Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Fiestan (Mk 6) joutokäyntiongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Fiestan (Mk 6) joutokäyntiongelma

    Lupasin autella kaveria temppuilevan Fiestan kanssa ja kaipailisin asiaan paremmin perehtyneiltä vinkkejä.

    Fiesta on vuosimallia 2004, moottori 1,3 (A9JA). Ongelmana on auton sammuminen joutokäynnillä. Olettaisin vian olevan IAC:ssa, mutta sellaista ei näy helposti käsillä olevissa paikoissa. Pitemmän taistelun jälkeen saatiin väkivaltaa käyttäen revittyä koneen päältä ilmasuodatinkotelo pois ja sen alta paljastui muovinen imusarja, jonka syvyyksissä saattaisi olla IAC. Jotta sinne pääsee käsiksi, on imusarja ilmeisesti purettava pois tieltä.

    En haluaisi uskoa, että Fiesta on tehty noin kertakäyttöiseksi ja vaikeasti korjattavaksi.
    Onko kukaan muu taistellut tällaisten sieluttomien kulkuneuvojen kanssa ja osaisi kohtalotoveria auttaa jyrkässä ylämäessä?
    Viimeksi muokannut audiq; 6.1.2015, 23:34. Perustelu: Auton tietoja korjattu

  • #2
    mites ois vikakoodien luku, jos ei perus-obd näytä mitään -> merkkarilla käy luetuttamassa.

    Kuten tiedät, muuten vaihdat huviksesi kaikki bensapumpusta nokka-akselin asentotunnistimeen kun koitat vain vian oireen perusteella korjailla.

    Comment


    • #3
      Niin juu, jäi mainitsematta, että perus OBD ei näyttänyt mitään.
      Pidin niin selkeänä IAC-ongelmana, että en pitänyt tarpeellisena tarkempaa OBD-diagnosointia. Eihän se tietysti huono juttu olisi varmistaa. Toisaalta ymmärrän omistajan haluttomuuden käyttää merkkikorjaamossa, kun heidän diagnoosin hinnalla jo vaihtaa sen IAC:n.
      Voisihan koneesta joka tapauksessa tarkistaa ainakin TPS:n signaalin järkevyyden ja katsella muitakin arvoja.

      IAC oli listalla ensimmäisenä jo alussa, mutta auton kokeilun jälkeen vieläkin vahvempana. Kone alkoi käymään joutokäyntiä, kun hetken aikaa kaasulla taputteli sitä joutokäynnin rajalla. Ja sen jälkeen pysyi joutokäynti, mutta se muuttui kaasutusten välillä portaittain, eli se jäi käymään noin 100rpm:n päähän aiemmasta joutokäyntikierrosluvusta. Ihan kuin IAC nytkähtäisi kerralla, eikä liikkuisi herkästi. Myöskin se, että matka-ajon jälkeen joutokäynti on hukassa, mielestäni viittaa IAC:hen. Mutta totta, mistäpä noista tietää varmuudella ilman kunnollista vikakoodien lukua.

      Silti kiinnostaisi, että onko kellään kokemusta tällaisesta Fiestasta ja imusarjan seudun purkamisesta?

      Comment


      • #4
        Omistajan toiveesta arvalla vaihdettiin IAC ja nyt on toista kuukautta jo auto toiminut moitteetta. Imusarja piti irroittaa tieltä, mutta imusarjan tiivisteitä ei tarvinnut uusia, kun ovat uudelleen käytettäviä. Ohjeaika työlle on tunti ja kyllä osan aika nopeasti vaihtoikin, vaikka huolellisesti tehtiinkin. IAC:n tiiviste on myös uudelleen käytettävä, mutta se uusittiin, kun oli tilattu. Merkkiliikkeen kamoilla remontti maksoi noin 120e ja tarvikeosilla olisi ollut noin 100e.

        Comment

        Working...
        X