Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitä turasit tänään tallissa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ohjauspyörä ja kaikki napit saatii viimein toimimaan :)
    ja pikku puhdistus.
    Attached Files

    Comment


      Mk4 golffin osien sovittelua TT:n kabiiniin

      Comment


      • W204:sen comandin näytön irroitus ja tarvittavien komponenttien hankinta seuraavaksi

        Comment


          Revin teipit pois

          Comment


            Vaihdoin 4äffän lisäjarruvalon.

            Comment


              Tuolta vuotaa jäähdytysnestettä TT 3,2. Tilasin koko kopan termistaatteineen ja antureineen.

              Comment


                Touaregiin (3.0 TFSI) etulambdat ja oikea VVT-solenoidi. Kaikki alkuperäisosia vuodelta 2010, takana 252.000km.

                Vasemman VVT:n vain putsasin ja herkistelin. Hyvin napsahteli viidelläkin voltilla. Kylmäkäynnistyksen rallatus lyheni alle sekuntiin ja käynti sivistyi muutenkin.

                Comment


                  Kuuautoon uudet jarrulevyt eteen ja taakse (palat vaihdettu viime kesänä edellisen omistajan tekemänä) ja astinlaudat pois.

                  Tarkoitus oli pudottaa ilmajousituksen kompura ja huoltaa se, mutta sen verran vastusteli astinlautojen kanssa että jäi seuraavaan kertaan.

                  Click image for larger version

Name:	20240407_145719.jpg
Views:	2026
Size:	78,0 Kt
ID:	1969215

                  Click image for larger version

Name:	20240407_184748.jpg
Views:	2058
Size:	199,0 Kt
ID:	1969217

                  Click image for larger version

Name:	20240407_180616.jpg
Views:	2035
Size:	81,9 Kt
ID:	1969219
                  Attached Files

                  Comment


                    Viikonloppuna kopistelin jälkikasvun bertta seiskaa kasaan pikku tolppapusun jälkeen. Samalla aloitin ja lopetin vetareiden suojakumin vaihdon, bitch bolt jumissa. Ei vaan jaksanut.
                    4äffän takajarrupalojen vaihto oli oikeasti naps ja kops. Kokonaisuudessaan sellaiset 45min ja valmista.

                    Eilen hain emännän vereksen kauppakassin Oulusta. Pikku kolmosessa pysyttiin, kuutiotilavuus kasvoi, samoin vaihteisto muuttui sekä webasto tuli lisänä.

                    Comment


                      Taaempi alatukivarsi ulkopäästä irti, niin yleensä tulee tarpeeksi tilaa ottaa vetari pois.

                      Comment


                      • Itse olen irrottanut akselin myös sisäpäästä, jolloin se mahtuu kulkemaan vetarin laipan ohi ja saa koko paketin irti purkamatta pyöräntuentaa.

                        Comment


                          Offtopic, jatketaan ylläolevaan. Aikataulukin tuli vastaan. Tyttö tuo auton ensi viikolla takaisin ja juuri yllämainitut temput ajattelin tehdä.

                          Comment


                            Vaikka kuinka on kyyninen ja kaiken nähnyt ja kokenut niin silti aina välillä onnistuu yllättämään itsensä. Viimeksi eilen kun meni taas aivan yksinkertainen homma oikein tuelta vi*uiksi. Lähinnä yllätyin siitä miten ei niin simppeliä hommaa olekaan etteikö sitä pystyisi ryssimään.

                            Tallissa on pukilla projektiksi ostettu B8.5 johon piti vaihtaa etujouset ja etupyöränlaakeri. Sinänsä siis aivan helppoja perushommia joissa ei pitäisi mitään sen kummempaa olla. Vanhat osat purinkin jo viime viikolla irti, putsailin kynkän valmiiksi uutta laakeria varten ja purin iskaritolpista vanhat vieterit irti. So far so good, ei mitään yllätyksiä.

                            Eilen tuli uudet osat, painoin navan kiinni uuteen laakeriin ja pulttasin paikoilleen. Sen jälkeen uudet jouset tolppiin kiinni ja niitä kiinnittämään. Apukuskin puolelta aloitin ja sielläpä ei kynkkä suostu sitten millään voimalla kääntymään sellaiseen asentoon että saisi ylätukivarret paikoilleen. Olen siitä purkaessa ja jousijalkaa irrottaessa onnistunut näköjään vetämään kynkkää sen verran raakasti ulospäin että vetarin sisäpään tripodi on tullut pois paikaltaan ja panee siellä nyt vastaan. Vetoakseli ei siis liiku syvyyssuunnassa nyt silleen kun pitäisi vaan on ihan yhtä puuta sisäpäästä. Ja tuossa on vielä kaiken maailman lämpösuojaa ja pakosarjaa ja etuperää jne haitoilla sillä puolella. Kuskin puolen vetari mahtuukin tulemaan pois purkamatta mitään muuta. Pääsee todennäköisesti kuitenkin sitä keppiä irrottamaan joka on aivan turha ylimääräinen työvaihe tähän kohtaan. Olis pitänyt kunkkupultti avata ensin ettei vetari pane siinä vastaan tai vähän vähemmällä vääntämisellä irrotella osia.

                            Siitä vittuuntuneena menin kasaamaan välillä kuskin puolta. Jousijalan yläpää kiinni neljä pulttia konehuoneen puolelta, siellä edestä irrotettu paisari ja lasinpesunesteen täyttökärsä takaisin paikalleen, pyöräkotelossa vetoakseli paikalleen, yksi suojamuovi vetarin ympärille, jousijalan alapää, raidentangon pää, jarrusatulan kannake kiinni. Jarrusatula.... Eikun sehän onkin nostettu tonne sivuun pois tieltä ja nyt se on väärällä puolella eikä mahdu enää iskaritolpan ja kynkän välistä takaisin omalle puolelleen. Voi perkele. Yksi vaihtoehto irrottaa jarruletku, ei oikein innostanut ajatus kun niin happaman näköinen ilmausnippa. Eli mieluummin taas aivan kaikki auki että sai purettua sen verran kynkkää sivuun että mahtu se satula omalle paikalleen ja kasata uudestaan.

                            Meni yli neljä tuntia aikaa ja edelleen se apukuskin puoli on vaiheessa. Ei oo taas ihan hetkeen vastustanut mikään remontti noin raskaasti. Ja ihan tommosia omia työvirheitä vielä ettei voi oikein ketään muutakaan syyttää. Kyllä meni sisimpäänsä matkustamiseksi taas.

                            Comment


                              A2:n FSI:stä hajosi taannoin imuläppien säätökellon varsi, josta oireena koodi ja kojetaulussa iloisesti loimottava possua muistuttava piktogrammi. Kellon vaihtoa ei insinööri ole suunnittelussaan tainnut sen suuremmin huomioida, vaan hommaa varten imusarjan molemmat osat on purettava moottorista irti, joista alempi toimii railina/suutintukkina. Ja kuten muissakin samansukuisissa konsernin pikkukoneissa, on imupuoli tulipeltiä päin, eli A2:n korissa oikein mukava ja ergonominen paikka työskennellä.

                              Puolen vuoden suunnittelun ja tiivisteiden ym. osien metsästämisen (orkkisosien saatavuus monen osan kohdalla loppu) jälkeen hommaan tuli kuitenkin tartuttua. Samaan konkurssiin jynssäsin egr-venttiilin puhtaaksi, vaihtelin haurastuneita ja tihkuvia lämppärin letkuja silikonisiin, ja muovisia letkuliittimiä rosterisiin. Ekan polven fsi-koneessa vedenlämpö on hyötysuhteen parantamiseksi 110C, ja EPDM-letkut ja PA:sta tehdyt muoviosat ei ole ihan niin pitkäikäisiä, kuin "tavallisessa" moottorissa. Imukanavia tuli liuotettua CRC:n GDI cleanerilla ja jynssäiltyä harjalla ja ronkittua piikillä siistimmiksi. Unohtui endoskoopilla ottaa kuvia, mutta kyllähän sitä möhnää oli ja paljon lähti. Ihan ei kiiltäväksi asti putsaamiseen riittänyt motivaatio. Aika paljon sai mottia tiputtaa alaspäin, että imusarjan mollukka mahtui tulemaan alas, mutta mitään kohtuuttomia vastoinkäymisiä ei tuossa hommassa tullut. Jossain vaiheessa harja tarttui imukanavaan kiinni ja tukko nylon-harjaksia jäi lepäämään imuventtiilin päälle, mikä nosti vähän jännistyskerrointa :) Käänsin konetta niin että venttiili aukeaa ja tulpan reiästä paineilmaa työntämällä, kanavan suulta imurilla imemällä samalla piikillä karvoja härkkien ne sai tahmeasta lautasesta irti ja imuriin. 1,5 päivää meni tusaamiseen, ja tuntuu kyllä selässä. Bonushommana olisi vielä ollut ns. "death pipen" vaihto koneen taakse, mutta jäi seuraavaan kertaan, kun onnistuu ilman imusarjan purkuakin. Klokkerholmin katalogista muuten löytyy tuo surullisenkuuluisa muoviputki teräksisenä versiona, jos aihe on jollekin ajankohtainen.

                              Tänään sitten suoritin renkaanvaihdon ohjekirjan mukaan, eli alkuperäistä alumiinitunkkia käyttäen.

                              Click image for larger version

Name:	A2_imusarja.png
Views:	1835
Size:	877,7 Kt
ID:	1969856 Click image for larger version

Name:	A2_imusarja2.png
Views:	1794
Size:	784,4 Kt
ID:	1969857 Click image for larger version

Name:	A2_tunkki.png
Views:	1829
Size:	953,6 Kt
ID:	1969858

                              Comment


                                Meni oikeasti by the book kun alkuperäinen muovitappi ja vannekeskiön irroituskoukkukin löytyy :) !

                                Comment


                                • Väärän merkkisen vanhan kesäauton pitkään kestänyt koneremontti valmistui viimein ja pääsin vappuajelulle. Valitettavasti remontti oli onnistunut jopa niin hyvin että lisääntyneiden tehojen ansiosta kytkin alkoi luistamaan aika pahasti.

                                  Comment


                                    Mää kurnautin Cabrion ulos tallista. Ei kuitenkaan sillä käyty Vappu ajelulla. En olisi kerennyt pestä sitä siihen kuntoon. Mutta hyvin lähti käyntiin ja kaikki tuntui pelaavan

                                    Comment


                                      Audi A5 C5 vetokoukun purku farmarista ja asennus sedaniin. Farkusta huomattavasti veemäisempi ottaa pois kun tavaratilan pohjalla joku eristelevy. Muutenhan toi oli naks ja kops, johdot laitoin juottamalla kun en jaksanu ettii valmiita johtosarjoja

                                      Comment


                                        Skoda Roomsterin etupään iskarit,jouset, yläpään laakerit ja kallistuksen vaimentimen päät. Bonuksena jarrusatulan vaihto. Enpä tajunnut et vetonivelen mutterit on kertakäyttökamaa niin ajatti motonettiin kesken homman. Ja iteltä ei yllättäen löytynytkään 21mm kulma-avainta iskarin yläpäähän niin joutu naapurista lainaamaan. Muutenhan toi oli suht suoraviivasta hommaa..

                                        Comment


                                          Pitempään on ollut jo ajatuksena vaihtaa ajokkini etujarrut hitusen isompiin (288mm -> 312mm) ja tänäänpä tuli tämä toteutettua. Tähän päivitykseen ei oikeastaan tarvitsisi muuta kuin 312mm jarrujen kannakkeet ja tietysti levyt, mutta Ovokosta löytyi hyvään hintaan alkuperäiset ATEn jarrusatulat sekä kannakkeet, joille hintaa tuli noin 100€ toimituksineen. Levyt, palat sekä uudet jarruletkut tuli tilattua Aeromotorssilta johon tuli sijoitettua 200€. Merkeiksi valikoitui Zimmermann levyjen sekä Brembo jarrupalojen ja -letkujen osalta.


                                          Puhdistin ja maalasin satulat sekä kannakkeet Motipin lämmönkestävällä maalilla. Väriksi kruunautui antrasiitin harmaa.

                                          Click image for larger version

Name:	ob56gn.jpg
Views:	1097
Size:	205,2 Kt
ID:	1971526Click image for larger version

Name:	q9cmyk.jpg
Views:	1003
Size:	120,5 Kt
ID:	1971527Click image for larger version

Name:	6untsq.jpg
Views:	1011
Size:	101,6 Kt
ID:	1971528Click image for larger version

Name:	n74bce.jpg
Views:	1101
Size:	226,0 Kt
ID:	1971529


                                          Yllättävän hyvin pukee nuo 312mm jarrut noita 17" kesärenkaita ja samalla säilyy myös sopivuus 16" talvirenkaille :) Huomenna pitäisi vaihtaa vielä taakse levyt, kannakkeet, satulat, palat sekä letkut. Takaset kuitenkin vielä pysyvät samankokoisena ainakin nyt ;)

                                          Comment


                                          • Kakkoseen vakionopeusviiksi ja etuvaloumpiot kiilloteltu ja pinnoitettu.

                                            Comment


                                              Maalasin kilikali-pullolla oransseja vanteita hopeisiksi. Ostin 9kg 18" vanteet edullisesti ja ajelin muutaman päivän kunnes totesin että parempi huonosti maalattu hopea kuin oranssi.

                                              Comment


                                                Eilen Hopsiksen erittäin suurella avustuksella brembot TT:n alle.

                                                Comment


                                                  A2 alatukivarren vaihto ei menny putkeen. Ratti jäi vinoon koska se pusla mihin tukivarren toinen pää tulee ei kestänyt kunnolla vanhan tukivarren irroitusta. Pusla pitäs vaihtaa mut Hollannista löyty 70€ hintaan käytetty valukappale jossa yllättäen tuli myös ehjä tukivarsi. Jäi sit puslan vaihto odottaan seuraavaa vaihtokertaa.

                                                  Comment


                                                    No, todennäköisesti se valukappale (konsoli) olisi joka tapauksessa pitänyt ottaa pöydälle puslan vaihtoa varten. Tuosta omasta ne puslat lähtivät vain ulkoholkki sahaamalla, enempi voima olisi särkenyt todennäköisesti valun. En yhtään ihmettele, että se puslan ulkoholkki on uudemmissa vastaavissa rakenteissa muovia.

                                                    Comment


                                                      Aivan sama minulla. Ei saanut oikein sopivaan asentoon prässiin tai sopivia kalikoita väliin että olisi voinut painaa. Porailin reikiä kehäksi ja loput rautasahalla nyhräämällä. Kuten myös ulkokoolin rautasahalla.
                                                      Click image for larger version

Name:	IMG_20230811_083012218_HDR.jpg
Views:	742
Size:	92,7 Kt
ID:	1972083
                                                      Click image for larger version

Name:	IMG_20230811_083240537.jpg
Views:	724
Size:	88,1 Kt
ID:	1972084

                                                      Comment


                                                        Voi jösses mikä homma. Onneks ei tarvinnu alkaa tuohon. Täytyy kiikuttaa jonnekin pajalle se valukappale puslan vaihtoon kun tulee ajankohtaiseksi. Käsirautasahallako leikkasit ?

                                                        Comment


                                                          Hyvin vastaava taktiikka itselläkin, ensin poralla kumiin pari reikää että saa pujotettua rautasahan terän läpi, ja sitten terä sahaan kiinni ja ulkokoolin sahaus parista kohtaa melkein läpi asti (ettei valukappale vahingoitu). Sen jälkeen naputtelin varovasti pätkän ulkokoolista irti, jonka jälkeen pusla tuli vetämällä ulos, kun jännityksen sai pois. Hyvin se oli paikoilleen tekeytynyt.

                                                          Comment


                                                            Alkuperäinen kirjoittaja Coupevesqu Näytä viesti
                                                            Käsirautasahallako leikkasit ?
                                                            Juu. Ei siinä mennyt kuin ~20min per pusla ja tölkki olutta

                                                            Comment


                                                              Aiempi hylsystä ja kierretangosta valmistettu pyöränpultinsuojahatun asennustyökalu koki uuden syntymisen nykyaikaisten valmistustekniikoiden kera.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X