Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitäs näit tänään liikenteessä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Joo eipä muista että olisi ennen jopa pelottanut helsinginseudulla kehä 1:llä ja Lahden motarilla veivata pitkin päivää. Ei nähnyt edes edessä ajavaa pöllyn takia, vaikka nopeutta alle 50 lasissa, sitten kun näki niin usein tuli joku kolari kohta, jossa pidon totaali puuttumisen takia piti jarrutella varuiksi penkan suuntaan.

    Vaikka nopeutta oli luokkaa 30 lasissa, niin silti meinasi koko ajan yllättää, kun näkyvyys oli tasan 0 ja lumi jäätyy heti ekalla pyyhkäisyllä sulkiin => ei näe sitäkään. Ei oikein edennyt matka.

    No saldoahan siitä sitten syntyi, lahden motari oli juuri tukossa kolareista tattarisuon kohdalla ja varmaan useita satoja peltirytyssä olevia ja muut jumissa niiden seassa. Lienee pitkälle iltaan mennä, jotta pääsevät siitä sopasta pois. Kilometri tolkulla kaistat täynnä vinottain olevia autoja, milloin penkassa, milloin pellit aivan rutussa. Oli kuin elokuvasta tuo näkymä.

    Comment


      Satuin vilkaisemaan kelikameroita ja ihan mielenkiintoinen kuvasarja tallentunut kameraan. Missä Pasi luuraa? :)
      Attached Files

      Comment


        on siinä dösäkuskilla ollut Pasi takapuoles

        Comment


          Oli tuossa 51:selläkin villin tuntusta ajaa- edessa meni Kia jossa 2 takasumaria puskurissa ja olivat päällä. Vähän väliä hävisi täysin - ja oli välillä kilometrikaupalla ettei nähnyt kun pölyävän lumen. Pitkässä kaartessa näin KIan ohi ja vaikutti siltä että se oli hävinnyt johonkin. Välillä kun tuli paljon liikennettä vastaan oli tosi epäämääräisen oloista ajella- vaikea arvioida missä tienreuna meni.
          Tuossa kelissä tuli sitten kymmenkunta autoa vastaan päiväajaovaloilla, takavalot pimenä, 2 autoa ilman valoja etc etc.
          Niin ja liukasta oli sen verran monissa paikoin että 1-2-3 sutii ihan mielinmäärin, 4-5-6 en sitten kokeillut. No taisi olla hyvä oivallus lähteä duunista jo puoliltapäivin....

          Comment


          • Sitten on nuo oman auton valoista tietämättömät, todella monella ei palanut takavalot ollenkaan noissa uusissa autoissa.
            Yhdelle mersu kuskille yritin vilkutella sumareita ja jarruvaloja että laittaisi edes etuvalot päälle, mutta ei mennyt järkeen kaverille. Ompahan muille haastetta huomatata tälläinen valopää.

            Comment


              Ei sitä välttämättä huomaa päivällä, jos on automatiikalla valot.
              Toisaalta harva varmaan edes tietää miten noi toimii vaikka onkin uusi auto.

              Comment


                Työmatka Hleisngin Vallilasta Espooseen kesti öpaut kolme kertaa pidempään mitä normaalisti. Voin kertoa, että oli pientä hässäkkää liikenteessä. Radiossa joku kertoi laskeneensa Lahdentien varressa yli 100 autoa rutussa.

                Pitskun suoran päässä havaittua n. klo: 16 kieppeillä. Olin vasemmalla kaistalla suojatien eteen pysähtyneenä. Oikeaa kaistaa pitkin ajoi useita autoja ihan normaalivauhtia ohi, kunnes Audi -merkkisellä autolla tullut kuljettaja pysäytti suojatien eteen, kuten kuuluukin, ennen kuin ylitti suojatien. Terveiset vaan mustan A3 TDi:n kuljettajalle.

                Comment


                  Alkuperäinen kirjoittaja spiral Näytä viesti
                  Leppävaarassa vanhalla Turuntiellä MG TD Mark II, 17 asteen pakkasessa, lumipyryssä ja katto auki. Mahtoi olla viileää kyytiä...

                  MG TD
                  Tuo tuli minua vastaan Hämeenlinnassa kymppitiellä puolenpäivän korvilla :-D On melkoinen sissiretki ollut meneillään.

                  Ja oikeasti, ne takasumuvalot päälle, kun keli on tuollainen kuin tsadissa tänään. Hirvittää ihmisten tyhmyys, suorastaan suututtaa. Mitä liikkuu sellaisen päässä, joka ajaa lumipyryssä VALKOISELLA ooppelilla ilman mitään takavaloja?

                  Comment


                  • Käväsin äskettäin Lidlissä ja parkkeerasin vanhan Bemarin viereen jota vähäsen tsiigasin. Palasin Lidlistä ja kyseinen Bemari oli mällännyt lunarikuntoon seuraavassa isossa risteyksessä ja porukkaa lappasi keskellä tietä olevaan ambulanssiin..

                    Comment


                      Ne takavalot tuppaa peittymään lumeen aika nopeasti. Tämän huomasin omassa sedanissa kun pihalla putsasin ja 10 kilsan päästä kaupan pihassa olivat jo ihan lumen peitossa.

                      Itsekkin lähdin jo klo 13 duunista kun tiesin mitä tuleman pitää ja aika harvalla oli tosiaan huomiovalot takana ja sitten oli niitä valottomia kun automatiikka sanoo ettei tarvi. Semmoset on motarilla jo todella vaarallisia.

                      Comment


                        Lohjanharjulta itään perin haastava keli, kun harjun kotipuolella lännessä kaunis auringonpaiste. Ehkä tästä syystä Nummella ajoi Lambo Gallardo Spyder vastaan! Voinut muuttua ajelu jännäksi Helsinkiä lähestyessä.

                        Comment


                        • Jaa et sellanen keli kehä kolmosen sisäpuolella... Huomisaamuna olis tarkotus lähteä Orimattilaan rallia kattoo, ja illalla takas. Taitaapi olla parempi mennä Hanko-Hyvinkää -tien kautta ku kehä kolmosta pitkin.

                          Comment


                          • Jyväskylän päässä Oravasaaren kohdalla tuli vastaan DKW.
                            Olihan villin näkönen ilmestys tuossa pakkasessa. Asian laita rupes aukeemaan kun kohta tuli enemmänkin kaikkea vanhaa kalustoa vastaan. Jossain siellä päin on kai joku näyttely...?

                            Comment


                              Mikkelissä paistoi aurinko koko päivän ja muutenkin oli komia keli. Liikenteessä kaikki sujui rauhallisesti normaalin talvisään vallitessa. Huikan vertailua tuohon etelä-Suomen kaaokseen... ;)

                              Comment


                              • Alkuperäinen kirjoittaja spiral Näytä viesti
                                Leppävaarassa vanhalla Turuntiellä MG TD Mark II, 17 asteen pakkasessa, lumipyryssä ja katto auki. Mahtoi olla viileää kyytiä...

                                MG TD
                                Tuo MG ajeli tänään Jyväskylän Laajavuoressa tuossa kolmen maissa iltapäivällä. Tais olla Ruotsin kilvissä. Jos sieltä asti on tuolla tullu, niin saattaa illalla sauna maistua.

                                Comment


                                • Tänään aamulla ennen seiskaa työkeikka Turkuun ja työkaverin kanssa kehä I:stä kun ajeltiin 0 näkyvyydessä niin melkein yhteen ääneen tuli, että tänään rytisee. Ei ollut kiva tunne, kun ei oikein tiennyt välillä missä kaistat meni kun autot surffaili siellä sun täällä.

                                  Lohjan jälkeen selkeni ja Turun suunnalla kirkas keli ja arska paisto. Iltapäivällä takaisin ja melkonen kaaos odotti. Kuulemmä Järvenpään jälkeen selkeni taas.

                                  Yks pahimpia kelejä pitkästä aikaa...
                                  Viimeksi muokannut jaarli81; 3.2.2012, 21:26.

                                  Comment


                                    Jo vain, ne jotka eivät olleet pk-seudulla liikenteessä tänään, ei kannata hirveästi kommentoida tämän päivän kaaosta. Keli oli oikeasti tosi paha, vaikka näin quattroilijan näkövinkkelistä melko normi talvikeli. Tosin töistä tullessa auton ESP lakkasi taas toimimasta ja silloin realisoitui, kuinka liukasta oikeasti on. Sanoisin, että pahin liikennehässäkkä viimeiseen kymmeneen vuoteen. On tietysti totta, että järkevillä turvaväleillä monelta pellin ruttaantumiselta olisi vältytty, mutta tuolle ei kait voi mitään.

                                    Comment


                                    • Kuusamossa 18v asuneena ei ole yhtä huonoa näkyvyyttä ollut edes pohjoisen talvissa. Olise oikeasti sokko ajoa välissä.

                                      Comment


                                        Joo ei paljoa turvavälit tänään autanut, pidin reilua väliä ja etummainen hävisi aina näkyvistä, muutaman kerran tuli näkyviin jarruvalot ja oli jo myöhäistä => jarrutus väistäen ja samalla piennarta pitkin äkkiä eteenpäin, kun takaa tuli niskaan porukkaa. Sain onneksi ajettua eteen päin ja ei tullut kukaan takakonttiin.

                                        Noita vastaavia kolaripaikkoja siinä pahimpaan aikaan tuli muutama eteen, ei ihme että ketjukolarit kasvoi pitkiksi, vaikka nopeutta oli puolet rajoituksesta.

                                        Comment


                                        • Jo vain, ne jotka eivät olleet pk-seudulla liikenteessä tänään, ei kannata hirveästi kommentoida tämän päivän kaaosta.
                                          Komppaan täysin Ilkkaa. Keli oli sellanen, että kun väärään paikkaan olisi osunut niin ihan sama olisko vauhtia ollut 40km/h vai 80km/h. En muista noin huonoa näkyvyyttä, että olisi ollut aikoihin.

                                          Kattokaapa iltalehden sivuilta videopätkää, ei kiva ollenkaan.

                                          Comment


                                            Samaa mieltä. Keli oli oikeasti sellainen, että vauhdilla tai väleillä ei käytännössä ollut mitään merkitystä. Viikin kohdalla motarilla alle 60km/h vauhdilla näkyvyyttä oli välillä eteenpäin yksi auton mitta ja viereisellä kaistalla ei nähnyt edes vieressä ajavaa. Ja tuo näkyvyys putosi ajoittain välttävästä täysin nollaan kuin joku olisi heittänyt lapiollisen lunta tuulilasiin. Se oli tyyliin ensin näet 100m, sekunnin päästä 2m.

                                            Tuohon vielä päälle aivan peilijää tie, jossa jarrutusmatkat varmaan triplat normaalista talvikelistä vauhdista riippumatta. Raskailla ajoneuvoilla ei mitään saumoja pysäyttää edes kävelyvauhdista. Ainakin minun ajaessa jossain 9.30 aikoihin, kaikki muutenkin ajoivat selkeän hiljaa ja varovaisesti.

                                            Ainoa tapa välttää kolarisuma olisi ollut sulkea koko motari liikenteeltä.

                                            Comment


                                            • Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
                                              Jo vain, ne jotka eivät olleet pk-seudulla liikenteessä tänään, ei kannata hirveästi kommentoida tämän päivän kaaosta.

                                              Tosin töistä tullessa auton ESP lakkasi taas toimimasta ja silloin realisoitui, kuinka liukasta oikeasti on.

                                              Jos vasta ESP laukeemisen jälkeen tajuat liikenneolosuhteet, niin kannattaisi liikkua julkisella.

                                              Comment


                                              • Olin itse eilen ajamassa yhtä noista paseista ja onnistuin täpärästi väistämään tuon kolarisuman :)

                                                Comment


                                                  Itsekkin ajoin iltapäivästä lahden väylää pohjoiseen, niin vältyin tolta kolari sumalta. Vauhti ylöspäin mennessä kaikilla sen verran hidas, että vaara piemenpi. Mutta jotkut ne eivät vaan älyä:

                                                  http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/si...ef=acbox_oikea

                                                  Comment


                                                  • Jos vasta ESP laukeemisen jälkeen tajuat liikenneolosuhteet, niin kannattaisi liikkua julkisella.
                                                    Noh, noh. Eiköhän sitä kuitenkin osaa varoa oli espi tai ei, eikä herneitä tälläkään kertaa:)

                                                    Comment


                                                    • Alkuperäinen kirjoittaja jesi Näytä viesti
                                                      Jos vasta ESP laukeemisen jälkeen tajuat liikenneolosuhteet, niin kannattaisi liikkua julkisella.
                                                      Jos ESP korjaa koko ajan, niin mistä sen liukkauden havaitsee? Vähän sama kuin kävelisi nastoitetuilla kengillä jäällä, ei se liukkaus mistään käy ilmi.

                                                      Toki jokainen tajuaa, että jos lunta tulee ja maa on jäässä on liukasta. Mutta kuinka liukasta, se selviää vasta jos apuvälineet kytkee pois.

                                                      Tämä oli vähän samanlainen kommentti, kun joskus valitin sitä kun Vollesta katosi ESP nelivedon myötä (Haldexin pumppu antautui): sata henkilöä sanomassa, että kyllä me ennenkin ajettiin. Mun faija kun sai kortin, koko vuosi ajettiin samoilla renkailla. Ja varmasti onnettomuuksia oli vähemmän kuin nyt. Autoja taisi olla rekisterissä saman verran kuin nyt meni paaliin.

                                                      Ja se kesärengasauto oli juurikin tuo.

                                                      Comment


                                                      • Kirjoitimpa jo pitkästi, mutta punakynä kävi omasta takaa.

                                                        Enpä kehtaa avautua enempää, sovitaan vaan että olen katkera kun mulla ei ole espiä.

                                                        Comment


                                                        • Alkuperäinen kirjoittaja b7567 Näytä viesti
                                                          Tuo MG ajeli tänään Jyväskylän Laajavuoressa tuossa kolmen maissa iltapäivällä. Tais olla Ruotsin kilvissä. Jos sieltä asti on tuolla tullu, niin saattaa illalla sauna maistua.
                                                          Mobilistien talwiajot, tuolla muutama kuva

                                                          Kyseinen MG taisi ainakin viime vuonna ajaa Ruotsista paikalle ja takaisin 1400 km sivu.

                                                          e: Tuolla "vähän" parempia. Oma savupilvi päässyt heti aloituskuvaan...
                                                          Viimeksi muokannut Pertti K; 4.2.2012, 20:00.

                                                          Comment


                                                            Ei niinkään liikenteessä, mutta vaasan kertakäyttöauton pihassa sinertävä Ronsu klasit umpijäässä. Pakkanen yllättäny Ronsuilijan?

                                                            Comment


                                                              Jos ESP korjaa koko ajan, niin mistä sen liukkauden havaitsee?
                                                              Kyllähän jokaisessa jarrutuksessa huomaa miten liukasta on sekä myös siitä, kun kiihdytyksissä ESP alkaa leikkaamaan tehoja.

                                                              Jos vasta ESP laukeemisen jälkeen tajuat liikenneolosuhteet, niin kannattaisi liikkua julkisella.
                                                              No niin, tuli ehkä sanat valittua pikkuisen huonosti. Kerrottakoon, että ajelen nyt kolmatta talvea ESP laitteella. Sitä ennen olen veivannut 23 talvea pk-seudun liikennehelvetissä jos jonkinlaisilla kikottimilla (taka-, etu ja nelivedoilla) ja yhtäkään kolaria en ole vielä aiheuttanut (koputtaa puuta nyt tosi lujasti). Olen kuvitellut ymmärtäväni jotain talviajosta, mutta on toki selvää, että aina voi oppia jotain uutta.

                                                              Vielä sananen tuosta ESP:stä. Minua huvittaa suuresti, kun jotkut tuntuvat pitävän sitä kädettömien kuljettajien apuvälineenä, jota ilman ei pysyttäisi tiellä hetken vertaa.

                                                              Mielestäni ESP on (ainakin Audin torsen-quattrojen ESP) on todella loistava laite. On kuin autossa olisi apukuski joka on jatkuvasti valppaana korjaamaan ykköskuskin virheet. Se on aivan satavarma, että jokaisen kuljettajan keskittyminen herpaantuu joskus ja silloin on vain hienoa, jos elektroniikka pystyy korjaamaan virheet eikä pelti rytise saati ihmiset siirry pilven reunalle harppua soittelemaan.

                                                              Sanoisin, että on elämää suurempaa paskapuhetta, jos joku kuljettaja luulee hanskaavansa auton ääritilanteissa yhtä hyvin vaikka siinä ei olisi ESP:tä verrattaessa tilanteeseen, jossa ESP mukana. Siihen ei vain ihmisen kyvykkyydet, reaktiot ja ymmärrys riitä. Milläs jarrutat esim. vasenta takapyörää ja oikeaa etupyörää, kun ääritilanteen korjaaminen sitä vaatii?

                                                              Se taas on suurta tyhmyyttä kuvitella, että ESP autolla voi ajaa miten vain luottaen siihen, että se kumoaa fysiikan lait ja pelastaa pinteestä kuin pinteestä.

                                                              Avautuminen loppuu tähän. Ajakaa turvallisesti.
                                                              Viimeksi muokannut Ilkka L; 5.2.2012, 12:30.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X