Ruuan hinnoittelu on tosiaan melko moniulotteinen kysymys. Melko mahdoton antaa mitään tarkkaa euromäärää, mutta kyllä itse voisin hyvinkin maksaa jo päälle parikymppiä tuollaisesta täydestä kattauksesta, tietäen, että ruoka on tunteella valmistettu (ts. ei alipalkatun ja ylityöllistetyn michelin-ravintolaorjan tuskan hiellä vääntämää), ja että rahat eivät mene sekä verottajan että jalat pöydällä istuvan yritysjohtajan taskuihin, vaan itse taiteilijalle, eli kokille. Ja tietysti olettaen, että maistuu. Ruokanaatiskelija on tosin aina liikkeellä optimistisella mielellä ;)
Ne materiaalikustannuksethan on melko helppo laskea, eri asia on sitten se, että kuinka paljon lasketaan työlle hintaa, ja kuinka paljon itse työn eli kokkaamisen ilo, sekä asiakkaiden tyytyväinen palaute kattaa kyseisestä hinnasta.
*edit*...näin jälkeenpäin miettien alkoi tulla aika paljon ajatuksia ihan vain hinnoitteluun ja markkinointiin liittyen, mutta taitaa mennä jo hieman ravintolapäivien alkuperäisten tarkoitusperien ohi :)
Ne materiaalikustannuksethan on melko helppo laskea, eri asia on sitten se, että kuinka paljon lasketaan työlle hintaa, ja kuinka paljon itse työn eli kokkaamisen ilo, sekä asiakkaiden tyytyväinen palaute kattaa kyseisestä hinnasta.
*edit*...näin jälkeenpäin miettien alkoi tulla aika paljon ajatuksia ihan vain hinnoitteluun ja markkinointiin liittyen, mutta taitaa mennä jo hieman ravintolapäivien alkuperäisten tarkoitusperien ohi :)
Comment