Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitä turasit tänään tallissa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Viikonloppuna tuli itse kokeiltua rengashommia kimppatallilla. On kyllä näppärää kun jatkossa voi itse nuo hoitaa, niin voi vähän vapaammin ostella käytettyjä kumeja ja vaihdella vanteille. Samalla tuli kokeiltua renkaan räjäytystä vanteelle kun ei muuten olisi noussut.
    Anopin A4 B8:iin koitin myös takajarruremppaa tehdä, mutta kävi klassinen "ei tuon nyt kovin kauaa pitäisi ottaa" arviointivirhe. Sähköisen käsijarrun kanssa otti aikaa ennen kuin löysin netistä semmoisen ohjeen, mikä oli sama oman vcds:n kanssa. Ross-wikin ohje oli niin erilainen moottorien aukiajamiskäskyjen kanssa ettei siitä ollut apua. Toki työkalupuutteet, jumiutuneet jarrupalat ja uusien palojen asennus otti sen verran aikaa, että levyt+palojen vaihto typistyi metallille menneen puolen palojen uusimiseen. Loppuun tuo pitää kyllä piakkoin viedä, mutta paljon paremmin varustautuneena (työkalut+aika), niin ei tule niin paljon ihmettelyä eikä painetta valmistumisesta...

    Comment


    • R129 Mersun hydraulisen rättikaton vianetsintää. Melkoista puuhaa kun toimilaitteita, asentoantureita ja rajakytkimiä on pärekopallinen ja vikadiagnostiikka on alkeellisinta mahdollista sorttia. No, löytyi sieltä tuulilasin karmista sitten yksi mikrokytkin joka liipaisi vähän väärässä kohtaa.

      Comment


        Allun huohotinhässäkän ja imusarjan välisen letkunpätkän uusiminen. Alkuperäistä siinä ei ole ollut vuosiin, nytkin laitoin tilalle jotain varastosta löytynyttä. Pitänee etsiä alkuperäinen klipsuliitäntäinen letku jostain jos ei meinää klemmareilla pysyä.
        Nämähän laukeaa aina kiiretilanteessa. Nytkin piti viedä poika kouluun ensin hytkyvällä autolla.Rikkinäinen letku kyllä vihelsi ja pärisi mageesti.

        Comment


        • Alkuperäinen kirjoittaja T.Hell Näytä viesti
          Anopin A4 B8:iin koitin myös takajarruremppaa tehdä, mutta kävi klassinen "ei tuon nyt kovin kauaa pitäisi ottaa" arviointivirhe. Sähköisen käsijarrun kanssa otti aikaa ennen kuin löysin netistä semmoisen ohjeen, mikä oli sama oman vcds:n kanssa. Ross-wikin ohje oli niin erilainen moottorien aukiajamiskäskyjen kanssa ettei siitä ollut apua. Toki työkalupuutteet, jumiutuneet jarrupalat ja uusien palojen asennus otti sen verran aikaa, että levyt+palojen vaihto typistyi metallille menneen puolen palojen uusimiseen. Loppuun tuo pitää kyllä piakkoin viedä, mutta paljon paremmin varustautuneena (työkalut+aika), niin ei tule niin paljon ihmettelyä eikä painetta valmistumisesta...
          Tämä jarruremppa tuli vietyä loppuun lauantaina. Oli kyllä mukava puuhata, kun turhaan ihmettelyyn ei mennyt ylimääräistä aikaa, eikä mitään ihmeempää vastustelua tullut mistään.

          Comment


            Tuplavarmistus ahtoputken silikonimutkaan, kun ei tahtonut lauantaina Ahvenistolla pysyä paikallaan. Näytti olevan reunastaan revennyt. Eli pitänee uutta letkua alkaa etsimään mutta on pätkällä vähän hintaakin. Onko ehdotuksia mistä saisi järkevään hintaan?

            Comment


            • Tervehdys kaikille. Fusson vahat audi s3 pintaan tänä päivänä.

              Comment


                Vaihdoin Q7:aan imusarjat ja samalla rikoin yhden vesiletkun. Oli kyllä niin hapero että meni hipaisusta poikki t-haarasta.

                Otin myös ovipahvin pois kuskin puolelta ja vastoin youtube-videota, yksi ruuvi on myös koristelistan alla. Ovipahvin otin pois sähkölasin napin korjaamista varten. Takaisin laitan kunhan tulee rikotun verhoilukiinnikkeen tilalle uusi.

                Comment


                  Viime la-su korjasin TT Roadsterin rekisterikilvenvalot. Niistä on ollut korjauskehotus rekisteriotteella jo useamman vuoden. Suurin ongelma oli entisen omistajan ranetus prkl. Joku oli rikkonut toisen umpioista ja sitten liimannut sen takaisin kiinni jollakin kumimönjällä. Kunhan sain umpion irti ja kumimönjät siivottua pois maalipinnalta, niin sen jälkeen oli helppo homma. Sulakkeen vaihto. Molempien umpioiden vaihto. Taas rokkaa.

                  Comment


                    3C Paskattiin etujouset. Ja taas sama homma kun edellisen samanlaisen kanssa. Iskaritolppien yläpään pultit on iskarin yläpäässä kiinni, siellä on vissiin pooreilla tai jollain kiinni sellaiset kierrepalikat joihin pultit kierretään. Ja toki ne lähtee avatessa aina pyörimään mukana, niin tälläkin kertaa 5/6 pyöri tyhjää. Ja toki paikka siellä lokasuojan katossa iskaritornin pohjalla on sellainen ettei sinne mitenkään mahdu millään työkalulla pitämään vastaan.

                    Ihan hiukan oli sketchyä avata konehuoneesta iskarin päätymusu ja pudottaa tolppa sillä tavoin alas niin että mahtu rälläköimään ne jämät sieltä palasiksi. Yläkautta ei päässyt poraamaan tai dremelöimään pultinkantoja koska konehuoneen muovisuojaa ei saanut pois koska pyyhkijänvarsia ei saanut pois koska toisen varren mutteria avatessa koko pyyhkijän akseli katkesi.

                    Kyllä on yksiä paskoja tommoset vanhat romut.

                    Comment


                      Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
                      Vaihdoin Q7:aan imusarjat ja samalla rikoin yhden vesiletkun. Oli kyllä niin hapero että meni hipaisusta poikki t-haarasta.

                      Otin myös ovipahvin pois kuskin puolelta ja vastoin youtube-videota, yksi ruuvi on myös koristelistan alla. Ovipahvin otin pois sähkölasin napin korjaamista varten. Takaisin laitan kunhan tulee rikotun verhoilukiinnikkeen tilalle uusi.
                      Eilen tein tätä hommaa loppuun. Ovipahvin tai vesiletkun kanssa ei ollut ongelmia mutta varsinainen vika ei poistunut. Mitä ostit itsellesi -ketjuun voisi kirjoittaa että Amazonista imusarjan läppiä ohjaavan moottorin.

                      Comment


                        Pitkä pinna sulla, itse olisin kirjoittanut sinne nyt ottaa päähän topicciin.

                        Comment


                          Yllätin talven ja laitoin nastarenkaat alle. Lyhyille ja pitkille valoille vaihdoin h7 philips +200% polttimot. Takavaloihin hieman bilteman valokalvoa peruutusvalon kohtaan (ei tieliikenteeseen vaikka biltemassa on sitä kuution kokoinen häkki kukkupäässä).

                          Comment


                            Ihmettelin miksi valokalvoa peruutusvaloon, mutta kun luin mihin autoon, en ihmettelyt enää :D

                            Comment


                              Kyllä hyvin toimii valokalvo bemarissa. Hyvin toimii myös hieman erikoinen talvirengaskoko 215/45r18 joka on sopivasti korkeampi mitä 225/40r18 kesärenkaat (varsinkin kun talvivanteiden ET 10mm enemmän ja ei varsinkaan edessä ole niin kaarella).

                              Comment


                                Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti

                                Eilen tein tätä hommaa loppuun. Ovipahvin tai vesiletkun kanssa ei ollut ongelmia mutta varsinainen vika ei poistunut. Mitä ostit itsellesi -ketjuun voisi kirjoittaa että Amazonista imusarjan läppiä ohjaavan moottorin.
                                Jatketaan nyt tänne, vaikka voisikin laittaa Mitä ostit itsellesi viimeksi -ketjuun että Ebaystä imusarjan läppiä ohjaavan moottorin, oikeanlaisen (ainakin toivottavasti). Olin siis tilannut väärän kahdesta mahdollisesta ja tuo toinen on nyt myyntiosastolla.

                                Noh, vahasin minä kaksi sarjaa vanteita ja vaihdoin vaimon autoon kitkat alle.

                                Comment


                                  Risan räjäytyspäivä nro 1 oli tänään.

                                  Comment


                                    Taittelin pyörän tallin perälle talviasentoon. Tämä ei koskaan ole vuoden mukavimpia hetkiä, mutta kyllä kevätkin vielä joskus tulee. Click image for larger version

Name:	C83DAC90-5BAF-4280-8F33-2EF97593669B.jpeg
Views:	1630
Size:	188,4 Kt
ID:	1948063

                                    Comment


                                      Eberspächer Hydronic B5WS puhallin ei toiminut. Vikakoodeina oli 30 Speed of combustion fan motor outside tolerance range ja 31 Combustion air motor – interruption.
                                      Click image for larger version  Name:	Eberspacher.jpg Views:	0 Size:	128,3 Kt ID:	1950073

                                      Testasin puhaltimen pyörimisnopeuden 8,2 V jännitteellä. Se pyöri speksien mukaisesti yli 1000 rpm. Vähän hirvitti, kun ohjeessa luki: If the measured speed > 1000 rpm, then replace the controller.

                                      Eberin ohjaimen liittimen pinnit 13 ja 14 ohjaavat puhallinta ja mittasin näistä pinnin 14 vastuksen maahan. Näytti siltä, että pinni ei saanut kontaktia. Jossain on siis katkos.
                                      Click image for larger version  Name:	Kytkentakaava.jpg Views:	0 Size:	102,6 Kt ID:	1950074 Click image for larger version  Name:	291120229247.jpg Views:	0 Size:	205,2 Kt ID:	1950081

                                      Purin ohjausyksikön alumiinikotelosta. (Tässä oli onneksi pehmeä massa. Joissakin on kova epoksi.) Kävin kaikki reunat varovasti läpi pienellä katkoteräveitsellä ja kaivoin kaksi T8 torx-ruuvia esille. Joissain ohjaimissa on kolmaskin liittimen vieressä nurkassa, mutta tässä vm 2002 Eberissä sitä ei ollut.
                                      Click image for larger version  Name:	291120229239.jpg Views:	0 Size:	149,5 Kt ID:	1950082 Click image for larger version  Name:	image_83521.jpg Views:	5 Size:	233,1 Kt ID:	1950075
                                      Liittimen nurkasta sain kammettua pienellä ruuvimeisselillä levyn ulos, eikä se ollut yllätyksekseni edes kovin tiukassa.
                                      Click image for larger version  Name:	031220229252.jpg Views:	0 Size:	189,9 Kt ID:	1950076 Click image for larger version  Name:	031220229256.jpg Views:	0 Size:	205,5 Kt ID:	1950077
                                      Rapsuttelin kynnellä takapuolelta pinnit puhtaaksi ja loput dremelin nylon-harjalla. Siellä oli selvästi nähtävissä, että pinnin 14 juotos oli murtunut.
                                      Click image for larger version  Name:	031220229259.jpg Views:	0 Size:	214,6 Kt ID:	1950078 Click image for larger version  Name:	031220229265.jpg Views:	0 Size:	146,1 Kt ID:	1950079
                                      Lisäsin lyijyllistä tinaa kaikkiin pinneihin, jotta sain imettyä tinaimurilla vanhat tinat pois. Sitten tein uudet juotokset lyijyllisellä tinalla. Vähempikin tina olisi riittänyt. Pesin juoksutejäämät pois ja levy jäi odottamaan suojalakkausta. Todennäköisesti laitan vielä kerroksen akvaariosilikonia kosteussuojaksi tuonne alapuolelle.
                                      Click image for larger version  Name:	041220229266.jpg Views:	0 Size:	227,1 Kt ID:	1950080
                                      Viimeksi muokannut pta; 4.12.2022, 02:12.

                                      Comment


                                        Pakosarja tuli turattua valmiiksi pojan Sierran tulevaan koneeseen.

                                        Comment


                                          Kun neulaliikeanturi G80 on ollut jo jonkin aikaa rikki, niin päätin vaihtaa suutinkärjen ehjään runkoon. Eli AKE koneen suuttimesta 059 130 202 F kärki DSLA142P1025 AKN koneen suuttimen 059 130 202 B runkoon DSLA142P770 kärjen tilalle.
                                          Muuten hyvä, mutta uudemmassa on ovaali liitin ja vanhemmassa suorakaiteen muotoinen. Uudessa on merkitty + ja -, mutta vanhassa 1 ja 2. Taidan kolvata auton johtosarjaan tuollaisen kantikkaan naarasliittimen tai teen adapterijohdon.
                                          Viimeksi muokannut pta; 9.12.2022, 02:02.

                                          Comment


                                            S2 coupen ilmastointijärjestelmän painetestausta, 2.24V jarruputken vaihto ja typ43 200:n ovipahvien+takapenkin+hattuhyllyn purku. Maanantaina taas uudet kujeet.

                                            Comment


                                              Vierasmerkki kaipasi huoltoa. Perheen 186 000 km ajettu 22-vuotias joka nurkasta raapiva pakettiraketti HiAce ei tykännyt käynnistyä pakkasella.
                                              Ensin tein vikadiagnoosin:
                                              * Jännitemittaus ykkösen hehkulta näytti hieman vajaata 12 volttia -> Ei ole sulake- eikä hehkurelevika.
                                              * Akun napajännite ei juurikaan notkahtanut hehkutettaessa alle 12 voltin -> Kaikki hehkut eivät ole pelissä mukana.
                                              * Virtamittaus pihtimittarilla akun +-johdosta näytti suunnilleen 20 A virtaa -> 2 hehkua puuttuu pelistä.

                                              Toyotan EPC:stä kaivettu varaosanumero tuotti vähän sekalaisen tuloksen esim Trodossa. Valmistajien (Bosch, Beru, Denso) katalogeissakin oli vähän ristiriitaisia löydöksiä. Lopulta haarukointi osui Denson DG-648 hehkuihin, jotka löyty varaosakaupan hyllystä 50 € hintaan/setti.

                                              Digimomenttiin arvoksi 35 Nm ja aloin availemaan vanhoja hehkuja. Kaikki lähtivät hyvin liikkeelle, mutta sitten alkoi ahdistaa. Joikaisen hehkun kierre yritti leikata valurautakanteen kiinni vaikka yritin lisäillä tunkeumaöljyä hehkujen juurille ja ruuvata niitä ylös-alas tuon katkeamismomentin alapuolella. Toistot meni suunnilleen niin, että hehkua sai nitkutettua aina noin 1/8 kierrosta enemmän auki ja pari kierrosta kiinni. Noin neljän tunnin ähellyksen jälkeen oli kaikki vanhat hehkut pöydällä, kannen kierteet käyty kierretapilla läpi, puhallettu paikat puhtaiksi ja kuiviksi sekä asennettu uudet hehkut reikiin 17 Nm tiukkuuteen keraamisen tahnan kera.

                                              Kokeilin kahden vanhan Denson hehkun katkeamismomenttia ruuvipenkissä. Molemmat kestivät noin 45 Nm. Joku noista em,. hehkujen valmistajista kertoi katkeamismomentiksi 35 Nm, mitä itse käytin operaatiossa raja-arvona.
                                              Viimeksi muokannut pta; 20.12.2022, 16:19. Perustelu: Korjattu typoja

                                              Comment


                                                Vaihdoin bemariin tuulilasinpyyhkijöiden moottorin kun se oli lakannut toimimasta pari viikkoa sitten ja alkoi olla jo vähän ikävä pyyhkijöitä. 4 tuntia sai tohonkin tuhlattua kun pitää purkaa niin paljon osia edestä.

                                                Comment


                                                • typ89 moottoriremontti ja konehuoneen siistiminen saatiin viimein päätökseen ja koeajo suoritettua. Pitää vielä viikonvaihteessa heittää pidempi lenkki että saa asennusrasvat poltettua pois ja säädöt kohdalleen. Läppäriä ei säätämiseen tarvitse vielä tässä vuosimallissa...

                                                  Comment


                                                    Pesin ja vahasin (collinite 476s) bemarin. Oliskohan uudenvuoden raketti laskeutunut nokkapellille kun oranssia tavaraa rantu pellissä ja parin sentin kraapu.

                                                    Comment


                                                      307 1.6hdi hehkut vaihdoin. Oikein mahdottomasti ei ole ajeteltu tuoskaan asiassa vaihtoa, vielä ne helvetin pienet mutterit piti saada hehkujen päihin kiinni. 80% piti hommasta tehdä peilin kautta.

                                                      Comment


                                                        Käyttöoctaaviassa on puutteellinen äänentoistolaitteisto, niin päätin budjetti ratkaisuilla sitä parantaa. Ensimmäinen steppi oli bassokaijutin peräluukkuun. Puolastakin olisi saanut valmista takaposkikoteloa, ”mutta miksi ostaa edullista valmista kun voi tehä itse huonomman kalliilla”. Kalliiksi tämä ei tullut ja laatua ei ole vielä varmistettu. 14litraa ja muutama desi päälle.
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                          Vaihdoin 3.0 TFSI:n alipainepumpun tiivisteet tallissa (=taivasalla sateessa). Pumppu vuoti kaikista kolmesta tiivisteestä.

                                                          Click image for larger version

Name:	VacuumPump_seals.jpeg
Views:	538
Size:	172,2 Kt
ID:	1951533

                                                          Comment


                                                            Purin joku aika sitten tallissa 2.5 V6 TDI varaosa-auton kannet. Huomasin, että joku asentaja-arska oli onnistunut joskus asentamaan alipainepumpun väärään nokka-akselin takapään uraan.
                                                            Click image for larger version

Name:	101220229312.jpg
Views:	602
Size:	126,0 Kt
ID:	1951539

                                                            Comment


                                                              Harjoittelin Audin (S2 coupe) ilmastointijärjestelmän täytöä. Toimii ja öljytkin tuli lisättyä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X