Joku ingenjör voisi laskea onko kannattavaa ajaa auto talliin vai jättää se ulos jos lähtötiedot ovat seuraavat. Ulkona -15C, sisällä +15C, auton massa vaikka 1800Kg josta osa käyntilämpöiseksi lämmitettyä ja osa käytännössä ulkolämpötilassa. Ainakin moottori, vaihteisto, osa korista ja sisätilat ovat mitä tahansa +20C-+95C asteen väliltä.
Jos miettii asiaa pelkästään tallin lämpötilan kannalta niin mitä jää viivan alle moottorin jäähdyttyä (ja toisaalta korirakenteiden lämmettyä) vastaamaan tallin ambient lämpötilaa. Suomeksi: Luovuttaako moottori ja muut ympäristöään kuumemmat osat enemmän lämpöenergiaa kuin kuluu kylmien korin osien lämpenemiseen ympäröivän lämpötilan tasalle?
Tämä pohdinta tuli mieleeni lähinnä siksi että ylipäätään polttomoottorin hyötysuhde on varsin heikko ja valtaosa kulutetusta energiasta muuttuu joka tapauksessa hukkalämmöksi. Vanhan bensamoottorin tapauksessa hyvä jos 15% käytetystä polttoaineesta liikuttaa autoa ja lopusta suuri osa haihtuu ajon aikana harakoille mutta lämpimällä autolla pihaan ajaessa osiin on joka kerta varastoituneena aika paljon lämpöenergiaa joka olisi mahdollista ulkoilman sijaan siirtää tallin sisäilmaan.
Äkkiseltään stetsonista jotain lukuja:
Korin etupäässä moottoria ja muuta tekniikkaa ~300Kg ~90C
Sisusta ~300Kg ~20C
Korin etupää ~200Kg ~50C(?)
Loppu kori ~1000Kg -15C
Jos miettii asiaa pelkästään tallin lämpötilan kannalta niin mitä jää viivan alle moottorin jäähdyttyä (ja toisaalta korirakenteiden lämmettyä) vastaamaan tallin ambient lämpötilaa. Suomeksi: Luovuttaako moottori ja muut ympäristöään kuumemmat osat enemmän lämpöenergiaa kuin kuluu kylmien korin osien lämpenemiseen ympäröivän lämpötilan tasalle?
Tämä pohdinta tuli mieleeni lähinnä siksi että ylipäätään polttomoottorin hyötysuhde on varsin heikko ja valtaosa kulutetusta energiasta muuttuu joka tapauksessa hukkalämmöksi. Vanhan bensamoottorin tapauksessa hyvä jos 15% käytetystä polttoaineesta liikuttaa autoa ja lopusta suuri osa haihtuu ajon aikana harakoille mutta lämpimällä autolla pihaan ajaessa osiin on joka kerta varastoituneena aika paljon lämpöenergiaa joka olisi mahdollista ulkoilman sijaan siirtää tallin sisäilmaan.
Äkkiseltään stetsonista jotain lukuja:
Korin etupäässä moottoria ja muuta tekniikkaa ~300Kg ~90C
Sisusta ~300Kg ~20C
Korin etupää ~200Kg ~50C(?)
Loppu kori ~1000Kg -15C
Comment