Joo. Urssin viimeisellä reissulla viime vuoden kesällä tankkasin 400 kurnua, 400 kurnua ja lopuksi joku 1,40. Hieman kyseenalaistutti siinä kohtaa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Älykkyyskohtauksia
Collapse
X
-
Nyt kun tuo kasi A4 on telakalla (tai tulee myydyksi) ja katsellut pidempiaikaiseksi tilapäisautoksi (tai vaimolle kun 3B passatin voisi päivittää johonkin tuoreempaan) kaikennäköisiä vähän kuluttavia pirssejä, niin jostain kummasta II korimallin toyota prius on alkanut kiinnostaa.
Joskus aiemmin pidin tuota aivan hirveänä tekeleenä ja turhana viherpiipertäjien juttuna, mutta nyt kun mietti jotain kohtalaisen kokoista bensa-autoa melko pienellä kulutuksella, niin tuo ei varmaan olisi kovin huono vaihtoehto.
Toisaalta käynyt mielessä, jos pystyisi johonkin autoprojektiin vielä ryhtyä, olisi jonkun pikkuauton sähköistyskin aika mielenkiintoinen.
Alkaako tässä vanhemmiten vanhan bensalenkkarin ajatusmaailma muuttua vihreämpään suuntaan? Vai jotain enteilevää keski-iän kriisiä...
Comment
-
En tiedä oliko ykkös, vai kakkoskoppanen prius, mutta olen tainnut kokonaista kaksi kertaa olla moisen taksin kyydissä. Helevetin epämukava ja äänekäs ihan kaupunkiajossa. Suosittelen ainakin kokeilemaan. Lisäksi sisämateriaalit eivät olleet kestäneet taksikäyttöä kovinkaan hyvin. Jotnekin olo oli kuin pimeässä taksissa :)
Hybridejä vastaan minulla ei ole oikeastaan mitään, mutta kun ne yleensä tehdään pirun rumiksi omaan makuun. Hondan joku hybridi on naapurissa ja vaikka näyttääkin avaruusalukselta, niin jotenkin tykkään ulkoisesti, toki näyttää olevan melko uusi, että tuskin on sarjassa "kohtuuhintainen".
Mikä on muuten kohtuukulutksellinen? Itse olen aina tykännyt ykköskoppasesta leonista esim. ja menee varmasti samaan kokoluokkaan sisätiloiltaan kuin tuo prius. Räpeltämätön 1.8t nelikkona ja on hauska, sekä ihan ihnimillisiin kulutuksiinkin pääsee(ei toki mihinkään 5-6litraan..).
Comment
-
Juu, kokeillahan tuommoista ehdottomasti pitäisi. Mitä nyt tuosta jotain lueskellut, niin johonkin 5-6 litran kulutuksiin voisi päästä helposti omilla ajoilla (ajot pääosin 40% maantie maks 90km/h ja 60% taajama/kaupunki). Ja melko vähävikaisen mielikuvan noista saanut, eli periaatteessa yksinkertainen tekniikka ilman pahoja tyyppivikoja.
Vaikka tuo oma A4 on kiva ja vaivaton ajettava kun tehoa on koko ajan reservissä, niin silti väistämättä tulee mieleen, että kyllä sitä nämä omat ajot mopommallakin menee. Toki halvempiakin autoja olisi, mutta joku tuossa kiehtoo, että voisi tuommoiseen siirtyä.
Comment
-
Se on se harrastamisen seuraava taso, ensin yritetään päästä mahdollisimman nopeasti ja jossain vaiheessa jotain naksahtaa päässä ja sit alkaa piheilyharrastaminen.
Pari kaveria aikoinaan naksahtanut tuohon ihan tosissaan, ostellaan kuudet renkaat ja hinkataan samaa 100km motarin pätkää, myydään tappiolla 5 settiä renkaita koska bensaa kului 0,3l/100km enemmän.. Harrastus toki sekin.
Comment
-
Itsekin pihistelin n.10v sitten. Ostin citroen c4, 1,6hdi:n. Pihi se oli ja taajamassa ihan ok, mutta kun lämpötilasäädöt toimi vain alaspäin pakkasella ja sisustan materiaalit kului silminnähden alle 60tkm kohdilla, niin palasin sitten konserniin.
Mutta tuommoisia citikoita saa kyllä varmaan kanssa halvalla kohtuuikäisiä. Ainakin tuo pikkudiesel oli tosi pihi, alle 5 litraa sataselle, enkä ikinä sitä säästellyt. Voisin arvata, että bensamoottorisetkin olisi ihan ok?
Comment
-
Oma 15 vuotta vanha ja 440tkm ajettu 2.2 hdi vie isossa C5 farkussa 5-5.5L softattuna. Manuaalivaihteisena ja 90% maantieajossa. Pikkukorinen pikkukoneella varmaan litran verran vähemmän mutta palttoo päällä ja pipo päässä saa ajaa kun vähänkään kylmempi ilma. Samaan euromääräiseen kulutukseen pääsisi varmaan jollain pikkubensalla mutta onhan se nyt kuitenkin vähän eri ajaa jollain 70hp Priuksella tahi tolla 170hp turbodieselillä.
Comment
-
Tällä hetkellä tämä piheilyajatus tulee siitä, että saisi yli jäävää kapitaalia ohjautumaan johonkin muualle kuin autoiluun. Ja pidemmällä aikavälillä sitten mahdollisiin uusiin (auto)haasteisiin.
Tein nettiautossa pientä vertailua otannalla (vm04-07, maks 7000e), jossa kaupunkikulutus olisi maksimissaan 6l satasella, niin kyllähän sieltä enimmäkseen dieseleitä tuli sekä muutama pikkubensa. Sekä pari priusta ja taisi olla yksi hybridi hondakin.
Eli jos bensaa halajaa, niin melko vähissä on tommoset "perus" keskiluokan sedanit. Tai mitä kokoluokkaa tuo nyt onkaan. Toki dieseli on vaihtoehto, mutta jostain syystä mieltymys on enempi bensan suuntaan... ehkä noissa enimmäkseen tökkii tuo dieselvero.
Comment
-
Melkeen Toyotalta Auris tai Yaris kun Prius. Eivät vaan huuda muille autoilijoille hydridiyttään niin vahvasti.
http://fin.auto24.ee/kasutatud/nimek...C3%A4+tulokset
Comment
-
Siinä on vaan äkkiä se riski, että sen ylijäävän kapitaalin joutuu käyttämään esim. mielenterveyspalveluihin. Riippuu tietysti miten paljon kilometrejä tulee. Olen joutunut pakon edessä ajamaan jonkun verran perhepiirissä olevalla 2012 vuotisella Toyota Versolla ja pidempää siivua ajaessa mulla menee selkä ihan tolkuttoman kipeäksi. Ajoasentoa ei vaan saa säädettyä millään tasolla edes mukavaan päin ainakaan tällä miehekkäällä 174 cm varrella. Samalla puskee pahasti korvien väliin inhoreaktio siitä keltaisesta valosta mitä on käytetty joka vimpstaakelissa ja muutenkin siitä miltä se auto sisältä näyttää ja tuntuu. Mutta varmaan on minullakin korvian välissä vikaa tähän asiaan. :)
Se ero kai niissä Audeihin ja muihin konsernituotteisiin verrattuna on, että tojoloota pelaa kuitenkin hyvin ja yllättäviä kustannuksia ei pääse syntymään juurikaan. Jokatapauksessa omaan makuun antaa 14 vuotta vanha Audi enemmän laatuvaikutelmaa ja fiilistä.
Nyt kun A3 on viettänyt kansirempan takia pajalla jo kolme viikkoa on ollut paremmalla puoliskolla lainassa perheeltä vaihtelevasti paria C5 shitteriä (mk1 fl ja mk2). Nuo on loppuunsa ihan mukavia vehkeitä ajaa ja rahalle saa kohtuu hyvin vastinetta. Myös polttoainetaloudellisia ovat nuo dieselkoneet kuten yllä jo mainittu. Citroën -leiriä saattaisin katsoa itsekin jos pitäisi jotain taloudellista käyttöautoa etsiä varsinkin kesäkäyttöön.
Comment
-
Onneksi olen itse aika mukautuvaa sorttia, joten mielenterveys ei sen takia ole koetuksella. Nytkin ajan tommosella 1.3 lancerilla, joka ei missään nimessä anna yhtä mukavaa kyytiä kuin tuo A4, mutta tuntuu tuovan ihan kivasti aamulla töihin ja vielä takaisinkin.
Tällä hetkellä lähes kaikki ajot on työmatkasahaamista vajaa 50km päivä ja jotain lasten harrastuskuljetusta, ja kaikki ajot pyörii melko lailla Lahden alueella (jonkun verran maantietä ja enimmäkseen taajamaa), joten tuommoiset hoituu kyllä lähes minkälaisella ritsalla vain. Jos vain asennoituu siihen oikein.
Tämän hetkisessä tilanteessa ne fiilikset tulee pienistä bensakuluista, toki V8:n murina osuu ja uppoo aina ;)
Toki täytyy myöntää että jos miettii vaikka 6000 euron priuksen ostamista, niin tuossa 1000-6000 euron haarukassa löytyy aika paljon hyviä ehdokkaita, missä hieman korkeampi kulutus (tai dieselvero) kuittaantuu halvemmalla ostohinnalla...
Comment
-
Niin olen myös ymmärtänyt, että hybridin hyöty tulee esille nimenomaan taajamassa ja kaupunkiajossa. Siinä mielessä tuo olisikin omiin ajoihin varmaan aika sopiva, kun käytännössä maksiminopeus omissa ajoissa on 90km/h ja iso osa kuitenkin taajamaa/kaupunkia (40-60km/h).
Siinäkin mielessä tommosen V8:n pitäminen käyttiksenä on kaikkea muuta kuin järkivalinta...
Comment
-
Itse pääsin tässä syksyllä vittuilemaan yhdelle taksi-isännälle... oli mun kesäloman aikana vaihtunu bensa-cvt Anjovis Mersun hyrbidi eemeliin... inan vinoilevalla asenteella lähdin jo keskusteluun ja isäntä kyllä myönsi, että eihän sillä anjoviksella uskaltanut enää viimesen 6kk aina ajaa yli 80km/h mittarinopeutta, vaikka merkkihuolto ei vikaa alustasta löytänytkään ;)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Razur Näytä viestiTimo, kurkkaas myös vaihtoehtoja kaasuauto puolelta. Lahdessakin on tankkauspiste, joten ihan vaihtoehto sekin?
Nyt sattui ikään kuin sattumalta eksymään tontille tdi cordoba, niin koitetaan nyt sillä miten ensimmäinen dieseli omassa käytössä toimii.
Comment
-
Talvi tuli, ja myin heti parhaan kauden alkuun V8-nelikkoni pois...
Oulussa on nykyään biokaasuasema (Rusko), paljonko kaasukonversiot nykyään maksaa, voiko niitä rakentaa itse (ja tarkastuttaa)?
Nettiautossa oli yksi ainoa kiinnostava nelikko kaasukonversiolla, vastaava kampe ilman konversiota reilu 5000€ halvempi...
Comment
-
Nopealla guuglauksella avaimet käteen -hinnat näyttäisi olevan 3k€ molemmin puolin.
http://www.terragas.fi/tuotteet.html
Comment
-
Joo o. Oon tässä muutamana päivänä tehny eläimen lailla tuota jäärata galanttia syistä x, mutta sen verran jaksan kertoa että kuvioon liittyy kansivikoja, jakopäitä ja moottoreita eessun taassun.
Tänään sitten aamusella lyhyt 30sek koekäyttö, putkistosta vain pakosarja kiinni eli puhalsi suoraan alaspäin. Auto melkein lattiassa kiinni. Koekäytön jälkeen totean, että sehän oksensi öljyt, kirosin vähänaikaa ja lähin sisälle luonnostelemaan "myydään kasa galantteja" ilmoitusta ja selaamaan nettiautoa. Illanpäälle sitten rauhoituin ja palasin sorvin ääreen. Liitteen kuvasta tarkkasilmäinen erottaa, mistä öljy on tullut..
Comment
-
Astiastapa hyvinkin. Toisaalta helpotti, toisaaltaa joutuu jatkaamaan ropaamista.. parikin audia ois ollu jo nettiautosta haarukoituna.
Comment
-
Mitataan ilmastointiputken läpivientiä varken mitta putken alareunaan ja sitten tehdään reikä jonka keskipiste on juuri mitatussa kohdassa.
Koskaan ei ole niin kiire ettei kerkeä tekemään kahteen kertaan... Nyt sitten repimään paneelia pois ja uutta tilalle.
Comment
-
Vähän taas joutui avokämmentä otsaan lyömään.
Käyttis Golf IV avantissa ollut jo vähän aikaa takaa lamppu pimeenä. Eilen sitten vaihtelin tuikut pimeässä ulkona.
Tänään töihin ajaessa alkoi hehkun merkkivalo vilkkua. No vetoja oli normaalisti joten töissä pääsi käymään.
Huomasin myös että kun auto sammuksissa painaa jarrua niin ajovaloihin sekä mittaristoon syttyy valot ja puhallin lähtee päälle.
Illasta ajattelin katsoa koodit VCDS:llä.
Käväisin vielä kaupalla ennen remonttia ja yhtäkkiä huomasin että kylläpä perä loimottaa punahehkuisena. Silloin hoksasin.
Olin laittanut BA15D polttimon paikalle BA15S polttimon.
Comment
Comment