Kekkasin vanhasta vessaharjan pidikkeestä hyvän telineen pullolle, johon valuttaa vanhat jarrunesteet kun ilmaa jarruja... :D
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitä turasit tänään tallissa?
Collapse
X
-
Vaihdoin pikkukakkoseen vasemman takaoven lukon ja rekisterikilvenvalot sekä mittailin vähän ilmastoinnin sähköpuolta.
Comment
-
Eilen iltapäivällä neljän aikaan aloitin ja iltakympiltä lopettelin Mondeon kansiremppaa. Tänään aamulla sit viimeiset tarkistukset, nesteet sisään ja vehkeet tulille. Kyllä mieltä lämmitti kun kone käy neljällä...
Jako tarkistettu, se on ihan presiis. Ohivuotomittarilla kaikki sylinterit näyttävät keskenään samoja arvoja, noin 20-25% mutta puristuksia ei ole nelosmukissa lainkaan. Ennen koko operaatioon lähtemistä mittasin puristukset ja silloin 1. ja 4. pytyissä oli ns. täydet, keskimmäisistä vuosi pakoventtiilit hiukan. Kansi tuli eilen koneistamolta, venttiilit hiottuna/läpättynä ja 8 uuden pakopuolen istukan kanssa, venttiilit paikoilleen kasattuna. Duratecin kansihan menee niin että ensin ruuvataan kansi paikalleen ja sitten vasta laitetaan hytikat ja akselit paikoilleen.
Eipä tule muuta mieleen kuin että siellä jää nostaja kantamaan. Pienellä vauhdilla käsin pyöritellessä nostajat toimivat silmämääräisesti normaalisti kun venakoppa irrotettuna niitä seurasin mutta vaikkapa siinä puristuspaineita mitatessa starttimoottorin kierroksilla ei sitten enää sulkeudu.
Kyllä ei taas kiinnosta sitten yhtään alkaa purkamaan koko paskaa uudestaan.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiEilen iltapäivällä neljän aikaan aloitin ja iltakympiltä lopettelin Mondeon kansiremppaa. Tänään aamulla sit viimeiset tarkistukset, nesteet sisään ja vehkeet tulille. Kyllä mieltä lämmitti kun kone käy neljällä...
Jako tarkistettu, se on ihan presiis. Ohivuotomittarilla kaikki sylinterit näyttävät keskenään samoja arvoja, noin 20-25% mutta puristuksia ei ole nelosmukissa lainkaan. Ennen koko operaatioon lähtemistä mittasin puristukset ja silloin 1. ja 4. pytyissä oli ns. täydet, keskimmäisistä vuosi pakoventtiilit hiukan. Kansi tuli eilen koneistamolta, venttiilit hiottuna/läpättynä ja 8 uuden pakopuolen istukan kanssa, venttiilit paikoilleen kasattuna. Duratecin kansihan menee niin että ensin ruuvataan kansi paikalleen ja sitten vasta laitetaan hytikat ja akselit paikoilleen.
Eipä tule muuta mieleen kuin että siellä jää nostaja kantamaan. Pienellä vauhdilla käsin pyöritellessä nostajat toimivat silmämääräisesti normaalisti kun venakoppa irrotettuna niitä seurasin mutta vaikkapa siinä puristuspaineita mitatessa starttimoottorin kierroksilla ei sitten enää sulkeudu.
Kyllä ei taas kiinnosta sitten yhtään alkaa purkamaan koko paskaa uudestaan.
Comment
-
Korjausta aiempaan tekstiin, tässähän ei ole hydraulisia välyksentasaajia vaan ne vanhan liiton kupit. Purin uudestaan nokat irti eilen illalla ja meinasin tänään selvittää mitä siellä sitten tapahtuu. Nyt on siitä parempi tilanne että viimeksi kantta kasatessa oli vielä imu- ja pakosarjat irti, nyt ne on paikallaan ja koneen saa käynnistyskuntoon verraten pienellä työllä.
Nostinkupeissa on sisäpuolella pohjassa numeroin merkitty esim. 322 tai 328 joka lienee jokin välysmitta? Löysin jo eilen netistä jonkun korjausaapisen Duratecille, nyt en sitä enää löydä.
Comment
-
Nyt löysin sen korjausaapisen. Niitä kuppeja on saatavana eri vahvuisina (numero kupin pohjassa) ja sieltä ihan rakotulkilla mitataan välys paininkupin ja nokan välistä ja korjataan sitten tarpeen vaatiessa vaihtamalla oikean vahvuinen kuppi.
Minä laitoin vaan vanhat kupit samoille paikoilleen. Kaupan kautta hakemaan uusi rakotulkki, eipä tässä sitä ennen oikein mitään muuta voi tehdä ennen kuin mittaa.
edit:
Jo vain. Välykset pitäisi olla imu ~0,25mm ja pako ~0,30mm. Eihän ne ole sinnepäinkään ja pakopuolella ei parin nostajan kohdalla mennyt edes 0.05mm tulkki väliin. Eiköhän se tästä selviä.Viimeksi muokannut hopsis; 15.7.2016, 14:16.
Comment
-
Tätä voisi jo siirtää ihan omaksi ketjukseen kun alkaa mennä totiseksi. Mittasin venttiilivälykset, otin nokat irti ja katoin paininkuppien pohjalta kupin paksuuden. Nuo kun laskee yhteen ja vähentää saadusta sitten oikean venttiilivälyksen niin pitäisi saada selville oikea paininkupin vahvuus, eikö vain?
Eli [välys tällä hetkellä + paininkupin vahvuus tällä hetkellä - ohjevälys = oikea kuppi].
Jos tuo kaava on oikein niin jotain on pielessä ja pahasti, pakopuolella pitäisi kaikista kupeista saada pari kymppää pois ja osa antaa tuon laskun tulokseksi jo miinusmerkkisiä lukemia parin sadasosan verran. Pakopuolelle vaihdettiin istukat, onko siinä vaiheessa mahdollista että venttiilit menevät nyt sen verran syvemmälle kanteen ja onko tässä muuta vaihtoehtoa kuin hioa nokkaa? Vai olenko aivan väärin käsittänyt koko asian?
edit:
Soitto koneistamolle vahvisti, istukat koneistettu jolloin venttiili menee muutaman kympän syvemmälle. Olisi pitänyt ottaa saman verran venttiilin yläpäästä pois mutta näin ei ole tehty. Voi vittu että kiinnostaa taas purkaa kaikki ympäriltä pois. Imusarja, pakosarja, kilometritolkulla johtosarjaa ja letkua. Samaan konkurssiin sitten taas uusi kannentiiviste ja uudet kansipultit jotka täysin tarpeetonta rahanmenoa.Viimeksi muokannut hopsis; 15.7.2016, 15:35.
Comment
-
Siivousinnostus iski ja annoin sen viedä mukanaan. Tarkoittaa lähinnä lakaisemista ja vähemmän oleellisten tavaroiden roudaamista pois työtiloista.
Isomman hallin puolelle tuli laitettua nosturin luo paineilmakela ja 3x2 pistorasiaa. Lisäksi jatkoin nosturin kauko-ohjauskapulan piuhat ulottumaan reilusti nosturin toiselle puolelle.
Comment
-
DIY lasten uima-altaan lämmitin. Muuttui nämä kelit sellaiseksi, että jää uimiset aika vähiin ja reilu 5 m3 ostettua vettä menee hukkaan. Joten laitoin auton syylärin allaspumpun kiertoon ja 20 kW:n löpölämmittimellä lämmitän syyläriä. Ei se halvin mahdollinen lämmitys, mutta oli ainakin halpa rakentaa. :) Ja eipä tuota nyt joka päivä huudateta.
Laskennallinen lämmitysteho 13 kW:n luokkaa ja tuo vesimäärä lämpeää sillä 1.8 astetta tunnissa, jos ei jäähtymistä oteta huomioon. Sen vaikutus on kuitenkin aika vähäinen, kun lämpötilaero ilman ja veden välillä on pieni. Tietysti maa jäähdyttää myös hieman. Löpöä tuo haukkaa karvan alle 2 l/h.
Comment
-
Kohtalaisen tehokas päivä tänään tallissa. Kelit on kun on mitä parhaimmat suorittaa moottoripyörän maalaus keskellä kesää, piti tarttua tuumasta toimeen. Aamusta purku ja osien valmistelu maalausta varten, ja ennen iltapäivää oli jo uusi väri pinnoissa :)
Samalla myös siistimistä paikoista mihin nyt pääsi käsiksi ja K&N ilmansuodattimen vaihto. Kuvat ei niin hyvälaatuisia kännykkäkuvia.
Comment
-
Hammastankoa olen irroittanut b5:stä mutta noiden putkien irroittainen on aivan saatanasta. Olen harkinnut hirttosilmukan teko-ohjeiden etsimistä youtubesta.
Edit: putket irti mutta Horst on vetänyt rattiakselin pultin niin tiukkaan että saa vain työkalut kappaleiksi.Viimeksi muokannut Japi; 17.7.2016, 17:50.
Comment
-
c5 etujarrupalojen vaihto. Yllättävän iso duuni kun piti jo työkalukin käydä erikseen ostamassa ja ihmetellä, miksi ulompi pala oli liki uusi ja sisemmät loppu. Oman mausteensa hommaan toi toki saatavilla olevien jarruvaihtoehtojen määrä, kun piti levyt ensin mitata ja sitten dekoodata, että minkä valmistajan jarrut nyt onkaan.
Comment
Comment