Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitä Audi-klubin kuskit eivät tee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    Alkuperäinen kirjoittaja kapaz Näytä viesti
    Paljonhan tuo asiaa kertoi ja hyvällemielelle tulin, mutta ei mene jakeluun se ihan vierelle parkkeeraminen, jos kerran tilaa on;)).
    Armeijassa meidät on opetettu "täyttämään oikein". :)

    Comment


    • #92
      Mielestäni noilla ovipusu"miehillä" kannattaa olla kroppa kunnossa tai hyvä tapaturmavakuutus. Joskus joku voi yllättää rysän päältä :)

      Comment


      • #93
        Noh, ehkä ne lippaat ja vyöt;). Ojennus ja katse oikeaanpäin.

        Hymyhuulin muistelen niitä Lapinreissuja, vaikka kai ne pitäis opiksi ottaa;)). No tulipahan käytyä ja harjoiteltua, mutta karavaani kulkee ja koirat haukkuu;)))

        Joo, tää oli Marren kommenttiin.
        Viimeksi muokannut kapaz; 9.5.2014, 20:48. Perustelu: kirovirhe

        Comment


          #94
          Kilu7.n samaa mieltä. 90-luvun esim."tupakoimalla" selvitetyt ovipusut ei päde varmaan välttämättä tänä päivänä. :)

          Comment


            #95
            Joo ei päde ei. Nyt ottaa päähän -ketjussa oleva parkkipaikka keissi, jossa nuori nainen peruutti takapuskuriin pitkän naarmun. Maksoi vakuutusyhtiön kautta otettuna 900€. Saa aika monta kartsaa poltella tuohon hintaan.

            Comment


              #96
              Lisään minäkin muutaman vaikka osa on ketjussa tavalla tai toisella esiintynytkin:
              - pitää turvaväliä > 1 m/kmh eli >100 m (=kaksi valotolpan väliä) kun nopeus 100 km/h
              - muistaa fiksun turvavälin myös ohituksen jälkeen omalle kaistalleen palatessaan
              (ei roiski loskaa, vettä, pölyä ja kiviä ohitettavan tuulilasille)
              - kytkee varoitusvilkun päälle kun jonon nopeus äkillisesti hidastuu
              - kytkee varoitusvilkun päälle kun on jokin syy varoittaa muita
              - ohittaa nopeasti myös moottoritiellä, eli ei jää notkumaan vasemmalle kaistalle
              - ajaessaan liikennevirtaa hitaammin helpottaa tarvittaessa ohitusta merkinannolla ja väistämisellä
              - kiihdyttää liikennevaloista ripeästi tavoitenopeuteen

              En perustele mitenkään kun ovat itsestään selviä asioita.

              Comment


              • #97
                -Ei väläyttele pitkiä liikennevaloille kuvitellen niiden vaihtuvan vihreiksi, kun tietää ettei "valo-ohjattu risteys" tarkoita ajovaloilla ohjattavaa risteystä. Näitäkin sankareita näkyy turhan usein. Yleensä vielä oman auton takana. Ymmärrän kyllä harhakuvitelman kun pitkiä väläyttää samaan aikaan kun ajaa antureiden yli. Viime yönä viimeksi toyotapappa taikoi takaani kaikki kuusamontien valot vihreiksi.

                Comment


                  #98
                  Jaaha, onko tuommoinenkin uskomus olemassa. Itse en ole kuullutkaan. Pitäisköhän kokeilla :)

                  Comment


                    #99
                    Näistä valoasioista tuli mieleen, kun meillä ainakin autokoulussa opetettiin että ohittamaan lähtiessä edellä ajavalle tulisi väläyttää pitkiä. En muista koskiko vain pimeällä ajoa, onko jollain parempaa tietoa?

                    Comment


                    • Samaa opetettiin itsellekin autokoulussa. Pimeäajoharjoituksessa nimenomaan. Ensin piti välkyttää valoja niin pitkään, että edellä ajava antaa vilkulla "luvan ohittaa", jonka jälkeen "saa" lähteä ohi (...mitä v*ttua?). Vielä tuolloin asuin Sipoossa, ja ainakin jos siellä menee välkyttelemään valoja edellä köröttelevälle avolavahirvitykselle tai traktorille, niin todennäköisin seuraus on luultavasti se, että v*ttuuntunut ruåttalainen rehupuntti alkaa kännipäissään räimimään haulikolla kohti.

                      Comment


                        Jostain on jäänyt kanssa päähän että olisi kohteliasta kerran väläyttää pitkiä ilmoittaakseen ohitusaikeensa. Ei kyllä hermo kestäisi jäädä odottamaan että edellä ajava antaisi suostumuksensa tähän manööveriin... Kyllähän se on niin että pitkät räpsähtää ja valokytkimen palatessa lepoasentoon loudpedal on jo pohjassa.

                        Käytän tuota itsekin välillä ohittaessa, enimmäkseen pimeään vuodenaikaan. En itse asiassa edes tiedä miksi tai ajatellut että siitä voisi jotain haittaa olla.

                        Comment


                          Quattrosta takavetoista.

                          Comment


                          • Itse olen tasan kerran oikeasti kohdannut edellä mainitun kaltaista ohituskommunikointia, kun aikoinaan vanhalla vajaavetolaitteella jyystin maantiellä täydessä pääkallokelissä talvella umpihangessa ja taakse ilmaantui Q7, jolle näytin vilkulla notta mee ohi vaan. Ja sehän meni. Mutta en kyllä ymmärrä miksi ns. normaaliolosuhteissa pitäisi ohituksesta ilmoittaa millään ylimääräisillä valoilla, eikö se takana olevan auton vilkku ja kaistanvaihto kerro jo jotakuinkin riittävästi? Tai sanotaan vaikka näin päin, että jos joku takana ajava alkaa normikelillä vilkuttelemaan valoja, niin lähinnä mietin, että ovatko takavalot pimeänä tms. Ohi kun voi mennä ihan omien halujen mukaan edellä olevan suoran sallimissa määrin ilman lupaakin. Selkeämpi merkki lienee, jos joku liimaantuu ahteriin kiinni pidemmäksi aikaa hankalasti ohitettavalla pätkällä, jolloin lienee syytä ilmaista, että sopii mennä ja antaa tilaa.
                            Viimeksi muokannut hattis; 10.5.2014, 11:05.

                            Comment


                            • Tais olla tuo valojen vilauttaminen ennen ohittamista "muotia" joskus 70 luvun lopuilla ja 80 luvun alussa, muistelen.

                              Toki silloin ei ollut ajovalopakkoa, kai sitä haluttiin varoittaa, että mie meen nyt ohi.

                              Saksassa tuota kylläkin aikamoni vielä harrastaa.

                              Comment


                                Oulussa päin kun nyt talvella ajeli niin huomasin ekan kerran elämässä tuon pitkien väläyttämisen ohitukseen lähtiessä. Täällä etelämmässä en ole ikinä huomannut eikä puhettakaan ole ollut.

                                Comment


                                  Kyllä se vielä autokoulussa opetettiin 2000-luvun alussa. Nimenomaan Oulun seudun autokoulussa ja pimeän aikaan käytettäväksi. Joskus tulee ennen ohitusta vilautettua kerran ja yleensä sieltä vilkulla kuittaus on tullut. Eipä tuosta mielestäni haittaa ole. Osaa edellä ajavakin hieman suhtautua tilanteeseen ja hoksaa, että kohta täytyy vaihtaa lyhyet yms. Valaistulla tiellä tai päiväsaikaan ei kyllä tule vilautettua. Nimenomaan pilkkopimeillä pätkillä.

                                  Kaveri opetti myös tuollaisesta oikealle vilkautuksesta kiittämisen taidon. Usein rekkakuskit näyttävät hyvän ohituspaikan oikealle vilkuttamalla ja ohituksen jälkeen kun itse vilkauttaa vasemmalle kiitokseksi, välähtää valot perässä, jonka olen tulkinnut eipä kestäksi. Kommunikointia kohteliaimmillaan.

                                  Comment


                                    Audimies ei myöskään koskaan kiilaa moottoritien liittymäkaistalta kolmion takaa väkisellä jonoon silläkin uhalla, että kylkikosketus uhkaa.

                                    Comment


                                    • Kyl mulle autokoulussa ainakin opetettiin vilauttamaan pitkiä pimeellä ennen ohitusta, juurikin edellä mainituista syistä. Herättää edelläajavan. Ja tästä on 3 vai 4 vuotta aikaa.

                                      Comment


                                        Itse kiitän myös rekkoja kun näyttävät ohitusmerkin. Nykyään hätävilkuilla kun tuo vilkun mukavuustoiminto jää muuten raksuttamaan hetkeksi. Aina välähtää pitkät takasi. Ja oletan myös tuon oleva "eipä kestä". Isä opetti mulle tuon tavan. Tuo kohteliaisuus tuolla liikenteessä on vähenemään päin, ikävä kyllä.

                                        Comment


                                        • Tuli muuten vielä mieleen, että aikoinaan linja-autoissa oli semmonen pieni vihreä valo takana, jolla kuski näytti takanatulevalle tien olevan vapaa mennä ohitse.
                                          Muistaako kukaan?

                                          Itsekin kun köröttelen (ajan rajoitusten mukaan) , niin vilkulla oikealle vilauttamalla näytän, että ohi sopii mennä, jos itse edelläajavana näen tien olevan turvallisen kiirellisemmän takanatulijan ohittaa.

                                          Ainakin vanhemmat heebot tuon merkin ymmärtävät, mutta ajathan muuttuu;).

                                          Comment


                                            Itse vilauttanut ohituksen alussa pitkiä sen jälkeen kun kaksi kertaa melkein kilkattiin ohituksen aikana (=ohitettava lähti peileihin katsomatta itsekin ohittamaan). Rahtareille näytän ohituksen jälkeen kiitoksen, ja lisäksi kun näen raskaan tulevan edellä rampista päätielle, niin pitkillä vilautan että annan tilaa ja siihen passaa tulla.

                                            Edit: Pistä liikenteessä hyvä kiertämään. Kerran oli sikahieno tunne, kun annoin ensin rahtarille tilaa, ja kun sopivassa paikassa sain rahtarilta ohitusmerkin, niin kiitokseksi vielä töräytti kohdalla kopin päällä olevilla puolitoistametrisillä alppitorvilla :)

                                            Raskas liikenne on tien päällä ammatikseen, ja minä joustan heille aina. Liikenneopettaja-isäni antamia oppeja.
                                            Viimeksi muokannut marre; 10.5.2014, 14:08.

                                            Comment


                                            • http://liikenneturva.magazine.fi/www/images/logo_fi.jpg
                                              Jep, näillä neuvoilla ja opeilla mennään.

                                              Niin ja toki alkuperäiseen vastatakseni, Audimiehet/naiset eivät jätä tätä pientä ohjetta noudattamatta;)).
                                              Viimeksi muokannut kapaz; 10.5.2014, 14:30.

                                              Comment


                                              • Itse olen vähentänyt tuon oikealle vilkautuksen käyttöä, kun välillä ihmiset jäävät 15 sekunniksi miettimään että menisiköhän sitä ohi vai ei ja silläaikaa saattaa ohitus muuttua vaaralliseksi.

                                                Ja pitkien vilautus ennen ohitusta on vaistomainen tapa, varsinkin jos tie on kapeahko tai on syytä olettaa että edelläajava ei seuraa liikennettä.

                                                Comment


                                                • Onpa muuten aika ärsyttävää pimeällä maalaistiellä, kun joku on ajellu sumarit päällä 10 metrin päässä takapuskurista viimesen 10 kilsaa, ja sit vielä läpsäyttää hyvästeiksi pitkät päälle kun vihdoin lähtee ohitukseen. Meikäläisen silmään se vilkku riittää pimellä varsin mainiosti, valosalla aivan yks ja sama miten vilkuttelevat pitkiänsä.

                                                  Comment


                                                    Pimeään aikaan on aika vaikea omista peileistä nähdä mitä siellä takana tulee. Puolen kilometrin mittainen suora saattaa olla sille heinäpenkkimersulle liian lyhyt ohitukseen. Tästä, ja Hannun edellä mainitsemasta syystä en milloinkaan anna sitä ohitusvinkkiä vilkulla kuin korkeintaan kerhon ratapäivillä.

                                                    Comment


                                                      Minä annan kuorma-autolla ajaessani vilkulla ohitusmerkin silloin, jos voin olla varma, että ohittaja ehtii näkömatkan puitteissa ohi, vaikka vähän arpoisikin, eli en liputa kovin tiukkaan paikkaan, ellen ole varma ohittajan kyvyistä. On niin surkeata katsella, kun ohitusmerkin jälkeen ämpyillään kymmenen sekuntia ja sitten kun viimein lähdetään, tilanne on jo ohi ja minun on pakko hypätä jarrulle ettei synny ruumiita.

                                                      Liikennevaloille vilkuttelu on yleistä ainakin Tampereen takseilla. On todella syvässä oleva käsitys, että ne lukisivat auton kaukovaloja. Yllättävää sikäli, että taksareitten luulisi olevan tietoisia liikenneympäristöstään.

                                                      Comment


                                                        Eiköhän ne valojen tunnistimet kaikki toimi silleen, että auto on ajettava siihen juuri ennen sulkuviivaa olevan silmukan päälle?

                                                        Comment


                                                          Kylläpä kyllä. Jos joku jää autonmitan päähän pysäytysviivasta, saattaa joutua odottelemaan pitkäänkin. Taksarit ei tätä tee, mutta ä**ät tekee.

                                                          Comment


                                                            Alkuperäinen kirjoittaja Wisa Näytä viesti
                                                            Kylläpä kyllä. Jos joku jää autonmitan päähän pysäytysviivasta, saattaa joutua odottelemaan pitkäänkin. Taksarit ei tätä tee, mutta ä**ät tekee.
                                                            Kerran todistanut tätä bussin kyydissä; vasemmalle kääntymistä odoteltiin henkilöauton takana useampi minuutti, kunnes kuski kävi sanomassa edessäolijalle, että ajaa pari metriä eteenpäin :D Vanhempi herrasmies oli vähän jättänyt pelivaraa.

                                                            Comment


                                                            • Vilkun käyttäminen. Yritin Tammistossa XXL:n pihalta pois lauantairuuhkassa. En päässyt 10minuuttiin mihinkään, kun joka toinen pääkaupunkiseutulainen lyö vilkun päälle samalla kun kääntyvät. Mikä helevetti siinä on niin hankalaa. Väittävät vielä, että Audissa ei ole vilkkua.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X