En mitään, loikoilin kotona takapihalla auringossa :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitä turasit tänään tallissa?
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja T.Hell Näytä viestiKävin eilen tutkailemassa Passatin alla pientä jäähdytinnestevuotoa, tuloksetta. Ei mitään selvää paikkaa mistä näyttäisi tulevan.
Comment
-
Niin ja toi iskarin irrottaminen kynkästä. VMP. Irrota alapallo, irrota vetoakseli, kiinnitä alapallo, irrota lasinpyyhkijän varret ja muovit tuulilasin alareunasta. Aivan helvetin turha ja typerä rakenne. Seuraavan kerran kun tulee tommonen työn alle ni se on heti 200€ pohjalla kun sanon hintaa.
Ihan referenssinä, muutama päivä sitten vaihdoin C5 A6 ylätukivarsia. Se on noin 5 minuuttia kun on tolppa lattialla. Tän Paskatin kanssa sai koko matkan tapella. Molemmilta puolilta lähti pyöriin yksi niitä yläpään pultteja läpi kun on niin lapsellisen hentoinen se rakenne.
Takapään jouset sentään on tässä helpot. Niissä ei mahtanu mennä kun vartti yhteensä.
Comment
-
Kaverin Volvon SCL eli "Turn Steering Try Start Again" -fix.
Tyyppivikana näissä sähköisen rattilukon kieli jumittuu ja jää puoliväliin. Auto ei tunnista, että rattilukko olisi vapautunut, eikä siten suostu käynnistymään.
Rattilukossa on mustan muovikannen alla "ylimääräinen" osa, joka voidaan poistaa tarpeettomana. Purin kyllä tuon koko modulin ihan atomeiksi ja voitelin huolellisesti ennen uudelleen kasaamista.
Comment
-
Nappasin katin/downpipen irti B7sta.
Just niitä hommia mitkä pitäs päästä tekemään nosturilla eikä ahtaassa tallissa auto pukkien päällä niin että just ja just mahtuu mönkimään auton alla. Katin ja joustoputkiosan liitoksen mutterit sai pienen taistelun jälkeen auki kun otti vetarin suojapellin pois ja kurotti apurungon ja laatikon välistä, tän jälkeen katti nous yläkautta ja joustoputkiosa alakautta. Laatikonkannakkeenkin otatti turhaan pois kun luulin että tuo olis taipunut sen jälkeen ylös kokonaisuudessaan. Uusi katiton dp mahtuukin nätisti alakautta niin voi ruuvata valmiiks läjään.
Comment
-
Eilen irrotin takimmaiset penkit pösön tilalaivasta, jotta saan lattiamaton kuivumaan, koska johtosarjan läpiviennistä oli tullut vedet konttiin. Samalla ihmettelin, miten joku edellinen omistaja on onnistunut istuttamaan toisessa istuimessa hieman liian isokokoista matkustajaa --> kiskot mutkalla, eikä penkki nouse istuma-asentoon. Tuollekin pitäisi jotain keksiä mahdollisimman halvalla...
Comment
-
Talviauton eli A8 D2 pesu, savikäsittely ja vahaus. Viimeksi pesty syyskuussa ni oli pikkasen pikeä kertynyt kylkiin. Ei lähteny liuotinpesulla mihinkään, savi auttoi.5h rojekti, pitäisi varmaan pestä useammin ni ei olis aina niin pitkä rojekti..
Comment
-
Hirmuinen ponnistus että saisi vikalistaisen T4 Multivanin huomisaamuksi leimakuntoon. Eteen yläpallot tulikin jo vaihdettua, ja aika talkoo olikin kun tukivarret piti irrottaa (vääntösauvat irti, apurunko irti yms.) No, toisen puolen takajarru ei vieläkään kaikilla herkistelyillä alkanut ottaa, joten mekaaninen jarrupaineensäädin irti ja pöydälle. Siellä on pari pikkuruista mäntää joista toinen on perin pohjin jumissa, eli uutta osaa huutaa. Vaikka saisikin tuon kuntoon niin takapäätä ei voi ilmata kun jarrusylintereistä on nipat poikki. No, ei mennä tällä lomareissulle sitten!
Comment
-
Alkoi ärsyttämään epämääräinen kolina töyssyissä, ja mitään väljäähän ei yleensä heiluttelemalla löydä. Päätin sitten vaihtaa kaikki etupään nivelet ja puslat A8:siin uusiksi laakista, niin loppuu lotinat ja ei tarvitse aurauksia jumpata jatkuvasti.
Ei siinä, suht nopea hommahan tuo pitäisi olla, kun jonkun vajaa 2v sitten oli tolpat irti muusta syystä eli kaikki irtoaa. Irtoaahan ne nätistit, mutta ylätukivarsien runkopultit ovat 5mm liian pitkät, että mahtuisivat irti ilmatolppa paikoillaan. Tai tarvitsisi osua vaivaiset 3mm enemmän sivuun, niin menisivät tolpasta ohi. Mutta kun ei niin ei!
Tästä ilosta siis tolpan yläpäätä pitää löysätä, että sitä saa käännettyä sen pari milliä sivuun. Kaikki paitsi sisimmäinen mutteri onnistuu löysätä vähän vesikaukalon muovin reunaa raottamalla, mutta... Se yksi sisimmäinen onkin sitten poikittaispalkin alla. Pyyhkimet pois -> tiiviste pois -> reunamuovit pois -> vesikaukalon muovi pois (vittumaisin osa kaikissa autoissa irrottaa!) -> ECUn johtosarjojen irrottelua, jotta pääsee poikittaistuen pultteihin käsiksi -> poikittaistuki pois -> viimeinen 13mm mutteri on käsillä.
Ei prkl! Tunti ylimääräistä ropaamista ja miljoona lisäpulttia vain sen takia, että joku insinööri on laittanut pikkasen liian pitkät pultit niihin ylätukivarsiin. Lyhyempi toimisi aivan yhtä hyvin, sillä nyt siinä on kierresyvyyttä älyttömät 30mm.
Eikä tietenkään lähtenyt täysin ehjänä se vesikaukalon muovi tuulilasin alareunasta irti!
- 1 like
Comment
-
Nuo ylätukivarsien kiinnitykset lienevät vastaavat kuin C5 kopassa. Yleisesti ottaen kaikki puslat pitäisi kiristää vasta sitten, kun auto on pyörillään ja ajokorkeudessa, etteivät puslat jää jännitykselle väärään asentoon. Olen suosiolla ottanut aina tolpan pöydälle, sillä olen kokenut epätoivoiseksi yritykseksi kiristää ylätukivarsien pultit, kun auto on ollut pyörillään.
Vaihdoin Allroadiin vaihteiston takapään stefan (40x52x7). Kardaania piti suostutella irtoamaan rälläkän avulla: Veistelin nivelen kylkeen pienen kolon, josta pääsi tuurnalla kopistelemaan sen irti. Joku Masentaja Arska oli käynyt siellä ennen minua ja liimannut kardaanin silikonilla paikalleen! Silikonia löytyi myös nivelen kuulien välistä... Se nivelen tiiviste oli kyllä aivan ehjä, joten en ymmärrä miksi sinne oli pitänyt tunkea silikonia. Torsenille tankkasin Redlinen 75W-90 öljyt, kun en nähnyt tarpeelliseksi ostaa marmorilta sitä oikeaa sikakallista 168€/litra maksavaa G055145A2 ölppää.
EDIT: En myöskään keksinyt miksi olisi pitänyt ostaa päivitetty 310 € maksava vaihteiston pään laippa ja siihen sopiva 38 € maksava stefa, kun vanhaa stefaa vastaavan stefan sai muutamalla eurolla. Olisihan siinä uudessa stefassa ylimääräinen huuli ja laipassa sitä vastaava ura, mutta kuitenkin... kyseessä on kohta 400 000 km ajettu Allroad, jolla nykyisin ajetaan noin 10 000 km/vuosi.Viimeksi muokannut pta; 21.6.2021, 18:53. Perustelu: Lisätty linkki korjaamokäsikirjaan, josta ilmenee uuden laipan ero ja stefan asennussyvyys.
Comment
-
Sama vika oli D2 kasissa... marmori ei voinyt sitä stefaa myydä erikseen, vaan se koko alumiininen kikkare mukamas piti ostaa erikseen. Onneksi stefoja sai tarvikkeena, ja ainakin kolme vuotta se on pitänyt öljyt sisällä. Jos se nyt 200-400tkm/20v kestää, niin riittää ainakin minulle.
Comment
-
Kyllä molempia stefoja saa irrallaan marmorilta ainakin jos itse kaivaa numeron sille. Se alkuperäinen on numerolla 018409399B. (Se jäi selvittämättä onko alkuperäinen oikean- vai vasemmankätisellä kierteellä - tarvike oli periaatteessa vääränkätinen.) Jostain syystä (=$$$) marmorilla tykkäävät myydä tuon uuden stefan alumiinilaippoineen 120 eurolla ja sen pariksi päivitetyn kardaanin laipan sekä tietenkin vielä neliskanttisen O-renkaan sinne alumiinilaipan alle.
Onhan tuo tietenkin tarkkaa, että uusi stefa istuu juuri 1,7 mm syvyyteen. Itse asiassa ostin 8 mm paksun stefan ja asensin sen tuohon alumiinilaippaan ulkopinnan kanssa tasalle, jotta tiivisteen huuli tekisi itselleen uuden uran kardaanin laippaan. Katsotaan nyt kuinka usein noita stefoja saa vaihtaa, kun vastoin ohjeita tuli tuo kasattua.
Comment
-
Tuli taas jumpattua uusi suojakumi vetariin. Olen ottanut tavaksi vaihtaa samalla puhtaan nivelen sinne ja pestä vanhan varaston hyllylle vassta kun auto on pyörillään. Ei tule sitten turhaan kiirehdittyä sen pesuhomman kanssa ja on hyvin aikaa tarkastaa vanhan nivelen kunto siinä samalla. Minulla on siis yksi ylimääräinen pari kierrossa, ettei tarvitse vaihtaa nivelen pyörimissuuntaa. Saksassa Spidan/GKN 22763 nivel kumeineen maksaa huimat 32 €, joten investointina tuo ei ole suuri. Suomessa olen joutunut joskus maksamaan pelkästä kumista saman verran.
Kun perheessä on ajossa 3 kpl C5 ja Allroad, joihin kaikkiin sopii tämä sama nivel, niin näitä on helppo kierrättää. Joka vuosi tulee about 1 - 2 kumia vaihdettua.
Comment
-
Totesin eilen tallissa että pitää käydä työkalukaupan kautta täydentään pakkeja. Näköjään viimeinen T30 kärki katkesi eilen kun paukutin akkukoneella umpiruostunutta vakaajan pään mutteria vasten, viimeisen T50 bitsin uhrasin hitsikoneella kun edellisen tallissa olleen bemarin apulaitehihnan kiristimen kannan oli joku nylpännyt niin pyöreäksi ettei saanut vapautettua kiristintä avaimen vaan lipsuessa. No nyt pystyy kun heppasin pysyvästi kärjen kiinni. Tällä hetkellä tallissa työn alla olevaan autoon tarvii 35mm hylsyä jonka olen tähän asti aina lainannut naapurista, nyt ei enää kehtaa kun joka kerta olen kehunut käymässä ostavani ensi kerraksi oman.
Ylipäätään ihan jepa hommaa touhuta auton alla, vaihdoin pakoputkenkin shitroeniin. Kun ihan vaan sohvalla paikallaan istuessa on semmoinen Kikkoman tason soija koko ajan niin sama sitten vaikka tekee ja touhuaa jotain, ei siinä enempää hiki enää tule.
Comment
-
Ei tallissa vaan kadulla ja pihalla.
Sain soiton: Meidän Tomaatti eli Audi A6 2.4 V6 ARJ koneella vilkutteli latauksen merkkivaloa. Naisväki peruutti auton parkkiruutuun ja meni pariksi tunniksi ennalta sovittuun tilaisuuteen. Lähdin mökiltä pelastusretkelle. Ennen kuin ehdin paikalle, sain uuden soiton: Auto ei lähde käyntiin. Tuskin jaksaa pyörittää. On kuin akku lopussa. Ajattelin, että onkohan laturin diodi niin oikosulussa, että purkaa akun. Toisaalta 100 Ah parissa tunnissa => melkein 50 A purkuvirta => Auto olisi palanut. Jotain muuta pitää olla vialla.
Paikan päällä laitoin nuoremman tytön käyttämään yleismittaria. Mittasimme akun napajännitteen: 12,6 volttia. Startatessa tippui 8-9 volttiin ja moottori pyöri vain vaivoin. Tytöt laittoivat starttikaapelit Allroadin akkuun kiinni ja uusi yritys lähes samoin lopputuloksin paitsi, että alun nihkeyden jälkeen kierrokset nousivat ja auto melkein lupasi :) Wau! Jännite nousi 11 voltin paikkeille, kun kierroksetkin nousivat eli startin kuorma pieneni. Pahus, kun tämä on tomaatti eikä manuaali :( Ei voi hinatakaan käyntiin.
Läppäri kiinni ja vikakoodit lukuun. Ei löytynyt mitään ihmeellistä. Sitten moottorin Measuring blocksit esille: startatessa kierrokset nousivat alkunihkeyden jälkeen 160 rpm paikkeille => induktiivinen YKK tunnistin lienee kunnossa ja pitäisi tulla bensaa ja kipinää. Kuitenkaan pitkänkään starttauksen jälkeen ei pakoputkien päässä haissut bensa. Startatessa tosi nihkeän alun jälkeen melkein käynnistyy, mutta ei ihan.
Moottori siis lähti startatessa hädin tuskin pyörimään ja ehkä vielä alun jälkeen aavistuksen verran hidastui ennen kuin vauhti alkoi kiihtyä. Lisää tikkuja päästä kynsien alle ja tytöt nuuskimaan pakoputkien päästä minun startatessa autoa. Kertoivat, että bensa haisee... Siis polttoainetta sittenkin tulee. Olin startannut välillä kaasu pohjassa tuulettaakseni konetta, jos olisi kastunut ja välillä kaasu ylhäällä. Ihmetytti miksi bensa haisee vain startatessa, eikä sen jälkeen - varsinkin jos kone olisi tulvinut. Onkohan polttoainepumppukin rikki, mutta miksi lähtee niin nihkeästi pyörimään??? Vai yrittääkö sittenkin käynnistyä ja polttaa bensat pois eikä siksi haise kilometrin päähän? VCDS näyttää moottorin lämmönkin olevan järkevä, joten seoksen pitäisi olla kohdallaan. Ei ole vihreä moniongelma-anturi rikki.
Jotain käryäkin konehuoneesta tuli nenään... starttiko siellä on saanut lämpöä? Pakko kai luovuttaa ennen kuin jotain menee oikeasti rikki. Jos se jäähdyttyään käynnistyisi, mutta miksi? Eikun... Vielä kerran... ilmastointi pois päältä (ECON) jos kompura on hirttänyt, mutta pettymyksekseni ei muutosta. Oli tytöt kyllä laittaneet lämmityslaitteen pois päältä eli digitaalit pimeäksi ja olisiko ilmastoinnin mankkukytkin edes startatessa päällä? Tuskin, mutta tulihan tuokin kokeiltua.
Soitettiin vaimo hakemaan tytöt ja annoin tytöille ohjeen laittaa kyytiä odottaessa vetosilmukan paikalleen. Itse liukenin paikalta, kun Allroad on 2-paikkainen paku eli en voinut sillä kyyditä tyttöjä itse kotiin. Kävin kotona vaihtamassa HiAcen alle ja lähdin hakemaan kaverin traileria lainaan. Kesken matkan keksin, että Audissa taitaa olla hinausvakuutus. Jee... ei omavastuuta. Ei tarvitsekaan lähteä ilmastoimattomalla HiAcella maaseutukierrokselle ja saan Audin "ilmaiseksi" kotipihaan. Vakuutusyhtiö tilasi hinurin paikalle ja auto saatiin tunnissa kotiin kuusiaidan viereen parkkiin.
Nolostutti, kun pari naapuria osui paikalle uudenkarheilla autoilla juuri hinurin tukkiessa kadun. Eihän 17 vuotiaassa Audissa voi olla vikaa - ainoastaan ominaisuuksia, jotka silloin tällöin aktivoituvat :D
Hetken pihalla pähkäiltyäni otin läppärin taas syliin ja ööö akku tyhjä. Läppäri lataukseen, mietintämyssy päähän ja sormi suuhun. Joku siis jarruttaa moottorin pyörimistä, mutta alkuvaiheen jälkeen kitka pienenee. Mikä ihme sen voi aiheuttaa? Hetkinen... moniurahihnassa on joku möykky ohjaustehostimen hihnapyörän kohdalla. Alempana laturin hihnapyörän päällä on kumipurua. Itse asiassa jo aiemmin autoa startatessa kiinnitin huomiota siihen, että visko pyörii ihmeen herkästi, kun tuulettajan propelli ei juurikaan pyöri moottorin mukana. Yritin pyöräyttää startilla moottoria vähän eteenpäin, että olisin päässyt näkemään moniurahihnan möykyn tarkemmin. Se ei siirtynyt siitä mihinkään. Vaimoo!!! Auttamaan!!! Käskytin: Starttaa ja laske samalla kolmeen. Hihna ei liikahtanutkaan. Hihna luisti kampiakselin hihnapyörällä. WOW Vika taisi löytyä!
Siis Sveitsin armeijan Cyber Tool kouraan ja snip. Apulaitehihna veks. Yletyin kädellä pyöräyttämään kaikkia muita etupään pyöriä paitsi laturia. Kaikki pyörivät herkästi. Uusi starttiyritys. Audi lähti käymään kuin palmun alta :)
Tykkäsiköhän hihnankiristin kipeää, kun laukaisin jännityksen äkkinäisesti siitä pois?
Hatuttaa, kun tuohon tehtiin juuri talvella jakopää, enkä vaihtanut silloin siihen uutta laturia. Auton mukana tulleessa kuittinipussa on maininta laturin vaihdosta, mutta se ei tainnut olla mikään laatuosa. No... olihan siinä raidetangon päätkin entiset. Väljissä nivelissä oli selvästi pienempi pallo kuin uusissa Febin nivelissä. Edellinen omistaja oli teettänyt huollot oppilastyönä oppilaillaan. Ilmeisesti työ oli niin halpaa, että pystyi käyttämään varaosina kaikkein halvinta kuraa. Ja pitäähän oppilaille saada töitä :D
- 3 tykkäystä
Comment
Comment