Satun olemaan kyseisellä työmaalla töissä ja haluisin vähän antaa palautetta. Ei sen kummempaa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitäs näit tänään liikenteessä?
Collapse
X
-
Tänään työmatkapyöräillessä sattui ja tapahtui, ensin väistämisvelvollinen autoilija, tiukasti eteenpäin tuijottaen, meinasi ajaa risteyksessä päälle. Se meni vielä olankohautuksella, sattuuhan noita.
Puolen kilsan päässä pyörätiellä kuorkki käänty autotieltä suoraan pyörätien yli mihinkään katsomatta, meinasin olla takapyörien alla. Teki mieli lähteä perään, mutta ajattelin että myöhästyn töistä jos joutuu kilpaa ajamaan pitkällekin. Tässä vaiheessa mietin jo että mitähän loppumatkalla käy. No pari sataa metriä ennen työpaikkaa taksimersu päätti ylittää pyörätien talon pihasta tullessaan. Katsoi kyllä hyvin vasemmalla, minä vaan satuin tulemaan oikealta, ja keräsin sitten itteni siitä a-pilarista.
Annoin mesenaiselle niin painokasta palautetta että katsoo kyllä varmasti ympärilleen ainakin samassa kohdassa ajaessaan. Selitys tähän ajokäytökseen oli se, kun tilanne tuli niin nopeasti. Suosittelin pysymään pois moottoritieltä, siellä ajetaan kuitenkin 120kmh, tulee tilanteet vähän nopeammin kun pyörätiellä.
Olikin ensimmäinen kerta piiiitkään aikaan kun jotain kohellusta tapahtuu, eli en pidä itteäni mitenkään holtittomana ajelijana.
Comment
-
Nyt jos milloin toivois jalankulkijoilta ja myös pyöräilijöiltä sellaista näkyväisyyttä heijastimien ja valojen muodossa tähän mustaan sateenpieksämään liikenteeseen, samoiten kuin myös autoilijoilta erityistä tarkkaavaisuutta.
Eihän tuolla ajaessa juuri paljon mitään näe, muuta kuin mustaa.
Ps. "Ethän ole päätön, anna tietä" sloganilla mennään, eikä ollut yhtään tarkoitus puolustella autoilijoita tuohon edelliseen viestiin viitaten.
Comment
-
Varsinkin yliopiston nurkilla aamuisin näkee niitä muna-asennossa polkevia pimeitä pyöräilijoitä, jotka tunkevat suojatielle ilman minkäänlaista itsesuojeluvaistoa. Ei sitä pyörää havaitse pimeässä ja sateessa, jos kulkuneuvossa ja kuskissa ei ole yhtään heijastinta eikä valoa ja vauhtia on polkijan kuntoon nähden maksimit. Periaatteeni on ja tulee olemaan, että hyvillä heijastimilla ja/tai valolla varustettu kevyenliikenteen kulkija saa reilusti tietä. Muille en vapaaehtoisesti anna tietä, mutta en kuitenkaan tarkoituksella päällekään aja. Pitäisi varmaan hommata rekkamallin alppitorvet keulaan pelottelemaan pimeitä liikkujia?
Comment
-
Eilen illalla Joensuussa kahdeksan jälkeen oli poliisiauto parkissa Itäsillan päässä, toimisto-osan valot palaen. Auton vierellä oli rouva pyöränsä kanssa. Vahva veikkaus, että rouva oli saanut muistutuksen valottomasta pyöräilystä.
Kyllä saa tarkkana olla autoillessa, kun satelee räntää ja on pimeää: mistä tahansa saattaa pujahtaa eteen valoton pyörä tai heijastimeton jalkamies.
Comment
-
Jari, samat poliisit olivat siinä 20 pintaan urkkatalon pihalla ja niin ikään jakoivat muistutuksia pyöräilijöille.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja maspePitäisi varmaan hommata rekkamallin alppitorvet keulaan pelottelemaan pimeitä liikkujia?
Kytkisi vaikka erillisellä katkaisimella normitorven lisäksi. Tuolla voisi sitten joskus hieman painokkaammin ilmaista mielipiteensä kanssaliikkujille. Nappi saisi olla vaikka sen verran ulottumattomissa että ehtii laskea kolmeen ennen kuin siihen ylettää. Käyttöä tulisi siis melko harvoin, mutta silloin kun tulisi niin olisi varmaankin oikeutettua (ainakin omasta mielestä)
Comment
-
80-luvulla, kun autossani oli LA-puhelin, siihen oli mahdollisuus kytkeä komentokaiutin. Itsellä sellainen oli myös maskin takana -pitihän sitä joskus kokeilla, kun tuttuja kissoja sattui tienoilla liikkumaan.
Voisi toimia myös kotipoliisina noitten pyöräilijöitten valistamiseen.
Comment
-
Ettei kukaan nyt lyttää viatonta audistia ihan urpoksi niin olin siis liikkeellä vähän vaille kymmenen aamupäivällä ja taisi vielä melkein paistaa aurinkokin. Eli en ollut se pimeä pyöräilijä. Fakta vaan on se ettei osa autoilijoista kato yhtään mitään muuta kuin sitä autoliikennettä. Toisaalta autolla ajaessa huomaa että osa pyöräilijöistä ei a) tunne liikennesääntöjä ja omia väistämisvelvollisuuksiaa tai b) pitää niistä kiinni kuoleman uhalla ilman että vaikuttaisivat itse omaan näkyvyyteensä.
Kuinka moni muuten tiesi ettei suojatiellä ajavaa alle 12v pyöräilijää tarvitse väistää? Entä sen, ettei pyörätien jatkeella ajavaa pyöräilijää tarvitse väistää ellei ole autoilijana kääntymässä tai väistäminen ole merkitty kolmiolla. Pyöräilijöistä tätä ei ainakaan tunnu tietävän kovin moni, sen verran rohkeasti mennään täysillä suojatielle koska "mulla on etuoikeus ajaa kevyenliikenteenväylällä".
Comment
-
Joku 2x4 lankku sopivan pitkillä kierrepulteilla asvalttiin kiinnitettynä voisi hidastaa hetkellisesti pyörien nopeuksia hidastetöyssyn tavoin. Ja jos joku kokee tämän laittomana, niin olen harkinnut tätä omalle pihalle pyöräkatoksen nurkalle enkä suosittele tekemään tätä mihinkään, jossa se voisi aiheuttaa vaaraa tai muuta haittaa kenellekään.
Comment
-
Pyöräilijän väistämissäännöt tmv. ovat kyllä omasta mielestäni sen verran käsittämättömiä, että jos ne olisivat nyt kriteerinä autokoulun kirjallisissa, en varmaan koskaan saisi korttia! Pyöräilijänä on sentään sen verran helpompaa, että itsesuojeluvaisto jo kertoo, milloin on turvallista pitää oikeuksistaan kiinni ja milloin kannattaa antaa isommalle tietä.
Comment
-
On mielenkiintoisia miinoja kyllä kirjoitettu lakiin. Suojatiellä ei saa ajaa pyörällä, paitsi tilanteessa jossa suojatie on pyörätien jatkeena. Tämähän on ihan selvä juttu mutta jalkakäytävän jatkeena olevalla suojatiellä saakin ajaa jos on alle 12-vuotias? Mistäköhän sieltä ratin takaa pitäisi se pyöräilevän lapsen ikä tietää ja osata päätellä väistämisvelvollisuus? Tai mitä jos kolaa jonkun eilen 12 vuotta täyttäneen auton alle suojatiellä? Vaikea uskoa että lasta päätettäisiin milloinkaan syypääksi liikenneonettomuuteen vaan autoilijan vikahan se aina on jos kevyen liikenteen kanssa törmäilee. Poislukien selvät känniääliöiden örväilyt.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja 54mmy Näytä viestiEihän tuossa pyöräilijän väistämisessä ole mitään ihmeellistä. Jos ymmärrät mitä kolmio tai kääntyminen tarkoittaa, niin ymmärrät myös milloin pitää väistää pyöräilijää.
Comment
-
Pakkotoisto:"Ethän ole päätön, anna tietä" sloganilla mennään
Vältytään turhilta onnettomuuksilta ja ollaan kohteliaita liikeenteessä toisia kohtaan.
Ja muistetaan ne pienet reppuselässä kulkevat jalankulkijat.
Ei voi muuta, kuin kiittää Wetzellin Eeroa tästäkin projektista.
Comment
-
joku törtö meinas aamulla tökkästä audia etulokariin motarilla. Ajoin itse gt-kaistalla, joka ei jostain syystä vetänyt kauhean hyvin, niin tämä 3-korisella farkku golffilla ajava mäntti tuuppas ensin oikealta oli. Pääsi minusta ohi ja sitten tuli joku perä edellä vastaan siinä toisella kaistalla. Kansanautolla suhaava jästipää tuppasi siinä kohtaa mun ja edellä ajaneen auton väliin niin, että meinasi ruveta kolisemaan.
Myönnän itse ajaneeni ehkä hieman liian lähellä edellä ollutta autoa, mutta tartteeko sillä 500e golffilla tunkee väkisin siihe pieneen rakoon kahden hieman uudemman ja kalliimman auton väliin?? =O
Taas kerran tuli tarvetta torvelle ja pitkien valojen vilkutustoiminnolle.
Miks nää tämmöset uhkarohkeet tulee esiin vasta huonolla kelillä? Aamulla siis tampereella satoi kohtuullisen runsaasti vettä.
Comment
-
hopsis: Sulla ei ole kuitenkaan yliajo-oikeutta. Jos vahinko sattuu suojatiellä ja pyöräilevä lapsi on alle 12v niin sitten se on auttamatta sinun vika. Jos se on yli 12v niin sitten olisi aihetta toisenkin osapuolen syyllisyyteen. Tosin sen ikäinen ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa, niin sakkoa siitä ei kait hän saa, mutta auton kolhut voi joutua kustantamaan omasta kukkarosta (tai perheen vakuutuksista).
Comment
-
Ei tietenkään ole yliajo-oikeutta. Tarkoitinkin sellaista tilannetta jossa autonkuljettaja ja pyörällä kulkeva tuijottavat toisiaan ja molemmat lähestyvät pikkuhiljaa samaa suojatietä. Väistämisvelvollisuuden epäselvyys aiheuttaa sitä turhaa jurnutusta. Tämä on tosin täysin huuhaata koska defaulttina oletan ettei lapset osaa liikennesääntöjä kun ei osaa kaikki aikuisetkaan.
Varmasti löytyy niitäkin ihmisiä jotka eivät ole koskaan ajaneet ajokorttia tai se on ajettu joskus 50-luvulla eikä näitä lakiteknisyyksiä ole pitänyt koskaan edes miettiä.
Comment
-
"Suojatiellä ei saa ajaa pyörällä, paitsi tilanteessa jossa suojatie on pyörätien jatkeena."
Välillä ei voi kuin ihmetellä, miksi noista pykälistä on pitänyt vääntää niin hankalia.
a) Valtaosa suojateistä on nimenomaan niitä, joissa suojatie on pyörätien jatkeena.
b) Kellään ei ole sellaista huomiokykyä saati kärsivällisyyttä, että tulisi joka suojatien kohdalla päätelleeksi, kumpi tapaus on kyseessä.
Comment
-
Onkohan tässä sekoittumassa kaksi asiaa. Eikö se ole aivan sama saako suojatien yli ajaa polkupyörällä, autoilijalla on väistämisvelvollisuus vain kääntyessä tai kolmion takaa niin kauan kuin jalat vispaa siinä munamankelissa. Siinä vaiheessa kun pyörän päältä hypätään alas jalankulkijaksi, väistämisvelvollisuus siirtyy autoilijalle. Korjatkaa toki mikäli olen väärässä.
Comment
-
Eilen oltiin perheen kanssa ajelemassa kotia kohti iltapimeällä taajama-alueella, tiellä, jossa ei ole kävelytietä erikseen. Lähestyn autolla jalankulkijaa takaapäin, jonka heijastimen ansiosta näinkin jo hyvissä ajoin ja joka käveli tien oikeaa reunaa. Vastaan tulee pakettiauto, joten himmaan vielä vauhtia, enkä voi vastaantulijan vuoksi koukata kävelijästä ohi vastaantulevien kaistalta. Noh, autot kohtaavat suunnilleen kävelijän kohdalla, joka paljastuu olevan ihan tuhannen päissään ja ottaa siinä juuri ennen kohtaamista pari- kolme horjahdusta vasemmalle ollen suoraan keulan edessä. Siinä tulikin illan adrenaliiniannos, kun sai hypätä jarrulle ihan tosissaan. Ei onneksi kolissut, mutta sydän tykytteli kyllä pitkän tovin. Huvittavinta oli se, että kävelijältä itseltään meni tilanne täysin ohi...
Aiheesta kukkaruukkuun, kohta voi varmaan vaihtaa kesäkumit takas, kun ei ole täällä Etelässä edes yöpakkasista tietoakaan, saati lumesta.
Kommentoidaan vielä tuohon suojatieasiaankin. Pitäisiköhän jollekin isolle lehdelle vihjaista, että vääntäisivät oikein tyhjentävän artikkelin näistä suojatiesäännöistä ihan koko kansan luettavaksi? Tuntuu olevan vähintään joka toisella jotain epäselvää näissä, itseni luen myös tähän kastiin.
Comment
-
Onkohan tässä sekoittumassa kaksi asiaa. Eikö se ole aivan sama saako suojatien yli ajaa polkupyörällä, autoilijalla on väistämisvelvollisuus vain kääntyessä tai kolmion takaa niin kauan kuin jalat vispaa siinä munamankelissa. Siinä vaiheessa kun pyörän päältä hypätään alas jalankulkijaksi, väistämisvelvollisuus siirtyy autoilijalle. Korjatkaa toki mikäli olen väärässä.
Kiva saada kädenheilautuksia ja nättejä hymyjä (varsinkin naispuolisilta) kiitokseksi;)
Yksi juttu kylläkin missä en tietä anna on nämä kaksikaistaiset, siihen jos pysähdyt ja annat tietä, niin eikö joku paukiainen köröttele ohi pysähtymättä ja silloin on hengenlähtö lähellä katua ylittävältä.
Comment
-
Kuten Sound tuossa ylempänä kirjoitti, suojateiden väistämissäännöt ovat melko selkeät pyöräilijöiden osalta. Ja onneksi myös käytännössä erittäin harvassa ovat sellaiset suojatiet, joissa väistämisjärjestys jäisi epäselväksi. Saako suojatiellä ajaa pyörällä tai ei, on aivan eri juttu ja melko toissijaista. Väistämissääntö tulee ennen sitä ajamissääntöä, rikkoi jälkimmäistä tai ei.
Auto väistää polkupyöräilijää suojatiellä, jos a) auto kääntyy risteävän pyörätien yli b) auton tulosuunnassa on ennen suojatietä väistämiseen velvoittava liikennemerkki (kolmio, stop). Muulloin väistää pyöräilijä.
Tai ehkä ainoa epäselväksi muuttuva voisi olla tilanne, jossa auto kääntyy risteävän pyörätien yli, jolla ei saa ajaa polkupyörällä. Nämä on kuitenkin aika harvassa.
Comment
-
Espoossa tänä aamuna varsinainen oman elämän sankari taas. Ajeli pimeällä fillarilla (heijastimiakaan en nähnyt), ei siinä mitään, mutta kun tämä sankari päätti oikaista autotien poikki (suojatie valojen kera 50 m. päässä menosuuntaan). Itse nyt en ainakaan lähtisi liikkuvan autojonon välistä pujottelemaan.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja geeni Näytä viestiNoinhan se menee. Näin pyöräilijänä olen vaan törmännyt isoon joukkoon autoilijoita, joilla on se harhakäsitys, ettei suojatiellä saisi ollenkaan ajaa pyörällä, ja siitä on sitten vedetty edelleen se johtopäätös, ettei ajavaa pyöräilijää tarvitsisi koskaan väistää.
Saanhan minä ajaa traktorillakin suojatiellä, mutta silloin en ole jalankulkija.
Poikkeus on se että pyöräilijä jatkaa risteyksessä suoraan mutta autoilija kääntyy, ja aivan kuten automaailmassakin niin oikealle ei saa kääntyä jos oikealla kaistalla on joku jatkamassa suoraan. Se toinen poikkeus.. niin.. hmm..
Comment
-
Eilettäin sai tehdä kahdet lukkojarrutukset valoristeyksissä. Ensin vastaantuleva kääntyi eteen kun ajelin suurinta sallittua 40:ä vihreillä risteykseen. Sitten toisissa valoissa olin paalupaikalla ja kattelin että vähän vanhoilla tulevat risteävältä tieltä. Ajattelin vihreän syttyessä vähän säikäyttää viimeistä ja lähdin sen mitä tuolla etuvetoisella jenkkilotjapaskalla peräkärry perässä kerkiää. Todetakseni vain että ei se ollutkaan viimeinen, vielä yksi tulee luuri korvalla - oli aika lähellä.
Tuo ensimmäinen oli varmaankin vahinko ja niitähän kaikille sattuu, jälkimmäinen ei taatusti ollut.
Comment
-
Noista pyöräilijöistä muistuu mieleeni tapaus parin vuoden takaa: Ajelin Orimattilan keskustan liepeillä ja käännyin tielle joka päättyy T-risteykseen n. 20 metrin päässä. Jo ensimmäisestä risteyksestä kääntyessäni näen pyöräilijän, n. 40-50v nainen, tulevan T-risteystä kohti. Vanhastaan muistan jotta mulla on tuossa väistämisvelvollisuus pyöräilijään nähden. Joten kiihdytän hieman ykkösellä ja jään hitaasti lähestymään risteystä kakkosella. Emäntä alkaa pyörän selästä sen verran innokkaasti osoittelemaan sekä minua jotta risteyksessä olevaa kolmiota, jotta meinaa vetäistä nurin keskelle suojatietä. Ilmeisesti minun olisi hänen mielestään sitten pitänyt pysähtyä sinne neljän metrin päähän suojatiestä tai piiskata tuosta polon 1.9 vaparidiisselistä viimeiset irti jotta ehdin suojatien tuntumaan pysähtymään ja näin häntä väistämään. Auton vauhti ei käynyt yli 20 ja matkaa jäi lähimmilläänkin yli kolme metriä naiseen. Meinasin jo hypätä ulos ja huudella perään jotta kannattaa opetella ensin pyöräilemään yhdellä kädellä ennenkuin alkaa kovin huitomaan :)
Comment
Comment