Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitä turasit tänään tallissa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Etulokasuojien helmakoteloiden puhdistus ja käsittely kotelonsuoja-aineella. Melkoisesti kertymää 20 vuoden aikana!
    Click image for larger version

Name:	20240723_224322-COLLAGE.jpg
Views:	1831
Size:	249,3 Kt
ID:	1975401

    Click image for larger version

Name:	20240723_224421-COLLAGE.jpg
Views:	1848
Size:	261,9 Kt
ID:	1975402

    Viimeksi muokannut leoporsti; 23.7.2024, 23:04. Perustelu: Muutettu kuvien muotoilua.

    Comment


      Taas on tapeltu vanhaan 3C-Paskattiin etujousia. On syöpänen se iskaritolpan yläpään kiinnitys. Konehuoneen puolella kolme pulttia jotka ensinnäkin on pyyhkijän varsien alla olevan haperon suojamuovin alla. Pyyhkijänvarret jumissa pooreillaan ja hapera muovi halkeaa kun sitä hivelee strutsinhöyhenellä. Strike one.

      Sitten ne kolmen pultin vastakappaleet on siellä iskaritornin yläpään perällä johon ei alapuolelta käsi tai työkalu mahdu kierrejousen vierestä, pultinpäät on aivan umpiruosteessa ja paskassa eikä niitä mahdu millään putsaamaan. Seurauksena on että vastamutteri irtoo siitä yläpään lautasesta ja lähtee pyörimään avatessa pultin mukana. Eikä mitään mahiksia saada millään pidettyä kiinni sen vertaa että sais sen jumiin ruostuneen pultin auki. Strike two.

      Pitää purkaa ensin iskaritolppa auki yläpään isosta mutterista, sitten laskea kynkkää varovasti alas tunkkia vasten kun se viritetty kranaatti ilman sokkaa painaa vapaasti miljoonan gigapondin voimalla, ottaa väärässä järjestyksessä iskari ja jousi pois niin että ylälautanen jää koriin kiinni. Sitten ne paskat pyörivät vastamutterit pääsee pilkkomaan vaikka rälläkällä. Vaan siinä vaiheessa jos ei oo tajunnu irrottaa vetarin kunkkupulttia niin kasausvaiheessa huomaa että noin isolla ulosjoustolla vetarin sisäpään tripodi purkaantuu kun se käy liian kaukana ulkona. Ja sitten saa irrottaa vetoakselin, avata sisäpään suojakumin, kasata tripodin uudestaan ja laittaa kepin takas paikalleen. Strike three.

      Mahdollisesti paskin ja työläin konstruktio mihin oon ikinä jousia vaihtanu. Avaan sen paljon parjatun nelivarsituennan vittupultteineen sata kertaa mieluummin.

      Comment


        Ja tänään heti hyvä huomata että miten paljon ruskeempaa se paska voi olla aidan toisella puolella.

        Litraisen ecoboostin jakopää ja kansiremppa. Tietäjät tietää miten kyinen kattila on tommonenkin käsitellä.

        Comment


          Alkuperäinen kirjoittaja leoporsti Näytä viesti
          Etulokasuojien helmakoteloiden puhdistus ja käsittely kotelonsuoja-aineella. Melkoisesti kertymää 20 vuoden aikana!
          Click image for larger version

Name:	20240723_224322-COLLAGE.jpg
Views:	1831
Size:	249,3 Kt
ID:	1975401

          Click image for larger version

Name:	20240723_224421-COLLAGE.jpg
Views:	1848
Size:	261,9 Kt
ID:	1975402
          Tulipa tehtyä sama homma isän saman malliseen, muutaman vuoden nuorempaan kotteroon!
          Click image for larger version

Name:	20240723_223142-COLLAGE.jpg
Views:	1851
Size:	269,7 Kt
ID:	1975404

          Click image for larger version

Name:	20240723_223029-COLLAGE.jpg
Views:	1847
Size:	256,7 Kt
ID:	1975405

          Comment


          • Viikon etsinyt A4 1.6: sta aiheuttajaa kahden pytyn sytytyshäiriölle. Palikkaa vaihdeltu ja putsailtu turhaan. Korjaamot lomilla. Menee se loma näinkin stressatessa...

            Comment


            • Toisen puolen Xenonlyhty oli pimeänä emännän Golfista. Otin sen sitten irti kun on niin hirmu näppärä ettei ihan 20 ruuviakaan tarvitse irrottaa mokomaa varten. Polttimoa epäilin koska sytytysboksi oli vaihdettu alle vuosi sitten. No, ei ollut polttimo vaan hieman yllättäen se ballasti oli täynnä vettä! Sijaitsee umpion pohjassa ulkopuolella ja liitin ylöspäin. Sen läpi oli jotenkin saanut imeskeltyä vettä itseensä. Rälläköin tuon huvikseen auki mutta oli se piirikortti niin möhnäinen ettei taida tulla kalua. Kiva kasata tuo taas tilapäisesti ja vähän päästä uudestaan. Katsastaakin pitäisi, voi voi...
              '

              Comment


                Tiiäkkö kun minun vaimon 8P:ssä on sama. Vähän väliä herjaa dipped headlightista. Mutta ei kuitenkaan koko ajan. Helpoin olis yksitellen vaihtaa osia ristiin ja katsoa mihin vika siirtyy ennen kun alkaa ostaan uusia.

                Tuossahan on se isompi ohjainlaite, sitten on se punainen pienempi sytkäyksikkö ja sit toki itte polttimo. Vaan kun ei niitä mahdu vaihtaa siitä umpion huoltoluukun kautta. Pitää irrottaa umpio. Eli irrottaa puskuri puoliksi joka vaatii sisälokarien etupään avaamisen. Aika työmaa tehdä monta kertaa eestaas.

                Comment


                  Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                  Taas on tapeltu vanhaan 3C-Paskattiin etujousia. On syöpänen se iskaritolpan yläpään kiinnitys. Konehuoneen puolella kolme pulttia jotka ensinnäkin on pyyhkijän varsien alla olevan haperon suojamuovin alla. Pyyhkijänvarret jumissa pooreillaan ja hapera muovi halkeaa kun sitä hivelee strutsinhöyhenellä. Strike one.

                  Sitten ne kolmen pultin vastakappaleet on siellä iskaritornin yläpään perällä johon ei alapuolelta käsi tai työkalu mahdu kierrejousen vierestä, pultinpäät on aivan umpiruosteessa ja paskassa eikä niitä mahdu millään putsaamaan. Seurauksena on että vastamutteri irtoo siitä yläpään lautasesta ja lähtee pyörimään avatessa pultin mukana. Eikä mitään mahiksia saada millään pidettyä kiinni sen vertaa että sais sen jumiin ruostuneen pultin auki. Strike two.

                  Pitää purkaa ensin iskaritolppa auki yläpään isosta mutterista, sitten laskea kynkkää varovasti alas tunkkia vasten kun se viritetty kranaatti ilman sokkaa painaa vapaasti miljoonan gigapondin voimalla, ottaa väärässä järjestyksessä iskari ja jousi pois niin että ylälautanen jää koriin kiinni. Sitten ne paskat pyörivät vastamutterit pääsee pilkkomaan vaikka rälläkällä. Vaan siinä vaiheessa jos ei oo tajunnu irrottaa vetarin kunkkupulttia niin kasausvaiheessa huomaa että noin isolla ulosjoustolla vetarin sisäpään tripodi purkaantuu kun se käy liian kaukana ulkona. Ja sitten saa irrottaa vetoakselin, avata sisäpään suojakumin, kasata tripodin uudestaan ja laittaa kepin takas paikalleen. Strike three.

                  Mahdollisesti paskin ja työläin konstruktio mihin oon ikinä jousia vaihtanu. Avaan sen paljon parjatun nelivarsituennan vittupultteineen sata kertaa mieluummin.
                  Kävi kaverin Passatin kans ihan justiinsa samat sillä erotuksella et rälläköin sen läpipyörivän pultin yläpuolelta poikki ni ei tarvinnu purkaa jousta ihan noin vaarallisesti :-)

                  Comment


                    Puuhailtu suvantovaiheen jälkeen taas vähän autoharrastuksia. Tosin Audin harraste S6:nen vaihtui kilpailevan firman e46 avoon 330CI+manuaali. S6:sta ei oikein pariin vuoteen ole tarvinnut kuin ajaa ja vaihtaa öljyt. Avon kanssa oli, on ja tulee talvella hieman projektia.

                    Abs. anturin vaihto eteen; liitin auki, kuusiokoloruuvi pois ja anturi käteen. Muuten noin, mutta ruuvi poikki ja lopulta napa irti ja uusi katkennut ruuvi pois. Ei saanut takaa tehdyksi. Ja toinen ohjelmanumero oli pakoputkiston vaihto. Joku oli ihan omin käsin tehnyt 3” rännin yhdellä vaimentimella joka kumisi aivan helkatin paljon. Varmaan kymmeniä hevosvoimia lisää. Saksasta sai alkuperäistä vaataavan putkiston kaikkine hiluineen 300 eurolla kotiin, niin sillä rahalla ei itse viitsisi suorasta alkaa säveltämään.

                    Kolmas rasti oli toinen virta-avain ja neljän kadonneen avaimen pois koodaus. Huomenna loppuunajettujen kitkojen vaihto oikeisiin renkaisiin. Talvella sitten kaikkea pientä.

                    Click image for larger version

Name:	IMG_3362.jpeg
Views:	1446
Size:	225,7 Kt
ID:	1975520 Click image for larger version

Name:	IMG_3392.jpeg
Views:	1440
Size:	121,0 Kt
ID:	1975518 Click image for larger version

Name:	IMG_3394.jpeg
Views:	1436
Size:	225,8 Kt
ID:	1975521 Click image for larger version

Name:	IMG_3395.jpeg
Views:	1446
Size:	240,3 Kt
ID:	1975519

                    Comment


                      Työnsin tyhjän 5T:n korin ulos tallista ja pesin konehuoneen painepesurilla ja rasvanpoistoaineella. Tällä kelillä vaan kuivuminen kestää tovin...

                      Comment


                        Potilaana A2 1.4 -01. Kiihdyttäessä ja jarruttaessa alkoi kuulumaan naksaus. Samoin aina käynnistäessä kone tärähti joten koppa ylös ja tutkimaan. Alimmainen moottorin tukikumi väljä.No ei kai siinä, helppo paikka, kolmella pultilla kiinni. Moottorin pohjasta irtosi kiinnike ihan hyvin ja sit siitä apurungosta, missä vastamutteri on hitsattu runkoon kiinni, pultti pyörikin tyhjää. Millään avaimella ei mahdu pitämään niin hyvin kiinni että saisi pultin auki. Ei muutako apurunko sit irti. Ohjausvaihde on kiinnitetty toisesta päästä myös apurunkoon hitsatuilla muttereilla. Nämä luonnollisesti korkkas hitsauksesta myös. Sinne sentään mahtui avain pitämään vastaan jotta pultit sai pois.
                        Raidetangon pään mutteri ei auennut vasemmalta puolelta vaan leikkas kiinni. Rälläkällä siis poikki. Kallistuksenvaimentimen päät ei auenneet. Nekin rälläkällä poikki ja sama toiselta puolelta.Pakoputken irroitus tuotti tuskaa, paikka on helppo mutta vaati induktiolämmittimen jotta sai mutterit auki. Itsekseen makuulla nostimen alla ähräten se koko paketti viimein irtosi.
                        Sit varaosia etsimään. Täähän olikin niin erikoinen osa et tarvikkeena ei löydy koska mukana pitäisi tulla tukivarren lisäksi metallikiinnike jota ei ole laitettu mihinkään muualle kuin A2. Uusi osa orggiksena jotain 400€..En edes kysyny vieläköhän sitä edes saisi.
                        Hetken surfailtua löysin saman koneisesta VW Polosta melkein saman näköisen osan 25€ hintaan ja tilasin sen. Viikko odotusta ja kävihän se kun vaihtaa vanhasta osasta sen erillisen metallikiinnikkeen. Orggisosassa oli leima 17.5.2001 joten hyvinhän toi kesti. Siinä viikon verran kun osia odottelin oli aikaa putsata irtoruosteet apurungosta ja maalata koko komeus mustalla vasaralakalla, tuli kuin uusi.

                        Takaisin asennus vaati 5h työn, vaati 2hlö makaamaan auton alla ja koittaa saada ruuveja kohdilleen.Yhdellä kädellä kannattelee koko painavaa pakettia ja toisella ruuvaa pultteja paikalleen. Sitä kun jumppasit edestakaisin milloin mistäkin syystä niin alko tuntuu ihan työltä. Olipahan yksi veemäisimmistä hommista mitä itselle on eteen osunut. Nythän se olis läjässä, vaatii vielä pyöränkulmien säädön, vähän liikaa säätövaraa saada kulmat silmillä kohdilleen.
                        Attached Files

                        Comment


                          vaihdoin B8 kattoluukun vedenpoisto putkulat eteen. apukuskinpuoli ei ollut pahakaan. kuskinpuoli hieman vastusteli. täyttä varmuutta että poistuiko ongelma täysin. mutta ainakin nuo yläpäät olivat huonot vanhoissa. Marmorilta putket oli jonkun 42€ Parilta.

                          Comment


                          • Kakkoseen bluetooth adapteri ja oven väljä saranasysteemin vaihto. Vielä vois moottoriöljyt vaihtaa

                            Comment


                              Perjantaiaamuna käänsin kolmosesta virrat päälle ja sen jälkeen toki yritin startata, kuului vaan naks virtalukolta ilman starttia ja virtoja ei saanut enää pois päältä tämän jälkeen. No löytyi syy kun tänään ennätin purkamaan, akseli poikki. Saksasta löysin korjaussarja ja sitä nyt odotellaan.​
                              Attached Files
                              Viimeksi muokannut Drunkenmunky; 11.8.2024, 13:31.

                              Comment


                                Akseli saapui tänään ja laitettu paikoilleen, taas toimii, ei tarvitse enää kuin kasata loput
                                Attached Files

                                Comment


                                  TT:n takapuskurin ja kattolistojen maalaus

                                  Comment


                                  • Vähän perushuoltoa vanhukseen. Tuleehan tuo 180tkm huolto kohta vastaan. joutaishan tuon jo hävittää pois.
                                    Click image for larger version  Name:	IMG-20240823-WA0009.jpeg Views:	1 Size:	245,4 Kt ID:	1976598

                                    Click image for larger version  Name:	IMG-20240823-WA0007.jpeg Views:	1 Size:	69,5 Kt ID:	1976597
                                    Viimeksi muokannut Artsi; 23.8.2024, 23:12.

                                    Comment


                                      Skoda Superb 2004 sähköikkunahissin vaihto apukuskin puolelle. Youtubesta ei löytynyt videota aiheesta niin joutu vähän ihmettelemään. Metallilevyssä, mihin hissi on kiinnitetty, on suojatulpan alla kaksi aukkoa joiden kohtaan lasin kiinnityspultit tulee pysäyttää. Aukosta löysätään ruuvit ja vedetään lasi irti hissistä. Vanha hissin kiinnitys oli niiteillä jotka porattiin pois. Uusi kiinnittyi pulteilla. Seuraavan vaihtaa menee jo alle tuntiin kun älys miten toi on tehty. Simply clever :-)
                                      Kuskin puoli vielä vaihtamatta.
                                      Onnistuneesta remontista innostuneena vaihtui samalla A4 Cabrioletin B6 takajarrulevyt ja palat. Toikin on tehty helpoksi. B5 kopassa piti vaihtaa laakeri jarrulevyä vaihdettaessa, B6:ssa ainoastaan satula kääntää sivuun ja levy lähtee ilman satulan kiinnikeraudan irroittamista pois.

                                      Comment


                                      • B6:ssa ainoastaan satula kääntää sivuun ja levy lähtee ilman satulan kiinnikeraudan irroittamista pois.
                                        En tiennytkään, että tuo olisi jossain mallissa mahdollista. Luullut, että kannakkeen irroitus on käytännössä aina pakollinen toimenpide levyjä vaihtaessa. Vaihtelin itse takajarrulevyt ja palat tuohon A3 8P:hen, mutta onneksi kannakkeet kiinni m14 XZN-avaimella, mikä on suht turvallinen ettei pyörähdä tyhjää ja tee koko vaihtotyöstä hirveätä savottaa.

                                        Comment


                                          C5 2.4 q ja 2.5 TDI q takalevy lähtee myös ilman kannattimen irroitusta. Takalevyjä on minulla ollut kahta eri korkeutta ja mielestäni molemmat olen kokeillut. Eri asia on, että pitäisikö kiinnike kuitenkin käyttää samalla irti ja puhdistaa. Voisi sitten "joskus" lähteä helpommin irtikin, kun välillä herkistelee ja laittaa sinisen ruuvilukitteen kierteisiin.

                                          Comment


                                            Haastava asennus, tartti torxia ja phillipsiä. Sain nettikaupasta halvalla tälläsen komeen kilvenalusen.
                                            Viimeksi muokannut mudst; 26.8.2024, 20:13.

                                            Comment


                                              Alkuperäinen kirjoittaja pta Näytä viesti
                                              C5 2.4 q ja 2.5 TDI q takalevy lähtee myös ilman kannattimen irroitusta. Takalevyjä on minulla ollut kahta eri korkeutta ja mielestäni molemmat olen kokeillut. Eri asia on, että pitäisikö kiinnike kuitenkin käyttää samalla irti ja puhdistaa. Voisi sitten "joskus" lähteä helpommin irtikin, kun välillä herkistelee ja laittaa sinisen ruuvilukitteen kierteisiin.
                                              Etuveto C5 lähtee kans tollain. Yleensä tarkistanu et liukutapit liikkuu jouhevasti ja akkuporakoneen teräsharjalla hioo ne irtoruosteet pois niistä kohdin mihin palat ottaa reunoista kiinni.Kestää noin yleensä useamman vuoden ennenkuin jumahtaa kiinni.

                                              Comment


                                              • Itsekin vain viilalla hinkkasin niistä kannakkeista semmoset ylimääräiset ruosteet pois. Olisin kuparitahnaakin kannakkeen ja palan väliin hieman laittanut, mutta sitä ei nyt ollut siinä saatavilla, joten kuivana meni paikoilleen. Tällä kertaa riitti, että palat oli sopivan väljästi kannakkeessa paikoillaan.
                                                Ne kannakkeen pulttien kierteet on kyllä sen verran tiheät ja kuivan nihkeät, ettei itsellä ole mitään tarvetta niihin lukitetta laittaa. Jo ihan senkin takia, ettei vaan liian napakasti jumahda kiinni. Se pultin kannan nylppääntyminen on ihan viimenen asia mitä siinä kaipaa...

                                                Comment


                                                  Olen käyttänyt ruuvilukitetta kierteeseen juuri sen takia, ettei se ruostu kiinni. Ja nimen omaan valitaan lukite miedommasta päästä, eikä mitään studlockia.

                                                  Comment


                                                    Tuollasella olen vetänyt punaiseksi jarrusatulan kiinnikepultteja jos niitä on tarvinnu irrotella. Lähtee sen jälkeen pultit auki kuin elokuvissa.

                                                    https://www.motonet.fi/tuote/woyo-hb...oduct=80-01979

                                                    Comment


                                                    • Jumissa olevien pulttien hengessä jatkettakoon: Porsche 996 etuvakaajan välitangot piti vaihtaa. Pikku juttu, eikös juu? No, siinäpä on tangon ylempi pultti joku 14mm halkaisijaltaan oleva pitkä vaarna joka on samalla alumiinisen olkavarren iskarin ympärille kiristävä pultti. Hieman meinasi epäusko iskeä että mahtaako ollenkaan saada pulttia pois rikkomatta sitä etunilkkaa. Lähti lopulta mutta aikaa meni ja hiki tuli. Kai se täytyy induktio-ostoksille lähteä. Kannataako vaan mitään 2,2kW heikompaa laitetta oikeasti ostaakaan?

                                                      Comment


                                                        Mulla on semmonen jonkunmoinen induktiolämmitin jos haluat ensin kokeilla.

                                                        Comment


                                                          Siivosin tallia ja löysin 15v tallissa pyörineen kuvatapettirullan. Nitojalla seinään kiinni, nyt lähtee Auditkin käyntiin kuin palmun alta :-)
                                                          Oli vissiin gyprocmaali hiukan kosteeta kun tuon laitoin niin seuraavana päivänä alkoi hiukan kupruileen. Liekö tuolla väliä, en ennusta pitkää ikää tuolle.

                                                          Comment


                                                            Hiacen katsastushuoltoa: oli vetokoukun pistorasia ottanut osumaa. Alkuperäinen johtosarja todella nafti (eikä värit täysin standardin mukaiset) Tein jatkon ja asensin uuden pistorasian. Olen noita tehnyt aika monta niin enhän minä nyt silmälaseja viitsinyt sisältä hakea-kyllähän napojen merkinnät näkee :-) Nopea homma siis. No asennuksen jälkeen testasin: auton takasumari ei toiminut, samantien kun painoi jarrua (kärry kiinni) tuli abs-vika (Toyotan ominaisuus, jarruvalossa häikkää niin sulkee abs-järjestelmän) ja kaikki peräkärryn valot ihan yksi risti kaksi. No Toyotan johtosarjasta harmaa ja sininen yhteen niin takasumari toimii, pistokkeeseen johtimet peilikuvana niin alkoi kärrynkin valot toimimaan ja abs-vika poistui. Olisi ehkä vaan kannattanut hakea ne lasit.....

                                                            Comment


                                                              Ne on muuten uskomattoman huonosti näkyvät merkinnät siinä vetokoukun pistorasiassa. Ei auttanu vaikka oli uudet 2-teholasit :-)
                                                              piti toisen zoomata puhelimen kameralla samalla kun itse kytki niitä. Ikää vissiin sit jo liikaa..

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X