Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Eilen n.klo 15 Pomppas Harisen suunnalta Vito, jonka trailerilla oli Evo mitsu suoraan eteen kolmion takaa. Kaveri sitten tööttäsi huomautukseksi niin mitä tulikaan vastaukseksi, yllätys yllätys keskaria... Niin saahan sieltä kolmion takaa tulla eteen isommalle tielle, eikä tartte pitää mitään kiirettä kun on siinä edessä poikittain.
Jos jonkun tuttu oli eilen harisella säätämässä Evo 7ää (en varma tuosta seiskasta, mutta mun mielestä 7), niin voisi muistutella siitä, että mitä se kolmio taas tarkoittaakaan.
Jos olisin tullut omalla Audilla enkä olisi ollut kaveri kyydissä niin Audilla oltas tultu kylkeen, koska kitkat ei paljoa jäisellä tiellä pidä, onneksi kaverilla oli nastarenkaat alla.
Firman pakuun duunikaveri heitti jätesäkillä tummennukset. Pakollisethan ne on, jottei kamat näy varkaille.. :) Yks lysti millä ne on tehty.. Varsinkin tollanen vanha volkkari, ketä kiinnostaa? :D
Äskettäin mittarissa reilu 90km/h isolla tiellä, vastaan tulevia tienkäyttäjiä harvassa, no takana tuleva saavutti autoni perän melko nopeasti, tiellä hieman sumua, en katsonut itse aiheelliseksi käyttää sumuvaloja, takana oleva on roikkunut perseessä kiinni sumuvalot päällä jo monta kilometriä, pitkiä suoria tullut ainakin jo kolme missä mahdollisuus ohitukseen ja jatkaa omaa nopeuttaan ennenkuin minut saavutti. Valon määrä mikä loisti tausta/sivu peileistä silmiini rupesi jo hieman vituttamaan, ajattelin että kun takanaolevallakin on sumarit päällä niin pitäähän minunkin laittaa että varmasti tienkäyttäjät näkevät minut, 10sek niin takana oleva toyota kuski lähti ohitseni hän luultavasti provosoitui kirkkaasta punaisesta valosta autoni takana, kun hän pääsi rinnalleni, hän painoi äänimerkkiä sekä näytti yleistä tervehtemis merkkiä. Naurahdin ja mietin että tältäkö tämä tuntuu aiheuttaa mielipahaa liikenteen seassa :D
Eilen mulle kävi vähän samalla tavalla eli taakse liimautui bmw, jossa oli jälkiasennusxenonit ja sumuvalot päällä. Mietin takasumuvalon kytkemistä mutta totesin helpommaksi pienen koukkauksen bussipysäkille. Päästin bemarin suosiolla ohi. En laittanut edes sumuvaloja itse päälle kun bmw oli mennyt ohi. Pitkät saatoin laittaa kyllä päälle kun bmw oli saanut aikaan minun mielestä riittävän välimatkan. Itse ajoin vakionopeuden säädin päällä koko ajan.
Tähän liittyen pari vkoa sitten ajelin nelostietä etelään ja joku nuori juppi lähti pikkutieltä ajelemaan perässä melko uudella 3-bemarilla. Itsekin ajoin rajoituksen mukaan vakkari päällä ja bemari roikkui reilun 50km ihan perässä kiinni. Pari kertaa väläyttelin jarruvaloja, vaan eipä tajunnu jättää väliä. Muutamassa paikassa olisi hyvinkin päässyt ohituskaistalla ohitse, mutta tyyliin kuuluen lähti ohittamaan pahimmmassa ylämäessä sulkuviivoilla.
Samalla reissulla Fordin S-max nyki autonkuljetustraileria 120km/h nopeudella ja ohitteli puolihuolimattomasti. Ajoin tämän edellä niin sain tarkistettua yhdistelmän nopeuden. Tien pinta oli jäinen.
Mikähän siinä on, että jos on loskakelit, niin motarilla pitää sitten sieltä vasemmalta tulla muutaman metrin päähän eteen ja samalla heittää kaikki loskat kaistojen välistä takana tulevan lasille?
Ainahan kaikki sitä tekee. Se vaan sattuu ottamaan päähän vielä enempi rapakelillä.
Viimeksi muokannut GaIIe; 10.2.2014, 10:40.
Perustelu: Sananvalinta tuossa ekassa lauseessa on vähän väärä. Pitäisi olla ehkä: Ainahan melkein kaikki sitä tekee.
Ite ainakin pyrin välttämään sitä, jos vain tilaa on. Tuo eilinen tapaus oli niinkin vilkkaassa liikenteessä kuin kaksi autoa tiellä. Eli minä ja sitten tuo tempun tehnyt rapea ranskalainen. Edessä ja takana ei näkynyt ketään ja silti siihen nokille piti vetästä.
Joo. Itse huomannut kyllä saman. Miten se voikin olla niin vaikeaa ajaa muutama sekunti pidempään siinä vastaantulijan kaistalla. Ja toki sieltä lentää kaupanpäälle vielä nasta tai kivi.
Ettei menisi ihan ohi aiheen, niin tänä aamuna motarilla roiskui rapa ihan urakalla ja aika monella drl:t omaavalla autolla oli perä ihan pimeänä. Oikeasti voisi sitä jonkunnäköistä maalaisjärkeä käyttää tuolla liikenteessä, kun ei se riitä että itse näet.
Siinä vaiheessa huomaa tuon paremmin kun ei nestettä jostain syystä saa lasille asti, kyllähän harmittaa. Osaa arvostaa itsekin enempi ja ottaa varman päälle pidemmän kaavan ohituksen. Kaikkia vaan ei ilmeisesti kiinnosta.
Pahimpia ovat juuri nämä perässä roikkuvat: ensin ajetaan kilometri tolkulla ihan perseessä kiinni ja sitten yhtäkkiä kiilataan samalla vajaan metrin turvaetäisyydellä ohi ihan keulan eteen. Eli ensin vedetään ihan tappituntumalla ja takana tulevan mielestä edellä ajava roiskuttaa tahallaan kurat tuulilasiin. Muka kiire johonkin ja hälläväliä asenne pitäisi kitkeä pois ja poliisin pitäisi puuttua tarkemmin turvaväleihin ja lievemmin pieniin ylinopeuksiin.
Kaikki kunnia aurausmiehille ja työlle mitä he tekevät mutta uskoisin liikennesääntöjen koskevan myös teitä. Tammistossa tänä aamuna kaksi aurausauto ajoivat peräkanaa rinnakkaisilla kaistoilla välittämättä punaisista valoista risteyksissä. Jännittyneenä seurasin heidän takaansa touhua ja toivoin ettei kukaan tule vihreillä heidän eteensä.
Riippuu vähän kelistä, mutta siitä voi olla hankala saada auraa liikkeelle ja katsoneet paremmaksi vaihtoehdoksi ajella päin punaista. Tietenkin jos risteävää liikennettä on paljon, niin siinä tapauksessa tuo on vähän outoa.
Tullut kyllä huomattua, että se keltainen vilkku oikeuttaa melkein mihin vain.
Jossei tuon kokoisia laitteita työssään näe ja osaa suhtautua muutenkuin "mulla on nyt vihreät ja todellakin menen putkinäköni kanssa!", niin kannattaa jättää autoilu muille.
Lokomonkadulla liikennevaloissa kattelin kun kaupungin kuorma-auto aurasi jalkakäytävää ja lähti sitten auraa(?) kaistaa vastakarvaan, kiva varmaan tulla mutkan takaa kun aura tulee neljääkymppiä vastaan omalla kaistalla, mutta kattovilkku päällähän saa tehdä mitä tahansa
Niinpä, mitä sitä jatkamaan sitä jalkakäytävän aurasta tai vaihtamaan oikealle puolle tietä, urku auki vaan väärällä kaistalla väärään suuntaan, Täällä kolataan!! :D
Niih.
Työkseni ajanut sen 80tkm vuodessa henkilöautoa ja nyt työkseni auran takana, koskaan ei ole yllättänyt tai säikäyttänyt mikään punakolmio / keltavilkku, nekun ei taivaalta varoittamatta putoa eteen.
Mutta toki jos ajaa putket päässä ja määmäämää, niin voihan se olla pelottavaa tms sitten.
Ja herrojen on ihan turha ottaa hernettä nenään tällaisessa asiassa. Eikö meille ole luotu liikennesäännöt sitä varten, jotta ihmisten ei tarvitse käyttää "maalaisjärkeä" eri tilanteissa. Erillaisia maalaisjärkeä on vain just yhtä paljon kun ihmisiäkin.
Kuka tahansa tervejärkinen ihminen ei mene 50kmh tulevan auran alle jos vain tietäisi että se ei aio pysähtyä. Ja kun odotat monikaistaisessa risteyksessä tien ylitystä kuorma-auto sun vasemmalla puolella, niin sä katsot niitä valoja kun et näe muutakaan.
"Tietöitä tai kunnossapitoa tekevät varoitusvaloilla varustetut työkoneet voivat ja saavat käyttäytyä normaaleista liikennesäännöistä poiketen, eivät kuitenkaan ajaa päin punaista valoa tai ylittää suurimpia sallittuja ajonopeuksia. Niille on annettava tilaa tehdä työnsä, joka loppujen lopuksi viime kädessä koituu kaikkien tienkäyttäjien hyödyksi."
Ja aurauksen suorittamista vartenhan on olemassa ihan omat liikenneministeriön ohjeistuksetkin. Aika paljon noista ohjeistuksista kuitenkin "joustetaan" ihan vaan kiireeseen ja kätevyyteen vedoten.
Arvokasta työtähän nuo aurakuskit tuolla tekevät, mutta kyllä niidenkin tulisi liikennesääntöjä ja virallisia ohjeistuksia noudattaa.
Nimim. Autoilija, jonka autosta eräs aura pyyhkäisi keulan pois käyttämällä sivuauraa vapaan ajokaistan puolella ilman toimivia huomiovaloja.
Kumpulan mäen lumiongelmat on Helsingin kaupunki hoitanut siten, että laitetaan puolet tienvieriparkeista laittoimiksi ja jätetään auraamatta. Ei toiminut sen paremmin aiempina talvinakaan, koska yhtä ahdasta ja no, ei aurattu kunnolla.
Nyt on tällekin talvelle laitettu taas puolet parkkipaikoista sakollisiksi, vaikka lunta ei olekaan. Erityisesti en voi mitenkään ymmärtää, että miksi myös lämmitetyt mäkialueet on pitänyt muuttaa kielletyiksi. Niissä kun ei ole lunta koskaan, sillä kovalla rahalla niistä tehtiin lämmitettäviä aikoinaan, jotta bussit voivat ajaa 30km/h alueella kaasua nostamatta 60km/h tms. :)
Tuolla mäellä ole kesälläkään tarpeeksi noita parkkipaikkoja, niin nyt on aivan kaaos. Jätin niin kuin kaikki muutkin siihen asvaltille parkkiin. Huputtakoot mitä haluavat.
Comment