Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitä Audi-klubin kuskit eivät tee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire: Kyllä siihen jonoon tilaa tulee, kun laittaa vilkun päälle ja alkaa lähestymään. :) Joku saattaa tietysti siinä vaiheessa valoja vähän vilautella, mutta nehän ei ole klubilaisia.
    Ymmärrän mitä sanot tuossa eli ei ole negatiivista tuohon. Itselläni ainoastaan lisättävää tähän aiheeseen.

    Tämä "blokkaaminen" on välillä suorastaan ihmisillä tapana ruuhka-aikaan, että vaikka olisi tilaa vaihtaa kaistaa, mutta sillä hetkellä kun laitat vilkun päälle niin osa kanssa autoilijoista ei anna tilaa ja vetää ne välit kiinni tahallaan sillä periaatteella, että tähän eteen et muuten tule. Tässä olisi toivomisen varaan paljon, jotta liikenne olisi mahdollisimman sulavaa. Kun on nähnyt muiden maiden ajokulttuuria niin paljon, on tätä kautta myös helpompi ruuhkassa ottaa se oma tila, jos joku haluaa tahallisesti blokata kaistanvaihdon vaikka vilkkua käyttääkin ennakoivasti ja hyvissä ajoin.

    Itse annan aina tilaa sille joka vilkkua käyttää ruuhkassakin, mutta ilman vilkkua käyttävillä ei ole mitään asiaa tulla eteen enkä jarruttele sen takia. Jollain autoilijoilla vilkku on lisävarusteena ja tässä kohtaa monesti itseään parempana ihmisenä pitävät alkavat sitten hermostumaan autonsa ratissa, että miksi en anna tilaa. Ei pitäisi ajatella ajavansa kuin yksin ruuhkassakaan ja aliarvoida muita oman kiireensä takia, koska se ei ole syy olla sika liikenteessä. Vaikka näen pitkästä matkasta sen mitä kanssa autoilija meinaa seuraavaksi viereiseltä kaistalta niin en tee mitään muutosta omaan ajamiseen mikäli sitä vilkkua ei osata käyttää.

    Comment


    • #32
      Täälläpäin ei poliisi ainakaan minua ole koskaan pysäyttänyt siitä syystä, ettei ole ollut valoja päällä. Väläyttävät kyllä pitkiä huomautukseksi. Ja olen myöskin heille joskus vilauttanut pitkiä epäilemättä rattareiksi.

      Comment


      • #33
        - Klubin kuskit ei tuki bussikaistoja tarpeettomasti. Tarpeettomalla meinaan, ettei aja huvin vuoksi ilman syytä (tuleva kääntyminen tms.).
        - Parkkeeraa invapaikoille ilman asianmukaista kylttiä. Ja muutenkaan parkkeeraa kahteen ruutuun poikittain.

        Mitä tuohon valokeskusteluun tulee, itse tulee välillä epähuomiossa ajeltua italian tuonnilla ilman valoja. Melko pitkään sitä saa posottaa, ennen kuin joku vilkuttelee. Ja omalla kohdalla monesti todennut vilkuttelijan olevan vanhempaa kansaa. Itse harvemmin jaksan vilkutella, paitsi jos on jo kääntynyt hämärän puolelle.

        Comment


        • #34
          No, Audimies on herrasmies ja ettei menisi ihan vakavaksi, niin kevyttä herrasmiemäisyyttä;)
          http://visentti.webs.com/herrasmiehenopas.htm

          Comment


          • #35
            Ajele edullisilla ja huolettomilla autoilla. Tai sitten on kaksi autoja se edullinen ja huoleton ja sitten se...

            Comment


            • #36
              Melko ikävä oli tänää ajaa kun vasemmanpuolen kaikki takavalot meni pimeäksi katkenneen pinnin takia. Itse aina käytän vilkkua ku käännyn tai vaihdan kaistaa niin tuolla ruuhkassa meinas välillä hirvittää tuo kaistanvaihto. Tästä syystä en ymmärrä ihmisiä jotka ei käytä vilkkuja.
              Jos vastaan tulee auto ilman valoja väläytän pitkiä. Itselle on kerran sattunu läheltäpititilanne kun vastaantulevalla ei ollut valoja. Lähdin ohittamaan rekkaa ja harmaa auto sopivassa pienessä mäessä vastaan enkä nähnyt autoa kun vasta väläytti valoja. Valot on määrätty suomessa käytettäväksi niin miksi sitä ei ilmottaisi vastaanajavalle että jotain on unohtunut. Jos haluaa säästää polttimoita niin tallissa tai kotipihassa seisottamalla auto ei kuluta edes polttoainetta.
              Ja laitetaas tällainen. Kaikilla klubilaisilla palaa takavalot ajaessa. Mikään ole rasittavampaa kun sumussa, vesisateessa, lumisateessa ja hämärässä ilman takavaloja ajavat.

              Comment


              • #37
                Itsekin väläyttelen yleensä valoja, en ehkä päiväsaikaan, jos kyseinen auto ajaa sen verran jonossa, ettei kaikki jonossa olevat hämmentyisi. Tosin aika harvoin tilanne on juuri tuollainen.

                Toinen valoihin liittyvä asia, mikä tulee mieleen on yhdellä valolla ajaminen. Talvella teki niin paljon mieli väläytellä valoja niille, jotka ajaa yhdellä valolla. Ei sitä lopulta tullut harrastettua. Esimerkiksi yksi duunimatka laskin 20 km aikana yli 20 autoa yhdellä valolla ja tää oli vielä puoli seitsemän aikaa eli ei vielä niin ruuhka-aikaa.

                Comment


                • #38
                  Audi-klubin kuskit ei jaksa lukea diibadaabaa ekaa sivua pitemmälle...

                  Comment


                  • #39
                    Jos edelläajavalla traktorilla on ollut puoli minuuttia vilkku vasemmalle se saattaa tarkoittaa sitä että se on kääntymässä vasemmalle. Toivottavasti Audiklubilaiset ja muutkin ymmärtäis olla silloin ohittamatta vaikka se traktori edessä kuin vituttaisi.
                    Meinasin nimittäin saada tuossa lauantaina yhden Peugeotin kylkeeni kun joku vajakki läksi ohittamaan muiden vanavedessä, samoilla lämpimillä. Piti ihan tuon tapauksen jälkeen käydä tarkastamassa että vilkku todella toimii ja toimihan se.

                    Comment


                    • #40
                      eivät oo feisbuukissa

                      Comment


                      • #41
                        Aika monen aiemman postauksen aiheisiin liittyen voisi yleispätevästi todeta, että acf-jäsenet eivät (toivottavasti) jätä muita huomioimatta liikenteessä. Itse on tullut ainakin todettua, että matkanteko sujuu mahdollisimman stressivapaasti, kun jaksaa jatkuvasti kiinnittää huomiota ympäristöön ja muokata omaa käyttäytymistään sen mukaan. Annetaan sille liittymäkaistalta tulevalle hieman hätääntyneelle vanhukselle tai lastatulle täysperälle tilaa vaikka sitten hidastamalla ja valoja/vilkkua väläyttämällä, tai vasemmalle siirtymällä, jos ei muu auta. Painetaan ohitustilanteessa (siis itse edellä olevaa ohittaessa) hieman lisää kaasua, mikäli takana joku vauhdikkaampi yksilö lähestyy peräpeilissä. Ei vaihdeta kaistaa kurakelillä (tai muutenkaan) ohituksen jälkeen takaisin jättäen autojen väliin röökiaskin mentävän tilan. Jos jostain syystä joudutaan jumittamaan alinopeutta, niin annetaan sitten vaikka vilkun kera sitä tilaa ja kehoitusta takana oleville autoille mennä ohi. Ja ne jalankulkijat... Aika pienillä asioilla saa sekä omastaan että muiden elämästä tehtyä hieman miellyttävämpää liikenteessä, ja aina palkitsee, kun toinen osapuoli jollakin eleellä kiittää saamastaan huomiosta. Audisteja yleisesti pidetään m*lkkuina, toivottavasti tämän foorumin porukkaa ei :)

                        Comment


                        • #42
                          Audi-klubilaisilla ei ole elämää, kun jaksavat kelata juttuja, jotka on kaikille ihan ilmiselviä(käytä vilkkua, älä vaihda kaistaa toisen eteen jne. jne.)

                          Comment


                          • #43
                            Itse väläytän valoja kun joku valotta tulee vastaan.
                            Mutta en anna tilaa jos joku tulee liittymäkaistalta moottoritielle, ellei se ole rekka tai kuorma-auto. Jos et henkilöautolla osaa sovittaa nopeuttasi moottoritielle sopivaksi, niin ei tarvihe ehkä motaria ajellakkaan.

                            Klubi kuskit eivät jätä sumuvaloa käyttämättä jos sataa paljon lunta tai on sitä sumua.
                            Viime talvena ajelin Tampereelle, lunta sato aivan älyttömästi ja pölisi tiessä. Matkalla näin ehkä kolmella takasumarin ja monen perään meinasin ajaa.

                            Comment


                            • #44
                              Audi-klubilaisilla ei ole elämää, kun jaksavat kelata juttuja, jotka on kaikille ihan ilmiselviä(käytä vilkkua, älä vaihda kaistaa toisen eteen jne. jne.)
                              Vaikka nuo asiat eivät käytännön kokemuksen pohjalta olekaan n. 90%:lle väestöstä tuttuja, niin pointti silti osui ja upposi. Kirjoitan aiheesta kuin aiheesta muun tekemisen puutteessa :)

                              Comment


                              • #45
                                [lainaus lehdestä Purje ja Moottori]
                                Olen muuten sitä mieltä, että sumuvalot olisi lailla kiellettävä
                                [lainaus päättyy]

                                Comment


                                • #46
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Hervast Näytä viesti
                                  Jos edelläajavalla traktorilla on ollut puoli minuuttia vilkku vasemmalle se saattaa tarkoittaa sitä että se on kääntymässä vasemmalle.....
                                  Jos vilkku on ollut jo puoli minuuttia päällä, saattaa takanatulija tulkita tuon unohtuneeksi (monissa traktoreissa vilkku saattaa jäädä huomaamatta paljon helpommin päälle kuin autossa)

                                  Tuosta voidaan kätevästi jatkaakkin siihen, että aina kun liikenteessä joku muu törttöilee, kannattaa koittaa pohtia miltä tilanne näytti toisen osapuolen näkökulmasta.

                                  Esim. Eräs tuttu moottoripyöräilijä kertoi vähintään kerran viikossa, kuinka joku tahvo on taas yrittänyt ajaa hänen päällensä. Pitkään ihmettelin miksi kyseiselle henkilölle aina tulee näitä tilanteita, kunne huomasin joskus että henkilöllä oli tapan "hiipiä" autojen kuolleeseen kulmaan, ja jäädä siihen ajelemaan (suuntaan on useampia kaistoja). Henkilö teki tätä tiedostamattaan, koska ei vain ollut ymmärtänyt että juuri tuon ajotyylin vuoksi autoilijoiden oli erittäin vaikea havaita häntä. Toki kolaritilanteessa vika olisi ollut autoilijan, koska ei tarkastanut kuollutta kulmaa, mutta omalla ajotavalla pystyi tuossa huomattavasti vähentämään vaaratilanteiden määrää. Ajotyylin muutoksen jälkeen kyseisen henkilön viikottaiset läheltäpititilnateet loppuivat lähes kokonaan.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Alkuperäinen kirjoittaja Ipsi Näytä viesti
                                    [lainaus lehdestä Purje ja Moottori]
                                    Olen muuten sitä mieltä, että sumuvalot olisi lailla kiellettävä
                                    [lainaus päättyy]
                                    ETUsumareille on meidän oloissa äärimmäisen harvoin käyttöä. Takasumari sen sijaan on lumenpölläkässä hyvinkin tarpeellinen useasti, varsinkin päiväaikaan.

                                    Ja listaan: ei käytä sumuvaloja kuin silloin, kun siihen on oikeaa tarvetta.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Sellaisen kuskin, joka ei kykene havaitsemaan ajovalotonta autoa päivällä, ei kannata mennä eurooppaan autoilemaan. Siellä ihmiset kykenevät liikkumaan valoisaan aikaan, ilman turhia valojen räpsyttelyä.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Paitsi, jos erehdyt ajamaan valot päällä, niin tulee turhia räpsyttelyjä. Tai kun mennään _valaistuun_ tunneliin, jossa on hyvä näkyvyys, niin tulee räpsyttelyjä, kun on unohtanut laittaa valot päälle.
                                        Ulkomailla/oudossa ympäristössä ajaessa tuppaa olemaan muutenkin valppaampana, niin ei ole niin kriittistä että onko muilla valot päällä.

                                        Kyllä mä olen päiväajovalojen kannalla. Esim. jos on tien viereen pysäköityjä autoja, niin ajovalollinen auto erottuu selvästi liikkuvana kohteena muiden joukosta. Muutaman kerran on mennyt aika viimetippaan havainnointi, kun on tullut ajovaloton auto risteävältä tieltä.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Niin siis lainatahan piti Hilakitkuttimen viesti:
                                          Audi-klubilaisilla ei ole elämää, kun jaksavat kelata juttuja, jotka on kaikille ihan ilmiselviä(käytä vilkkua, älä vaihda kaistaa toisen eteen jne. jne.)

                                          Alkuperäinen kirjoittaja hattis Näytä viesti
                                          Vaikka nuo asiat eivät käytännön kokemuksen pohjalta olekaan n. 90%:lle väestöstä tuttuja, niin pointti silti osui ja upposi. Kirjoitan aiheesta kuin aiheesta muun tekemisen puutteessa :)
                                          Itsehän täällä hillun lähinnä silloin kun töissä ei ole muuta tekemistä. ;)

                                          Itse asiaan, ei kyllä tosiaan ole kaikille ihan itsestään selviä asioita (olisikin!). Hyvänä esimerkkinä faija joka käyttää vilkkua noin ei koskaan kaistanvaihtotilanteissa. Kuulee kyllä asiasta joka kerta jos itse satun olemaan kyydissä. :D

                                          Comment


                                          • #51
                                            Alkuperäinen kirjoittaja taski Näytä viesti
                                            ETUsumareille on meidän oloissa äärimmäisen harvoin käyttöä. Takasumari sen sijaan on lumenpölläkässä hyvinkin tarpeellinen useasti, varsinkin päiväaikaan.

                                            Ja listaan: ei käytä sumuvaloja kuin silloin, kun siihen on oikeaa tarvetta.
                                            Ainakaan minun autoissani kun ei voi käyttää pelkkää takasumaria.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Tuohon vilkuttavaan traktoriin ja vilkun unohtumiseen traktorissa. Liian yleinen oletus on, että jos traktori vilkuttaa vähänkin kauemmin, on vilkku unohtunut päälle ja ymmärrän sen, se unohtuu erittäin helposti. Onneksi tähänkin on tullut parannusta, sillä ainakin meidän uusimmassa Valtrassa on itsestään poiskytkeytyvä vilkku niinkuin autoissakin.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Mikko, ota ne sumarit pois niin kuin minä tein. Samalla saa kuulerit paremmin ilmaa. Vaikka sulla ei siihen olekaan tarvetta.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja hopsis
                                                  Ainakaan minun autoissani kun ei voi käyttää pelkkää takasumaria.
                                                  Ei minunkaan; tarkoitin lähinnä tuohon Ipsin lainaukseen "sumuvalot kiellettävä lailla", että mieluummin sitten vain etusumarit, ei takasumareita. Tuo juuri korpeaakin joskus omalla kohdalla, kun takasumaria ei saa päälle ilman etusia.

                                                  edit: juu pitäisi varmaan minunkin askarrella ne pois edestä.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Se on aivan sama loppupeleissä onko se vilkku ollut päällä minuutteja vai puoli minuuttia, niin helvetin kiire ei voi kenelläkään olla että pitäisi vasemmalta ohi päästä. Tuossa tilanteessa vielä paloivat lisäksi jarruvalot, joten se pököttikuski ei ollut ollenkaan tilanteen tasalla, vaan paineli muiden perässä sokkona ohi.

                                                    Oli melko ikävä paikka kääntyä tuo muutenkin, sellaisen laakson pohjalla jossa on ainoa hieman parempi ohituspaikka useamman kilsan matkalla. Osasin jo hieman aavistaa että siinä on oltava erityisen tarkkana ja valovarustus varmasti kunnossa. Vilkun toimimisen näkee ja kuulee suht helposti, mittaristosta näkee myös sen että perävaunussa on toimivat vilkut. Myös traktorin vilkut näkyvät perävaunun takaa jos takaatuleva ei aja ihan laput silmillä.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Mä en vieläkään tajua, minkä takia tässä maassa ei voida laittaa sitä kellon aikaa, näkyviin. Siis kauanko punainen palaa tai vihreä. Ainakin muualla se toimii pirun hyvin. Kukaan ei jää valoihin kykkimään, "kukaan ei aja punaisia päin" Ei se voi olla rahasta kiinni, koska onhan nytkin kaikenmaailman tunnistimet sun muut.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja Hervast Näytä viesti
                                                        Se on aivan sama loppupeleissä onko se vilkku ollut päällä minuutteja vai puoli minuuttia, niin helvetin kiire ei voi kenelläkään olla että pitäisi vasemmalta ohi päästä.

                                                        Myös traktorin vilkut näkyvät perävaunun takaa jos takaatuleva ei aja ihan laput silmillä.
                                                        Pientareen puoleltako se minuuttitolkulla vasemmalle vilkuttava maajussi pitäisi ohittaa?

                                                        Viimeksi eilen oli tilanne jossa ei tosiaankaan nähnyt traktorin vilkkuja kärryn takaa ja kärryn vilkku oli niin himmeä, että ihan tuurilla sen havaitsin siinä vaiheessa, että ehdin vielä hypätä jarrupolkimelle.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Lähinnä sitä tavoittelin että ohittavan pitäisi aina varmistua siitä että edelläajava on tietoinen ohittajasta. Vaikka sitten vilkuttamalla pitkiä valoja ja soittamalla torvea. (jos vaikka tämä traktorikuski on niin torvi että vilkut jää päälle tai että ne eivät toimi/näy kunnolla)
                                                          Minusta tuommoisessa tilanteessa voi soittaa torvea jos sillä estetään potentiaalinen vaaratilanne. En minä sitä ainakaan ottaisi henkilökohtaisesti jos aiheesta töräytetään.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Traktorin kanssa kannattaa aina olla varovainen jos vasemmalla puolen on pelto tai risteys tulossa.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Alkuperäinen kirjoittaja Hervast Näytä viesti
                                                              Vaikka sitten vilkuttamalla pitkiä valoja ja soittamalla torvea. Minusta tuommoisessa tilanteessa voi soittaa torvea jos sillä estetään potentiaalinen vaaratilanne. En minä sitä ainakaan ottaisi henkilökohtaisesti jos aiheesta töräytetään.
                                                              Sivistyneessä maailmassa tuo torven soittaminen ja valojen väläyttely tunnistetaan merkin annoksi. Suomessa ja vastaavissa liikenteen takapajuloissa ne koetaan vittuiluna, riidan haastamisena tai yleensäkin mielenilmaisuna. Toki osa ihmisistä käyttää noitakin merkkejä tuohon jäljempään tarkoituksen. Itse kyllä painelen esim. torvea, jos edessä oleva ei huomaa valojen vaihtumista. Vilauttelen myöskin hämärässä valoja ohitettavalle tai esim. risteyksessä, jos haluan päästä jonkun eteeni.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X