Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitä turasit tänään tallissa?
Collapse
X
-
-
Varmasti saa paineilmavasaralla, kun tarpeeks kauan jaksaa hakata mutta sitä mekkalaa ei kuuntele eläimetkään ja mulla on toinen ranne justiisa viittä vaille leikkauspöytävalmis niin koetan välttää moisia isoja tärinöitä työmaalla parhaani mukaan. Rälläkällä 5min ja tukivarsi lattialla ilman rannekipuja.
Ja ehdottomasti induktiolämmittimellä esikäsittelen kaikki pultit/mutterit mitkä näyttää yhtään siltä että voi vastustaa, töissä kun on tollanen pyörillä oleva järeämpi malli niin saa isompaakin pulttia nopeasti mansikaksi.
Comment
-
Comment
-
Vaihtelin 208 pösöön perjantaina öljyt ja siinä kun oli auto nosturilla, huomasin että alkuputken korvakkeesta puuttuu mutteri siitä kohtaa josta katin alta alkuputki kääntyy auton alle ja taaksepäin. Laitoin musun ja kirrasin kiinni. Lauantaina sitten siirsin autoa tallista ulos ja ihmettelin kun röpsöttää ja käy huonosti, kurkkasin konehuoneeseen ja vuotaa pakokaasua pakosarjan laipan juuresta. Oli ratkennu halki siitä, ilmeisesti se alempana oleva korvake oli sitten vetänyt sen verran sitä pakettia että antoi jostain periksi. Noissa puretech koneissa ei oo tosin ihan ennenkuulomaton vika muutenkaan. Painava katalysaattori on siinä roikkumassa ja 3-pyttynen kone käy niin epätasaisesti että ravistaa konetta vielä jotain oikeeta moottoria enemmän.
No ei siinä auttanu kun ottaa se kattipaketti irti ja tutkia. Lämpösuojat päältä pois, harjailin vähän paikkoja ja totesin että joo, on se halki. Konsultoin muutamaa itseäni kokeneempaa hitsaria, heitin kaiken varovaisuuden luiskaan ja kaivoin tallin hyllyltä puikkokoneen esiin. Porasin halkeaman päät läpi ja nööläsin päälle palkoa. Varovasti pari senttiä kerrallaan ja hakkasin heti hakulla aina perään, sit toisesta päästä sama, sentin pätkä kerrallaan varovasti ja hitaasti edeten ettei vetelisi kun oli niin lähellä kiinnityslaippaa.
Eihän siitä kaunis tullut mutta saa välttää. Lääpin vielä pakoputkitahnaa päälle jos on jäänyt joku hiushalkeaman pätkä johonkin. Sotkee seokset aika tehokkaasti jos vuotaa ennen ykköslambdaa.
- Likes 1
Comment
-
Hopsikselle (Hopsiille?) peukku! Kaikki korjuusta paranee, kuten häijääläinen appiukkoni tapaa sanoa. Itse teutaroin vuoden 1934 jenkkiauton jarruosien kanssa. Reilu 90 vuotta on ollut edellisillä omistajilla aikaa sekoittaa osia niin nyt on sellainen mikstuura nippeleitä ja nappeleita ettei sopivan kaltaisia jarruletkuja tahdo ihan heti löytyä. Wappuparaatiin tuli jo ilmoittauduttua eli on jostain kiven silmästä kaivettava sopivat osat.
Comment
-
29v vanha A8 ei menny leimalta läpi. Vuodessa tulee alle 4000km niin jarruissa on yleensä aina jotain askaretta leimalle. 1 tukivarsi ja raidetangonpää väljä sekä toisen puolen käsijarru ei ottanut tarpeeksi. Tukivarsi ja raidetangonpää oli naks ja kops. Käsijarru tuotti hiukan päänvaivaa. Kokeilin ensin uusilla paloilla- ei muutosta. Vaihdoin jarrusatulan--ei muutosta. Vaihdoin uuden jarrulevyn ei vieläkään muutosta, Sit piti ihan oikeesti alkaa tuumailemaan mikä juttu. Vika löytyi kun kömpi auton alle, otti suojapellit pois ja sai käsijarruvaijereiden säätöpalikan esiin. Siellä on sellanen vetolevy johon vaijerit tulee kiinni, jostain syystä se oli jumittunut vinoon josta aiheutui se että toisen puolen vaijeri oli liika kireällä. Käsijarruvipu ei päässyt palautumaan täysin niin liikerata jäi vajaaksi.Rasvaus/putsaus ja taas toimii. Palautin uuden jarrulevyn ja palat takaisin oman tallin hyllyyn odottamaan sitä kun noi vanhat levyt on oikeesti niin paskat et ei mee leimasta läpi :-)
Jos siihen ens viikolla sais ny leiman niin sais kesäautoa kohta alle..
Kesäautossa A4 B6 cabriolet palanut Airbagin valo 6kk ja herjasi kuskin puolen etutunnistinta. Harvinaisen helppo vika oli, edellinen omistaja oli juottanut liittimen johdot kiinni ja sieltähän se oli mukavasti niin juuresta poikki et ei pysty enää juottamaan uudelleen.Uutta liitintä ja korjausjohtoja tilaukseen, josko se siitä tokenis..
Comment
-
Renkaanvaihtoa e-troniin. Aiemmin sarjassa first world problems haasteena oli minne laittaa pyöränpultit siksi aikaa kun ne on irti. No kaupasta tietysti saa valmista kulhoa mutta koska 3D-tulostin niin miksi ostaa valmis kun voi tehdä itse.
Matta musta PETG ja kolme magneettia pohjassa = tunkin mittojen mukaan tehty säilytyskulho pulteille jne tarvikkeille. Palveli tehtävänsä erinomaisesti.2 Photos
- Likes 3
Comment
-
24v Audi A2 takajarru laahaa toisella puolella sanoi katsuri.Rumpujarrut. Piti olla helppo homma vaihtaa kengät, asennussarja ja rummut. Vanha rumpu pois ja ensin tyssäs siihen et kenkiä et saa purettua kun pyörännapa on tiellä. Noh, irrotetaan jarrusylinteri. Naks ja kanta nylppääntyi sylinteristä. Ei sit irroteta sitä. Otetaan napa pois. Mutteri ei aukea 1,5m jatkovarrellakaan koska on vielä tehtaan jäljiltä LIIMATTU kiinni aivan kuten vetaritkin oli. Induktiolämmittimellä kuumennus niin liimat tursusi pois ja mutterin sai viimein auki. Lämmitys kuitenkin aiheutti sen et laakerin muoviosat suli myös. Eli uusi napa Motonetista hakuun. Laakerin sisäkooli jäi luonnollisesti kiinni olka-akseliin ja ei millään pois. Siispä rälläkkää ja karahiomakonetta kehiin niin sai leikattua sisäkoolin poikki. Uudet jarrukengät jousineen paikoilleen, uusi napa laakereineen ja uusi jarrurumpu. Etäisyyden säätö pultinreiästä ja vieläkin hinkkaa. Ei tuohon tainnu enää jäädä kuin se et 24v vaijerit on vaan niin ruostuneet et ei palauta. Hävisin autolle 1-0.
Vaijereitakin oli kahdenlaista niin tilasin molemmat kun ei ottanut selvää kummat sinne käy.Ens viikonloppuna otetaan uusi yritys. Mitä tästä opimme ?Ensi kertaa varten ostettava kaikki osat mihin voi kuvitella koskevansa ennenkuin avaa yhtään mitään.
- Likes 1
Comment
-
Eilen ja tänään tuli A3:een vihdoin asennettua alustasarja alle. Kyllä siinä sai aikaa tuhlattua että kaikki löysi paikkansa, ja vaatinee vielä pientä hieromista myöhemmin. Halpissarja näin äkkiseltään vaikuttaa aika ookoolta, mutta aika näyttää. Melko maltillinen madallus juuri omaan makuun toteutui kyllä mainiosti, eli sen puoleen onnistunut toimenpide.
- Likes 1
Comment
-
Poltin pullon verran saumaa :D Taitaa tulla aika lailla sellainen kuin päässäni olin visioinut. Ei tätä kyl ihan halvaksi touhuksi voi väittää. Matskut 300e ja kaasua satkulla. Toisaalta ei tuohon valmistakaan löydy :D Huomenna vielä vimppa mutka ja slipari päähän niin siinä se sitten alkaa olla. Marteliuksen väkäsillä olevat piecutit oli kyl 5/5. Nyt kun noita kuvia kattelee, ei voi kuin ihmetellä miten tuohon meni kolme päivää...
- Likes 1
Comment
-
Ässään vaihtelin vesipumpulle letkulähdön, samalla tuli pestyä ja vahattua kerhotoverin lötkö, joka ilmeisesti löytyy Classicista sitten.
Comment
-
Porasin C5 faceliftistä pinch boltin pois. Vielä työläämpi homma kuin vanhemmasta mallista, jossa pultti on toisin päin, eikä pureudu alumiinioksidin keskelle niin totaalisen jumiin. Toinen puoli jäi vielä odottamaan päivän valoa. Noi pitäisi oikeasti muistaa aina renkaiden vaihdon yhteydessä käyttää auki ja rasvata.
Luulin, että induktiokuumentimella saa sen pultin lämpimäksi ja se tekisi vähän tilaa itselleen, mutta ei se siellä alumiinikimpaleen sisällä juurikaan lämmennyt, kun alumiini johti tehokkaasti kaiken lämmön pois.
Comment
-
-
Nyt on C5 faceliftissä uudet iskarit ja jouset edessä. Sen verran jouduin kiireessä tinkimään, että alle tuli yhtä painoluokkaa pehmeämmät jouset: Oranssi + 2 x harmaa tilalle tuli oranssi + harmaa. Käsittääkseni ennen faceliftiä vastaavassa autossa olisi ollutkin juuri tällaiset jouset.
Yllätyksekseni toiselta puolelta oli siis jousi poikki ja iskarinvaihtoprojekti sai uuden suunnan. Katsastuksessa 1200 km sitten oli vähän kädenvääntöä iskareiden kunnosta ja lopulta laittoivat eron (tai ainakin otan erosta) testerin piikkiin. Saatesanoina oli: "vaihda sitten noi iskarit ennen seuraavaa katsastusta". Aika vahva mutu jäi nyt rempan jälkeen siitä, että syy tuolle iskaritestitulokselle olisi ollut se katkennut jousi, eikä iskarien ero. Siitä jousesta puuttui melkein kierteen verran pituutta ja olisiko jäänyt katsurilta huomaamatta? Jousen pää oli katketessaan lyönyt josilautasenkin sen verran mutkalle, että alapää maastoutui hyvin sen lautasen uuteen muotoon.
Ei ollut toivoakaan saada pinch boltteja ehjänä irti, joten molemmat tuli porattua pois. Jälkimmäinen lähti nopeammin, kuin ensimmäinen, kun katkasin sen pultin kannan puoleisesta hahlosta ja porasin sorvissa siihen irtopätkään 4 mm reiän. Tätä ohjurina käyttäen tein pilottireiän. Sitten kävin poraamassa sorvissa 6 mm reiän ohjuriin ja jatkoin sillä. Kolmas steppi oli vapaallä kädellä 8,5 mm terällä poraaminen. Lopetin poraamisen, kun pääsin jälkimmäisen hahlon tasalle. Se riitti, sillä sen jälkeen sai pultin vedettyä liikkeelle pitkällä10.9 M10 mutterilla.
Seuraava tappelu oli yläpallojen karojen kanssa. Nekin olivat tulevasti alumiinioksidin jumittamina kiinni. Lähtivät paineilmavasaralla ehjinä, vaikka ei päässytkään aivan kohtisuoraan alhaalta päin iskemään. Luulin tässä vaiheessa olevani voittanut taistelun 6-0, mutta yläpäiden 6 pulttia olivat vielä jäljellä. Nekin alumiinissa kiinni. Varovasti pitkällä nivelvääntimellä kitkuttaen ja ahkerasti voidellen ne tulivat ylös, mutta joikaisessa oli pari kierrosta alumiinia mukana, joten piti nuokin käydä pakalla ja tapilla läpi.
Ensi kerralla pitäisikin sitten olla helpompi homma, kun kaikki pulttiliitokset on nyt voideltu kunnolla ja kotelosuojaa+massaa ruikittu lokasuojan puolella päälle.
- Likes 1
Comment
Comment