Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Eilen sain kasattua auton loppuun, kampuran pulttiin laitettiin lukitetta ja momentiksi 200nm. Ohjeen mukaan pitäisi vielä 180 astetta kääntää mutta käännettiin 90 astetta, hurjalta tuntui sitä tappia vasten kiristää. Eiköhän se siellä pysyne.
Hammaspyörästä löytyi pieni surprise Kävin uuden laakkoselta hintaan 59,40€ http://aijaa.com/6pWr7u
Kasatessa huomattiin sellainen juttu että kampuran merkki ei aivan ole samassa kohdassa muovissa olevan merkin kanssa, eli suosittelen ajoitus työkalujen käyttöä.
Viimeksi muokannut kinatki; 1.1.2018, 11:53.
Perustelu: kuva
Kutoskoneissahan ei koko hihnapyörää tarvi pidellä ollenkaan jakopäätä tehdessä, kuten ei 40V kasissakaan. 32V ja vitoskoneissa tarvii ja niissä noita rikkinäisiä just on tullut vastaan.
Tässä n. kuukauden päivän ärsyttäneet muutamat pikkujutut ehti vihdoin fiksata eli parit palaneet parkkipolttimot, himmenneen Q7 led-kilvenvalomoduulin vaihto tuoreeseen ja tiiivistys butyylitiivistysteipillä. Viskasin myös susipaskat Valeon pyyhkijänsulat seinään ja laitoin OE-sulat tilalle. Ja jatkossa en muita osta. Kylläpä tuli pienistä jutuista kummasti hyvä mieli.
Veljen 330d m57 mottiin vaihdettiin yksi suutin. Imusarjan tiivisteet vuoti niin samaan konkurssiin kun vaihdettii tiivisteet vaihtui hehkut. Aliexpressistä tilattu egr delete sarja sopi jopa paikoilleen. Paitsi peltilätkät egr putken päähän. Päästelin tigillä pelti kolikon putken päähän kiinni.
Golfin keskimääräistä parempi vakio äänentoistojärjestelmä kannusti hankkimaan ensiksi ajanmukaisen 2DIN soittimen ja nyt vielä aloin subbaria tunkemaan konttiin kun oli sopivat palikat valmiina varastossa. Vanhakin jo nuortuu...
A6:een vaihdoin saksasta tilaamani ECU:n mukana tulleen TCU:n. Samalla vaihtui myös egr:n tiiviste pellistä värkkäämääni yksilöön. - Nyt jaksaa sahapukki-tdi vääntää alhaalta(kin).
ECU:n vaihdoinkin Amalin:n avustuksella jo eilen. Tarvitsi vain *kai* kloonata alkuperäisen ECU:n eeprom korvaavalle ECU:lle, niin lakkasi IMMO herjaamasta.
Piti katkaista yksi 12/13mm kaulallinen lenkki (ja purkaa paljon ympäriltä) että sai v6 2.5tdi koneisesta yhden veemäisen mutterin irti. Joka on joutunut vastaavan tekemään niin tietää..? :)
Oikein ja oikein. Turbon neljäs mutteri on siellä alla pahasti ja ei siitä nyt ehkä niin paljon tarvinut purkaa, ahtoputken ja diesel suodattimen sekä kannattimen, mutta oli niissä letkuja ja klemmareita mun makuun ihan tarpeeksi irroitella :)
1.8t audiin matkustajan puolen vetari tuli vaihdettua tänään. Sai hieman miettiä että mitenkäs se vetari mahtuu tulemaan kokonaisena ulos ilman pyöräntukien irroitusta. Oli joskus muutama video tullut nähtyä missä vetari lähti kokonaisena pakettina ilman minkään koiranluun tai raidetangon irrotusta. No Lähtihän se sieltä kun avasi iskarin alemman pultin ja työnsi iskaria vähän moottoriin päin. Tämän jälkeen hieman tunkilla tukivarresta ylöspäin ja vetari mahtui luiskahtamaan juuri ja juuri vaihdelaatikon kapeimmasta kohdasta alas. Täysin uusi vetari samaa reittiä takaisin ja loppu kasaaminen menikin helposti.
Laitoin punaista loctitea m10 triple square pultteihin ja 70 Nm momenttiin ja isompi renkaan puolen pultti ilman loctitea 200 Nm + 90°. Tiedä sitten olisiko tuo loctite aiheuttanut ongelmia tuossa isommassa pultissa mutta luulisi noilla momenteilla pysyvän kiinni.
Kysymykseksi jäi mitäs tehdä vanhalle alkuperäiselle vetarille josta renkaan puolen nivel sökönä? Kai tuon joku ostaisi kun ei uudetkaan vetarit ole halvimmasta päästä.
En ollutkaan aikoihin tehnyt mitään autoille, onneksi. Nyt arvelin korjata vr6 passatista vuotavan huohottimen. Kalvo oli ehjä mutta härötti hieman yhdestä kohti niin pääsi ilmat ohi. Samalla pistin uutta termostaattia ja moniuraa paikalleen. Nytpä siellä alkaa teknisesti olla paikat aika hyvin kunnossa jo. Varsin ikävä vaiva kyllä yhdestä parinkympin huohotinkalvosta, kun sen takia pitää venakoppa irrottaa, jonka takia pitää poistaa imusarja, jonka takia pitää purkaa suutinkiskoja, joka taas edellyttää keulan irrotusta huoltoasentoon. Vaan loppuipa pihinät venakopan päästä. Venäjältä löytyi onneksi uusi kalvo parilla kympillä, niin ei tarvinnut vaihtaa koko venakoppaa tuon takia.
Seuraava projekti onkin mönkkäriin renkaiden vaihto isompiin, nyt kun siinä on etupään tuenta taas kunnossa.
Bemarista putosi ennen joulua parin päivän välein takanurkat tonttiin. Noh, ensin kokeilin schräder venttiilillä ilmalinjoihin, että nouseeko pakkopaineella perse ylös tontista. No ei noussut, pihinä vaan kuului pyöräkoteloista. Uudet säkit tilaukseen siis.
Kilkkeet saapui tällä viikolla, tilasin myös uudet iskarit ja iskarien yläpäät, niistä kun katsuri pikkaisen huomautti viime katsastuksessa.
Tunti per puoli siinä meni. Kuskin puolen säkki oli bonuksena täynnä vettä.
Mukava tehdä välillä helppo ja simppeli homma, 4Bn etupyöränlaakerin vaihto. Pultit auki ja uusi palikka paikoilleen. Pultattava laakeri, niin ei tarvinnut avata kuin taaempi alatukivarsi.
Yamahaan vaihtui muutaman sentin korkeampi tanko ja uudet kahvakumit. Vähän kaivelee, joutuuko vaihtamaan jarruletkut pidempiin, on ihan siinä rajoilla...
Imusarjan ja kaasuläpän tiivisteet vaihdoin termarin kera.
Samalla huomasin että, jälkijäähdytyspumpussa ei ollut edes johto kiinni. Samaan vaivaan sitten löyty sulanut sulakerasia akun päällä ja flektit ei toimi jos ilmastointi econ asennossa. Kiva kun yksi korjattu vika ja pari uutta. No pitää googlettaa korjaukset.
Ojaan ajon seurauksena oli kuulemma tukijalka revennyt irti ja joku seppä Ilmarinen oli vähän sit paikannut ja taikonut sitä paikoilleen ja lopputulos näkyy kuvassa. Mulle jäi sit hommiksi tehdä kaikki uudestaan. Onneksi hiilitalttaus on tehokas menetelmä poistaa "ihan hyvin hitsattu" kommentin saumoja.
Tätä hommaa tarjottiin mulle alunperin noin kaksi vuotta takaperin ja hinnan kun kerroin niin joku teki kuulemma halvemmalla, no nyt ei ainakaan tule halvaksi parsia toisten jälkiä ja oikoo koko vekotin uudelleen mittoihinsa.
Noissa tukijaloissahan on nähtävästi suunniteltu, että esteeseen ajaessa kiinnitys napsahtaa poikki ennenkuin jalka vääntyy. Eli älä tee liian "hyvää" työtä.
Alunperinhän tuosta Nokan kuormaimesta napsahti pystypuomi päästä poikki, sen asiakas korjuutti eri sepällä, mutta itse parsin kuormaimen kiinnityspukkia ja rakensin uusiksi etummaisen tuen. Kuormaimeen piti myös miettiä hydraulisen esiohjauksen kahvojen asennus uusiksi, uskomatonta että merkkihuollossa ei osattu hyödyntää valmiita läpivientejä, vaan olivat tursineet alaikkunaan reiät. Pari tuntia askartelua ja kuormaimen irrotusaika/asennusaika traktorista väheni noin neljäsosaan.
Tuo pystypuomin hajoaminen johtui huonosti suunnitellusta rakenteesta ja huonosta hitsauksesta, ja eskaloitui pääpuomin tippumiseen. Onneksi ei hajottanut mitään/ketään.
Tutkin lainassa olevan civikin jarrunestevuotoa ajatuksella, "katsotaan nyt että mistä vuotaa ja mietitään sitten mitä tehdään", kun pelkäsin satulassa olevan jonkun vuodon mille ei näin sunnuntai-iltana pystyisi/jaksaisi mitään tehdä. Vuodon syypää olikin onneksi vain toisen takasatulan jarruletkun banjo, jonka toinen tiiviste oli vähän syöpynyt. Syöpymät sai sen verran silotettua hiekkapaperilla että sain tiiviiksi.
Mukava fiilis jäi, kun sai noinkin helposti tuon korjattua.
Kahtena iltana jo tehnyt, Vw Jetan BXE kone JCR laatikko, kytkimen vaihtoa ja osien hankintaa. Enää puuttuu uudet laatikkoöljyt ja kampuran perästefa. 2-massa vauhtipyöräpaketti Sachsilta hankittu jo aiemmin ja kaikki vaihteensiirtäjien pikkupuslat vaihdekepiltä laatikon valitsimeen saakka.
Painelaakerin ympäriltä oli sulanut kaikki muovit pois joten oli käynyt kuumana. Laatikossa oli Laakkosen jäljiltä 0,5 ltr liikaa öljyä, oikea määrä on 1,9 ltr uusien vw ohjeiden ja merkkihuollon mukaan.
Comment