Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitä turasit tänään tallissa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Corradon kimpussa tämä päivä, kadonneiden virtojen etsintä päättyi ilmeisesti virtalukon pohja vikaan eli semmoista tilailemaan. Bensapumppukin saattaa olla jumissa (yllättäin) ei ainakaan surahtanut vielä. 207tkm paljastui kilometrimääräksi tälle yksilölle mittaristosta.

    Comment


      Ei tallissa vaan katsastuskonttorin pihalla...
      Piti äkkiä hakea tuore leima Audiin, mutta jarruletku räjähti. Ehdittiin kyllä saada jarruista hyväksytyt lukemat mittariin ja muilta osin autossa ei ollut huomautettavaa.. Tosi hyvä juttu, ettei sattunut liikenteessä vaan dynamometrilla vaarantamatta ketään!
      Click image for larger version

Name:	IMG_20220521_161944.jpg
Views:	2180
Size:	241,7 Kt
ID:	1941231 Click image for larger version

Name:	IMG_20220521_162719.jpg
Views:	2160
Size:	158,5 Kt
ID:	1941232

      Katsastusaika oli klo 14:15 ja vaimo ehti hakemaan minut toisella autolla klo 15 jälkeen kotiin. Lastasin kotoa HiAcen kyytiin hallitunkin ja tallilta jarruletkun, -nesteen yms tilpehööriä. Sitten takaisin konttorin pihalle ja vasen etunurkka ylös pukin päälle. Klo 16:27 oli jo uusi letku paikallaan ja jarrut ilmausta vaille valmiit. Ilmasin varmuuden vuoksi molemmat etunurkat. Kotona olin klo 17:30 ja tavarat paikoillaan klo 18 mennessä,

      Vaikka olinkin mielestäni nopea, niin ajokieltotarran saan pois tuulilasista vasta maanantaina aamulla.

      Comment


      • Corradoa taas elvyttelemässä, päivän saalis, paskottu nakuanturin liitin, mureni kuin hiili käsiin. Startti kävi irti, testattu, pelaa. Paskoin kierteet sitten siitä kannakepultista. Eli sähköjohtovikaa ettimään startin ja virtalukon väliltä. Johtosarja aika korppua että entiiä, pitäskö teetättää uusi tai purkaa tämäkin puhtaaksi konetilasta ja entrailla ajan kanssa. Huomenna vielä ettimään katkosta johdosta ja uudet öljyt ja nesteet koneeseen ja starttia.

        Comment


          Perinteinen A5 pyöränlaakerijumppa. Olipahan tiukkaan hapettunu olkavarteen kiinni, parin tunnin moukaroinnilla ja lämmittelyllä irtos.

          Comment


            Vaihdoin äänenvaimentimen putkeen klemmarin, vanha oli aika hapan. Ihmekkö tuo ettei pysynyt putken päät suorassa.
            Attached Files

            Comment


              C5-korin vakiotouhuja, tällä kertaa kartturin ikkunahissi. Alkuperäinen vaijeri kestikin sen 20-vuotta - uudella tarvikkeella luulisi ainakin 10 vuotta saavan. Samalla lisäsin raskasmattoa ja ruostesuojausta.

              Comment


                Avasin erään paskatin jakopään. Ilmeisesti edellisen remonttimiehen jäljiltä moottorinkorvake jäänyt irti/löysälle ja kolmesta korvakkeen pultista yksi puuttui kokonaan, yksi oli poikki ja kolmas oli löysällä, pitäen korvaketta kiinni lähinnä siksi että oli vääntynyt jo banaaniksi eikä tullut helposti pesästään pois.

                Moottori retkotti konehuoneessa kenollaan ja koneen paino oli jo painanut moottorinkorvan jakopään muovien läpi jakopään sekaan ja hihna jauhoi päin korvaketta.

                Väittäisin että aika lähellä ollut totalschaden tuossa kohtaa. Ajamalla tuli minun talliin sisälle toissapäivänä, jos olisin tiennyt mitä löytyy niin olisin ehkä vetänyt vinssillä ennemmin kuin riskeerannut enää yhtäkään käynnistystä.
                Attached Files

                Comment


                • Toi oli jo lähellä

                  Comment


                    Sanos muuta. Nyt on vielä jäljellä se riemukas osuus että pitää kaivaa se yksi katkennut pultinjämä pois. Tottahan se oli katkennut pari milliä lohkon tasopinnan sisäpuolelle. Moottoria en meinaa autosta irrottaa tuolla ahtaassa tallissa, joko operaation mahtuu tekemään siitä runkoaisan ja motin välistä tai toisena vaihtoehtona on vetää koko paska johonkin oikeitten ammattimiesten verstaalle jonkun muun murheeksi.

                    Comment


                    • Saisiko konetta tunkattua sen verran ylös että mahtuu pienellä akkukoneella porailemaan? Tuo natsa ei nyt varmaan kovaa ole kiinni mutta vaatinee kuitenkinporauksen niin saa vaikkapa pienen torx-kärjen sinne napautettua kiinni. Pärjää matalemmalla reijällä/porauksella kun esim vastakierretappi

                      Comment


                        No itse asiassa irrottelin lisää kannakointia ja tunkkasin konetta sen verran reilusti ylöspäin että mahtui poraamaan ja vastakierretapilla tuli ensimmäisellä yrityksellä se jämä pois. Kasasin uusilla osilla eilen ja koekäytön jälkeen näyttäis siltä että omistaja selvisi isomman konerempan sijaan säikähdyksellä. Seuraavaksi sitten selvittää mitä kaikkea sekundääristä ongelmaa tuosta episodista on voinut aiheutua. Jäähynestettä oli pieni tippa lattialla ja kuulostaa kuin pakoputken jousto vuotaisi. Kai nuo on olleet kovilla siinä vaiheessa kun moottori retkottanut koko painollaan jonkun väärien osien varassa.

                        Comment


                          Boran jarruremontin. Meni ihan kuten Strömsössa, etulevyt, palat, tapit ja holkit oli vaihdettu 45 minuutissa ja taka-akselin kanssa menikin se kuusi tuntia, sisältäen napojen purkamisen jarrukilpien uusimisen takia. Oikean satulan mäntä oli melkein totaalijumissa ja kumi rikki, sain kuitenkin vaivoin painettua sisään ja paikoilleen, odottamaan uuden satulan hankintaa. Vasenta puolta käsitellessä jarruputki päätti murtua, 23 vuotta ikää ja liian terävä katse asentajalta riitti. Kansanauton sisarmallin ollessa kyseessä kaikki osia löytyy yleensä Motonetin hyllystä, kuten nytkin, joten ei kun hakemaan tuota putki-letkuyhdistelmää laina-autolla, ja mukaan tarttui sopivasti se oikean puolimmainen satulakin. Tässä vaiheessa vielä suht ok fiiliksillä kierrättämään jarrunesteitä, vaihtaen nipat samalla uusiin. Tokihan vasemman takasatulan ilmausruuvin kierre päätti antautua oikeasti kevyttä rannemomenttia käytettäessä. Olisivatpa tehtaalla tajunneet nuo kierteet toteuttaa teräsinsertillä, eikä suoraan alumiiniin... No, kello tikittää ja Motonet menossa kiinni, joten enää en jaksa arpoa satulan korjaamista, vaan kiireesti hakemaan uutta tilalle. Satulan vaihto tuossa vaiheessa ei onneksi ollut mikään amerikantemppu, ja pääsi vielä ajelemaan uusilla jarruilla auringonlaskuun.

                          Pari päivää aiemmin lämmittelin vaihtamalla B8:n palat ja levyt, vielä tuossa Boran etuakselilla touhutessa mielessä oli "onpa kivaa ja helppoa Audiin verrattuna".

                          Comment


                          • Laitoin serkun kuplaan laseja paikoilleen. Uudet tiivisteet ja tiukka aukko ja pronssin väriseen takalasiin halkeama.

                            Ostetaan pronssin värinen takalasi 1303 kuplaan.
                            Viimeksi muokannut Killeri; 21.7.2022, 23:49. Perustelu: Tapatalk-allekirjoitus poistettu.

                            Comment


                            • Sovittelin startin Audi swappiin...pikku virapelihommaa, lohkosta pari senttiä mirkelillä hioa että istui VR5 startti 12V lohkon viereen.

                              Comment


                                Heitin rouvan kulkineeseen pinnoitteen päälle, kevyt 1-step kiillotus ennen laittoa.
                                Attached Files

                                Comment


                                  Järjestelin edellisen projektin tavarat hyllyyn sekä lakaisin ja imuroin lattiat. Joskus se on aina tehtävä...

                                  Comment


                                    Vaihdoin bemariin uudella nahalla verhoillun ratin. Melkein harmittaa ettei aikaisemmin tullut vaihdettua.

                                    Comment


                                      Olen turannut viimeajat B5 AEB:n öljypumpun vaihtoa, joka eskaloitui jakopään huolloksi. Interweppi tiesi kertoa, että hommahan onnistuu renkaat maassa kunhan vain tunkkaa moottoria irti apurungosta. Minun kyllä täytyi nostaa etupää pukeille, tunkata moottori niin ylös kuin sen saa ja sitoa kannatuspalkilla se sinne ja vielä pudottaa apurunko etuosastaan kokonaan irti. Sitten vasta tuli tilaa niin reilusti, ettei tarvinnut sokkona äheltää ruuvien kanssa.

                                      Vaan oli kyllä muun muassa kaikki ruuvit öljypohjassa niin kiinni, että 6mm kuusiokoloista puolet piti vastakierretapilla ottaa irti. Jakopäätä huoltaessa piti dampperin pulteista kaksi porata irti.

                                      Jos jollakin on B5:n etupuskurin sisään tuleva palkki jouten, niin saa tarjota.

                                      Comment


                                        Bertta seiskaan takaiskarit. Olihan nuo kiinnikkeetkin aika valmiin näköiset niin vaihtui sitten samalla.

                                        Comment


                                          Etuylätukivarsien pultti ei halunnut poistua paikaltaan. Poraamalla ontoksi suostui irtoamaan.

                                          Click image for larger version

Name:	vattusaatavana_1.jpg
Views:	873
Size:	84,7 Kt
ID:	1944582 Click image for larger version

Name:	vattusaatavana_2.jpg
Views:	879
Size:	68,2 Kt
ID:	1944583

                                          Ja sitten sen varsinaisen kohteen eli alatukivarren pallonivelen kimppuun.

                                          Comment


                                          • Alkuperäinen kirjoittaja pipo_esa Näytä viesti
                                            N75 lopettua yhteistyö niin MAC:ia tilalle
                                            Onko paljonkin säätöä että saa toimimaan N75:n tilalle? Kelpaisi KFLDIMX ja KFLDRL kartat :D (turbona k03s)

                                            Hakusessa kanssa pitkäikaisempi / luotettavampi ratkaisu kuin orkkis n75. Ennenkuin joku tulee kehumaan N75:n luotettavuutta niin voi tulla yhdessä laskemaan kokoelmani viallisista orkkis n75:sta...

                                            Comment


                                              Mulla on maxxecu niin kyllä sen kanssa toimii, ei ole ollut ongelmia, ei kyllä kilsojakaan ole paljoa tullut

                                              Comment


                                                Ainakin liian harva ilmanputsari syö noita N75 venttiileitä. Kokeilepa laittaa sinne putsarista tulevaan letkuun pieni suodatin väliin.

                                                Comment


                                                  3C Paskattiin etualatukivarren takimmaisen puslan. Ei mikään varsinaisesti hankala operaatio mutta voi perkele kun joka kerta tota hommaa tehdessä tulee tarve kiristää palleistaan johonkin kattohirteen se suunnittelija joka on piirtänyt tukivarren kiinnityksen niin että tarvii irrottaa vaihdelaatikko korista että saa tukivarren kiinnityspultin pois.

                                                  Comment


                                                    Vaihdoin bemariin uuden vaihdekepin nupin (10€+10€ rahti). Sitä vähän mietin että miksikä täytyy olla metalliklöntti painona muuten muovisen/keinonahkaisen nupin sisällä (oli alkuperäisessä sekä tässä alkuperäisen näköisessä tarvikkeessa). Viikonloppuna vaihdoin perän, vaatii vielä kardaanin vaihdon kun sekin on finaalissa. Myös joku pyöränlaakeri taitaa jurrata.

                                                    Comment


                                                    • Olisiko metalliklöntin tarkoitus lisätä nupin massaa? Luultavasti tuolla on pyritty vähentämään nupista käteen tuntuvaa korkeataajuista tärinää.

                                                      Comment


                                                        Kyllä se näin varmaankin on.

                                                        Turattu bemariin b-osa kardaani (57€+25€ rahti Tallinnasta), sekä raidetangon sisempi pallonivel ja etupyörän laakeri. Etu mcperssonin nilkka oli alumiinia, ei suuri osa, painoetua rautaiseen ei varmaan paljoa tule. Vähän hymyilyttää tämä bemarin 50/50 painojakauma, etupäähän laitetaan kaikki alumiinia mutta takapään vastaavat on rautaa.

                                                        Comment


                                                          Niin, tuolla tapaahan saa Audiinkin 50/50 painojakauman. Tekee vaikka takapuskurin umpiplootusta :)

                                                          Comment


                                                            TT:n kennon vaihtoa tuli toissapäivänä aloitettua. Hissun kissun töiden jälkeen tehnyt ja nyt alkaa olla viimeisiä kasailuja vaille. Jonkin verran on tullut kirottua homman aikana, mutta toisaalta rakkaus syvenee tuota vekotinta kohtaan silti.

                                                            Comment


                                                              Touaregiin vähänajetun jousituksen orkkiskompressorin (Continental). Yllättävän helppoa. Tässä on kokemusperäisesti todeten yksi kohta johon ei kannata tarvikeversiota laitella.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X