No ei se nyt ihan niin mene että joku juoksee 10 metriä satasta kulkevan auton eteen ja autoilijan vastuulla on onnettomuuden välttäminen. Kyse on peräänajotilanteesta.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitäs näit tänään liikenteessä?
Collapse
X
-
Vähän offtopic...
Ei pala takavalot enää uusissa autoissa,jotka varustettu "päiväajovaloilla".
Ei ollut kaverilla varmaan "Auto" asento päällä, niin olisi voinut ajovalot ja takavalot syttyä.
Comment
-
Mersussakin (anteeksi ruma sana) syttyy ajovalot sateella. Siinä ei ole tuollaista mahdollisuutta pitää päivävaloja päällä kuten vag-konsernin autoissa, eli yöllä et saa ajovaloja pois vaikka haluaisit. Tämä on toisaalta hyvä, koska välillä näkee yöaikaankin noita päivävaloilla ajavia, jotka eivät välttämättä edes tajua että pitäs vääntää katkaisin auto-asentoon.
Comment
-
Mutta sytyttääkö se ne sadetunnistuksen perusteella jos on valoisaa, vai siksi että sateella on ollut hämärämpää?
Jos on hyviä vinkkejä tähän valoasiaan, saa jatkaa esim. tänne:
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=89645
Comment
-
Tuli eilen bongattua kylillä vanhan ykköstien liikennevaloissa muutama klassikko Corvette kisaväreihin koristeltuina, taisivat olla C2 koria ja yks C1 korinen. Helsingin suuntaan painoivat menemään. Pari uudempaa ( C5/C6 vaimitänenyton) kääntyi Someron/Vorssan suuntaan. Olikohan miitti jossain Turun suunnalla...?
Comment
-
Iäkkään rouvan sokoksen parkkihallissa. Alkuun jo huomas, että eihän tuo edes väistä ketään, niin ties miten tässä käy kun yritti pakittaa ruudusta tyhjään paikkaan. Aluksi otti rauhallisesti ettei etukulma osu viereiseen, mut sit talla pohjaan ja eihän se sit taittunutkaan sinne tyhjään tilaan vaan osui viereiseen vanhaan farkku corollaan joka siirtyikin pari senttiä pois päin. Rouvan vanhaan volleen ei tullu, kuin maalisiirtymää, mut corolla tais ottaa vähän isompaa osumaa..
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja TTH-80 Näytä viestiPasi: Tekikö mummo perinteisen tempun, eli häipyi paikalta vähin äänin??
Huomas taas miks kannattaa ajaa vähintään 4 tasolle parkkihallissa. Sillä tuollakin 3 tasoon asti on yleensä 80-95% ruuduista täynnä, mut 4 taso on 90-100% tyhjillään.
Comment
-
Su-ma yönä palattiin lentokentältä ja päällystystyömaan jälkeen siirtyessä normaaliin matkavauhtiin edellä mennyt B5 avant (olikos pre-facelift se missä on pienempi apparin peruutuspeili) kiihdytti edellä varsin reippaasti ja katosi horisonttiin. Oli aika pirteän oloinen ja luulin jo Ässäksi. Saatiin se vakkarilla kiinni jonkun ajan päästä ja mentiin ohi. Ainakaan ei ollut Ässän etupuskuria. Se jäi taakse roikkumaan ja kohta hurautti taas kovalla ja pitkällä kiihdytyksellä ohi. Meinasin jo, että haluaa kisailla. Taas saatiin kohta kiinni ja nyt se karautti karkuun jo ennen kuin me mentiin ohi. Piruuttani tsekkasin rekkarilla ja hämmästykseksi AKE:n mukaan kilvet on Honda Civicin. Audi Civic poistui Kaarinantien ramppiin.
Comment
-
Joku kiilasi diesel sedan C6 Aakutosella ohituskaistalle tylysti pösön eteen. Väkisin piti ohituskaistalle päästä ja sitten siihen piti jäädä vielä tientukkeeksi. V#tun ääliö. 10 minuuttia myöhemmin rekka yritti ohittaa toista ja meinasi samalla kiilata minut pois tieltä. Apina tajusi onneksi palata takaisin omalle kaistalle.
Comment
-
Juhannus ajo takana ja kyllä tuo tiellä liikkuva kansa on hukassa.
Heinolan motari kun vaihtuu varalaskusuoran jälkeen kaksikaistaiseksi ja ruuhkaa alkoi olemaan suoran alussa. Porukka paniikissa yritti siirtyä vasemmalta kaistalta suoran alussa oikealle ja eihän punaniskat ketään sinne päästä. Jopa pysähtyivät vasemmalle kaistalle, kun oikea kaista oli tyhjä.
Jatkoin vasenta kaistaa tietenkin loppuun asti muutaman muun auton kanssa, josta vetoketjulla muiden sekaan (eihän tämä ruuhkateoria vetoketjulla suomessa toimi, kun paniikissa siirtyvät jo 5 km päässä yhdelle kaistalle).
Tuosta vasemman kaistan käytöstä seurasi melkoinen show, kun jengi näki peileistä auton saapuvan. Tuli keskisormea ja se mikä eniten yllätti, oli vale kiilausyritykset ! Vähän ennen kohtaamista 5 autoa suoran matkalla teki äkkiliikkeen vasemmalle kaistalle yrittäen pelästyttää. Sitten sormet tuli perästä esiin. Joutui pari tiukkaa jarrutusta tekemään.
Täytyy kyllä sanoa, että jos yhdelle suoralle mahtuu näin monta aivot narikassa olevaa, niin ei kyllä äänestämällä suomessa mitään järkevää saa aikaan. Sen verran hukassa massa näyttää olevan.
Tämä keinotekoinen ruuhka loppui muuten heti kaksikaistaisuuden alussa ja alkoi vetämään normaalisti. Ruuhka oli syntynyt näiden punaniskojen paniikki siirtymisestä suoran alussa yhdelle kaistalle.
Ohituskaistoilla ei ohittaa kannattanut, sen verran oli liikennettä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja vayne Näytä viestiJuhannus ajo takana ja kyllä tuo tiellä liikkuva kansa on hukassa.
Heinolan motari kun vaihtuu varalaskusuoran jälkeen kaksikaistaiseksi ja ruuhkaa alkoi olemaan suoran alussa. Porukka paniikissa yritti siirtyä vasemmalta kaistalta suoran alussa oikealle ja eihän punaniskat ketään sinne päästä. Jopa pysähtyivät vasemmalle kaistalle, kun oikea kaista oli tyhjä.
Jatkoin vasenta kaistaa tietenkin loppuun asti muutaman muun auton kanssa, josta vetoketjulla muiden sekaan (eihän tämä ruuhkateoria vetoketjulla suomessa toimi, kun paniikissa siirtyvät jo 5 km päässä yhdelle kaistalle).
Tuosta vasemman kaistan käytöstä seurasi melkoinen show, kun jengi näki peileistä auton saapuvan. Tuli keskisormea ja se mikä eniten yllätti, oli vale kiilausyritykset ! Vähän ennen kohtaamista 5 autoa suoran matkalla teki äkkiliikkeen vasemmalle kaistalle yrittäen pelästyttää. Sitten sormet tuli perästä esiin. Joutui pari tiukkaa jarrutusta tekemään.
Täytyy kyllä sanoa, että jos yhdelle suoralle mahtuu näin monta aivot narikassa olevaa, niin ei kyllä äänestämällä suomessa mitään järkevää saa aikaan. Sen verran hukassa massa näyttää olevan.
Tämä keinotekoinen ruuhka loppui muuten heti kaksikaistaisuuden alussa ja alkoi vetämään normaalisti. Ruuhka oli syntynyt näiden punaniskojen paniikki siirtymisestä suoran alussa yhdelle kaistalle.
Ohituskaistoilla ei ohittaa kannattanut, sen verran oli liikennettä.
Vastaava tilanne rallien aikaan himokselta takas jyväskylään päin. pari kilsaa ennen korpilahtea ohituskaista, jonka alussa rikkoutunut ajoneuvo. ja jonka jälkeen oikealla noin 400m tyhjää josta alkoi matelu jono, ja vasen kaista tyhjillään sinne asti minne näki. Oikea kaista veti noin metrin puolessa minuutissa ja vasenta ei käyttänyt niin moni, että olisi mennyt tukkoon. Oikea kuitenkin lähes tulkoon seisoi paikallaan niin joku ns fiksu ihminen löi oikean kaistan tukkoon. Ei mennyt hirveän kauaa kunnes oikea kaistakin alkoi vetää ihan hyvällä vauhdilla. Tämä vetoketju liike, kun jumitti hienosti niin ei sitten vetänyt enää kumpikaan, kun suomalaisilla on aina niin palava kiire. Meni muuten kivasti muutamaan kilometriin se 20min aikaa.. Ja se joka veti pysäytyksellään sen toisenkin kaistan tukkoon niin sai tööttiä ja valoshowta takanaan kiireisiltä osa meni jopa kolmatta kaistaa ohi.. Tarinan pointti oli vain se et virallinen kaista ei meinannut vetää sitten millään kun ohituskaistan päässä kaikki tukki virallista kaistaa.
Comment
-
Mun mielestä vayne teki just oikein. Kaistat pitää käyttää loppuun saakka ja vetoketjun pitää olla kaistan lopussa. Ja vain kaistan lopussa. Suomalaisilla on hirveä kiire vaihtaa kaistaa jos oma* kaista loppuu seuravan kahden kilometrin kuluessa. Ilmiön näkee hemmetin hyvin esim. Länsiväylällä kun Kehä I:ltä tai Tapiolan rampista liitytään kylältä poispäin olevaan liikenteeseen. Vaikka oikeanpuoleisin kaista jatkuu kilometrisotalla niin pitää heti päästä keskimmäiselle kaistalle, mielellään selvästi hitaampaa vauhtia kuin se keskikaistalla soljuva liikenne. Samaa ilmiötä on myös Kehä I:n ja Turunväylän uusitussa risteyksessä, taas kylältä poispain olevan liikenteen suunnassa. Siihen tulee sumppu kun vetoketjun yhtymäkohtia on yhden (kaistojen lopussa olevan) sijaan 20 eri kohdissa.
Suomalaiset noudattaa liikennemerkkejä. Pitäisi saada vetoketjuliikennemerkki ja sille ennakkovaroitus. Tyyliin "vetoketjukohta 500 m eteenpäin".
* moni todellakin luulee omistavansa sen kaistan jolla ajaa
Comment
-
tuohan vasenta kaistaa loppuun asti ajeluhan sen oikean kaistan seisomisen aiheuttaa. Koska aina kun vasemmalta kaistalta siirrytään sinne oikealle kaistalle, niin oikealla kaistalla olevien täytyy hiljentää tehdäkseen siirtyjälle tilaa koska tuskin siellä niin suuria välejä on. Jonossa ensimmäinen ehkä selviää kaasun nostolla, toinen joutuu jo hipaisemaan jarrua mutta kahdeskymmenesviides joutuu odottamaan hetken paikoillaan. Eli ymmärrän täysin käsimerkit. Siirrytään sinne oikealle kaistalle ajoissa, ei heti, eikä kaistan lopussa niin kaikilla on matkalla kivempaa, eikä kukaan saa niitä käsimerkkejä.
Ja tämä ilmiö johtuu siitä että tiellä on liikaa liikennettä sen "vetokykyyn" nähden. Tai sitten suomalaiset on vain puupääpölvästejä liikenteessä, ajoi ne kumpaa kaistaa tahansa.
piti kaivella vähäsen, tässä tullaan taas siihen että ajoissa pitäisi antaa pikkuisen periksi...
http://trafficwaves.org/seatraf.html
Comment
-
Joo, ei se yksikaistainen vedä yhtään autoa enempää, siirtyi porukka sille oikealle kaistalle viimetipassa tai kaksi kilometriä aikaisemmin. Voi kyllä jollain tavalla ajatella ajatella, että "etuilua" se vasurin loppuun ajaminen tällaisessa tapauksessa on.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Paranormalix Näytä viestipiti kaivella vähäsen, tässä tullaan taas siihen että ajoissa pitäisi antaa pikkuisen periksi...
http://trafficwaves.org/seatraf.html
Comment
-
Sillä ei ole merkitystä missä kohtaa vetoketjun yhteenmeno on. Sen sijaan kahden kaistan nopeuseron pitää olla mahdollisimman pieni ja sen onnistuu vain jos jatkavalla kaistalla on riittävän suuret välit joihin mennä.
Mitähän Suomessa tapahtuisi jos kumpikin kaista päättyisi ja vain yksi jatkaisi? :)
Comment
-
Mitähän Suomessa tapahtuisi jos kumpikin kaista päättyisi ja vain yksi jatkaisi? :)
Ongelmahan tuossa tulee juuri niiden turvavälien takia, tai niiden puuttumisen takia. Se oikea kaistakin vetäisi nätisti jos vain siellä olisi turvavälit. Insinöörit ovat (tällä kertaa) keksineet viisaan tavan muuttaa kaksikaistainen osuus yksikaistaiseksi, mutta sitä ei vain osata käyttää.
Tarina erikseen tilanteet joissa kääntyvien kaistalta koukitaan viime tipassa oikealle.
Comment
-
No joo toi kaistojen välillä surffaaminen ja vasemmalla kaistalla roikkuminen on ikuinen ongelma.Eniten vituttaa kuitenkin ainakin mua ohittaminen,pitää rinta rottingilla vetää ohitse ja sitte "kiilata"suoraan siihen keulan eteen heittelemään kiviä,nastoja jne,ja jäädä kaikenpäälle munimaan omaa vauhtia hiljempaa siihen!Ahdistaa!!Tää ilmiö ainakin kehä-ykkösellä on aina.Viimeksi muokannut Zikke; 23.6.2011, 21:50.
Comment
-
Joo kaistat ajetaan loppuun ja vetoketjulla sekaan, jos joustavaa likennettä halutaan. Taisi olla vissiin saksassa missä asia ymmärretään, kun kaksi kaistaa esim tie työmailla yhtyy, on niiden välissä sulkuviiva kunnes aivan lopussa katkoviivalla saa siirtyä oikealle kaistalle. Suomessa tuo koetaan etuiluna, koska hiekkalaatikolla kaverit etuilee ja se vituttaa :)
Tuolla Heinolassa kaksi kaistaa ajoi autoja täynnä, kunnes oikeakaista hidastui. Sitten alkoi se loppusuora ja porukalle iski paniikki, sekä oikealle kaistalle vitutus. Vasemmalla kaistalla 80 nopeudesta jengi alkoi vetämään liinoja kiinni ja pysähtyivät jopa jonottamaan, että pääsevät oikealle kaistalle ajoissa. Eihän ne punaniskat oikealla aivan perseessä ajaen mitään tilaa anna. Itse ja moni muu jatkoi vasenta kaistaa loppuuun päin hidastaen ja sopivassa raossa lopun tuntumassa nopeuksien tasaantuessa oikealle kaistalle ilman jarrun käyttöä.
Avainsanat on vetoketju, ajovälit ja nopeuserot, vetoketju/ajovälit ei kateellisten maassa toimi ja sujuvuus on sitten siinä ;)
Comment
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja Maku Näytä viestiJoku vois nyt selittää miten kaksi 120 km/h kaistaa mahtuu yhteen 100 km/h kaistaan ilman ruuhkaa? Ihan sama mikä vetoketju siellä on! Jos autoja on enemmäm kuin tie vetää, syntyy jono. Reiluahan se on vetää vasenta loppuun asti.
Täähän oli siis se miten se esim Saksassa menee ja voisi mennä täällä meilläkin...
Comment
-
Jeps Saksassa ajellaan oikeasti ruuhkissa ja tietöissä, niistä on siellä opittu. Juuri noin se menisi Lusissakin ja heti tuon paniikki jarruttelu vitutus session jälkeen alkoi yhdellä kaistalla jono menemään normivauhtia eli ei ollut maantien kapasiteettiongelmaa vaan vitutusongelma :)
Itse sain noin kilometrin hyödyn "etuilusta" ja siinäkin suurin syy oli oikealle kaistalle menon mahdottomuus perse perseessä ajavien joukkoon, joten piti rauhassa ajella rakoa etsien (eli järkevää ajoväliä etsien). Siinä vaiheessa kun oikea kaista alkaa hidastumaan, niin nousee kuskien vitutuskäyrä vasemman vetäessä ja auta armias jos haluat vasemmalta kaistalta silloin pois niin alkaa tien tukkiminen. Tosiaan muutama veti tuolla vasemmalla kaistalla 80 vauhdissa nopean jarrutuksen (edessä oli väljää) ja vauhti nolliin. Sitten eivät päästäneet siitä oikealle kaistalle, joten jatkoivat vasemmalla kiihdyttäen. Sanomatta selvää kuinka pitkälle tälläinen aiheuttaa haitariliikettä taakse påin.
Tuossa riittävillä ajoväleillä olisi vasemman puolen kaverit tippuneet väliin huomaamatta suoran aikana ja ketään ei olisi vituttanut :)
Comment
-
Täähän oli siis se miten se esim Saksassa menee ja voisi mennä täällä meilläkin...Viimeksi muokannut porkkis; 3.2.2012, 09:36.
Comment
Comment