Ässään uudet umpiot paikoilleen.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitä turasit tänään tallissa?
Collapse
X
-
Vaihdoin 20-vuotiaan jarruletkun eteen ja 5-vuotiaat 50 Mm ajetut ylätukivarret toiseen etunurkkaan C5 Audiin.
Oli minulle yllätys, ettei Febi Bilstein/Swag etummainen ylätukivarsi oikealla kestänyt tämän pidemmälle. Jarruletkun kesto oli taas positiivinen yllätys, sillä toiselle puolelle jarruletku oli vahdettu jo 10 vuotta sitten.
Positiivista oli myös se, ettei pinch boltin kanssa tarvinnut tapella, kun olin voidellut sen hyvin 5 vuotta sitten.
Sumuvalon piuhan kolvaaminen jäi vielä vaiheeseen, kun kolvi oli kotona. Piuha oli jäänyt joltain edelliseltä masentajalta pahaan paikkaan ja kulunut poikki. Näköjään toimi ajoittain. Niinpä sumuvalosta(kin) tuli korjauskehotus katsastuksessa. Oli perjantai 13. pv, vaikka aiheestahan tuo hylsy tuli :D
Näköjään jälkitarkastusmaksu on tuolla asemalla korkeampi kuin katsastusmaksu. Piti käydä lauantaina näyttämässä, mutta taidan äänestää jaloillani ja mennä maanantaina halvemmalle asemalle.
Comment
-
Eilen turasin ensimmäistä kertaa vitosen takajarruja. No vänkärin puolelle vaihtui levy ja palat ihan nätisti, mutta kuskin puolella tulikin sitten stoppi, kun spacerin pultit ei minun voimilla/vermeillä lähe auki sitten mitenkään. Nyt pitää sitten arpoa että ostaako jonkun iskevän laitteen jolla rätkyttää pultit auki, vaiko ottaa ja vie johonkin ja sanoa että vaihtakaa.
Nollakokemuksella aiemmasta, katsoin youtubesta videon, jossa opastettiin kyllä erittäin hyvin mitä vaihdossa pitää tehdä. Ja oikeastaan ihan mukava homma oli.
Comment
-
Sumarin piuhan kolvailu ei saanut sumuvaloa valaistumaan. Vika on "kuumassa karvassa" jossain repsikan A-pilarin alapään punaisen liittimen T10az/5 ja sumarin välissä. Aika ei riittänyt autokatoksessa puuhaillessa korvaavan piuhan vetämiseen ja tämä korona-pandemia torppasi muut korjaamisvaihtoehdot. Tahdon siis tuohon leiman ennen kuin koko Suomi katsastuskonttorit mukaanlukien seisoo.
Koska en tykkää korjauskehotuksista otteessa, niin käytin tovin sumuvalojen poistamiseen: Muiden toimenpiteiden päätteeksi (polttimoiden poistaminen, johtojen liittimien paketoiminen ja jemmaaminen puskurin taakse, sumarien liittimien tulppaaminen vesitiiviisti jne) etsin sopivan väristä mainosteippiä ja muotoilin sen kuumailmapuhaltimella sumarin lasien päälle 100% rypyttömästi. Sitten minulle selkisi, että tuo teippaus onkin nykysäännösten mukaan nou nou ja tarvitaan jotain pysyvämpää...
Alkuperäinen kirjoittaja Trafi3.4 Valaisimen peittäminen tai poistaminen
Valaisimien peittäminen on kielletty lukuun ottamatta kaukovalaisimia, lähivalaisimia ja etusumuvalaisimia, jotka voidaan peittää silloin, kun ne eivät ole käytössä (luukkuvalaisimet).
Pelkän valonlähteen ja/tai varokkeen poistaminen ei ole valaisimen käytöstä poistamista. Valaisin katsotaan poistetuksi, kun koko valaisin on poistettu ajoneuvosta. Tästä poiketen
valaisimen ollessa rakenteellisesti yhdistetty toiseen valaisimeen siten, että valaisimen poistamiseksi myös toinen valaisin pitäisi poistaa näiden yhtenäisen rakenteen takia eikä yksittäistä valaisinta pysty poistamaan tavanomaisin työkaluin (esim. auton ajovalaisin, jossa on sekä lähi- että kaukovalaisin), voidaan toinen näistä valaisimista katsoa poistetuksi, kun valaisimen valonlähde, varoke ja johdotus on kokonaan poistettu,
tai
ajoneuvon alkuperäinen ja siihen uutena asennettu valaisin, jonka rakenne noudattelee ajoneuvon korin muotoja, voidaan katsoa poistetuksi, kun valonlähteen, varokkeen ja johdotuksen poistamisen lisäksi valaisimen valoa näyttävä pinta on kokonaan peitetty valoa läpäisemättömällä kiinteällä rakenteella tai esimerkiksi maalaamalla, jota ei voi helposti poistaa tavanomaisin työkaluin. Valaisinta ei katsota poistetuksi, jos se on peitetty tarrakalvolla tai teippaamalla.
Lisäkaukovalaisin katsotaan poistetuksi vasta, kun valaisin on kokonaan poistettu. Lisävalaisintelinekin tulee poistaa, jos valaisintelineessä ei ole valaisimia. Poistovaatimus ei koske auton katolle asennettua valaisintelinettä (esim. kuorma-autossa). Lisävalaisintelineellä ei tarkoiteta etusuojajärjestelmää, jota koskee tyyppihyväksyntävaatimus (5.22)
Olisin voinut maalata teipin, mutta mikä maali on sellainen, jota ei voi poistaa "tavanomaisin työkaluin"?
Katsotaan nyt onko oluttölkin kyljestä leikattu alumiinista valmistettu petelevy riittävän "kiinteä rakenne" väliaikaiskäyttöön vai tuleeko molemmista sumareista korjauskehotus otteeseen. EDIT: Leima tuli ilman korjauskehotuksia :)
Välillä harmittaa, kun mulla on tämä "tautI", että asiat pitää tehdä oikein. Tällä vaivalla olisin jo moneen kertaan ryöstänyt sähköt siitä toimivasta sumarista. Sen alkupätkän 1mm2 johdon virrankestokin olisi nipin napin riittänyt...
Viimeksi muokannut pta; 19.3.2020, 02:45.
Comment
-
Keväthuolto: Castrol Edge 0W-40 koneeseen ja uudet suodattimet. On tuo öljynsuodatin yksi paholaisen keksintö 2.0 TFSI:ssä. Joka kerta saa useamma desin kuumaa öljyä käsille ja sotkut lattialle. Onhan tuohon työkalu saatavissa tyhjennykseen, mutta kuitenkin. Aivan kuin B6 1.8 T:n tilalle faceliftissä heitetty uusi moottori, ja lopussa koneen kylkeen vain ihmetelty mihin saisi öljynsuodattimen mahdutettua mahdollisimman hankalaan paikkaan ylösalaisin.Viimeksi muokannut Kraftwerk; 21.3.2020, 00:48.
Comment
-
Ei autotallissa, vaan parkkiksella hiukan jo hämärtyneessä illassa N75-venttiilin vaihto. Auto A6 2.7T. Oireena oli isommilla vaihteilla vedättäessä 3000-4000rpm nykäisy ja tehojen häviäminen. Myöskään kiihtyminen ei ollut tasaista. Vikakoodeja ei luettu, ja auto toimi 95% ajasta normaalisti. Venttiili kai jumitti. Foorumilta löytyi hyvin apua asiaan ja tällainen vähemmän autoja ruuvannutkin suoriutui hommasta. Ja mikä tietysti parasta vika oli juuri N75-venttiilissä.
Comment
-
Ruokakaupassa eilen sattu silmään tuommonen iskevä akkukone, niin nakkasin ostoskärryyn. Tänään sitten koitin, että lähteekö spacerin pultit irti ja oikein nätisti 400Nm jaksoi nakuttaa ne irti ja nyt on sit kuskinpuolellakin uudet jarrupalat ja levy
https://www.lidl.com/products/1222331
Comment
-
-
Tarkastelin tallilla kotivaran riittävyyttä, kun näyttää nuo varaosatoimitukset Saksasta kestävän. Excelistä tuli aika pitkä, mutta on hyvä tehdä välillä inventaario, niin samalla löytyy "mustan aukon syömiä" osia ja työkaluja.
Kotivara on osa omatoimista varautumista. Arjen häiriötilanteista selviää helpommin, kun kotona on kotivaraa. Kotivara tarkoittaa, että kotiin hankitaan ruokaa ja muita päivittäistarvikkeita hieman yli päivittäisen tarpeen, ja lisäksi muutamia kaiken varalta tarvittavia tarvikkeita. Kotivaran pitäisi riittää vähintään kolmeksi päiväksi, mielellään viikoksi.
Olen varautunut myös Viron/Latvian matkailun tyrehtymiseen.
Lasken kotivaraan kuuluvaksi myös sen, että ensimmäiset 3 autoa on katsastettu tänä vuonna ja kaikkien tankit pidetään täynnä. Seuraavat katsastukset osuvat touko-, kesä- ja heinäkuulle. Harkitsen vielä näiden katsastusten aikaistamista.
Perheen passit pidän aina voimassa ja uusin ne hyvissä ajoin. Tosin nyt niitä ei ilmeisesti hetkeen matkailumielessä tarvita.
Comment
-
Kerhotoveri Sabotaasin kanssa lempattiin umpihomeisesta C5 Allroadista sisusta pihalle mattoa, kattoa ja kojelautaa myöten, käytiin purkamassa purku-A6:sta sisusta ikkunalinjasta ylöspäin ja muutamat pisteosat, kuurattiin liuottimella kaikki kovat muoviosat, vanha matto sekä purkuauton tekstiiliosat, ja istutettiin sisusta takaisin Allroadiin. Tämä siis reilun kahden päivän pikaurakkana, paikat alkaa olla vähän hellänä.
Alkutilanteesta ei tullut edes otettua kuvaa, mutta aika painajaismainen tilanne oli.
Comment
-
Eilen tuli aloitettua terassin hiominen, ei ois kuin 5/6 jaljella + kaiteiden hionta. Tanaan sataakin sitten vetta, niin hiotaan sitten kun on kuivaa taas seuraavan kerran. Oisko mennyt kolmisen tuntia tuon alueen hiomiseen, mutta kyllahan tuosta hyva tulee, kun viela pinnottaa hionnan jalkeen...
Comment
-
Tyrkkäsin talliin uusimman auto-ostoksen ihmeteltäväksi. Kun hommaa auton joka on viimeksi ollut ajossa vuonna 2008 ja säilytetty siitä asti ulkona, jota ei voinut koeajaa tai edes -käyttää, josta ei ole minkäänlaista huoltohistoriaa ja myyjä ei tiennyt autosta mitään, niin kaikki menestyksekkään projektin aineet onkin varmaan kasassa :)Viimeksi muokannut Hezekiel; 30.3.2020, 09:03.
Comment
-
Takakoiranluut aaneloseen kun katsastusmies laittoi korjauskehoituksen. Olihan tuo vähän väljä kun tuo pallo pulpahti ulos poterostaan kun vähän reilummin kiskaisi. Kasikymppiin RVS-käsittelyn ohjaustehostajaan ja tuohon tuulilasin edessä olevaan kaukaloon jostain nurkista löytyneestä muovilevystä tuommosen suojan, kun se alkuperäinen tulostuspaperin paksuisesta muovista tehty alkoi olla aika riekaleina. Eikä autolla ole vasta kuin 36 vuotta ikää.
Comment
-
Niitä alumiinisia keskiötä saa vielä auditraditionilta, varaosanumero on 893 601 170 7ZC.
https://shops.audi.com/en_GB/web/tra...601170--7zc-14
Comment
Comment