Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitäs näit tänään liikenteessä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Itsellä on jostain 90-luvun puolivälistä ehkä ollu lasit ja aina samoilla vahvuuksilla, kahden vuoden välein käynyt tarkastuksessa.

    Ainoastaan tuo hajataitto on tullut jossain vaiheessa mukaan.

    Comment


    • Itse olen aina kiitellyt onneani, kun ei ole vielä(kään) tarvinnut lasisilmiä hommata, ikää 30 v. ja näkö 2.0 molemmissa silmissä. Ei ilmeisesti ole perinnöllistä, kun molemmilla vanhemmilla ja siskolla on ollut lasit pienestä asti.

      Sen sijaan hämäränäkö tuntuu olevan jännä juttu iän myötä. Aika pitkään tällaista hyvän hämäränäön omaavaa häiritsi sadekelin sumarit sun muut pelleilyt, nyt tuntuu jo siltä että antaa olla vaan. Itse taas laitan xenonia pitkiin valoihin aina kun pystyn, valkeus on suorastaan ihanaa. Ehkä tämä enteilee muunkin näkökyvyn heikkenemistä iän myötä, toisaalta kiva kun ei enää v*tuta ihan niin paljon kun wannabe-ryssät ajelevat säällä kuin säällä sumarit päällä.
      Viimeksi muokannut ville; 4.12.2009, 16:03.

      Comment


      • Ei tuo sumuvalojen käyttö rajoitu vain teinibemujen osalle.
        Joka aamu ku menen helsinkiin töihin, niin aina tulee samat autot sumarit päällä. B6,b7, 9-3 saabi, uusi accord ym. uusia autoja + nykyiset rekka ja taksikuskit.

        Comment


        • Ei mun näössäni mitään vikaa ole, muutama kk sitten viimeks testattu. Ehkä tuo vika, yövuoron jälkeen väsyneenä kirjoitettu, viestini oli hiukan yliampuva.

          Mut joka tapauksessa. Nyt syksyllä ku ei oo juur yhtään satanu vettä tai ollu pimeetä, ni on ollu kivaa ajella keskellä mettää ilman katuvaloja/huonossa valaistuksessa olevilla teillä. Aika monella vastaantulijalla on ollu ihan päin v*ttua säädetyt ksenonit keulilla. Ne tosissaan häikäsee, eikä hetkeen kohtaamisen molemmin puolin näe kyl "mitään".

          Onneks toi Turku-Helsinki -välin loppukin motariosuus valmistui, vanha ykköstie välillä Muurla-Lohja oli syksyn sateisilla keleillä ihan täyttä kidutusta.

          Ja ettei ihan kokonaan menis offiks niin näin tänään liikenteessä rättisitikan, en kyl ymmärrä et miks joku ajaa sellasella vielä tähän vuodenaikaan. Tai ylipäätään...

          Comment


            Itsetuhoinen mummeli paineli fillarilla 3-tien pientareella ilman mitään heijastimia! Pikkusen taas rupee mietityttään et mistä moinen idea :S

            Comment


              Ne tosissaan häikäsee, eikä hetkeen kohtaamisen molemmin puolin näe kyl "mitään".
              Ja sama vaikutus on muutamilla valopäillä, jotka vaihtaa pitkille parikymmentä metriä ennen kohtaamista. Jos vallankin on lisävaloa ym. keulalla, niin siinä sitä mennään muutama sekunti arvailujen varassa. Jos "pimeän pelko" on niin kova, niin ajaisivat päivällä!

              Comment


                Kyllähän tuo valoilla vittuilu on pitkälti siirtynyt sumareista näihin 39€ ebay jälkiasennus xenonsarjoihin. Ei mitään huolta suuntauksesta, kerran vuodessa halogeenit lamppuihin etä leiman saa. Meidän kylällä niitä on alkanut näkymään jo 70-luvun vehkeissäkin.

                Kilometrin päästä jo häikäisee kun tuollainen viritys tulee joko perässä tai vastaan. On se saatanan ihmeellistä että poliisikaan ei noista jaksa narista. Sumarit sentään useasti on auton alkuperäisvarusteet.

                Sumuvaloista sen verran että takasumuvalon käyttöä kaupungissa en suostu ymmärtämään missään tilanteessa.

                Comment


                • Joensuun Prisman liikennevaloissa meinasin täti tulla Passatilla kolmion takaa eteen ja samalla reissulla keskustassa joku iänikuinen Kadett-kuski punaisia päin kylkeen. Hyvin meni ajot taas kun ei kumpikaan osunut!

                  Comment


                  • Sumuvaloista sen verran, että tuntuu niiden kytkimet olevan aina vähän sekavia ja ei tiedä välillä onko päällä vai ei, jos sattunut päälle laittamaan näistä rullalla olevista valoautomatiikka kytkimistä, tms. Että voi se olla ihan hyvin vain unohtunut päälle. En sano etteikö osa niitä tarkoituksellakin pitäisi.. uusissa autoissa tuntuu olevan kaikkea automatiikkaa, että ei kohta tartte mihinkään koskea niin on päivä, ajo, kaarre, pitkät ja sun muut automaattisesti. Ei taida vielä sumuvalot mennä automaattisesti sään mukaan?

                    Comment


                    • Eikös uudessa mersussa olekin jo moinen ajovaloautomatiikka? Ei siinä tainnut varsinaisesti olla erikseen mitään pitkiä tai sumuvaloja, vaan automatiikka säätää tarvittavan valotehon kelin mukaan. Tai olihan siellä umpiossa kaiketi useampi polttimo eri tilanteita varten, mutta ei niitä valoja tarvinnut itse vaihdella, vaan auto teki sen ihan itsenäisesti. Lisäksi se osasi itsestään vähentää valotehoa pimeällä kun toinen auto tulee vastaan tai edellä olevan perävalot saavutetaan jne. Tullee varmasti yleistymään muillakin merkeillä parin vuoden sisään.

                      Comment


                        Topicin aiheeseen kaantaen: Mita en ole nahnyt liikenteessa?

                        Audeja. Niita ei ole nakynyt Recifessa, Rio de Janeirossa tai Buzioksella juuri ollenkaan. Vajaan parin viikon aikana olen bongannut niita yhteensa ehka 20 - 30 eri yksiloa. Iso osa on ollut vanhan mallin kolkkeja mutta muutamia B7:ja on ollut liikenteessa. Koko reissulle mahtuu vain yksi A6 mutta se olikin sitten C5-korinen 4.2 quattro. Yksi vanhan mallin TT ja yksi A3 SB. Vahissa on siis rinkelinokat nailla nurkilla. Muiden "premium-merkkien" (BMW, MB, Volvo, Jaguar, Porsche yms.) tilanne on ihan samanlainen, todella vahan on autoja liikenteessa. Sen sijaan jos haluaa bongata VW:n, Fiatin, Peugeotin, Citroenin tai vaikkapa Renaultin niin se kylla onnistuu ja helposti. ;)

                        Edit: Ai niin, onhan taalla sitten hilliton maara Chevroleteiksi naamioituneita Opeleitakin.
                        Viimeksi muokannut TeroPee; 5.12.2009, 15:16.

                        Comment


                        • Noista valoista ja eri ikäkausista on jännä huomata, että kouluikäisillä pojilla ei ole kellään pyörässä valoja. Kova jätkä ei vissiin valoja pyöräänsä laita.
                          Hieman vanhempana pitää sitten autossa olla kaikki maailman valot alustan tuikuista lähtien.
                          Kun itse olin penska, sitä oikein kisailtiin sillä, kenellä oli eniten heijastimia ja hienoimmat valot fillarissa.

                          Comment


                          • Sumuvalojen lisäksi on nykyään liikenteessä paljon niin automalliin tehtaalla asennettuja kuin jälkeenpäinkin lisättyjä huomio- ja päiväajovaloja. Näistä monet ovat vieläpä samassa paikassa, missä sumuvalot on totuttu näkemään. Mm. uusilla autoilla ajelevat saavat aikansa sitten ihmetellä, miksi niin moni välkyttelee heille pitkiä... Eron huomaa käytännössä siitä, että sumuvalon tarkoitus on valaista ja huomiovalon näkyä (esim. mäennyppylällä kohdattaessa jälkimmäinen ei häikäise).

                            Comment


                            • Laseista vielä:
                              Ja kuulemma kun laseja alkaa käyttämään niin silmä ei joudu tekemään niin paljon "töitä" ja näkö voi lyhyessä ajassa huonontua entisestään lasien käytön takia. Näin sanoin optikko viimeksi minulle.
                              Plussadiopteristen lasien osalta voin vahvistaa. Minulla oli plussalasit suunnilleen samalla vahduudella ~25 vuotta. Näin ihan hyvin ilmankin, mutta lasit olivat tarpeen piilokarsastuksen vuoksi. No, sitten silmälääkärin päätöksellä kokeiltiin nostaa vahvuutta +1 diopteria sillä seurauksella, että vuoden päästä tuosta en enää nähnyt lukea ilman laseja.

                              Comment


                                Sumuvalojen lisäksi on nykyään liikenteessä paljon niin automalliin tehtaalla asennettuja kuin jälkeenpäinkin lisättyjä huomio- ja päiväajovaloja.
                                Aika monella kieltämättä on ärsytyskynnyksenä se, että autossa palaa enemmän kuin kaksi valoa edessä, oli himmeitä tai ei. Sitä en itse ole ymmärtänyt, että jos valot eivät ole häikäiseviä, niin mikä niissä ärsyttää.

                                Itselle on ihan sama kuinka paljon jollain on tuikkuja keulalla, kunhan ne eivät ole häikäiseviä. Täytyy kyllä sanoa, että onneksi kyllä aika harvalla ne sumuvalot oikeasti häikäisevät. Xenoneiden häikäisemäksi tuntuu joutuvan sitten tuon tuosta. Joku uusi Octavia kun ajaa perässä, niin aurinkolasit pitää olla päässä pimeälläkin - ja se valo tulee siis vieläpä takaapäin.

                                Comment


                                  Itekkin kironnut tuota xenon tuohua, harva ymmärtää sitä ettei ne xenonit muodosta valokeilaa samallailla kuin halot. Itse asentelin eilen xenonit keulille ja yllätyin siitä että miten paljon tarvi säätää alemmaksi umpioita jottein ole joka autoilijalla nyrkki pystyssä.

                                  Comment


                                  • Kyllähän se xenoni tekee ihan saman valokuvion kuin halogeeni.
                                    Heijastinumpiossa on vaan halogeeneillakin paljon hajavaloa joka voimistuu xenonien myötä. Heijastinumpioon on olemassa oma poltin jolla hajavalo vähenee.

                                    Comment


                                      Alkuperäinen kirjoittaja Mkurtti Näytä viesti
                                      Ei tuo sumuvalojen käyttö rajoitu vain teinibemujen osalle.
                                      Joka aamu ku menen helsinkiin töihin, niin aina tulee samat autot sumarit päällä. B6,b7, 9-3 saabi, uusi accord ym. uusia autoja + nykyiset rekka ja taksikuskit.
                                      Niinpä. Itse lopetin laskemisen sadannen auton kohdalla Juva- Heinola välillä. Usvaspottien käyttöön kuului takseista rekkoihin. Otti pattiin.

                                      Comment


                                        Eipäs muuten tee xenonpoltin samaa valokuvioo kuin halogeeni samassa umpiossa. Valokuvioon vaikuttaa tosi paljon polttopisteen sijainti umpiossa. Halogeeni ja xenonpolttimo kun on erimittaiset ja näin ollen valo lähtee väärästä paikasta heijastimeen jos on vääränmallisessa umpiossa.

                                        Tämä siis koskee vain jälkiasennus halpissarjoja, alkuperäiset kaasupurkausvalothan ei pitäisi paljon erota halogeeneistä muuta kuin valotehossa.

                                        Comment


                                        • Polttopistehän pitäisi olla just samassa kohdin kuin halogeenissa.
                                          Polttimon pituushan ei vaikuta polttopisteeseen.

                                          Comment


                                          • Polttopistehän pitäisi olla just samassa kohdin kuin halogeenissa.
                                            Lihavoin oleellisen sanan. Näiden juttujen perusteella ilmeisesti noin ei aina ole?

                                            Toisaalla oli myös väittämä, että halogeenin hehkulanka on lyhyempi/pistemäisempi kuin valokaari purkausvalossa; Pitääkö paikkansa?

                                            Comment


                                              Kyllähän totuus on että jos johonkin C-kadettiin iskee alkuperäisiin umpioihin jälkiasennus xenonsarjan niin valot näyttää aivan päin vittua. Linssivaloilla varmaan helpompi säätää valokuvio kohdilleen mut meidänkin kylällä on parissa 70-luvun autossa xenonit ja ei mitään järkeä siinä suuntauksessa.

                                              Mitäköhän joku kuvittelee saavuttavansa sillä että lähivalot valaisee korkeimmat kuusenoksatkin.

                                              Comment


                                                Tarkkoja kun ollaan, niin jopa jokaisen halogeenipolttimon vaihdon jälkeen suuntaus pitäisi tarkastaa. Yllättävän paljon voi valokuvion oikea "sijainti" muuttua. Sama se on xenoneissa.

                                                Comment


                                                • Nykyiseen audiin laitoin xenonit lyhyet, pitkät ja lisäpitkät. Ei tuo valokuvio kyllä omasta mielestä muuttunut ollenkaan.
                                                  Lyhkäsissä on linssivalot niin niissä nyt ei oikeen voi muuttuakaan, mutta ei se pitkissäkään huonompaa suuntaa mennyt.
                                                  Hellan ref 37.5 näyttää edelleenkin aika pistemäisen valokuvion.
                                                  Kannattee muistaa että 45? xenonon sarja ei ole sama kuin 150?.

                                                  Comment


                                                    Mikä ihmeen käden vääntö tästä xenonin häikäsystä tänne on nyt muodostunut??
                                                    Eiköhän turhan moni ole joutunut huomaamaan sen kun porukka on heittänyt suoraan xenonsarjan paikoilleen ilman suuntausta niin v*turallaan ne valot on. Ihan turhia nuo "pitäisi olla sama" "ei mun mielestä" jne. kun kerran niitä väärin suunnattuja on erittäin paljon liikkeellä. Ja järjestäen jokainen on sellainen jossa ei varmastikaaan ole vaiona ollut xenon valoja.

                                                    Ja marko, mulle tuli 100€ satsi ja jouduin ruuvaamaan todella paljon alas, eli se taitaa olla ihan sam että onko 50€ vai 150€ sarja niin olisi joutunut säätämään uusiks....

                                                    Comment


                                                    • joutuukos B6:ssa järjestäen ruuvaamaan alaspäin kun pistää xenonit?

                                                      Comment


                                                      • Eiköhän meistä jokainen näe noita sumareita ja päin honkia asenneltuja xenoneita päivittäin, jatketaas kunnon bongauksilla taas tästä etiäppäin.

                                                        Comment


                                                        • Perjantaina poltin töiden jälkeen kotimatkalla useaan kertaan päreet jo kilometrin matkalla. Ensin joku tyyppi tunkee väkisin kolmion takaa eteen vaikka varmasti näki että oli tulossa jo siinä parin kymmenen metrin päässä. Sitten neropatti eteen kurvattuaan vetää vielä liinat kiinni ilman mitään syytä ja lukkojarrutusta ja tuuria peliin ettei tömpsähdä pusua golfin takakulmaan. Tästä sitten muutama sata metriä eteen päin eräässä risteyksessä itselle ja muille suoraan ajaville syttyy vihreät ja eikös joku sankari tule transitilla vasemmalta omaan menosuuntaan eteen vaikka tälle on punaiset palanu jo ties kuin kauan. Sitten hölmöily transitilla vaan jatkuu. Menosuuntaan on kaksi kaistaa ja tämä hullu transit heppu kun ei osaa päättää kumpaa ajaisi, niin ajaa sitten varmuuden vuoksi molempia yhtäaikaa. Saakeli Oulussa ajetaan kuin Venäjällä...

                                                          Comment


                                                            Tässä olen nyt ollut vajaan vuorokauden Suomessa kahden Brasiliassa vietetyn viikon jälkeen. Kyllä Suomi on kehitysmaa mitä tulee sujuvaan liikenteeseen! Rion rantakadulla kulkee moninkertainen määrä autoja pääkaupunkiseudun liikenteeseen verrattuna mutta omista oikeuksista ei pidetä niin härkäpäisesti kiinni joten liikenne toimii. Ja liikennevaloja noudatetaan ihan eri tavalla kuin täällä. Edes 7 metriä ennen valotolppaa täyskiihdytyksen aloittanut paikallisliikenteen bussi ei ajanut päin punaisia! Helsingin bussiliikenteen kuski olisi mennyt täyttä häkää päin punaisia ja sillä sentään on automaattivaihteisto siinä bussissa..

                                                            Kyllä meillä on paljon oppimista vielä että voidaan itseämme sivistysvaltioksi sanoa!

                                                            Comment


                                                            • Täällä Helsingissä näkee päivittäin törkeitä vaaratilanteita kun ajetaan päin punaisia muista välittämättä. Viimeksi eilen pysähdyin punaisiin valoihin ja takaa tuli vielä aika pitkältä naishenkilö Yariksellaan ohi, pari koululaista oli jo lähtenyt ylittämään tietä vihreillä.

                                                              Viime aikoina on tullut valoissa odotellessa seurailtua millaiset kuskit eniten ajavat punaisiin, kyllä näyttää selkeästi suurin osa olevan keski-ikäisiä naisia. Ehkä hieman yllättäen nuorimmat sekä iäkkäät kuskit noudattavat liikennevaloja paremmin. Itse olen laskenut kynnystä päästää valottomilla suojateillä odottelijat yli, tulee hyvä mieli kun papparainen tai mummeli tervehtii iloisesti audikuljettajaa. Kokeilkaapas joskus jos ette pelkää keskisormea taustapeilissä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X