Alkuperäinen kirjoittaja Finadeon
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitäs näit tänään liikenteessä?
Collapse
X
-
-
Sen enempä kritisoimatta mitään yksittäistä tilannetta, mutta näin yleisesti jos jokin auto on pysähtynyt suojatien eteen, on sen viereltä ajavan auton tehtävä _aina_ samoin, näyttää sieltä tulevan jalankulkijoita tai ei. Tämä lienee tyypillisin tilanne jossa yliajo-onnettomuuksia tulee ja jalankulkija on kuitenkin aina ns. etuajo-oikeutettu, vaikka kuinka harmittaisi pysähtyä (silläkin uhalla että joku ajaa perään).
Silkkaa minäitseteenmitähaluan ajattelemattomuuttahan se on jos autoilija päättää muuten vain pysähtyä jalkakäytävän eteen ylläkin mainitussa tilanteessa ja siten myös siis pakottaisi kaikki ohittavatkin pysähtymään...Viimeksi muokannut pannaani; 10.1.2013, 11:16.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Metsässä Näytä viestiAjan huonolla kelillä rajoituksen mukaan, vai mitä tarkoitit... ;)
Comment
-
-
Jos joku pyyhkäsee oikealta ohi moottoritiellä niin varmaankin syytä kurkata taustapeiliin ja miettiä mitä siinä ohituskaistalla touhuaa.
Kyllä itseäkin joskus ärsyttää hitaasti ohittavat autot jotka tukkii ns ohituskaistan, mutta omassa tapauksessa mentiin reilusti ohi.
Eilen oli tikkurilassa liikennevalohin jumittunut kaksi autoa. Etummainen hinasi toista. Olivat pahasti juuri liikennevaloihin jääneet ylämäkeen. Liekkö pito loppunu vetopelistä.
Comment
-
Tietysti eri juttu on jos oikeasti ohitetaan sillä ohituskaistalla eikä vaan ajella +2km/h kovempaa kun siinä oikealla. Ja kun ollaan saatu suoritettua se ohitus niin palataan sinne oikealle,pääsee ne hätäsimmät reilun ylinopeuden ajajat sitten ohi.
Yleensä tulee ajettua vain 102 tai 103 mittarin mukaan motarilla vakkari päällä mutta ohitustilanteessa ts. vasemallakaistalla nostan nopeutta jotten jää tukkeeksi.
Sitten jos tuntuu että haluaa ohitella kerralla 4 rekkaa ja jos joku liimaantuu takapuskuriin niin onko paha vaan päästää ohi,eli käydä siellä oikealla kaistalla ja palata sitten vasemalle?
Tämä tuntuu olevan ikuinen väännön aihe,itse olen 6 vuotta ajanut motaria ruuhka-aikaan aamuin illoin järvenpäästä helsinkiin niin tulee välillä melkoisia suorituksia nähtyä.
Myös näitä 60km/h motarille tulevia,eikö uskalleta painaa kaasua vai mikä siinä on?
Comment
-
Sitten jos tuntuu että haluaa ohitella kerralla 4 rekkaa ja jos joku liimaantuu takapuskuriin niin onko paha vaan päästää ohi,eli käydä siellä oikealla kaistalla ja palata sitten vasemalle?
Eipä tuo paha vaiva ole antaa takana tulevalle tilaa tuossa 4 rekan ohitus tilanteessa, mutta kolikon kääntöpuolella kysytään onko se paha vaiva ajaa rajoituksen mukaan sen rekka jonon ohi.
Comment
-
Juu samaa Järvenpää-Helsinki akselia vedän ja kyllä ammun suruttu oikealta ohi, jos se ohitus on vain kosmeettinen toimenpide tasanopeutta vasemmalla ajavalla sankarilla.
Muutaman kerran olen seurannut näitä tasan 100 linssissä (omassa mittarissaan eli +90 oikeaa) vasentakaistaa ajavia ja eivät välttämättä poistu kaistalta helsinkiin asti kertaakaan, vaikka välillä ketään ei ole ohitettavina ja takana ruuhkaa. Rinnakkain ajavat ja ehkä kerkii rekan pari ohittaa sillä matkalla.
Haarajoen ramistakin helsinkiin päin lähes joka aamu joku nysvää 60 km/h ramppia ja sitten ihmetellään miksi ei päästä väliin ja tulee valomerkkejä muilta kuskeilta. Toinen sankariryhmä on se, joka tulee ramppia aivan puskurissa ja ampuu sulkuviiloilla suoraan vasemmalla kaistalle. Sitten kun itse siitä sumputuksesta pääsee itse vauhtiin niin sankari tulee peräedellä vastaan vasemmalla kaistalla heti ja sankarin kiire onkin muuttunut rinnakkain tasanopeutta ajaksi liikenteen tukoksi.
Rekkojen ohituksessa ei yleensä kannata mennä väliin päästämään ketään ohi takaa, muutoin jää itse pussiin ruuhka-aikaan varsinkin. Noissa tapauksissa annan ajaa puskurissa ohituksen ajan ja vasta sitten päästän ohi, jos vauhtini on liian vähän.
Comment
-
Joskus ennen kuutta toihin mennessä, aivan tyhjä moottoritie ja ~50v rouva ajaa ohituskaistaa noin 90km/h. Coupella ajoin oikealta ohi ja peilistä seurasin rouvan käytöstä, heti ohituksen jälkeen hän siirtyi oikealle kaistalle, mutta noin 300 metrin jälkeen vaihtoi takaisin vasemmalle. 20 kilometriä ajoin moottoritietä ja näin alle viisi autoa joista tämä rouva oli yksi.
Tuntuu että lähes päivittäin näkee näitä kaistoja erillailla käyttäviä henkilöitä.
Comment
-
Tuo kaksi kaistaa tuntuu kyllä välillä aika hankalalta joillekin. Toinen ehkä pahempi on leveäkaistatie. Ainakin oulun ohi ajellessa tuntuu että aina sielä on niitä jotka ei pysy sielä oikeassa reunassa tai seilaa edestakasi. Normaalistihan samalle kaistalle mahtuu rekan kans vierekkäin. Ja sitte on vielä nuita valoshowihmisiä. Eikös leveäkaistatiellä saa ohittaa vaikka on keltainen kunhan ei ylitä sitä ja ohittaminen on vain kiellettyä, kun liikennemerkillä niin kerrotaan?
Comment
-
Tietysti eri juttu on jos oikeasti ohitetaan sillä ohituskaistalla eikä vaan ajella +2km/h kovempaa kun siinä oikealla.
Tottakai sitten kun omat ohitukset on tehty palataan heti pois edestä.
Toinen on ne sankarit jotka rampista 30km/h vauhdilla liittyy auton eteen millä vauhtia 90km/h tai jos joku näyttää lähestyvän ramppia väistää ohituskaistalle 30km/h tai lyö jarrut lukkoon.
Comment
-
Haarajoen ramistakin helsinkiin päin lähes joka aamu joku nysvää 60 km/h ramppia ja sitten ihmetellään miksi ei päästä väliin ja tulee valomerkkejä muilta kuskeilta.
Comment
-
Haagassa pysäytti vanhat kunnon kyttääjä poliisit :D
Sillan pilarin takana oli jemmassa lällärin kanssa, minä tulin kohdalle ni samointein meni viestiä eteenpäin.
Risteyksen jälkeen partio, otti sivuun ja kysyi ajokortin ja rekisteriotteen, ei edes puhalluttanut.
"Näähän on kaikki kunnossa... (10 sek tauko) Niinku pitäski!"
Comment
-
Itse pidän ohituskaistalla sen cruisen tasassa tai korkeintaan nostan yhdellä pykälällä, vaikka aika ajoin joku liimautuu muka nopempana perään. Päästän sitten ohi, kun oikealla kaistalla on riittävästi tilaa tai ohituskaistalla ei mene muita autoja ts. pääsen heti taikaisin kaistalle. Cruisen olen asettanut aina siten, että mittari näyttää tasan 110 tai neulan verran yli. Mielestäni 100km/h rajoituksella se on nopeus, jota ei voi enää väittää kaistan tukkeeksi. Jos haluaa ajaa kovempaa, on minusta täysin oletettavaa välillä jäädä hetkeksi "hitaampien" taakse.
En toki vaihda kaistaa kenenkään eteen. Jos joku näkyy peilistä lähestyvän kauempaa selvästi kovempaa, silloin joko nostan nopeutta tai odotan, riippuen paljonko itsellä on ohitettavaa edessä.
Ennen annoin enemmänkin tilaa, mutta nykyään sen verran jo kait kyrpiintynyt, että en anna suotta tilaa. Varsinkin kun tullut todettua, että suurin osa perään liimautuvista lipuu sitten lopulta ohi max. cruisen yhden pykälän verran kovempaa tai nostavat kaasun heti ohitettuaan.
Jos haluaa ajaa siten, ettei ohituskaistalla joku ole jatkuvasti persiissä, niin emppiirisen tutkimuksen mukaan Lahden motarilla ei 115km/h todellista riitä ja Tuusulan motarilla vielä karvan päälle :) Tämä siis talvella. Kesällä pitävät sitten puolestaan ihan saman nopeuden, jolloin sama porukka tulee perä edellä vastaan :)
Comment
-
Juu mua ei kiinnosta kuinka lujaa kukin ajaa vasemmalla kaistalla, jos näen jonkun lähestyvän selkeästi niin siirryn kyllä heti syrjään, kun se on järkevää ja jos edessäni ei ole tukkoa valmiiksi. Siinä tapauksessa odotan tukoksen häviämistä ja katon riittääkö matkavauhtini, jos ohitettavia edelleen riittää. Monella näyttää olevan mielessä se, että kun ajaa esim. 110 lasissa niin kenenkään ei kuulu ajaa kovempaa, koska itsekin ajavat jopa ylinopeutta ja pysyvät siten kaistalla loputtomiin. Mua ei vois vähempää kiinnostaa miten lujaa muut ajaa, ei käy egon päälle se mulla.
Comment
-
Tarkemminottaen mitä en nähnyt, heijastimia. Porukka kulkee lenkillä sellaisilla teillä, missä ei ole valaistusta ja rajoituksetkin on 60+, heijastimia ei kuitenkaan ole maltettu hankkia. Ottaa vähän perkeleesti päähän tuollainen idiootti käyttäytyminen... Hienoa huomata se kävelijä siinä vaiheessa kun joku tulee autolla vastaan ja pitäisi väistää kapealla tiellä sitä vastaantulevaa autoilijaa, mutta kävelijä on edessä. Jos olisin nähnyt kävelijän kauempaa (heijastin) olisin pystynyt ennakoimaan tilannetta ja hidastanut vauhtia hieman, että vastaantulija on päässyt kävelijän ohi, mutta ei.
Pitäisi vissiin ostaa jostain kiinasta halvalla heijastimia joilla sitten saisi heitellä noita tolloja jotka eivät sellaista itse tajua hankkia.
Comment
-
Vayne, siis ihan samoin ainakin yritän antaa tilaa nopeammille heti kun vain tilanne sen salliin. Sen sijaan en jaksa erikseen etsiä sitä tilanantamispaikkaa, jos sitä ei kohdalle satu. Ehkä pitäisi, mutta olen varmaan jo vajonnut liian samalle tasolle kuin ne perään liimaajatkin :)
Comment
-
Tänään lähdin muksua viemään illalla helsinkiin. Haarajoen rampista kehä1 liittymään ohitin erään uudemman landcruiserin 5 kertaa,itsellä cruice koko ajan päällä nopeutta 99km/h mittarin mukaan, kaasuun en koskenut kertaakaan. hanoissa vaalea nainen joka puhui puhelimeen. viihtyi varsin hyvin vasemalla kaistalla,eräs mondeo kuski tais vähän pitkääkin vilauttaa kun ei ohi päästänyt.
Comment
-
Älkää väistelkö kovin lähelle ohittamianne kuoma-autoja, etenkään jos tien pinta ei ole täysin kuiva ja mielellään ei sittenkään. Vasemmalta kaistalta ei ole mikään kiire pois eikä posketonta ylinopeutta ajavalle ole mikään pakko antaa tilaa heti ensimmäiseen väliin. Kaistanvaihtoon on kiire ainoastaan, jos takanatulevalla on sinivalot vilkkumassa.
Comment
-
Tänä aamuna töihin ajellessa toistui kolme kertaa sama tilanne. Ajan ihan normaalia lainmukaista taajamavauhtia, seuraavassa risteyksessä jalankulkija lähestyy suojatietä kuin Valentin Kononen. Sitten kun alan laakeasti hidastelemaan vauhtia että ehtii edestä pois ilman että minun pitää kokonaan pysähtyä niin mikä jumalauta siinä on että ei voi katsella sinne auton tulosuuntaan vaan joka paikkaan muualle. Sitten kun minä ja taakse muodostunut autojono on viisi sekuntia ollut pysähtyneenä siinä suojatien juuressa niin pystytään venymään siihen suoritukseen. Ei voi olla niin vitun vaikeata hahmottaa sitä lähestyvän auton nopeutta, varsinkin kun nopeita nopeudenmuutoksia ei tapahdu.
Puolentoista kilometrin keskusta-ajon aikana kolme kertaa ja aivan samanlainen tapaus. Oliskohan lakimuutoksen paikka, jos ei jalankulkija kohtuullisessa ajassa siirry suorittamaan sitä suojatien ylitystä niin etuajo-oikeus katsotaan käytetyksi. Vaikka kuinka on quattro niin vituttaahan se silti turhaan pysähdellä aamuruuhkassa. Viimeinen näistä sankareista sai jo hiekoitushiekat päällensä kun provosoituneena ammuin sen verran terävämmin liikkeelle.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiOliskohan lakimuutoksen paikka, jos ei jalankulkija kohtuullisessa ajassa siirry suorittamaan sitä suojatien ylitystä niin etuajo-oikeus katsotaan käytetyksi.
Comment
-
Tänään aamulla noin 6.25, hämeenlinnanväylällä Helsiinkinpäin mentäessä ennen klaukkalan ramppia, pakettiauto ajaa ohituskaistaa kun vieressä oleva pieni punainen fiat työntää väkisin samalle kaistalle pakettiauton kans. Mietin hetken mitä tässä tekee kun edessä menee kolme autoa rinnan samaan suuntaan ja pakkettiauto alko jo vatkaamaan kun joutu ajamaan lumelle.
Fiat kuski sitten siirtyi takaisin oikealle kaistalle ohitettuaan edessä olleen pakottaen pakettiauton ajamaan pientareelle.
Ei hyvä päivä näiden kanssa. Kelit senkun liukastuu ja aivot heitetään narikkaan.
Comment
-
Eilen näin rekan aivan liian läheltä. Olin kasitiellä menossa Vaasasta Kokkolaan. Ajoin vakionopeussäätimellä gps:n mukaan 82 km/h kun saavutin nopeasti kolmen auton ryhmän joka ajoi erittäin nykivästi ja lähellä toisiaan. Koska en halunnut mitään repimisiä tehdä odottelin noin kymmenen minuuttia sopivaa paikkaa ohittaa. Kummallista on että minun piti tehdä monta tiukkaa jarrutusta ja edellä ajavien jarruvalot eivät palaneet kertakaan. Taitaa dieseleissä olla huomattavasti tehokkaampi moottorijarrutus tai sitten ajelivat pienellä vaihteella. Suoralla tienpätkällä tuli sen verran rakoa autojen väliin että ajattelin ohittaa ne yksitellen. Tämä ei sopinut viimeisenä tilaautolla ajaneelle herralle vaan hän laittoi tallan pohjaan kun olin rinnalla ja ajoi aukon kiinni. Annoin periksi ja aloin jarruttamaan niin toisena ajanut älyn jättiläinen teki mitä ymmärsi ja alkoi myös jarruttamaan. Lisäjännitystä tähän toi myös vastaantuleva rekka joka halusi osallistua laittamalla hyvissä ajoin koko xenonarsenaalinsa päälle. Sokkona mietin mitä tehdä ja päätin luotta tilaauto-räikkösen inhimillisyyten ja laskin kolmeen ja ohjasin varovaisesti oikealle. Onneksi löytyi tilaa, ainakin puolimetriä yli auton pituuden. Siinä sitten ajettin kuuttakymppiä muutaman kilometrin kunnes kaksi edellä ajanutta yhtäkkiä löysivät kaasun ja hävisivät horisonntiin. Tilaauto osoitti mieltäään vielä 15 km aivan puskurissa kunnes kääntyi Oravaisten ABC asemalle. Meinasin kääntyä perään keskustelemaan mutta eihän siitä mitään rakentavaa olisi tullut joten jatkoin matkaa. En voi vaan ymmärtää kuinka nopeus voi heittää kuuden ja yhdeksänkympin välillä noin nopeasti ajoivatko kolmosella vai mikä lienee. Pienestä se on rutiiniohitus tai katastrofi kiinni.
Comment
Comment