Tuo "kun minua ei häiritse, niin ei voi muitakaan häiritä" -asenne liikenteessä kyllä aika v-mäinen. Sillä kun voi itselle perustella vaikka mitä. On se sitten pitkien käyttö, tai noiden aina niin hyödyllisten sumuvalojen. Liikenteessä on kuitenkin niin paljon silmiä, että pienellä muiden huomioimisella helpottaisi monen elämää.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitäs näit tänään liikenteessä?
Collapse
X
-
Motarilla valojen käyttö eroaa siten, että jos kytken pitkät pois, en näe eteeni, mutta kun jätän päälle näen. Maantiellä kohdatessa en näe eteenpäin sen paremmin häikäisinkö vastaantulijaa omilla pitkilläni vai en. Tilanne ei muutu kumpaan suuntaan kohdatessa ajan, joten eikö lopputuloksen kannalta motarilla ole järkevää pyrkiä pitämään pitkät päällä ja maantiellä ei? :)
Oletuksena siis oikein suunnatut ja toimivat valot. Josta päästääkiin sopivasti siihen, että räpeltämättömät sumuvalot eivät sinällään kai voi haitata vastaantulijan näkyvyyttä... Vitutusta ne kyllä nostavat, sen myönnän ihan itsekin kokevani ellen erityisesti muista pyrkiä siitä eroon.
Oman päätelmän olen koittanut tehdä objektiivisesti vain eteenpäin näkemistä ajatellen ja kalustoa vaihdellen pikkukipoista korkeaan raskaseen kalustoon. Mutta toki myönnän, että pieni biasoituminen on mahdollinen :)Viimeksi muokannut jasso; 15.12.2013, 22:59.
Comment
-
Tirvasin Tossa juuri kolmos motaria lentokentälle ja tuli seurattua miten muut pitää valojaan. Yllättävän vähän häikäisi vastaantulijat pitkät päällä. Itse en pitkiä päällä pitänyt ja näki ihan tarpeeksi pitkälle. Moni kyllä paineli koko ajan pitkät päällä. Kiva ajaa sellasen ohi.
Comment
-
Itse olen Wisan kanssa samoilla linjoilla valojen käytössä. Pimeällä ajaessa ylimääräisen valon minimointi parantaa näkyvyyttä huomattavasti enemmän, kuin valonmäärän lisääminen. Esim. liian kirkkaat mittarivalot ja omat sumuvalot tuovat ajamisen kannalta tarpeettomille alueille lisää valoa, joka estää silmien tottumisen hämäriin olosuhteisiin. Täten näkökyky tärkeälle alueelle (tie edessäpäin) heikkenee.
Jos silmä on taas tottunut hämärään, pystyy etenkin lumiseen aikaan näkemään lyhyilläkin valoilla erittäin pitkälle. Siihen kun joku paukuuttaa väkisin pitkien kanssa vastaan, totutellaan taas hämäränäköön monen kilometrin ajan.
Ihminen kykenee juoksemaan pimeässä metsässä pelkän kuutamon valossa hyvin, kunhan kukaan turhaan osoittele taskulampulla. Silmät tottuvat erittäin alhaiseen valaistukseen, mutta tottuminen vaatii aikaa huomattavasti enmmän, kuin tottuminen kirkkaaseen valaistukseen.
Comment
-
Oma suhtautuminen tuohon pitkillä ajamiseen motarilla muuttui hieman, kun "kohteliaisuudesta" juuri lyhyille vaihtaneena kohtasin hirven, mittarissa vähintään sen mitä kesänopeudet sallii. Sen verran tiukka väistö oli, että sarvet melkein raapivat sivuikkunoita. Pitkillä olisin nähnyt elukan paljon aiemmin, ja olisi varmaan jäänyt aikaa jarruttaakin. Siinä ei paljon hyvä pimeänäkö auta, kun silmä on ehtinyt tottua siihen pitkät päällä ajamiseen, ja sitten vaihdetaankin yhtäkkiä lyhyille.
Nykyään tulee vaihdettua lyhyille vain, jos valokeila osoittaa selkeästi vastustajan puolelle.
Comment
-
Nykyään tulee vaihdettua lyhyille vain, jos valokeila osoittaa selkeästi vastustajan puolelle.
Pois valoista ja otsikon aiheeseen.
Vantaalla Hämeenlinnanväylälle on tehty Kehäradan tiimoilta isoja liittymäremontteja Kehä III:lta pohjoiseen. Kivistön liittymä on laitettu kokonaan uusiin puihin. Työn aikana paikalla oli luonnollisesti runsaasti kaistajärjestelyjä ja työmaanopeusrajoituksia, joskin hieman suomalaiseen tyyliin eli kilometritolkulla varmuuden vuoksi ja luonnollisesti arjet ja pyhät aina voimassa. Liittymä valmistui syksyllä kuukausi-pari sitten, kaistat avattiin ja työnaikaiset nopeusrajoitukset poistettiin.
Tänään huomasin, että heti Kehä III:n jälkeen pohjoiseen suuntaan oli koko ladulla viidenkympin rajoitus, kyltit oikein molemmin puolin. Se jatkui Nesteen pohjoispuolelle, jossa astui voimaan normaali satanen. Kysymys kuuluu: Minkä helvetin takia viisikymmentä? Mitään töitä ei tehty, yhtään konetta ei ollut näkyvissä, tiessä ei ollut havaittavia vaurioita.
Arvata tietty sopii, ettei kukaan lotkauttanut korvaansa moiselle kiusanteolle, en minäkään, vaan ajelin muun liikenteen mukana. Tällaisia virityksiä kun jatkuvasti tehdään, ei ole mikään ihme, etteivät työmaarajoitukset kiinnosta enää ketään sielläkään, missä niitä olisi syytä noudattaa.
Comment
-
Viimeviikolla Hämeenlinannanväylälla pohjoista kohti ajaessa näillä nurkilla oli aamulla töihin ajaessa myös 50 rajotus ja kaveri sanoi nähneensä kyltin: "Liikenteen seuranta" tms. Yksi henkilö näkyi tien reunassa seisoskelevan.
Olisiko ollut jotain vastaavaa, kuin tuo Wisan havainto?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja elexter Näytä viestiViimeviikolla Hämeenlinannanväylälla pohjoista kohti ajaessa näillä nurkilla oli aamulla töihin ajaessa myös 50 rajotus ja kaveri sanoi nähneensä kyltin: "Liikenteen seuranta" tms. Yksi henkilö näkyi tien reunassa seisoskelevan.
Olisiko ollut jotain vastaavaa, kuin tuo Wisan havainto?
Jouduin pitkästä aikaa ajamaan myös Vihdintien kehien välisen osuuden. Siitäpä on tullutkin melkoinen pujottelurata kuudenkympin rajoituksen myötä. Osa noudattaa, osaa ei kiinnosta hittojakaan. Näin useita varsin kipakoita kaistanvaihtoja muutaman minuutin aikana ja aitotsadilaiseen tyyliin 80% ilman vilkkua. Itsekin piti vahdata kaistaa vaihtaessa peiliä lähes autobahn-tyyliin, nopeuserot alkavat olla samaa luokkaa.
No, mikäs se on ajellessa kuinka kovaa huvittaa kaupunkialueellakin. Kiinnijäämisriski alkaa lähestyä nollaa, kunhan muistaa kameratolpalle hidastaa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiMutta mitä se kuvittelee pränikkään Ronsuun löytävänsä Motonetistä? Poljinpinnat tai turvavyötoppaukset kenties? :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Ghousti Näytä viestiSo confused...
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja WisaTuskin kukaan kyseenalaistaa lähivaloille vaihtamista kaksikaistaisella maantielläkään
Edelleenkin on selvittämättä, miten se tietyyppi vaikuttaa asiaan
Comment
-
Miksei jo autokoulussa opeteta siten että vaihda lyhyille kun vastaantulijan valot häikäisee tai jos vastaantulija vaihtaa lyhyille, vaihda sinäkin. Eikö tällöin kaikilla olisi helppoa ja kivaa? Saisi ajella motarilla pitkät päällä jos katsoo että vastaantulija ei häikäise ja vastaantulija on kanssasi samaa mieltä, erimielisyyden voi kertoa vaihtamalla lyhkäsille.
Comment
-
ööö, noinhan siellä autokoulussa käsittääkseni opetetaan. Omasta ajasta siellä on vierähtänyt jo sen verran että asian tuoreemmin muistavat voinevat vahvistaa?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Ipsi Näytä viestiAnteeksi että jankkaan. No kun se tietyyppi juurikin vaikuttaa. Kaksikaistaisella se on selvä, että vaihdetaan lyhyille kun kohtaavien ajoneuvojen välillä on muutama metri. Motarilla se välimatka on ainakin tuossa Turun ja Paimion välillä pääsääntöisesti useita kymmeniä metrejä. Minusta siinä on vissi ero miten valot silloin kenellekin näkyy ja häikii.
Okei, vielä kerran. Oli moottoritie tai ei, vastaantuleva auto lähestyy ihan yhtä tarkkaan keulan suunnasta, kun välimatkaa on enemmän kuin muutamia kymmeniä metrejä. Muutama aste sinne tänne sivusuunnassa on yks lysti. Tuli viime yönä katsottua nyt oikein "ajatuksella". Kyllä se nyt niin on, ettei kohti ajavan kaukovalouskovaisen ohi mitään näe, kokeile vaikka jos ylipäätään yöllä liikut.
Ihan sydänyöllä näitä on vähemmän, riesa pahenee silloin kun työmatkalaiset lähtevät liikkeelle. Ilmeisesti ammatikseen tien päällä olevat ovat paremmin pelissä mukana.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja teemurri Näytä viestiMiksei jo autokoulussa opeteta siten että vaihda lyhyille kun vastaantulijan valot häikäisee tai jos vastaantulija vaihtaa lyhyille, vaihda sinäkin. Eikö tällöin kaikilla olisi helppoa ja kivaa? Saisi ajella motarilla pitkät päällä jos katsoo että vastaantulija ei häikäise ja vastaantulija on kanssasi samaa mieltä, erimielisyyden voi kertoa vaihtamalla lyhkäsille.
Niikuin Wisa sanoi, ne vastaantulevan pitkät usein kuitenkin peittävät taakseen enemmän kuin omat pitkät näyttävät.
Voisikohan kerholaiset olla tässä asiassa sanansaattajia ja alkaa vaihtaa lyhyille tuon Teemun ohjeen mukaan? Tuolloinhan ei periaatteessa koskaan tule vastaan tilannetta jossa häiritsisi kanssa-autoilijoita.
Comment
-
Poliisin.
Okei koko stoori. Ensin nukun "hieman pitkäksi" sitten unohdan duuniavaimet himaan. Autohallissa huomaan tämän joten hyppään autoon ja kurvaan kotipihaan autohallista. Jätän auton käymään tyhjää pihaan ja kipaisen yläkerrasta ne unohtuneet tiirikat. Hopulla takaisin autoon ja polkaisen matkaan. Ensimmäisen mutkan takanahan sitten maija on juuri kääntymässä. Kääntyy ympäri ja lähtee perään. Antaa ajaa noin kilometrin (muutamat valot etc.) ja sitten pysäyttää.
"Huomenta"
"Huomenta, ajoit aika reippaasti tossa"
"Enhän, ei tällaisella vanhalla romulla edes pääse reippaasti"
"Jaa-a, puhallas tähän. Ja ajokortti varmaan oli"
"puuh, siinä"
"Onko sulla kitkarenkaat?"
"Joo"
"Täällä on aika liukasta paikkapaikoin"
"Joo mä ajan Herttoniemi-Katajanokka väliä joten pärjäisin vaikka kesärenkailla koko talven"
"Minkäs kokoiset nää on"
"235/40 R 18, on otteella, sitähän sä kysyit"
"Jaa mites nää valot"
"Jaa mitä niistä?"
"No kun on xenonit"
"No semmoset ne on siihen tehtaalla laittanu"
"Jaa... niinköhän. "
"Niin. En mä niitä poiskaan viitsi ottaa."
*kävelee autoonsa ajokortin kanssa*
*pari minsaa myöhemmin palaa*
"No eikai tässä sitten. Ajele rauhallisemmin."
"Ööö.... joo. Päivänjatkot"
Olisiko parempaa tekemistäkin?
Comment
-
Parempaa tekemistä:
http://yle.fi/uutiset/otsalamppu_ei_...t_tuli/6971391
Tuli mieleen, että jos virkavallalla oli tarkastuspiste pyöräilijöitten valojen takia, montakohan oikeasti pimeää pyöräilijää ohitti pisteen sinä aikana, kun otsalampulla varustettua pyöräilijää rangaistiin.
Comment
Comment