Olin tänään duunikaverin etuvetoisen Seat Leonin kyydissä, jossa APR stage 2+ viritykset ym. (n. 350hp). Auton äänet tyhjäkäynnillä olivat kuin dieselissä ja kyllä hukkaan menee noi tehot tuossa etuvetoisessa autossa. Paikaltaan lähtiessä suttaa ja suttaa mutta kyllä se tosiaan sitten kiihtyy kun pitoa löytyy, aivan järjetöntä menoa. Siihen oli asennettu joku blow-valve mikä päästeli amis-suhahteluja aina kun jalan nosti kaasulta, onneksi kaveri on sitä ottamassa pois. Hieno auto mutta ei mun juttu.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Sutii sutii...
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
No joo, vähän erilainen meno noissa vajaavetoisissa ja usein kevyissä autoissa on. Alkuvauhdissa ei kovin paljon tehoa voi työntää, ettei häviä savuna ilmaan ja siitä sitten aina vaan enemmän tehoa mukaan vauhdin kasvaessa.
Nelarissa ja usein painavissa autoissa lähtee monesti kuin hauki kaislikosta ja sitten kun vauhtia tulee lisää niin meno sen sijaan hyytyy :)
Mutta tämä siis omien autojen kokemuksien mukaan, kun molemmissa 500-600 hv haarukassa menohalut.
-
-
Kalliiksi tulee tuollainen renkaiden kuluttelu. Ei ole itsellä kyllä ollut vielä yhtään autoa jossa olis liikaa tehoa ollut pitoon nähden... Ehkä sekin aika koittaa. Tai no ex kasikympillä oli vaikeuksia irrota huonoilla renkailla sateella risteyksistä nopeasti. Ja tänään mun manki löi tyhjää kun liikennevaloista lähdin!!! :OOOO
Comment
-
Täällä on työnalla länsinaapurin tuote, jonka valmistus lopetettiin, joku aika sitten.
Teho tavoitteena alkuun... Noh jonku verran. ;)
Softan säädöllä rajoitetaan vääntöä 1-2 vaihteilla ja päälle tulee vielä quaifenlukko...
Kaikki tämä voi olla hukkaan heitettyä rahaa, mutta menee harrastuksen piikkiin, niin menkööt...
Hoen sitä itselleni aina iltaisin, kun menen nukkumaan... :D
Comment
-
Vaynen kanssa samoilla linjoilla. Kyllä tehokas etuvetokin voi olla hauska. :)
Käytännössä maksimi kiihtyvyys rajautuu katurenkailla 0.55G joka tarkottaa 0-100km/h yhdellä vaihdolla 5.4s ilman että sutii. 100-150km/h taasen 2.5s samalla 0.55G ilman sutimista etuvetosella. Ton jälkeen saa sitten olla todella rajusti tehoa että on ns. pitorajotteinen. :)
Comment
-
Jeps ei aina, oman koslan voi kiihdyttää ihan rauhassa yhdellä kädellä ohjaten. Ei sinkoa mihinkään ja syynä on kaikki puslat mallia metallin kovuus (sillä uretaani asteikolla, mikä lie olikaan). Ennen sitä ampui mihin tahansa :)
Joskus teetin yhdellä valupajalle ne vakiopuslien runkoon valaen.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja diffas Näytä viestiOlin joskus kattovinaan et kolmosella 0.65G on se raja mis oma kosla menettää pidon. Märällä toki paljon ennen. :D
Comment
-
Sama homma yhdellä kädellä pystyy ajaan ja ei kimpoile mihinkään ja paukkua se 550hp/600nm. Quaifen lukko tekee valtavan eron, ilman tuota ei varmaan tiellä pysyisi. :) Silti se on jännä homma kun puhutaan tehokkaista etuvetosista niin heti kun on yli 300hp niin on täysin ajokelvoton ja silti käytännön kokemusta ei aiheesta ole. Jos taasen puhuttaisiin takavedosta niin ylistettäisiin maasta taivaisiin kuinka hienosti se piirsi mustaa viivaa vielä 2sen lopussa. Eli yhteenvetona käykää kokeileen tehokasta etuvetoa ja kertokaa sitten kuinka ajokelvoton se on suoralla tiellä. Mutkaan ei näitä oo tehty mutta suoralla ovat kyllä aika kivoja yllättäjiä. :D
Comment
-
No tota. Etuvedossaha ei ole ongelmaa ku paikaltaan poistumisessa. Liukas keli hidastaa entisestään. Muut väittämät on invalideja. Se et alla on shitridet, ei liene auton vika. :) Edellisen kesän ajoin nokian z kumeil ja tän kesän jollain meteoreilla. Ei sutinu nokialaisella ku ykkösellä ja muilla vaihteil oli jo pitoa, jopa sateella. Meteor sutii kuivallaki välil jopa kolmosella. Vaik mulla ei ole edes tehokas etuveto (280hp/600nm). En kiistä etteikö nelikko hotsittais ;) Välillä lapsettais kyl sen verran ...
Comment
-
Juu siksi pitää olla molemmat vetotavat :)
Mutta nuo etuvedon soimaajat ovat "yleensä" oikeaa kokemusta vaille kommentoijia. Kuivalla kesärengas ajokaudella rakennettu etuveto on kiva liekkikalut vaikka radallakin, sateella on sitten ihan sama mikä vetotapa on liikenteessä (okei ohituksissa neliveto on vakaa) ja radallakaan silloin ei niitä kierrosaikoja yms. lähdetä muutenkaan hakemaan.
Tyyliin joka vaihteella sutiva vajaaveto ei ole mielestäni rakennettu ajamista, vaan dynolappuja varten. Toki jos on vaan liimaradalle tehty renkaineen, niin asia erikseen.
Talvea varten hommasin alunperin nelivedon, se on tykki siinä hommassa. Toki tuolla quaife etuvedolla meni monet talvet ja irtoaa valoista normivajakkia selvästi helpommalla.
Täähän on vähän samaa kuin kitkat vs nastat keskustelu, nekin mulla on molemmat :)
Comment
-
Kyllähän se talveksi olisi neliveto poikaa. Nelivedossa vaan pitää olla oikeesti voimaa että on hauska kesällä, yleensä nelikot painaa enemmän ja voimansiirronhäviöt isommat mitä näissä vajaavetosissa.
Mutta tehokas ja kevyt nelikko olisi kyllä kaikinpuolin paras. :)
Comment
-
Juu tällä hetkellä tuo painava nelikkoni syö etuvetoiseni menohaluissa järkeviin nopeuksiin asti, vääntöä/tehoa on sen verran sopivasti ja sitä pitoa.
Mutta eiköhän tuo tässä talven aikana tasoitu puntit, kun tuon koneen saan taas kasattua uusilla kujeilla ja pidon hallinnalla.
Comment
-
Comment