Itse olen myös ollut siinä tiedossa että lepakoilla on huono näkö mutta tarkka kaikuluotain. Liekkö sitten Hummingbird vai mikä :) tiedä sitten kumpi on oikeassa, peruskoulun biologia vai wikipedia.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Luontoilta -havaintoja luonnosta
Collapse
X
-
Tuossa ote englanninkielisestä wikipediasta:
Although the eyes of most microbat species are small and poorly developed, leading to poor visual acuity, none of them are blind. Microbats use vision to navigate, especially for long distances when beyond the range of echolocation. Some species have been shown to be able to detect ultraviolet light.
Comment
-
Meilläpäin pyydettiin valkoisella lakanalla. Ikinä en kyllä yhtään saanut :D
Ongenvavalla olen kuullut että sitä kun pyörittää niin lepakon kaiku menee sekaisin ja se tippuu maahan.
Tuon ongenvapa pyörittämisjutun olen kuullut isäukkovainaalta joskus pienenä myös, eli lienee siis muutakin, kuin legendaa;).
Comment
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja T.Hell Näytä viestiTuossa ote englanninkielisestä wikipediasta:
Tarkasta näöstä ei puhuta, mutta mainitaan kyllä että jotkut havaitsevat UV-valoa. Itse olen kanssa tuon huonon näkökyvyn kannalla, enkä kyllä luota wikipediaan. Ei olisi ensimmäinen asia, mikä siellä (suomenkielisessä) on väärin...
Comment
-
Comment
-
Me herättiin kerran keskellä yötä räpytykseen. Luulin, että joku iso perhonen on jossain tuuletusikkunan välissä. Pistin valon päälle ja totesin, että lepakko roikkuu verhossa. Pysähtynyt vissiin ikkunan päälle ja pudonnut siitä alas. No unepöpperössä tuli älynväläys, että näytän valoa ikkunan aukkoon ja sitten se osaa ulos. Ei osannut. Lenteli ympäri huonetta. Ei muuta kuin iso ikkuna auki. No, lentely jatkui ensin jonkun aikaa mutkan kautta kun piti koukata sen avatun ikkunan yläreunan yli. Jossain vaiheessa osasi sitten lentää uloskin.
Comment
-
Onko kukaan viljellyt korvasieniä? Pihassa kasvaa keväisin muutamassa kohtaa ja ollut mielessä, että hautaisi sanomalehtiä esiintymien viereen.
Havainto luonnosta tämäkin. -Istutin humuspitoiseen pihalampeen muutama vuosi sitten rapuja. Ei ole sen jälkeen havaintoja ravuista ja ylävirran naapurillakin katosi istutetut ravut äkkiä, mutta tökin pohjaan Kabanosseja yksi päivä, niin eilen oli makkaroita käyty nakertelemassa. Tuskin pääsee rapujuhlia viettämään oman lammen ravuista, kun on niin suovettä tuo, mutta niin paljon sinne rapuja laitettiin, että ei tarvitse toistamiseen tuossa lammessa enää istutusta kokeilla, jos ei ala poikasia näkymään. Kaloja lammessa ei ole ja piilopaikkoja on. Ainoa ongelma tuo veden laatu.
Comment
-
Noista ravuista senverran jotta aikoinaan, kun niitä kaloja tuli kesäisin kasvatettua ja yks vuosi oli altaat tyhjäkäynnillä, niin päätin kokeilla, miten samasta vesistöstä saadut alamittaiset ravut viihtyisivät noissa ns. kala-altaissa.
Hyvin pärjäsivät, mutta kasvua ei juuri tapahtunut, siis koossa.
Yliopiston miehet mittasivat hienoilla antureillaan veden lämmöt erikorkeuksista, sekä myös veden virtaumat ja happipitoisuuden sieltä sun täältä ja hyväksi totesivat.
Rapuja ruokin ihan normi kirjolohirehulla, jonka perään olivat hanakoita jopa kirkkaalla päivänpaisteella.
Muuten olivat kyllä piilossa laiturin tai kivien alla, joita olin ko. projektia varten altaaseeen roudannu, sekä myös reikätiililejä.
Senverran tarinaa kuitenkin, kun mutsi soitti eräänä elokuun iltana ja kysyi, ei sulla Kari rapuja olis, tuli vieraita kylään? Mie sanoin oota hetki ja laitoin särjen puolikkaan mertaan ja altaaseen.
Vartin päästä oli 23 rapua merrassa ja mittakokoisia.
Äiti kiitteli, kun kävin viemässä, asui siinä vajaan kympin päässä mökiltä;)
Comment
-
Ensimmäistä kertaa näin merikotkan luonnossa ja vieläpä Helsingissä. Tyttären kanssa oltiin perjantaina tuossa rantakalliolla kokeilemassa uutta kalansilmäobjektiivia, alkoi puiden latvoissa näkyä aggressiivisia lokkeja ja ihmeteltiin mitä sieltä on tulossa. Ei saatu ajoissa vaihdettua pitkää putkea ja ehti liihotella kauemmaksi, on se valtavan kokoinen kun suurimmat lokit näyttivät aika pieniltä tuon rinnalla. Elokuussa lenkillä ollessa Vuosaaren Huipun maastossa joku luontokuvaaja mainitsi juuri nähneensä merikotkan joten lienee joku pariskunta tälläkin seudulla. Ei siitä kauan ole kun puhuttiin tämänkin lajin uhanalaisuudesta mutta huomion kiinnittäminen ympäristömyrkkyihin viimeisten kymmenien vuosien aikana on tietojen mukaan tuottanut tulosta.
Comment
-
Niitä kyllä tuntuu riittävän, konepellin tänään aukaisin, kun noita pakkasnesteitä hieman vaihtelin, niin koivunsiemenkanta hyvällä mallilla moottoritilassa, samoiten akkukaukalo ym.
Joka päivä asunnon portailta lakaissut ihan lumiharjalla noita pois, mutta lisää näkyy vaan tulevan päivittäin.
Toisaalta ei tartte pestä autoa, kun tuota sadettakin piisaa ihan riittävästi;)
(siis noitten takia).
Comment
-
Ääneen piti nauraa jänikselle katiskassa :) Meillä oli mökillä mennyt katiskaan piisami. Katiskan yläreuna oli muutaman sentin vedenpinnan yläpuolella, niin otus ei ollut hukkunut sinne. Sen vapauttaminen olikin hankalampi savotta. Piisami on yllättävän iso eläin ja yön katiskassa viettäneenä vähän saatanan kiukkuinen. Yläluukku piti koukkia airolla auki ja sen jälkeen sohia mokomaa elukkaa toisella airolla etäämmälle, kun yritti melkein ylle käydä.
Comment
-
Eilen illalla kymmenen aikaan koirankusetus lenkillä kuului tuosta takapihan pellolta surkean kuuloista fasaanin rääkymistä. Yleensä fasaanit on pitäneet suunsa kiinni pimeällä. Tänään sitten löytyi parin sadan metrin päästä läjä luita jotka googlettamisen perusteella voisivat olla hyvinkin fasaanista peräisin. Ilves ilmeisesti on nauttinut ateriastaan... Mikään kotikissa tuskin jaksaa vetää yhdessä yössä fasaanin koipia siihen malliin että ei jää kuin luut jäljelle.
Comment
-
Hyvinkin voisi itse herra Lynx olla syyllinen moiseen tekoon.
Mitänyt lehtiäkin seuraillut, niin eikös joltain rouvalta pienen koirankin ollut napannut.
Petokannat varmaan näin EU suojelussa Suomessa lisääntyvät, mutta kun itse niitä ei juurikaan näe, johtunee tästä kaupunkiasumisesta, niin eipä noita osaa edes vaarallisina pitää.
Asianlaita tietenkin toinen maaseutualueilla joissa näistä ilveksistä, susista, karhuista on todella haittaa.
Tahtovat vain kovasti nuo petoeläimet tulemaan pikkuhiljaa sellaisiksi "citypedoiksi".
Tarkoitus ei ole kuitenkaan ottaa kantaa senkummemmin Suomen suurpetotilanteeseen.
Comment
-
Tulipa lauantaina käppäiltyä muutamia tunteja haulikko käsissä ympäri kotikontujen metsiä. Kovasti olisi ollut haluja saada teeren poika eteen lentelemään mutta ei sitten sattunut kohdille.
Kotimatkalla satuttiin näkemään tuollaisia nelikoipisia. Kuvat on napsittu tieltä eli melko lähelle olivat eksyneet.
Comment
-
Aikaisemmin tullut nähtyä duunipaikan ikkunasta vain jotain perinteisiä jäniksiä, oravia ja tainnut kettukin tuosta livahtaa, mutta ensi kertaa ikinä tuli nähtyä lumikko. Katsoin ekaks että mikäs se siinä loikkii.. :) Melko pieni se kyllä on, mutta helposti sen tunnisti, vaikka vain kuvissa moisen nähnyt.
Comment
Comment