helposti ohittamaan vastaantulevasta liikenteestä johtuen ja varsinkin jos keskikaide estää.

                                        Comment


                                        • Tuollaisessa hattiksen mainitsemassa tapauksessa olisi oikein kohtuullista, että suojatien eteen pysähtynyt auto peittäisi ohittavalta autolta ajolinjan. Todella ikävää on se, että alakouluikäisiä lapsia ei uskalla päästää nelikaistaisen tien yli, kun varsinkin Oulussa yleisesti hyväksyttynä sääntönä tuntuu olevan, että suojatien eteen pysähtyneen auton saa ohittaa. Tai sitten pitäisi blokata molemmat samaan suuntaan menevät kaistat pysähtymällä kaistaviivan päälle tai vinottain.

                                          Comment


                                          • Nämä suojatiet on pahoja. Ihmisillä ei ole edelleenkään mitään hajua mitä ne tarkoittavat. Erittäin ikävää, koska varmaa on se, että pikkuisia kuolee nyt ja tulee kuolemaan kiitos tämän kulttuurin, jossa ei välitetä yhtään valkoisista viivoista. En ymmärrä, itsellä ei ole ikinä ollut niin kiire, etten olisi ehtinyt odottamaan. Jos kyse on siitä, että ei osaa ajaa, niin hommatkoon automaattiauton...

                                            Comment


                                            • Itse pelastanut ihimsen joko kuolemalta taikka vakavalta vammautumiselta tuon tyyppisessä tilanteessa. Oltiin ylittämässä suojatietä missä autoilija pysähtyi toiselle kaistalla niin eikäs sieltä tullut joku kilipää sopivaa nopeutta toista kaistaa pitkin. Itse olen sen oppinut näitä uusisia lukemalla, että AINA pitää kuitenkin katsoa vielä sen auton taakse tuleeko sieltä ketään. Tämä rouvas henkilö käveli eteenpäin muissa ajatuksissaan ja varmasti olisi kävellyt suoraan auton eteen ellei kaverin kanssa oltaisi kovaan ääneen herätelty, että auto tulee. En muista nappasinko hihasta vielä kiinni, mutta varmasti pelästyi.

                                              Comment


                                                XL-busterin motarin ohituskaistalla ohittamassa noin 120 kmh vauhdilla. On se kumma kun tuonkin kokoluokan pakettia pitää kiskoa reikä päässä...

                                                Comment


                                                  Niinpä. Se on vain yleensä niin, ettei kukaan kiroile jos joku menee moottoritiellä peräkärry perässään moottoritienopeutta, tai kovempaakin. Mutta jos se joku ajaa juuri sitä sallittua nopeutta sille yhdistelmälle, niin heti kiroillaan kun pitää olla tientukkona sen kärryn kanssa :)

                                                  Comment


                                                    Tuli noista suojateistä mieleen tapaus viikko tai kaks takaperin. Itse pysähdyin suojatien eteen päästämään ihmisiä yli. Kun viimeinen näistä ylittäjistä oli oman keulan kohdalla niin takana oleva bussi rupesi huudattamaan torveaan ja vilkuttelemaan pitkiä valoja. Kun sitten vihdoin katsoin , että voin muita vaarantamatta mennä suojatien yli, niin tämä bussi tuikkaa töötti pohjassa minusta ohi ja päin punaisia seuraavista valoista.

                                                    Tapahtuma siis kävi tässä kohtaa, ja itse olin oikean puoleisella kaistalla tuossa suojatien edessä ja jatkoin samaa kaistaa kääntyen vasemmalle. Bussi siis ampaisi tuonne oikealla kääntyvälle kaistalle ja päin punaisia noista seuraavista valoista.

                                                    Comment


                                                      Vuosaaren ABC Delin parkkipaikalla on yksi paikka, joka on tehty jalankulun suojatieksi ja merkillä kielletty pysäköinti. No tohon viereen eli siihen paikkaan ajoi poliisi ja jannut meni kahville..

                                                      Eilen Helsingin sisällä nelikaistaisella kaupunki väylällä, jossa oli vielä lisäksi valojen kohdalla vasemmalle kääntyjille oma kaista. No siinä vasemmalle odotti poliisi kääntymistä punaisilla valoilla ja samaan aikaan suoraan menijöille tuli punaiset. Meni muuten melko moni suoraan rehellisesti punaisia päin siitä poliisien edestä, ei kiinnostanut virkavaltaa sekään.

                                                      Ne ketkä punaisiin jäi poliisien vierellä, näytti mulkoilevan poliisien suuntaan ja pyörittelevän päätään :)

                                                      Comment


                                                      • Sopii hyvin edellisen perään. Tänään kehällä ja motarilla ajoi ambulanssi (uusi mersu) ilman takavaloja sateella.

                                                        Comment


                                                          Eilen Porvoon motarilla hiukka ennen Tolkkisten liittymää ensimmäisen kopan Yaris tuli vasten liikennettä. Oli vissiin mopo pyörähtänyt vesiliirrossa, kun oli notkelmassa tolkuttomasti vettä. Hiukka säikäytti, kun katsoi valojen tulevan omaa kaistaa vasten ja itsellä vauhtia se satanen.

                                                          Hiukka ennen tätä Sipoonlahden paikkeilla joku, toivottavasti ei täkäläinen, 4F Allroad hiillosti ensin emännän autoa aivan perseessä tovin. Emännällä cruise päällä ja ajoi valtavirran mukana. Sittemmin paloi itsellä käämi, kun jää eteen linkuttamaan ja polttamaan jarruvaloja edessä olevan Golfin perseeseen. Päätin sitten ässällä provosoitua ja näyttää kuskin käyttämän ajotyylin hänelle itselleen. Roikuin siis perseessä kiinni sen aikaa mitä hän motaria ajoi. Ihmettelin vain, ettei sitten kestä itse hiillostusta, jos sitä muihin kohdistaa. No eipä pitäisi itsekään provosoitua, mutta toisinaan väsyneenä ajatus katkeaa..

                                                          Comment


                                                          • Kolmostiellä joku pikkukinneri hinas vasenta kaistaa kilometritolkulla, menin sitten aikani ooteltuani oikeelta ohi ja tää sankari alottaa armottoman valoshown edelleen siellä vasemmalla kaistalla roikkuen. :D

                                                            Comment


                                                            • Tänään neljän ruuhkassa Hiace-kuski loisti Itiksen kupeessa.
                                                              Käännyin tämän sankarin eteen Varikkotielle ja jatkoimme kohti kauppakeskusta autojonon mukana. Paitsi että tämä sankari hiillosti koko ajan takapuskurissa kiinni. Mä en ymmärrä sitä että ajetaan ruuhkassa, kaikki kaistat ovat täynnä autoja niin pitää hiillostaa puskurissa roikkuen?
                                                              Se on aivan sama ollaanko viisi metriä edempänä vaiko ei.

                                                              Pääsimme sitten kolmen liikenneympyrän jälkeen Marjaniementielle. Edessä parinsadan metrin päässä risteys jossa palaa punaiset. ollaan kumpikin vasemmalla kaistalla josta käännytään vasemmalle Kauppakartanonkadulle.
                                                              Alkoi jo itseäni vituttamaan tämä hiillostus ja painoin vähän jarrua. Samaan aikaan edessä vaihtui valot vihreälle jolloin painoin kaasua. Mulla ehkä parin autonmitan väli siihen edessä olevaan. Samaan aikaan tämä pakukuski oli tehnyt peliliikkeen ja lähtenyt runttaamaan ohi oikeaa kaistaa.
                                                              Sieltä sitten kiilasi takaisin vasemmalle siten että jouduin jarruttamaan suht voimaakkaasti ettei olisi vienyt etunurkkaa mennessään.
                                                              Väläytin tästä kiitoksena pitkiä tälle teiden sankarille joka sitten kuitenkin kesken kovan kiireen ehti pysähtymään risteykseen vihreän valon palaessa.

                                                              Muutaman sekunnin jälkeen matka jatkui samassa autojonossa pitkin Kauppakartanontietä. Olisin ajanut varmaan perässä mihin tämä paku sitten olikaan menossa mutta piti hakea muksu tarhasta niin jäi tekemättä.

                                                              Auton omistaa Loviisan Perusturvakeskus. Terkkuja.
                                                              Viimeksi muokannut Sadsam; 20.12.2014, 01:40. Perustelu: Poistettu ylimääräisiä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X