Etulokasuojien helmakoteloiden puhdistus ja käsittely kotelonsuoja-aineella. Melkoisesti kertymää 20 vuoden aikana!
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitä turasit tänään tallissa?
Collapse
X
-
Taas on tapeltu vanhaan 3C-Paskattiin etujousia. On syöpänen se iskaritolpan yläpään kiinnitys. Konehuoneen puolella kolme pulttia jotka ensinnäkin on pyyhkijän varsien alla olevan haperon suojamuovin alla. Pyyhkijänvarret jumissa pooreillaan ja hapera muovi halkeaa kun sitä hivelee strutsinhöyhenellä. Strike one.
Sitten ne kolmen pultin vastakappaleet on siellä iskaritornin yläpään perällä johon ei alapuolelta käsi tai työkalu mahdu kierrejousen vierestä, pultinpäät on aivan umpiruosteessa ja paskassa eikä niitä mahdu millään putsaamaan. Seurauksena on että vastamutteri irtoo siitä yläpään lautasesta ja lähtee pyörimään avatessa pultin mukana. Eikä mitään mahiksia saada millään pidettyä kiinni sen vertaa että sais sen jumiin ruostuneen pultin auki. Strike two.
Pitää purkaa ensin iskaritolppa auki yläpään isosta mutterista, sitten laskea kynkkää varovasti alas tunkkia vasten kun se viritetty kranaatti ilman sokkaa painaa vapaasti miljoonan gigapondin voimalla, ottaa väärässä järjestyksessä iskari ja jousi pois niin että ylälautanen jää koriin kiinni. Sitten ne paskat pyörivät vastamutterit pääsee pilkkomaan vaikka rälläkällä. Vaan siinä vaiheessa jos ei oo tajunnu irrottaa vetarin kunkkupulttia niin kasausvaiheessa huomaa että noin isolla ulosjoustolla vetarin sisäpään tripodi purkaantuu kun se käy liian kaukana ulkona. Ja sitten saa irrottaa vetoakselin, avata sisäpään suojakumin, kasata tripodin uudestaan ja laittaa kepin takas paikalleen. Strike three.
Mahdollisesti paskin ja työläin konstruktio mihin oon ikinä jousia vaihtanu. Avaan sen paljon parjatun nelivarsituennan vittupultteineen sata kertaa mieluummin.
- 4 tykkäystä
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja leoporsti Näytä viestiEtulokasuojien helmakoteloiden puhdistus ja käsittely kotelonsuoja-aineella. Melkoisesti kertymää 20 vuoden aikana!
- 1 like
Comment
-
Toisen puolen Xenonlyhty oli pimeänä emännän Golfista. Otin sen sitten irti kun on niin hirmu näppärä ettei ihan 20 ruuviakaan tarvitse irrottaa mokomaa varten. Polttimoa epäilin koska sytytysboksi oli vaihdettu alle vuosi sitten. No, ei ollut polttimo vaan hieman yllättäen se ballasti oli täynnä vettä! Sijaitsee umpion pohjassa ulkopuolella ja liitin ylöspäin. Sen läpi oli jotenkin saanut imeskeltyä vettä itseensä. Rälläköin tuon huvikseen auki mutta oli se piirikortti niin möhnäinen ettei taida tulla kalua. Kiva kasata tuo taas tilapäisesti ja vähän päästä uudestaan. Katsastaakin pitäisi, voi voi...
'
Comment
-
Tiiäkkö kun minun vaimon 8P:ssä on sama. Vähän väliä herjaa dipped headlightista. Mutta ei kuitenkaan koko ajan. Helpoin olis yksitellen vaihtaa osia ristiin ja katsoa mihin vika siirtyy ennen kun alkaa ostaan uusia.
Tuossahan on se isompi ohjainlaite, sitten on se punainen pienempi sytkäyksikkö ja sit toki itte polttimo. Vaan kun ei niitä mahdu vaihtaa siitä umpion huoltoluukun kautta. Pitää irrottaa umpio. Eli irrottaa puskuri puoliksi joka vaatii sisälokarien etupään avaamisen. Aika työmaa tehdä monta kertaa eestaas.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiTaas on tapeltu vanhaan 3C-Paskattiin etujousia. On syöpänen se iskaritolpan yläpään kiinnitys. Konehuoneen puolella kolme pulttia jotka ensinnäkin on pyyhkijän varsien alla olevan haperon suojamuovin alla. Pyyhkijänvarret jumissa pooreillaan ja hapera muovi halkeaa kun sitä hivelee strutsinhöyhenellä. Strike one.
Sitten ne kolmen pultin vastakappaleet on siellä iskaritornin yläpään perällä johon ei alapuolelta käsi tai työkalu mahdu kierrejousen vierestä, pultinpäät on aivan umpiruosteessa ja paskassa eikä niitä mahdu millään putsaamaan. Seurauksena on että vastamutteri irtoo siitä yläpään lautasesta ja lähtee pyörimään avatessa pultin mukana. Eikä mitään mahiksia saada millään pidettyä kiinni sen vertaa että sais sen jumiin ruostuneen pultin auki. Strike two.
Pitää purkaa ensin iskaritolppa auki yläpään isosta mutterista, sitten laskea kynkkää varovasti alas tunkkia vasten kun se viritetty kranaatti ilman sokkaa painaa vapaasti miljoonan gigapondin voimalla, ottaa väärässä järjestyksessä iskari ja jousi pois niin että ylälautanen jää koriin kiinni. Sitten ne paskat pyörivät vastamutterit pääsee pilkkomaan vaikka rälläkällä. Vaan siinä vaiheessa jos ei oo tajunnu irrottaa vetarin kunkkupulttia niin kasausvaiheessa huomaa että noin isolla ulosjoustolla vetarin sisäpään tripodi purkaantuu kun se käy liian kaukana ulkona. Ja sitten saa irrottaa vetoakselin, avata sisäpään suojakumin, kasata tripodin uudestaan ja laittaa kepin takas paikalleen. Strike three.
Mahdollisesti paskin ja työläin konstruktio mihin oon ikinä jousia vaihtanu. Avaan sen paljon parjatun nelivarsituennan vittupultteineen sata kertaa mieluummin.
Comment
-
Puuhailtu suvantovaiheen jälkeen taas vähän autoharrastuksia. Tosin Audin harraste S6:nen vaihtui kilpailevan firman e46 avoon 330CI+manuaali. S6:sta ei oikein pariin vuoteen ole tarvinnut kuin ajaa ja vaihtaa öljyt. Avon kanssa oli, on ja tulee talvella hieman projektia.
Abs. anturin vaihto eteen; liitin auki, kuusiokoloruuvi pois ja anturi käteen. Muuten noin, mutta ruuvi poikki ja lopulta napa irti ja uusi katkennut ruuvi pois. Ei saanut takaa tehdyksi. Ja toinen ohjelmanumero oli pakoputkiston vaihto. Joku oli ihan omin käsin tehnyt 3” rännin yhdellä vaimentimella joka kumisi aivan helkatin paljon. Varmaan kymmeniä hevosvoimia lisää. Saksasta sai alkuperäistä vaataavan putkiston kaikkine hiluineen 300 eurolla kotiin, niin sillä rahalla ei itse viitsisi suorasta alkaa säveltämään.
Kolmas rasti oli toinen virta-avain ja neljän kadonneen avaimen pois koodaus. Huomenna loppuunajettujen kitkojen vaihto oikeisiin renkaisiin. Talvella sitten kaikkea pientä.
Comment
-
Potilaana A2 1.4 -01. Kiihdyttäessä ja jarruttaessa alkoi kuulumaan naksaus. Samoin aina käynnistäessä kone tärähti joten koppa ylös ja tutkimaan. Alimmainen moottorin tukikumi väljä.No ei kai siinä, helppo paikka, kolmella pultilla kiinni. Moottorin pohjasta irtosi kiinnike ihan hyvin ja sit siitä apurungosta, missä vastamutteri on hitsattu runkoon kiinni, pultti pyörikin tyhjää. Millään avaimella ei mahdu pitämään niin hyvin kiinni että saisi pultin auki. Ei muutako apurunko sit irti. Ohjausvaihde on kiinnitetty toisesta päästä myös apurunkoon hitsatuilla muttereilla. Nämä luonnollisesti korkkas hitsauksesta myös. Sinne sentään mahtui avain pitämään vastaan jotta pultit sai pois.
Raidetangon pään mutteri ei auennut vasemmalta puolelta vaan leikkas kiinni. Rälläkällä siis poikki. Kallistuksenvaimentimen päät ei auenneet. Nekin rälläkällä poikki ja sama toiselta puolelta.Pakoputken irroitus tuotti tuskaa, paikka on helppo mutta vaati induktiolämmittimen jotta sai mutterit auki. Itsekseen makuulla nostimen alla ähräten se koko paketti viimein irtosi.
Sit varaosia etsimään. Täähän olikin niin erikoinen osa et tarvikkeena ei löydy koska mukana pitäisi tulla tukivarren lisäksi metallikiinnike jota ei ole laitettu mihinkään muualle kuin A2. Uusi osa orggiksena jotain 400€..En edes kysyny vieläköhän sitä edes saisi.
Hetken surfailtua löysin saman koneisesta VW Polosta melkein saman näköisen osan 25€ hintaan ja tilasin sen. Viikko odotusta ja kävihän se kun vaihtaa vanhasta osasta sen erillisen metallikiinnikkeen. Orggisosassa oli leima 17.5.2001 joten hyvinhän toi kesti. Siinä viikon verran kun osia odottelin oli aikaa putsata irtoruosteet apurungosta ja maalata koko komeus mustalla vasaralakalla, tuli kuin uusi.
Takaisin asennus vaati 5h työn, vaati 2hlö makaamaan auton alla ja koittaa saada ruuveja kohdilleen.Yhdellä kädellä kannattelee koko painavaa pakettia ja toisella ruuvaa pultteja paikalleen. Sitä kun jumppasit edestakaisin milloin mistäkin syystä niin alko tuntuu ihan työltä. Olipahan yksi veemäisimmistä hommista mitä itselle on eteen osunut. Nythän se olis läjässä, vaatii vielä pyöränkulmien säädön, vähän liikaa säätövaraa saada kulmat silmillä kohdilleen.
- 1 like
Comment
-
Kakkoseen bluetooth adapteri ja oven väljä saranasysteemin vaihto. Vielä vois moottoriöljyt vaihtaa
Comment
-
Perjantaiaamuna käänsin kolmosesta virrat päälle ja sen jälkeen toki yritin startata, kuului vaan naks virtalukolta ilman starttia ja virtoja ei saanut enää pois päältä tämän jälkeen. No löytyi syy kun tänään ennätin purkamaan, akseli poikki. Saksasta löysin korjaussarja ja sitä nyt odotellaan.Viimeksi muokannut Drunkenmunky; 11.8.2024, 13:31.
Comment
-
Comment
-
Skoda Superb 2004 sähköikkunahissin vaihto apukuskin puolelle. Youtubesta ei löytynyt videota aiheesta niin joutu vähän ihmettelemään. Metallilevyssä, mihin hissi on kiinnitetty, on suojatulpan alla kaksi aukkoa joiden kohtaan lasin kiinnityspultit tulee pysäyttää. Aukosta löysätään ruuvit ja vedetään lasi irti hissistä. Vanha hissin kiinnitys oli niiteillä jotka porattiin pois. Uusi kiinnittyi pulteilla. Seuraavan vaihtaa menee jo alle tuntiin kun älys miten toi on tehty. Simply clever :-)
Kuskin puoli vielä vaihtamatta.
Onnistuneesta remontista innostuneena vaihtui samalla A4 Cabrioletin B6 takajarrulevyt ja palat. Toikin on tehty helpoksi. B5 kopassa piti vaihtaa laakeri jarrulevyä vaihdettaessa, B6:ssa ainoastaan satula kääntää sivuun ja levy lähtee ilman satulan kiinnikeraudan irroittamista pois.
Comment
-
B6:ssa ainoastaan satula kääntää sivuun ja levy lähtee ilman satulan kiinnikeraudan irroittamista pois.
Comment
-
C5 2.4 q ja 2.5 TDI q takalevy lähtee myös ilman kannattimen irroitusta. Takalevyjä on minulla ollut kahta eri korkeutta ja mielestäni molemmat olen kokeillut. Eri asia on, että pitäisikö kiinnike kuitenkin käyttää samalla irti ja puhdistaa. Voisi sitten "joskus" lähteä helpommin irtikin, kun välillä herkistelee ja laittaa sinisen ruuvilukitteen kierteisiin.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja pta Näytä viestiC5 2.4 q ja 2.5 TDI q takalevy lähtee myös ilman kannattimen irroitusta. Takalevyjä on minulla ollut kahta eri korkeutta ja mielestäni molemmat olen kokeillut. Eri asia on, että pitäisikö kiinnike kuitenkin käyttää samalla irti ja puhdistaa. Voisi sitten "joskus" lähteä helpommin irtikin, kun välillä herkistelee ja laittaa sinisen ruuvilukitteen kierteisiin.
Comment
-
Itsekin vain viilalla hinkkasin niistä kannakkeista semmoset ylimääräiset ruosteet pois. Olisin kuparitahnaakin kannakkeen ja palan väliin hieman laittanut, mutta sitä ei nyt ollut siinä saatavilla, joten kuivana meni paikoilleen. Tällä kertaa riitti, että palat oli sopivan väljästi kannakkeessa paikoillaan.
Ne kannakkeen pulttien kierteet on kyllä sen verran tiheät ja kuivan nihkeät, ettei itsellä ole mitään tarvetta niihin lukitetta laittaa. Jo ihan senkin takia, ettei vaan liian napakasti jumahda kiinni. Se pultin kannan nylppääntyminen on ihan viimenen asia mitä siinä kaipaa...
Comment
-
Tuollasella olen vetänyt punaiseksi jarrusatulan kiinnikepultteja jos niitä on tarvinnu irrotella. Lähtee sen jälkeen pultit auki kuin elokuvissa.
https://www.motonet.fi/tuote/woyo-hb...oduct=80-01979
Comment
-
Jumissa olevien pulttien hengessä jatkettakoon: Porsche 996 etuvakaajan välitangot piti vaihtaa. Pikku juttu, eikös juu? No, siinäpä on tangon ylempi pultti joku 14mm halkaisijaltaan oleva pitkä vaarna joka on samalla alumiinisen olkavarren iskarin ympärille kiristävä pultti. Hieman meinasi epäusko iskeä että mahtaako ollenkaan saada pulttia pois rikkomatta sitä etunilkkaa. Lähti lopulta mutta aikaa meni ja hiki tuli. Kai se täytyy induktio-ostoksille lähteä. Kannataako vaan mitään 2,2kW heikompaa laitetta oikeasti ostaakaan?
Comment
-
Siivosin tallia ja löysin 15v tallissa pyörineen kuvatapettirullan. Nitojalla seinään kiinni, nyt lähtee Auditkin käyntiin kuin palmun alta :-)
Oli vissiin gyprocmaali hiukan kosteeta kun tuon laitoin niin seuraavana päivänä alkoi hiukan kupruileen. Liekö tuolla väliä, en ennusta pitkää ikää tuolle.
Comment
-
Hiacen katsastushuoltoa: oli vetokoukun pistorasia ottanut osumaa. Alkuperäinen johtosarja todella nafti (eikä värit täysin standardin mukaiset) Tein jatkon ja asensin uuden pistorasian. Olen noita tehnyt aika monta niin enhän minä nyt silmälaseja viitsinyt sisältä hakea-kyllähän napojen merkinnät näkee :-) Nopea homma siis. No asennuksen jälkeen testasin: auton takasumari ei toiminut, samantien kun painoi jarrua (kärry kiinni) tuli abs-vika (Toyotan ominaisuus, jarruvalossa häikkää niin sulkee abs-järjestelmän) ja kaikki peräkärryn valot ihan yksi risti kaksi. No Toyotan johtosarjasta harmaa ja sininen yhteen niin takasumari toimii, pistokkeeseen johtimet peilikuvana niin alkoi kärrynkin valot toimimaan ja abs-vika poistui. Olisi ehkä vaan kannattanut hakea ne lasit.....
Comment
-
Ne on muuten uskomattoman huonosti näkyvät merkinnät siinä vetokoukun pistorasiassa. Ei auttanu vaikka oli uudet 2-teholasit :-)
piti toisen zoomata puhelimen kameralla samalla kun itse kytki niitä. Ikää vissiin sit jo liikaa..
Comment
Comment