Lapsettamisen sivutuotteena syntynyttä: Eilenillalla sain hienon päähän piston tuon siviili 90.sen ulkoilutuksen yhteydessä, huonossa ulkomuistissa ollutta tienpätkää kiihdyttelin vähän reilummasti (noin 150-160) ja hoksasasin että tiehenhän on tehty hidastetöyssy sitten viime ajokerran jälkeen. Siitä että töyssyn huomasin ja jarrutin asfaltilla pyörät lukkoon, ei vauhti juuri pudonnut kun auto osui hidasteen nousuun ja tunsin kuin hidastetussa filmissä kuinka autonkeula kohosi ilmaan ja koko auto hyppäsi ja tarkoitan että se oikeasti hyppäsi koko korokkeen yli. Kun auto laskeutui takaisin tiehen melkoisen kolahduksen saattelemana olin varma että jotain on ollut pakko hajota, paras yllätys koko episoodissa oli että auto selvisi tuosta ilman vahinkoja, kas kun ei tuon alusta ole todellakaan tehty loikkimiseen. kyllä se vaan tuollaisella siviili versiolla tuntuu aivan kamalalta rykästä tollanen kahden viiva kolmen metrin loikka tasamaalla, lento rata oli onneksi aika keula ylöspäin voittoinen niin ei kolahtanut sen pahemmin.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Älykkyyskohtauksia
Collapse
X
-
Matti hei. Ei tuo parin metrin loikka tasamaalla, mut mä joskus entisellä sierralla ajoin Vesilahdella kehrontiellä (käytetään rallipätkänä välillä) semmoseen tupla hyppyriin 120km/h ja ilman jarrua. Ekasta loivemmasta hypystä nätti lento ja jälkimmäisestä terävästä hypystä joku varmaan lähemmäs 7m lento kohtuu korkeella ja suoraan tasamaalle alas. Nyppylän laki on siis tasammalta keskipituisen miehen pään korkeudella. Eli aika mojova oli jysäys, kun hiukan madalletulla riesalla latas hypystä alas. Linja hyppyyn ja hypyn lentorata oli hyviä ja auto säily ehjänä. Onneks oli vakiopenkki niin ei sattunu itteäkään. Kisapenkillä olis varmaan rikkonu selän. =D
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja sfk78 Näytä viestiLapsettamisen sivutuotteena syntynyttä: Eilenillalla sain hienon päähän piston tuon siviili 90.sen ulkoilutuksen yhteydessä, huonossa ulkomuistissa ollutta tienpätkää kiihdyttelin vähän reilummasti (noin 150-160) ja hoksasasin että tiehenhän on tehty hidastetöyssy sitten viime ajokerran jälkeen. Siitä että töyssyn huomasin ja jarrutin asfaltilla pyörät lukkoon, ei vauhti juuri pudonnut kun auto osui hidasteen nousuun ja tunsin kuin hidastetussa filmissä kuinka autonkeula kohosi ilmaan ja koko auto hyppäsi ja tarkoitan että se oikeasti hyppäsi koko korokkeen yli. Kun auto laskeutui takaisin tiehen melkoisen kolahduksen saattelemana olin varma että jotain on ollut pakko hajota, paras yllätys koko episoodissa oli että auto selvisi tuosta ilman vahinkoja, kas kun ei tuon alusta ole todellakaan tehty loikkimiseen. kyllä se vaan tuollaisella siviili versiolla tuntuu aivan kamalalta rykästä tollanen kahden viiva kolmen metrin loikka tasamaalla, lento rata oli onneksi aika keula ylöspäin voittoinen niin ei kolahtanut sen pahemmin.
Comment
-
Eikös nuo töyssyt ole yleensä 40-50 km/h.
Yhtään nähny esim 60 alueella.
Jos alueella on jo muuten esim. 50 rajoitus ja siinä töyssy, niin se kertoo siitä, että paikka on esim. lasten/vanhusten tms. takia hidastettu töyssyllä.
Ihan omaa hölmöilyä ajaa sinne tuollaista nopeutta, vaikka ei sitä perskuleen töyssyä oliskaan. No saa siinä ainakin autonsa kappaleiksi. (toivottavasti;)).)
Comment
-
Parempi puolisko (tässä tapauksessa en olisi niinkään varma paremmasta..noh..) soitti tuossa äsken, ja valitteli että käsijarru on jäänyt päälle, eikä saa sitä pois. Kysyin että ootko painanu siitä käsijarrusta, vastaus kuului "Olen" Seuraava kysymys luonnollisesti että olihan jalka jarrulla - "No ei." Tän jälkeen koitin olla heittämättä sen suurempia vitsejä, ja kehotin koittamaan painamaan käsijarrusta kun jalka on jarrulla. "No nyt se lähti."
Ilmoitin lopuks että jos kurkkaa mittareiden väliin niin siinä kehotetaan lontoonkielellä painamaan jarrua käsijarrua vapauttaessa..ja taitaa äänimerkkikin kuulua.
Pyydän anteeksi jos joku sattui jonottamaan emäntäni perässä CM:n pesulan edessä.. :P
Comment
-
-
Sähköinen käsijarruhan on varsin näppärä keksintö. Ainakin 4F avaa käsijarrun automaattisesti liikkelle lähtiessä kunhan turvavyö on kiinni. Ja paremmin tuo on toiminut kuin B5 ruuviimeisselillä avattava käsijarru.
Ei kaikki uusi ole auomaatisesti huonoa, vaikka vanhaan onkin kerennyt jo tottumaan.
Comment
-
ihan tarpeeksi joutuu töissä, ajan hinausautoa, pelaamaan näiden sähköisten käsijarrujen tms. "hyvien" varusteiden kanssa. Kun ei toimi niin ei totaalisesti toimi. Ihan sama mikä merkki, ranskalaiset, saksalaiset, ruotsalaiset nahkoineen joutuu kyytiin vetämään. Ranskiksilla on sentään yritystä, siellä on keskikonsolissa tai takakontissa on hätävipu jolla pitäisi saada vapautettua mutta arvatkaapa vaan toimiiko edes puolissa tapauksissa... ruotsalaisista ei ilman tietokonetta kannata edes yrittää, konsernin tuotteissa ei auta sekään... sama jos 3tkm ajettu auto ei tunnista kumpaakaan avainta ja edes sähköinen ohjauslukko ei aukea... nahkoineen kyytiin. Mekaanisella virtalukolla jos sieltä menee ajoneston anturi ettei käynnisty niin saa sentään etupyörät kääntymään. Tälläinenkin oli tuossa elokuulla. Perseestä omalta ja omistajan kannalta.
Ei ole suojana edes se uusi auto, vaikka se nyt takuuseen korjataankin, luotto niihin ainakin itseltä menisi. Saati sitten 150tkm+ ajetut, näitähän sieltä Euroopasta tänne rahdattiin/rahdataan.
Kai tässä hommassa on tullut pessimistiksi/realistiksi kun niitä ongelmatapauksia näkee jatkuvasti.Viimeksi muokannut Paranormalix; 12.9.2013, 23:20.
Comment
-
Kannattaa muistaa, että hinausauton asiakkaana on ainoastaan näitä epäonnisia yksilöitä. Liikenteessä nimitäin kulkee autoja joskus ihan omin voiminkin. Hinurin lavalla kulkee melko pieni prosentti maiilman auoliikenteestä. Ja kyllä hinausautoille töitä on riitänyt ennen sähköisiä "turhakkeitakin".
Itse työkseni toimin erilaisten "turhien sähköisten hömpötysten" parissa, joilla parannetaan asikkaiden työn tuottavuutta, turvallisuutta ja luotettavuutta ihan todistetusti. Ehkä uusien järjestelmien edut ovatkin sitten vaan optimistisia haaveita ja fantasiaa. =) Kyllähän se helmitaulu on edelleen paras laskukone, sähköisistä laskimista kun saattaa vaikka loppua paristot. =)
Mutta rehellisyyden nimissä, toki järjestelmien monimutkaistuminen lisää tiettyjä riskejä, ja uudet laitteet vikaantuvat eri taalla kuin vanhat. Kannattaa muistaa, että sähköiset laiteet eivät ole hultovapaita, aivan kuten mekaanisetkaan. Molemmat järkevästi huollettuina ovat kyllä melko luotettavia. Usein vain hullot aloitetaan vasta kun on liian myöhäistä.
PS. Tuon 4F käsijarrun saa kyllä ehjänä auki ilman läppäriäkin. Mekaaninen avausmahdollisuuskin löytyy, mutta rengas paikallaan se ei onnistu.
Comment
-
Taysin totta tuo Timon kirjoitus, tuo oli juuri ajatuksena että ne "huono-onnisimmat" päätyy sinne hinurin lavalle, en vain saanut sitä kirjallisesti ilmaistua. Ja mitä vanhemmaksi ne sähkölaitteet tulevat, useampi talvi pohjolassa ja enemmän suolakylpyjä/kondenssivettä niin sitä suuremaksi riski kasvaa.
Tarkempaa tietoa minulla ei ole noiden sähköisten jarrujen avauksista, ihan mitä tässä on matkan varrella tarttunut muistiin. Tuntuu siltä että tässä hommassa pitäisi olla joka automerkin koulutus käytynä että selviytyisi aiheuttamatta ylimääräistä harmia kenellekkään.
Comment
-
Sähköinen käppäri on muuten ihan ok, mutta nimenomaan vain käsijarruna, jota käytetään parkissa. Itselläni kävi pari vuotta sitten vähän yllätyksenä(kahdesti samassa kohtaa!), että rekkojen sileäksi hiertämä risteysalue on aika liukas kun siihen laitetaan untuvalunta päälle milli. Ekalla kerralla sain käsijarrulla poikittain ja pysymään juuri risteysalueella. Toisella kertaa vastaavissa olosuhteissa kokeilin n. 5m ennen tätä risteystä, jossa pito oli vielä aivan normaali ja lähestymisvauhti oli luokkaa kävelyvauhti. Tälläkin kertaa olisi menty toisen eteen vähintään auton puolikas, ellei olisi poikittain saanut autoa.
Tuokin risteys on lähinnä teollisuusalueella ja melko harvaan liikennöity mielestäni, mutta molemmilla kerroilla oli risteävällä tiellä rekkaa tulossa päin, joten ei naurattanut.
Tuota uutta menopeliä yritin saada poikittain jääradalla viime vuonna ja ei mitään toivoa oikein mitenkäänpäin. Ainoastaan kaasulla, mutta se nyt ei aina auta, tai ole oikea tapa, jos pysähtyä yrittää.
Comment
-
Suomen vaihtelevasa lämpötilassa ja kosteusolosuhteissa sekä sähköisten, että mekaanisten komponenttien öljyäminen välillä on ihan kannatava huoltotoimenpide. Käsijarruvaijeri kun ei varsinaisesti ole kuluva komponentti, vaan yleensä ne ruostuvat jumiin. Vai onko jollain oikeasti käsijarruvaijeri/kuori kulunut normaalikäytössä loppuun?
Comment
-
Vai onko jollain oikeasti käsijarruvaijeri/kuori kulunut normaalikäytössä loppuun?Viimeksi muokannut kapaz; 14.9.2013, 09:38.
Comment
-
Lait tääkin on älykkyyskohtaulsia, tänään ajellessa Tampereelle Orivedellä puhallustatsia. Siltäosin kaikki ok, mutta älämölö alkoi kamerasta joka kuvaa liikennettä navin vierestä. Tutkanpaljastimeksi epäilivät:D Sitten sävylasit on kalvotettu ja pitää poistaa tai saan sakot. Eikös sakot olisi pitänyt sitten kurkottaa ja "tutkanpaljastin" menettää valtiolle:D Hauskinta, että kaiken tuonhan kamera kuvasi. Käly hoi älä jätä!
Comment
-
Ässään laittamani Jaegerin vetokoukun johtosarja ei kai ollut ihan kyseiseen malliin sopiva kun kävi ilmi että vasemman takavalon johtosarja yletti vain oikeaan takavaloon ja toisinpäin. No nohevasti vaihdoin vain vilkun johdot ristiin niin nyt sitten vilkkuu auton takavilkut ristiin.
Comment
-
Jäliasenteisen koukun sähköjen asennuksessa olleen vian etsiminen on sangen ärsyttävää puuhaa can-väylä autossa, koukun johtosarjassa on kaksi rele/huijauspurkkia ja usseempi ryöstö eri puolilta sähköjärjestelmää. Vika siis ei näy siten että "vilkku vilkuttaa jarruvaloa" tms helppoa, ja varsinkin kun vika sitten viimein selviää, oli se yksi maakarva ja oikeanvilkun karva ristissä, maa karvan puuttuminen teki viasta niin vaikean etsittävän ettei ihan heti auennut.
Mutta se älykkyyskohtaus, kaiken mielestäni sain tässä 13 napasessa mittaamalla toimimaan, mutta kun törkkää peräkärryn adaptereineen kiinni, kaikki muu toimii paitti pakkivalo. Etin sitten ja pitkään vikaa, kunnes faija käveli ohi ja kysäs vaan ohimennen, "jaa-a mahtaakohan 7 napasessa olla pakkivaloa?" Ja toden totta, ei jumalauta, kärryssä on sumari kun yleismallin valot mutta eihän siinä 7napasen sähköissä ole tosiaan pakkia.
Muuten, yleismittarilla vähän paha noita mitata, esim vilkun mittaamisesta ei tullu mitään, mutta tollasella sähkömiehen mittarilla toimii hemmetin hyvin. http://www.yeint.fi/index.php?main=6...roductID=19418
Comment
-
Voihan perse tätä kun ei vaan osaa. Lähdin aamulla töihin ja nappasin keittiön pöydältä kolme mandariinia hupparin taskuun ns. heräteostoksena. Sitten kun istuin autoon niin eiköhän yksi mandariini ollut päässyt huomaamatta pyörähtämään taskusta ulos ja päätynyt suoraan pystyssä olevan käsijarrukahvan alle. Siinä voi kuvitella miten sille mandariinille käy kun nyrkissä käkkärikahvan ympärillä oleva käsi muussaa sen sinne kahvan ja keskikonsolin väliin.
Comment
-
Nälkäisenä ihminen saattaa tehdä huonoja ratkaisuja, varsinkin jos lounaspöydässä on tarjolla leikettä niin paljon kuin jaksaa syödä. Tietysti jälkiruokana oli omenapiirakkaa ja vaniljakastiketta.
Eläkkeelle jäänyt työparini akoinaan sanoi, että "ei sitä nälkäinen tiedäkään, kuinka syönyt kärsii". True story.
Comment
Comment