Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Touaregiin (3.0 TFSI) etulambdat ja oikea VVT-solenoidi. Kaikki alkuperäisosia vuodelta 2010, takana 252.000km.
Vasemman VVT:n vain putsasin ja herkistelin. Hyvin napsahteli viidelläkin voltilla. Kylmäkäynnistyksen rallatus lyheni alle sekuntiin ja käynti sivistyi muutenkin.
Viikonloppuna kopistelin jälkikasvun bertta seiskaa kasaan pikku tolppapusun jälkeen. Samalla aloitin ja lopetin vetareiden suojakumin vaihdon, bitch bolt jumissa. Ei vaan jaksanut.
4äffän takajarrupalojen vaihto oli oikeasti naps ja kops. Kokonaisuudessaan sellaiset 45min ja valmista.
Eilen hain emännän vereksen kauppakassin Oulusta. Pikku kolmosessa pysyttiin, kuutiotilavuus kasvoi, samoin vaihteisto muuttui sekä webasto tuli lisänä.
Vaikka kuinka on kyyninen ja kaiken nähnyt ja kokenut niin silti aina välillä onnistuu yllättämään itsensä. Viimeksi eilen kun meni taas aivan yksinkertainen homma oikein tuelta vi*uiksi. Lähinnä yllätyin siitä miten ei niin simppeliä hommaa olekaan etteikö sitä pystyisi ryssimään.
Tallissa on pukilla projektiksi ostettu B8.5 johon piti vaihtaa etujouset ja etupyöränlaakeri. Sinänsä siis aivan helppoja perushommia joissa ei pitäisi mitään sen kummempaa olla. Vanhat osat purinkin jo viime viikolla irti, putsailin kynkän valmiiksi uutta laakeria varten ja purin iskaritolpista vanhat vieterit irti. So far so good, ei mitään yllätyksiä.
Eilen tuli uudet osat, painoin navan kiinni uuteen laakeriin ja pulttasin paikoilleen. Sen jälkeen uudet jouset tolppiin kiinni ja niitä kiinnittämään. Apukuskin puolelta aloitin ja sielläpä ei kynkkä suostu sitten millään voimalla kääntymään sellaiseen asentoon että saisi ylätukivarret paikoilleen. Olen siitä purkaessa ja jousijalkaa irrottaessa onnistunut näköjään vetämään kynkkää sen verran raakasti ulospäin että vetarin sisäpään tripodi on tullut pois paikaltaan ja panee siellä nyt vastaan. Vetoakseli ei siis liiku syvyyssuunnassa nyt silleen kun pitäisi vaan on ihan yhtä puuta sisäpäästä. Ja tuossa on vielä kaiken maailman lämpösuojaa ja pakosarjaa ja etuperää jne haitoilla sillä puolella. Kuskin puolen vetari mahtuukin tulemaan pois purkamatta mitään muuta. Pääsee todennäköisesti kuitenkin sitä keppiä irrottamaan joka on aivan turha ylimääräinen työvaihe tähän kohtaan. Olis pitänyt kunkkupultti avata ensin ettei vetari pane siinä vastaan tai vähän vähemmällä vääntämisellä irrotella osia.
Siitä vittuuntuneena menin kasaamaan välillä kuskin puolta. Jousijalan yläpää kiinni neljä pulttia konehuoneen puolelta, siellä edestä irrotettu paisari ja lasinpesunesteen täyttökärsä takaisin paikalleen, pyöräkotelossa vetoakseli paikalleen, yksi suojamuovi vetarin ympärille, jousijalan alapää, raidentangon pää, jarrusatulan kannake kiinni. Jarrusatula.... Eikun sehän onkin nostettu tonne sivuun pois tieltä ja nyt se on väärällä puolella eikä mahdu enää iskaritolpan ja kynkän välistä takaisin omalle puolelleen. Voi perkele. Yksi vaihtoehto irrottaa jarruletku, ei oikein innostanut ajatus kun niin happaman näköinen ilmausnippa. Eli mieluummin taas aivan kaikki auki että sai purettua sen verran kynkkää sivuun että mahtu se satula omalle paikalleen ja kasata uudestaan.
Meni yli neljä tuntia aikaa ja edelleen se apukuskin puoli on vaiheessa. Ei oo taas ihan hetkeen vastustanut mikään remontti noin raskaasti. Ja ihan tommosia omia työvirheitä vielä ettei voi oikein ketään muutakaan syyttää. Kyllä meni sisimpäänsä matkustamiseksi taas.
A2:n FSI:stä hajosi taannoin imuläppien säätökellon varsi, josta oireena koodi ja kojetaulussa iloisesti loimottava possua muistuttava piktogrammi. Kellon vaihtoa ei insinööri ole suunnittelussaan tainnut sen suuremmin huomioida, vaan hommaa varten imusarjan molemmat osat on purettava moottorista irti, joista alempi toimii railina/suutintukkina. Ja kuten muissakin samansukuisissa konsernin pikkukoneissa, on imupuoli tulipeltiä päin, eli A2:n korissa oikein mukava ja ergonominen paikka työskennellä.
Puolen vuoden suunnittelun ja tiivisteiden ym. osien metsästämisen (orkkisosien saatavuus monen osan kohdalla loppu) jälkeen hommaan tuli kuitenkin tartuttua. Samaan konkurssiin jynssäsin egr-venttiilin puhtaaksi, vaihtelin haurastuneita ja tihkuvia lämppärin letkuja silikonisiin, ja muovisia letkuliittimiä rosterisiin. Ekan polven fsi-koneessa vedenlämpö on hyötysuhteen parantamiseksi 110C, ja EPDM-letkut ja PA:sta tehdyt muoviosat ei ole ihan niin pitkäikäisiä, kuin "tavallisessa" moottorissa. Imukanavia tuli liuotettua CRC:n GDI cleanerilla ja jynssäiltyä harjalla ja ronkittua piikillä siistimmiksi. Unohtui endoskoopilla ottaa kuvia, mutta kyllähän sitä möhnää oli ja paljon lähti. Ihan ei kiiltäväksi asti putsaamiseen riittänyt motivaatio. Aika paljon sai mottia tiputtaa alaspäin, että imusarjan mollukka mahtui tulemaan alas, mutta mitään kohtuuttomia vastoinkäymisiä ei tuossa hommassa tullut. Jossain vaiheessa harja tarttui imukanavaan kiinni ja tukko nylon-harjaksia jäi lepäämään imuventtiilin päälle, mikä nosti vähän jännistyskerrointa :) Käänsin konetta niin että venttiili aukeaa ja tulpan reiästä paineilmaa työntämällä, kanavan suulta imurilla imemällä samalla piikillä karvoja härkkien ne sai tahmeasta lautasesta irti ja imuriin. 1,5 päivää meni tusaamiseen, ja tuntuu kyllä selässä. Bonushommana olisi vielä ollut ns. "death pipen" vaihto koneen taakse, mutta jäi seuraavaan kertaan, kun onnistuu ilman imusarjan purkuakin. Klokkerholmin katalogista muuten löytyy tuo surullisenkuuluisa muoviputki teräksisenä versiona, jos aihe on jollekin ajankohtainen.
Tänään sitten suoritin renkaanvaihdon ohjekirjan mukaan, eli alkuperäistä alumiinitunkkia käyttäen.
Väärän merkkisen vanhan kesäauton pitkään kestänyt koneremontti valmistui viimein ja pääsin vappuajelulle. Valitettavasti remontti oli onnistunut jopa niin hyvin että lisääntyneiden tehojen ansiosta kytkin alkoi luistamaan aika pahasti.
Mää kurnautin Cabrion ulos tallista. Ei kuitenkaan sillä käyty Vappu ajelulla. En olisi kerennyt pestä sitä siihen kuntoon. Mutta hyvin lähti käyntiin ja kaikki tuntui pelaavan
Audi A5 C5 vetokoukun purku farmarista ja asennus sedaniin. Farkusta huomattavasti veemäisempi ottaa pois kun tavaratilan pohjalla joku eristelevy. Muutenhan toi oli naks ja kops, johdot laitoin juottamalla kun en jaksanu ettii valmiita johtosarjoja
Skoda Roomsterin etupään iskarit,jouset, yläpään laakerit ja kallistuksen vaimentimen päät. Bonuksena jarrusatulan vaihto. Enpä tajunnut et vetonivelen mutterit on kertakäyttökamaa niin ajatti motonettiin kesken homman. Ja iteltä ei yllättäen löytynytkään 21mm kulma-avainta iskarin yläpäähän niin joutu naapurista lainaamaan. Muutenhan toi oli suht suoraviivasta hommaa..
Pitempään on ollut jo ajatuksena vaihtaa ajokkini etujarrut hitusen isompiin (288mm -> 312mm) ja tänäänpä tuli tämä toteutettua. Tähän päivitykseen ei oikeastaan tarvitsisi muuta kuin 312mm jarrujen kannakkeet ja tietysti levyt, mutta Ovokosta löytyi hyvään hintaan alkuperäiset ATEn jarrusatulat sekä kannakkeet, joille hintaa tuli noin 100€ toimituksineen. Levyt, palat sekä uudet jarruletkut tuli tilattua Aeromotorssilta johon tuli sijoitettua 200€. Merkeiksi valikoitui Zimmermann levyjen sekä Brembo jarrupalojen ja -letkujen osalta.
Puhdistin ja maalasin satulat sekä kannakkeet Motipin lämmönkestävällä maalilla. Väriksi kruunautui antrasiitin harmaa.
Yllättävän hyvin pukee nuo 312mm jarrut noita 17" kesärenkaita ja samalla säilyy myös sopivuus 16" talvirenkaille :) Huomenna pitäisi vaihtaa vielä taakse levyt, kannakkeet, satulat, palat sekä letkut. Takaset kuitenkin vielä pysyvät samankokoisena ainakin nyt ;)
Maalasin kilikali-pullolla oransseja vanteita hopeisiksi. Ostin 9kg 18" vanteet edullisesti ja ajelin muutaman päivän kunnes totesin että parempi huonosti maalattu hopea kuin oranssi.
A2 alatukivarren vaihto ei menny putkeen. Ratti jäi vinoon koska se pusla mihin tukivarren toinen pää tulee ei kestänyt kunnolla vanhan tukivarren irroitusta. Pusla pitäs vaihtaa mut Hollannista löyty 70€ hintaan käytetty valukappale jossa yllättäen tuli myös ehjä tukivarsi. Jäi sit puslan vaihto odottaan seuraavaa vaihtokertaa.
No, todennäköisesti se valukappale (konsoli) olisi joka tapauksessa pitänyt ottaa pöydälle puslan vaihtoa varten. Tuosta omasta ne puslat lähtivät vain ulkoholkki sahaamalla, enempi voima olisi särkenyt todennäköisesti valun. En yhtään ihmettele, että se puslan ulkoholkki on uudemmissa vastaavissa rakenteissa muovia.
Aivan sama minulla. Ei saanut oikein sopivaan asentoon prässiin tai sopivia kalikoita väliin että olisi voinut painaa. Porailin reikiä kehäksi ja loput rautasahalla nyhräämällä. Kuten myös ulkokoolin rautasahalla.
Voi jösses mikä homma. Onneks ei tarvinnu alkaa tuohon. Täytyy kiikuttaa jonnekin pajalle se valukappale puslan vaihtoon kun tulee ajankohtaiseksi. Käsirautasahallako leikkasit ?
Hyvin vastaava taktiikka itselläkin, ensin poralla kumiin pari reikää että saa pujotettua rautasahan terän läpi, ja sitten terä sahaan kiinni ja ulkokoolin sahaus parista kohtaa melkein läpi asti (ettei valukappale vahingoitu). Sen jälkeen naputtelin varovasti pätkän ulkokoolista irti, jonka jälkeen pusla tuli vetämällä ulos, kun jännityksen sai pois. Hyvin se oli paikoilleen tekeytynyt.
Comment