Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitäs näit tänään liikenteessä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mannerheimintieltä käännyttäessä Tukholmankadulle ajoi ML mersu vasenta kaistaa ja minä ajoin muutaman auton mitan päässä oikeata kaistaa. Shellin kohdalla on risteys jossa liikennevalot. Meillä valot näyttivät vihreätä, mutta mersu pysähtyikin suojatien eteen päästämään kahta vanhusta tien yli. Heillä siis punaiset valot päällä. Onneksi näin tilanteen ja sain tehtyä lukkojarrutuksen suojatien eteen kun vanhukset lähtivät ylittämään tietä punaisia päin. Kun vanhukset olivat tien ylittäneet niin mersu laittoi lämän tiskiin ja kiihdytti noin 80km/h nopeuteen jatkaen sitä koko Tukholmankadun ajan. Kyllä minä mieleni pahoitin tästä tilanteessa. Toivottavasti tämä mersupelle ei jatkossakin päästele esim. lapsia tuolleen tien yli. Varsinkin pimeällä. Olisin niin toivonut keskustella tämän kuljettajan kanssa liikennesäännöista ja turvallisuudesta. Hän varmastikkin luuli tehneensä oikein ja pitää nyt itseään jalankulkijoiden sankarina.

    Comment


    • Sanopa muuta. Tuo on aivan hanurista, käy vielä todella huonosti, kun noin tekee. Se on paha pätkä muutenkin pimeällä, koska löytyy kolme (?) valotonta suojatietä ja kaikissa todella huono näkyvyys.

      Comment


        Olen rikkonut tieliikennelakia, koska olen halunnut tehdä liikenteestä omalta osaltani sujuvampaa ja halunnut huomioida muutkin autoilijat. Olen siis moottoritiellä väistänyt rampilta tulevaa vasemmalle kaistalle, jotta moottoritielle tuleva pääsisi jouhevasti muun liikenteen mukaan. Tänään tuo kohteliaisuus palkittiin siten, että vastedes pidän tiukasti kiinni omasta etuajo-oikeudestani, enkä väistä ketään (paitsi hälytysajoneuvoja) rampilta tulevaa. Aamulla joku kiireinen pallinöyhtä kiitti väistämistäni siten, että kiihdytti rinnallani ja kiilasi eteeni siten, että tuulilasille lentävä loska ja kura hävitti näkyvyyden täysin muutamiksi sekunneiksi, vaikka pyyhkijät olivat päällä. Olosuhteet oli tällaiselle perseilylle hyvin oivalliset, oli pimeää, loska, kura ja vesisumu lensi ja räntää satoi taivaan täydeltä. Ennen tien päällä kiirettä piti Hiacet nyt ne on vaihtuneet Transportereihin.

        Comment


        • Aamulla aura-auto Kehä 3:lla Bembölessä auraamassa märkää tietä. Kai sitä vettäkin pitää aurata.
          Toki samalla piti suolata.
          Komeasti kipinöi ja lenteli asfaltinkappaleita ympäriinsä.

          Comment


            Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
            Olen rikkonut tieliikennelakia, koska olen halunnut tehdä liikenteestä omalta osaltani sujuvampaa ja halunnut huomioida muutkin autoilijat. Olen siis moottoritiellä väistänyt rampilta tulevaa vasemmalle kaistalle, jotta moottoritielle tuleva pääsisi jouhevasti muun liikenteen mukaan. Tänään tuo kohteliaisuus palkittiin siten, että vastedes pidän tiukasti kiinni omasta etuajo-oikeudestani, enkä väistä ketään (paitsi hälytysajoneuvoja) rampilta tulevaa. Aamulla joku kiireinen pallinöyhtä kiitti väistämistäni siten, että kiihdytti rinnallani ja kiilasi eteeni siten, että tuulilasille lentävä loska ja kura hävitti näkyvyyden täysin muutamiksi sekunneiksi, vaikka pyyhkijät olivat päällä. Olosuhteet oli tällaiselle perseilylle hyvin oivalliset, oli pimeää, loska, kura ja vesisumu lensi ja räntää satoi taivaan täydeltä. Ennen tien päällä kiirettä piti Hiacet nyt ne on vaihtuneet Transportereihin.
            Eli Transportteri teki Pirkanmaan liikenteelle suuremman palveluksen kuin varmaan ymmärsikään. Toivottavasti pysyt kannassasi.

            Comment


              Mitä pahaa liikenteen sujuvuuden parantamisessa on. Vaikka rampilta tulevalle tietä antaessa lakia rikkookin niin mitä se ketään oikeasti haittaa. Kai nyt jokainen osaa peilejä käyttää eikä vaihda sitä kaistaa jos sitä on joku takaa tulossa. Täällä vaan jokaisella on niin kova tarve pitää oikeuksistaan kiinni, ja siksi täällä ei liikenne sujukaan likimainkaan niinkuin sivistysvaltioissa joissa joustetaan ja yritetään tehdä liikenteestä kaikille sujuvaa.
              Varmasti olet myös sitä vastaan jos olet itse ruuhka-aikaan odottanut pihasta tai sivutieltä päätielle pääsyä 10 minuuttia ja joku antaa tietä vaikka ei ole velvollinen näin tekemään. Sehän parantaisi sujuvuutta.

              Comment


              • Itsekkään en oikein ymmärrä sitä tien antamista henkilöautoille. Koska syy on yleensä se että, moottoritielle liitytään 80km/h ja kiihytetään sataseen vasta moottoritiellä. Se ei ainakaan ole sujuvaa.

                Ite annan tilaa pakettiautoille (koska esim. Vapari transportteri on tosi nihkeetä saaha 100km/h kulkemaan rampilla), kuorma-autoille ja linja-autoille.

                Comment


                  Sitten kun sitä tilaa ei anneta, niin kiihdyttäjä toppaa kiihdytyskaistan päähän ja jää sinne odottamaan tyhjää tietä. Sekö sitten on sitä sujuvaa ja suvaitsevaa liikennettä? Katsokaas kun seassamme on myös epävarmoja kuljettajia.
                  Eikä se toinen autoilija aina ole se kiilaileva mulkku, vaikka hyvin usein näin tuntuu olevan. ;)

                  Niin ja itse näin tänään pariinkin otteeseen rinnalla kiihdyttelijöitä. Juurikin moottoritiellä. Mikä ihme siinä on, että jos ajan vakkarilla hiljalleen ohi, tulee matelijalle yhtäkkiä hirmuinen tarve kiihdyttää samaan nopeuteen. Ajellaan siinä sitten vierekkäin. En ymmärrä.
                  Viimeksi muokannut GaIIe; 12.12.2014, 17:27. Perustelu: Lisätty havainto motarilta

                  Comment


                  • Oliko muuten näin, että Ruotsissa on väistettävä rampilta tulevaa?, vai oonko mie ihan ulkona tuosta asiasta?

                    Comment


                      Jos epävarmuus on niin hallitseva ettei uskalla ajaa 100km/h niin jokaiselle moottoritielle löytyy myös alemman nopeusrajoituksen vaihtoehto.

                      Comment


                        Totta tuokin. Ja ylipäätään jos pelottaa siellä ratin takana, niin minun mielestä sitten ei kannata lähteä ollenkaan.

                        Comment


                          No niin, tästähän saatiin keskustelu aikaan. Kirjoitin viestini ehkä vähän sekavasti, joten tarkennetaan sitä hieman. Ajoin siis moottoritiellä, jossa autoja ei ollut ruuhkaksi asti. Ajoin oikeaa kaistaa kuten pitääkin ja näin jo kaukaa että portteri tulee ramppia pitkin motarille. Siirryin vasemmalle kaistalle, eli annoin kohteliaasti tietä. Huomattakoon, että edessä oli hyvinkin tyhjää baanaa. Ajoin vasenta kaistaa ja portteri pääsi hienosti tielle. Sitten tapahtui sellaista, mikä minun kohteliaisuuden sai loppumaan. Edelleen edessä oli tyhjää, katsoin peilistä että portteri kiihdyttää oikeaa kaistaa ohi ja ajattelin sitten kun se on ohi mennyt, palata takaisin oikealle kaistalle. Mutta tämä, edelleenkin molonöyhtä, tyhjällä tiellä kiilaa minun eteen vasemmalle kaistalle, siihen ei oluut mitään syytä koska edessä ei ohitettavia ollut,vaan tyhjää tietä.

                          Eikä se toinen autoilija aina ole se kiilaileva mulkku, vaikka hyvin usein näin tuntuu olevan. ;)
                          Mikäpä tämä portterin kuski sitten oli, ellei kiilaava mulkku? Sehän olisi voinut painaa pakoputki punaisena horisonttiin sitä oikeaa kaistaa kenenkään sen menoa häiritsemättä.

                          Comment


                          • Olisko se kuitannut sulle kun "rikoit" lakia :)

                            Comment


                              Portteri sinimiekkojen ja yrittivät provota....

                              Mulkkua toimintaa kuitenkin.

                              Comment


                                Ihan normimenoa täällä päin. Yleensä tullaan se 20km/h alinopeutta rampista kaistalle, oikaistaan pari kertaa ratti ja sitten aletaan painamaan kaasua, kunnes päästään 20km/h ylinopeuteen, jonka jälkeen pudotetaan taas alinopeuteen. Yhtä rasittavaa, vaikka vaihdat kaistaa vasta kun toinen on jo tullut hitaana eteen. Cruisella ensin mennään humahtaen ohi, sitten auton mitan päässä ohimeno lakkaa, ja lopulta voi peilistä katsoa kun tullaan oikealta ohi.

                                Tuo rampilta tulevien väistäminen (poislukien rekat jne.) ei omasta mielestäni paranna sujuvuutta, koska:
                                - porukka ottaa tavaksi olla välittämättä kolmiosta
                                - yllämainittu, jossa rampilta tulleen nopeus kelataankin kovemmaksi
                                - rampilta tullessa on välillä vaikea havaita minne se tarpeettomasti kaistaa vaihtanut oikein hetkeksi katoaa. Toki ei niin paha kuin motarilla ajavien nopeuden pumppaaminen.

                                Itse vaihdan yleensä vain, jos on täysin tyhjää ja näen jo kaukaa, että sieltä rampista tullaan niin saatanan hiljaa ja kohta saan kuitenkin ohittaa. Normaaliliikenteessä olen ruvennut pitämään vain cruisella sen oman kaistani.

                                Comment


                                • Joku jantteri hinas Lempäälässä letkaa maantiellä viittäkymppiä pitkät päällä, vastaantulijat varmaan reaktioista päätellen arvosti, siitä puolen kilometrin jonosta perässä puhumattakaan...

                                  Comment


                                    Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
                                    Mikäpä tämä portterin kuski sitten oli, ellei kiilaava mulkku? Sehän olisi voinut painaa pakoputki punaisena horisonttiin sitä oikeaa kaistaa kenenkään sen menoa häiritsemättä.
                                    Ihan yleisesti puhuin tuossa omassa viestissä. Tuo portterikuski oli kyllä sellainen mulkku.

                                    Enkä minäkään tietenkään väistä jos toinen kaista on varattu tai sieltä kiihdytyskaistalta nimenomaan osataan tulla.

                                    Comment


                                    • Olen myös pahemmanl luokan rikollinen. Annan nimittäin aina tietä rampilta tulevalle. Varmistan toki, että en kiilaa kenenkää eteen kaistaa vaihtaessa. Isompi vaara siinä mielestäni on, jos et sitä sopivaa rakoa löydäkkään niin vedät liinat kiinni liittymän päässä. Usein käy niin, että yrität kiihdyttää auton eteen niin nämä sankarit kiihdyttävät samaan tahtiin siinä luulossa, että liityt taakse.
                                      Hankalaksi tämän myös tekee sen, että kun kaikki tietää suomalaisten turvavälit niin mihinkäs liiityt vähänkin ruuhka-aikaan?

                                      No, tämä on vain minun näkemys liikenteen sujuvuudesta.

                                      Comment


                                        Olen vuosia ajanut VT3:a ja VT9:ää (Tampereen läntistä ohitustietä) noin 60 km joka päivä ja olen huomannut muun muassa erään todella vaarallisen ilmiön. Nimittäin liittymistä moottoritielle vauhdilla tulevat sankarit ovat ottaneet tavaksi siirtyä suoraan liittymän kiihdytyskaistalta vasemman puolimmaiselle kaistalle muiden autojen välistä. Pahimpia kohtia ovat VT3:lla Tampereelle päin mentäessä Nokian liittymä ja Jyväskylästä VT9:ää lännen suuntaan mentäessä Hervannan liittymä. Hervannan liittymän kohdalla kun on vielä ylämäkeä, jossa rekkojen nopeudet tippuvat, niin siitä liittymäsä onkin kätevää sukeltaa rekkojen välistä suoraan vasemmalle kaistalle. Ei ole yksi eikä edes kaksi kertaa kun on saanut henki kurkussa seisoa jarrulla, kun siinä mäessä rekkaa ohitettaessa onkin rekan nupin kohdalta syöksynyt jokin teiden ritari suoraan eteeni Hervannan liittymästä. En enää uskalla minkään moottoritielle tulevan liittymän kohdalla ohittaa mitään sellaista ajoneuvoa, jonka takaa en pysty näkemään yrittääkö joku liitymästä tuleva tehdä sankaritekoa rekan nupin edestä minun eteeni.

                                        Ja sammakolle: Tampereen mottoriteillä on turvaväli lähinnä huono vitsi. Kelissä kuin kelissä mennään kuolemaa halveksuen puskuri puskurissa. Ja jos jätät turvaväliä, niin sehän pitää oitis täyttää.

                                        Comment


                                        • Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti

                                          Ja sammakolle: Tampereen mottoriteillä on turvaväli lähinnä huono vitsi. Kelissä kuin kelissä mennään kuolemaa halveksuen puskuri puskurissa. Ja jos jätät turvaväliä, niin sehän pitää oitis täyttää.
                                          Tuota juurikin tarkoitin. :) Vois kyllä laajentaa tuota käsitystä koskemaan vähän laajemmaltikin Suomea. Tuskin tuo ongelma rajoittuu pelkästään Tampereen alueelle. :)

                                          Comment


                                          • 9. Tiellä Outokummun kohdilla A6 4F ojan pohjalla ja palo- ja poliisiautot paikalla. Toivottavasti ei klubilaisia.

                                            Comment


                                              Alkuperäinen kirjoittaja MarkoN
                                              Eli Transportteri teki Pirkanmaan liikenteelle suuremman palveluksen kuin varmaan ymmärsikään. Toivottavasti pysyt kannassasi.
                                              Joustamattomuus on hyve? :-(

                                              Minä ainakin väistän jos paikka sille on. Ja kai Jannekin kohta taas? :-p

                                              Comment


                                                Pispalan valoista Nokian moottoritielle lähdön oli joku 3-sarjan bemari onnistunut evottamaan kaiteeseen. Siinähän on palan matkaa alussa 80 rajoitus ja loiva mutka oikealle, heti mutkan jälkeen oli perä menosuuntaan parkissa pientareella, keula toisesta kulmasta läjässä.

                                                Naurahdin ja painoin quattropoljinta syvemmälle. Oli liukasta.

                                                Comment


                                                  Usein käy niin, että yrität kiihdyttää auton eteen niin nämä sankarit kiihdyttävät samaan tahtiin siinä luulossa, että liityt taakse.


                                                  Ei ehkä pitäisi kiihdyttää eteen silloin kun tulee kolmion takaa. Ja rampilta aina tullaan kolmion takaa.

                                                  Comment


                                                    Itse jos tulen ramppia pitkin, niin kyllä kaikkein pahin on kaistalla olevan nopeuden pumppaaminen. Siitä ei tule yhtään mitään, kun ei tiedä mitä se toinen tekee. Varsinkin kun kaikki pykälät käskevät minun rampista tulijana tekemään ne väistötoimet.

                                                    Sinänsä minusta on sama liittyykö eteen vai taakse, jos tilaa on. Mieluummin eteen, jos aikomuksena on kuitenkin heti puikata ohituskaistalla ja ohi.

                                                    Comment


                                                      Valoissa loivaan mäkeen jääneen takaveto ransitin, ja muita valoista liikkeelle sutivia autoilijoita.
                                                      Toinen silmään pistävä ilmiö ettei viitsitä putsata lumia autosta ainoastaan pyyhkijäillä etu ja takalasiin kurkistusaukot :D

                                                      Comment


                                                      • Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
                                                        Ei ehkä pitäisi kiihdyttää eteen silloin kun tulee kolmion takaa. Ja rampilta aina tullaan kolmion takaa.
                                                        No sanotaanko näin. Että enemmän olen nähnyt läheltä pitii tilanteita johtuen siitä, että ei anneta tilaa, kuin se, että annetaan. Ja jos vasemmanpuoleinen kaista ei kiihdytäkkään niin ihan varmasti hiljentää vauhtia. Sen nyt vaan tietää, että jos molemmat tekee jotain niin se vaan tehdään samalla tavalla. :)

                                                        Nämä nyt ovat vuosien varrella havaittuja tilanteita ja tarinoita liikenteestä ja itse en läheskään aina ole ollut se toinen osapuoli. :)

                                                        Comment


                                                        • Itse yritän noudattaa liikennesääntöjä ja väistän kolmion takaa ja sitä rataa. Siinä ei pitäisi olla kellekään epäselvää.

                                                          Comment


                                                            Toinen silmään pistävä ilmiö ettei viitsitä putsata lumia autosta ainoastaan pyyhkijäillä etu ja takalasiin kurkistusaukot :D
                                                            Joka talven typeryys/laiskuus ilmiö jota ei vai pysty ymmärtämään.

                                                            Comment


                                                            • Itse en väistä väistä kolmion takaa tulevia muutoin kuin jos kyseessä on esim rekka tms. "liittymisrajoitteinen" ajoneuvo.

                                                              Mielestäni etuajo-oikeutettuna kolmion takaa tulevan auton väistäminen ei kyllä paranna liikenteen sujuvuutta. Sovituista säännöistä poikkeaminen heikentää liikenteen ennustettavuutta. Esimerkiksi liikenneympyrä saadaan hyvin helposti tukittua, kun joku "kohtelias" kuski pysähtyy päästämään liityviä ympyrään.

                                                              Suomessa on kyllä keskimäärin melko hyvät rampit moottoriteille, joten jos hieman osaa kääntää rampilla päätää, voi tilanteen ennakoida melko hyvin. Itsellä ei ole vielä koskaan ollut ongelmia moottoritielle liittymisessä. 2 litraisella kaasarikoneella varustetulla matkailuautolla kyllä joutuu jo hieman enemmän käyttämään pelisilmää rampin alkupäässä, mutta tarvetta tuolle väitölle ei kyllä normaalisti ole.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X