Lauantaina letkulähtö moottorin taakse. Oikein kun asian olis loppuun asti ajatellut niin olis siinä lämpötila-anturin voinut samalla vauhdilla, kun oli irti kuitenkin. Oli sen verran kulunut että ei ihme jos vähän päässyt vuotamaan.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitä turasit tänään tallissa?
Collapse
X
-
Vara-auton eli A6 C5 keväthuolto. Aloitin jarruista, takana liukutapit jumissa ja paloissa toisella puolella vain rauta jäljellä.Levytkin finaalissa. Uudet tilaukseen. Etupäässä oli pintaa ja rasvasin vain liukutapit. Siinä sit pyörää kiristäessä totesin laakerin olevan väljä. Laakeri omassa hyllyssä ni ei muuta kun vaihtamaan.Vetari pois ja totean suojakumissa olevan reiän.Noh, kumia vaihtamaan niin vetarin ulommasta päästä putoaa pari kuulaa lattialle eli vaihdoin sit koko nivelen.Kallistuksenvaimentimen päät oli väljät eli tilaukseen.Seuraavaksi ajattelin tarkistaa tulppien tyypin niin voi tilata uudet. Kuten V6 koneissa usein on niin tulpan lieriöt täynnä öljyä. Eli ei muuta kun venttiilikopan tiivisteen vaihtoon. Löyty tiivistekin omasta hyllystä. Pikkuhuolto hiukan levisi ja jatkuu kun saa puuttuvat osat. Onneksi tuohon ei ole kallista oikein mikään. Pitäs varmaan useammin suorittaa ennakkohuoltoa ku nyt on menny enemmän sillä tyylillä et korjataan kun ei mee enää leimalta läpi...
Comment
-
-
Vedin A2:n varakonsoleista alatukivarren takapuslat irti ja painoin uudet Lemförderit sisään. Sen verran iso työmaa tuo puslien vaihto, että näin parhaaksi hankkia Ovokosta ylimääräiset konsolit, kun eivät olleet hinnankiroissa. A2 alatukivarren kiinnitys on vähän prototyyppimäinen, tukivarret (saati taaemmat puslat) on todella hankala vaihtaa irrottamatta konsoleita, ja toisaalta konsolien irrotus tietää keikkaa pyöränsuuntaukseen, jos ei pulttaa tarkasti entisille paikoilleen tai omista keskitystyökalua. Lisäksi puslat on metallisella ulkokehällä (Polossa ym. samantyyppisissä uudemmissa nuo on nylonia, ihan syystä) ja yllättäen 20 vuoden jälkeen todella tiukassa alumiinisessa konsolissa. Konstruktio on vielä sen mallinen, että sitä ei ihan mihin tahansa prässiin saa. Volvon M12 kansipultin ympärille rakennettu omavalmisteinen melkoisen järeä ulosvetäjä ei tuohon riittänyt, vaan piti sahata puslan ulkokehään sisältä päin kevennys, että paukahti irti. Lämpöäkin tuli annettua sen minkä uskalsi, mutta ei vaan puslan ulkokehää sahaamatta antautunut.
Tuon taistelun jälkeen virkistin itseäni pesemällä talouden molemmat autot.
Comment
-
A2:seen uusin jarruletkut eteen ja vaihdoin koiranluut. B8 allroadiin vaihdoin takapyörän laakerisarjat molemmin puolin.
Comment
-
Vaimon Seat Altea XL:än tuli vaihdettua pakoputken liitosputki entisen hapantuneen tilalle, ja kuskin puolelle etuvakaajan helan. En ole ikinä tykännyt noista alustan osista, missä kiinnitysmutteri pitäisi saada auki pitämällä kuusiokololla itse puslan "pulttia" kiinni. Joka kerta se avaimen kolo nylppääntyy, ja nytkin hyvin pian huomasin ettei mitään toivoa saada sitä nätisti irti. Onneksi on hyvin tilaa rälläköidä molemmat päät auki, joten jos Seattiin toisellekin puolelle, tai omaan A3:een joutuu saman osan vaihtaa, on rälläkkä se työkalu millä lähden tuota suorittamaan. Oli mukava huomata myös tuon korityypin alustan yksinkertainen rakenne verrattuna vuosien kokemukseen A4 B5, A6 C5 ja Passat 3B tukivarsi"viidakosta"...
Comment
-
Kakkoseen 2 step kiillotus ja nanolex pintaan. Aina se jaksaa yllättää miten työläs homma on.
2.6 vaihdoin ilmansuodattimen ja alapallot kakkoseenViimeksi muokannut anselmi123; 3.6.2023, 11:37.
Comment
-
Omasta A3:sta tuli (ainakin väliaikaisesti) poistettua apukuskin puolelta takaa tukivarren suojamuovi, mikä on ilmeisesti hyvinkin usein semmosen ei niinkään kolinan, mutta muuten epämääräisen ärsyttävän äänen lähde. Samalla huomasin lähes irti olevan takavaimentimen lämpöpellin, minkä näpertelin erittäin amatimaisesti semmosilla DIY muovilipareilla takaisin kiinni. Niitä semmosia tähtilukkoprikkoja tms. ei mistään kivijalkakaupasta tuntunut tähän hätään löytyvän, joten katsotaan miten kauan nuo siellä pysyy...
Comment
-
Kakkoseen euroopan tourin jälkeen EGR:än putsausta. Ihan hyvin kertynyt 125tkm jälkeen, väittäisin ettei koskaan oo putsattu aikasemmin.
Comment
-
Autot tykkää että niitä käytetään, viime viikonloppuna turattiin pihakiviä postilaatikon ympärille. Vaimo on tarjoushaukkana metsästänyt ilmaisia ja edullisia pihakiviä ja parista eri paikkaa saatiin joko ilman tai edullisesti kiviä useampi kuorma. Eipä tuossa muuta ollut kuin imuroida puhtaaksi kuljetuksen jälkeen.
- 1 like
Comment
-
A2:een vaihdoin vaihdelaatikon alapuolella olevan tukiraudan. Kylmäkäynnistyksestä hävis tärähdykset, oli toi vanha aivan loppu.
Comment
-
Tämä oli kyllä jo pari päivää sitten, mutta Smart kaipaili vähän "TLC:tä". Etuluukun lukituksesta ja jarrunestesäiliön kiinnityksestä oli korjauskehotus, ne kuntoon vain pari kuukautta myöhässä. Ja silikonia sekä tuulilasin että takalasin epäilyttäviin kohtiin, kun ei tahdo sadevedet pysyä kajuutan ulkopuolella. Seuraavat sateet kertoo, onnistuiko...
Comment
-
Viikko sitten Nilsiässä tehtiin lankomiehen kanssa äidin autoon 200tkm pikkuhuolto, eli öljyt + filtteri, moottorin ilmansuodattimen ja raitisilmasuodattimen vaihto. Lisäksi laitoin uudet pyyhkijänsulat molempiin päihin, niin kyllä kelpaa taas äidin päästellä B8 pitkäkatolla, ainakin siihen asti kun seuraavan kerran Suomessa piipahdan.
Comment
-
Comment
-
B8 allroadiin nyt sit etupäähän pyöränlaakerit. Alkuun vaihdoin taakse kun äänti selvästi sieltä, mutta sit rupes edestä ulina kuulumaan. No nyt on sit joka nurkkaan vaihdettu uutta.
Comment
Comment