Kyllähän se lopulta meni ihan hyvin, paskakaivot löyty, mistä varmaan suurin osa romusta olikin, ja saatiin parkkikselle suorapohja.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kun kaikki ei menekään kuten elokuvissa
Collapse
X
-
No tässä hieman omaa tarinaa, kyseessä profiilin auto.
Autoa ostaessa ja tutkiessa huomasin kytkinpoljinta painettaessa et jokin ääntää ja pahasti. Kysessä oli painelaakeri joten tiesin jo ostaessa et mylly täytyy nostaa pois ja vaihtaa koko kytkin paketti.
3 Viikon tilin odotuksen jälkeen Lukin kytkinpaketti oli kotona hyllyssä ja työt alotettiin pe aamusta ja lopeteltiin su iltana. (piti uusia myös silmälaakeri ja kytkinakselin stefa joita ei meinannu remontin aikana löytyä mistään putiikista).
Kone käyntiin ja testaus, hyvin pelaa.
2 viikkoa eteenpäin alkoi tuo mokoma kääntyillessä nariseen ja koliseen, arvasin et vetonivelet lopussa. Motonetistä tilaus, vanhat nivelet irti ja kappas, tilatut nivelet oli väärät eli homma alkoi venyä. Hain sitte paikallisesta molemmat ulommat nivelet ja paikalleen. Siinä sitte samalla testasin etupään jousitusta, iskarit kuollu (katsastus oli viikon päässä ja kiirettä piti töitten lomassa, olin meinaan sillon ilta hommissa).
Uusia hakemaan heti seuraavana päivänä ja taas hoksattiin et ompas veikeän oloiset kääntölaakerit eli neki meni vaihtoon. Iskareita punoessa raidetangon päät oli TOSI TOSI tiukassa ja ruosteessa. Lämpöä kehiin pilleillä ja niin se tuntu parin tunnin puunauksen jälkeen ettei sitä päätä saa tosiaankaan irti ehjänä. Vääntely, lämmittely ja kääntely tuotti tulosta, raidetangon pää oli irti mut itse raidetanko oli kampeamisesta solmussa (tässä kohtaa alko olut maistuun)
raidetankoa kyseleen ja löytyhän se kans paikallisesta. Tanko paikalleen ja iskareita ompeleen kiinni. Tämä kammetun puolen iskarin vaihto onnistu kerta heitolla mut toiselta puolelta päätin et vaihdan iskarin pään ollessa paikallaan. Noh iskari vaihettiin mut siinä huomaamatta jarrukilpi hinkkasi alapallonivelen suojakumen rikki, tällä kertaa nauratti vielä. Samalla vaihtui puolet pakoputkesta koska takapönttö oli läpimätä ja tietenki ne takapyörien laakerit / käsijarruvaijeritki piti vaihtaa siinä samalla. Kaikki nämä ja mars konttorille.
Katsastuksessa jarruja mitattaessa arvot heitti tosi pahasti, yli 30% teho ero jarruissa ja syy paljastui "tuleppas kattoon" inssin sanonnasta. Kuormaventtiili oli jumissa ja jousi oli lähteny lomille aikoja sitte eli tuo mötikkä roikkui lähinnä koristeena auton pohjassa ja jarrusatula jumissa. Uutta hakemaan ja entistä irrotteleen. irrotettaessa pultit lähti ihmeen kaupalla ehjinä irti kuormaventtiilistä jarruputkia myöten ja uutta paikalleen. Siinä sitte putkien "hienosäädön" aikana päätti 1 putki paukahtaa poikki (oli onneksi sen puolen takajarrusatulaan menevä) eli taas lähettiin ostoksille. Tällä kertaa leima tuli.
Viikko eteenpäin, päätti audi kadottaa valot kesken ajon ja luulin sulakkeen palaneen. Vaan eipä ollut, Viiksikatkaisinpaketti paloi toiminta kelvottomaksi ja uutta vaihtaessa paikalleen oli naurussa pitelemistä. Osa liittimien johdoista oli irronnut, joku edellisistä omistajista oli päättäny askarrella jatkoa liittimien vaihdon yhteydessä laittaen ensin: A. Punaista johtoa B. Tähän sokeripala C. ripaus sinistä johtoa joka päättyi abiko liittimeen josta taasen päättyi itse valokatkaisimeen eli koko johtonippu piti ommella uusiksi ihmismäisemmäksi.
Tjoo eli tämmöstä, pakkasessa puunailessa ja suunnattoman #¤&#" saattelemana saatiin viat korjattua. Auto ja omistaja voi hyvin :)Viimeksi muokannut Purukumi; 2.9.2008, 22:18.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viestiMaksaa muuten nykyään ihan savisen täytemaan vienti maankaatopaikalle lähes saman verran kuin jotain puhdasta 0-32 mursketta tuotuna takaisin. On aivan mielettömän kallista maan poisvienti.
Eipä ole savimaata kellään. Hiekkaa/soraa kyllä saa todella halvalla pihalle.
Kysyntä ja tarjonta ei tunnu kohtaavan.
Comment
-
PK-seudulla (+ympäriskunnat) löytyy varmasti kymmenisen autoa hyvin nopeasti ajamaan viikon päivät täytemaata pihalle. Se tosin vaatii sitä, että paikanpäällä on kone vastaanottamassa tai vähintään tarvittaessa saatavissa paikalle ja paikka riittävän avara ja kunnossa. Ja tärkeimpänä sieltä paikalta pitää myös päästä pois.
Mitään moreenitäytemaata ei luonollisesti saa ihan noin vain, sillä se yleensä laitetaan omaan käyttöön kiertoon. Mutta savista tavaraa kyllä varmasti saa ilmaiseksi vastaanottava.
Ei ole mitenkään erikoista, että täytemaa ajetaan työmailta 20-30km päähän maankaatopaikoille, joten 10km ajomatka suuntaansa ei ole matka eikä mikään. PK-seudun maat ajetaan käytännössä joko Korsoon tai Petikkoon. Molemmat ovat Vantaan kaupungin omistuksessa ja kaupunki tahkoaa rahaa molemmista ihan todenteolla.
Mutta kun mennään tältä alueelta ulos, ei täytemaata olekaan noin vain saatavilla. Eipä löydy meidänkään kesämökille Pertunmaalla täytemaata oikein millään. Syy on yksinkertainen; kauempana täytemaata voi nostaa ojasta suurinpiirtein suoraan viereisen maanomistajan maille täytteeksi pienestä maksusta. Kun sille täytemaalle löytyy edullisia paikkoja sieltä sun täältä, ei paljoa ole järkeä lähteä ajamaan yhtään kauemmaksi.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti...Syy on yksinkertainen; kauempana täytemaata voi nostaa ojasta suurinpiirtein suoraan viereisen maanomistajan maille täytteeksi pienestä maksusta.
Lavalle nostettuna se on kuitenkin lähes sama, että kuljettaako sitä 200m vai 20km . Siis silloin kun se on toiselle jätettä 20km päässä.
Toisaalta, saisi sen rapulammikon tehtyä samalla. :)
Ja juu, meni jo pahasti aiheen ohi.
Comment
-
Ehei kittu että voi nyt laittaa vastaan.
Olen tässä tehnyt Passattiin jarruremonttia ja laittanut samalla uudet vetonivelten ulommat suojakumit, kun pientä murtumaa näytti olevan.
Se miksi laitan jarruja, selviää noista kuvista:
Kuva
Toinen
Kolmas
Eilen laitoin oikean puolen ja se meni muuten ihan ok, mutta satulan pidikejousi (retaining spring) ei oikein ottanut lähteäkseen ja päät katkes sisälle tietenkin.
Suoraan sitä ei pääse hakkaamaan ja pora ei pysty, ainakaan mun terät.
Reikä on vielä niin pieni, ettei tahdo löytää kestävää työkalua takomiseen.
Puoli tuntia taisi mennä eilen sitä hakatessa.
Nooh, tänään toinen puoli.
Niin kuin eilenkin, ajattelin irroittaa myös raidetangon pään, niin saa enemmän liikkumavaraa.
No eikös sen pultti katkea kun on niin ruosteessa.
Sitä varmasti tunnin hakkasin, liuotin WD:ssä ja lopulta pöhisi kosani.
Naapurit jo pälyilee, että onko Passatista mitään kohta jäljellä.
Sain vetonivelen kumin vaihdettua ja kun laitoin raidetangon päähän uuden kiinnityspultin, niin siitä perkaleesta meni jengat!
Hetken yritettyäni muita konsteja irroittamiseen, otin rälläkiä katkoakseni pultin.
Rälläkkä toimi tasan 20sek., pätki 10sek ja lopulta sammui.
En jääny kattelemaan sen enempää menikö hiilet vai mikä tuli, paiskasin rälläkin maahan ja rautasaha käteen.
Mutta sain senkin laitettua ja sitten jarrusatulan huoltoon.
Nyt tulin sitten sisälle luovuttaneena, sitä helvetin retaining springin pätkää on tullu yritettyä pois 1,5h tuloksetta.
En tiedä mitä keksis mutta täytyy huomenna katella krapulassa sitten.
En todellakaan lähde uutta satulaa ostamaan yhden helvetin metallinpätkän takia.
Comment
-
Saako piikittää ja kysäistä että miksi irrotit raidepään? Manuaalihan tuo sun autos ilmeisemmin oli, joten vetari mahtuu tulemaan mallikkaasti kyllä sieltä välistä pois, kunhan irroittaa sisäpään nivelen myös. Tuossa ei oo ees niin suurta vaaraa ryssiä mitään. :)
Comment
-
Juu, ilman muuta.
Itse en näe mitään järkeä ilman nosturia alkaa könyämään niitä sisäpään pultteja auki sieltä.
Varsinkin kun ulkopää irtoaa niin helposti kiertämällä se pultti vaan kiinni kun on nivelen saanut irti navasta.
Irroitin siis takimmaisen alatukivarren ja raidetangon pään olkakappaleesta, raidetangon pään siksi että saisin olkakappaleelle lisää liikkumavaraa.
Ilman nosturia/kahta hallitunkkia ei käsittääkseni onnituisi helposti irroittamalla pelkästään takimmainen alatukivarsi.
Hyvä se oli toisaalta irroittaa tuo raidetangon pää, olis taas iso lasku tullu seuraavasta kulmien säädöstä. Niin kuin kävin A6:n kanssa aikanaan.
Tässä säästää pirusti rahaa kun tekee itte. Samalla oppii kiroamaan luontevasti ja naapurit luulemaan itseään hulluksi kun yksinään hihittelee helvetillisiä nauruja siellä ;)
Comment
-
No juu, pulttipyssy ja pitkä jatko löytyis mutta noita XZN:iä ei ole edes tullu hankittua.
Eikä nosturia, eikä edes sitä yhtä hallitunkkia.
Enkä hanki niin kauan kun tuo autotalli/varasto on kesken.
Soramurskeen päällä tehdään, ja ilman apupöytiä.
Ei ihme jos välillä vastustaa kun polvillaan gyprocin tai kakkosnelosen päällä jostain jarrusatulasta tappia hakkaa pois, ja tuntee lihaksissaan että sikiöasennossa on tullu oltua :)
Comment
-
Komediaputkea jälleen pukkaa...
Golfin hälläri on alkanut viikon sisällä kenkkuilemaan satunnaisesti. Pari kertaa on ruvennut itsekseen huutamaan. Jonkin oven kytkin räpsii selvästikin.
Ihan kiva oli eilen herätä kello 3 yöllä torven soittoon. Golfi huutelee itsekseen pihalla. Tietenkään ovelta asti ei aivan kaukosäätö ylttänyt, joten pakko juosta pihalle näpyttelemään.
Lukot auki, ovien paukuttelua, lukot kiinni. Ehdin ovelle asti, kun taas alkaa huuto. Takaisin rämpyttelemään ovia kevyeen lumisateeseen pyjamassa. Sain sen lukkoon siten, että ei kytkenyt hälläriä päälle eli jokin ovi tms. auki. Huokaus, ja takaisin sänkyyn nukkumaan. Vartin päästä kuuluu ikäväksi kuitenkin pihalta "oink" eli nyt se joku oven kytkin sitten päätti räpsiä ja häläri aktivoitui. Meni 5min ja taas huutaa torvet.
Alkoi pikkuhiljaa kasvaa sarvi päähän. Nyt jätin konepellin raolleen, ettei häläri kytkeytyisi päälle, kun konepellin kytkin on auki. No ei kytkeytynyt, mutta meni 5min ja taas alkaa huuto. Ei sen noin pitäisi toimia, mutta toimi silti.
Ei muuta kuin vaatetta päälle ja talliin etsimään työkaluja. Lopulta otin 10:n lenkin laitoin Golfin ovet lukkoon ja revin akkukaapelin irti. Tuli ainakin hiljaista.
No tänään sitten sormet ja varpaat ristissä vikakoodeja tutkailemaan, jos tuurilla olisi jotain tietoa mikä kytkin räpsii. Eipä tuolla tietenkään mitään näkynyt. Kiva lähteä tuollaista selvittelemään, että mikä kytkin siellä satunnaisesti räpsii.
Murphyn laki ilmeisesti, kun auto seisoi hälyt päällä pihalla koskematta jostain ilta kasista asti ja tietenkin klo 3 yöllä vasta päättää tilttailla. Vissiin lämpötila laski kevyen lumisateen myötä joka triggaili jotain räpsivää kytkintä. Ongelmallistahan tuon kanssa on, että häläri virittyy aina päälle, käänsi sitten avaimella lukosta tai lukitsi kaukosäädöllä.
Eikä tämä tähän lopu. Tänään tarjosin veljelle kyydin ja eikö tuo repäise apparin puolen ulkokahvan käteen. Ihmettelin vain, kun ei tule sisään vaan ilveilee vain ikkunan takana.
Että näin tällä kertaa. Tarkoitus olisi vaihtaa auto piakkoin, joten kiva lähteä korjailemaan suurella motivaatiolla. Olisi pitänyt vaihtaa jo syksyllä, kun sitä silloin jo pallottelin.
edit: Jippii. Pieni vag-com pläräys ja asia selvisi. Tuollaista Golfi näyttää, aika selvä peli. Nuo ovat siis vasemmalta oikealle viimeisin hälyn syy, viimeistä edeltävä kerta jne.. 1 = takaluukku. Olkoot lukko tai johdot, mutta aina tämä etuovien lukkojen viat voittaa korjauksessa 100-0.
Viimeksi muokannut jasso; 18.12.2008, 15:57.
Comment
-
Ajai, tähän ketjuun tekisi mieli avautua loputtomasti siitä, miten alunperin kesän kestäväksi suunniteltu vanhemman talon sisäpintaremontti ja konehallin muunto hevostalliksi ovat venähtäneet jo kohta 8kk projektiksi... Löytyisi loputtomasti kerrottavaa.
Elokuvissa ja telkkariohjelmissa kaikki on helppoa ja ihanan simppeliä.
Comment
-
Takalasin pissapoikaa korjasin jo kertaalleen sieltä sivuverhoilun takaa liittimestä, kun auton hommasin. Silloin pesunestettä ei tullut koskaan ikkunalle asti, mutta hetken päästä lirisi lokarin kohdalta maahan. Kai sitä täytyy vilkaista myös luukun kohdalta.
Mutta varmasti tuolla kosteudellakin on jokin asiansa ongelmaan. Takaikkunat on aina ja ikuisesti huurussa :)
Viimeisimpänä ei muuten enää aukea ollenkaan apparin puolen takaovi. Eikä ole edes pakkasta. No, kyllä se siitä vielä vetreytyy. Jokin liipaisin siellä vain jumittelee.
Tekisi kyllä mieli huudella jo, että ostakee, ostakee.
Comment
-
Takaovi aukesi lukkoon-auki rynkytyksen ja kahvasta heiluttelun jälkeen. On vain niin paksussa kurassa se lukkokieli/liipaisin/mikälie, joka lukittuu tapin ympärille. Sormella liikuteltuna kevyt, mutta ei mitään jousiefektiä. Armoton spraysumuttele ja nakuttelu auttoi.
Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa... Kyllä tuosta vielä myyntipeli saadaan :)
Comment
-
Joulumieltä
Tänään ei kaikki mennytkään ihan kuin elokuvissa :(
Tornion abc:n pihalle parkeeratessani pyöräytin 180* käännöksen.
Olin jo autosta ulkona kun viereen pölähti toinen audikuski jonka tuulilasin olin kuulemma rikkonut (lentänyt kiviä). Noh saatiin tiedot vaihdettua ja pääsin jatkamaan matkaa kotiin päin, kun käännyin moottori tieltä pois ja aloin kiihdyttää rovaniemen tielle niin kuulu kova pamaus ja veto loppui siihen...
Hetken tutkiskelin ja totesin että kakkos vaihde ei pysy enää päällä ollenkaan, eli laatikko remonttiin ja tuulilasi kauppaan :(
Comment
-
Ja sen kerran kun pääsen Las Vegasiin niin eiköstä siellä ole ensimmäinen lumimyrsky 30vuoteen, moottoritiet sulki niin etelästä kuin pohjoisesta, lentokenttä sulki, koska siellä ei ole yksinkertaisesti lumen siirtämiseen vehkeitä, ohessa muutama kuva lumimyrskystä.
Pienenä anekdoottina, koko 'myrskyn' aika yksi kone lähti - Galgaryyn
nauratti..
Comment
-
Kaikki alkoi maaliskuun alussa, päätin makean nälkään ostaa manteleita ja rusinoita. No kaksi pussia noita Meiran kuorittuja manteleita ostin. Yhden pussin avasin ja kaasin siitä osan suuhun ja tietysti rusinoita perään, hyvältä maistui, siis lisää. Ahaa yksi pussi meni jo eli avattiin toinen. Vähän ajan kuluttua alkoi vatsassa tuntua outoa kovaa painetta .Jäin potemaan vaivaa olohuoneen sohvalle, aamuyöstä kuulin rapinaa keittiön kaapista. No tietysti hiiri oli mantelipussissa perusuuksia myöten eli siksi ensimmäinen pussi oli mennyt niin nopeasti. Seuraavana päivänä lääkäriin , lääkäri totesi , että jotain vatsakataria, mutta hiiren takia pitäisi tehdä ulostetestit. Kysyin pääsisikö ultraäänikuvaukseen, se järjestyi. Kuvauksessa todettiin sappirakossa kivi ja tiehyeessä kolme isohkoa kiveä. Ulostetestit olivat puhtaat. Ultraäänilääkäri sanoi, että mene heti uudelleen lääkärille. No sitten taas samalle lääkärille. Hän totesi ahaa satunnaislöytönä sappikivi, mutta ei hätää se saattaa joskus aiheuttaa kohtauksia. Kysyin pääsisikö erikoislääkärille, se järjestyi. Erikoislääkäri otti minut väliin, kerroin vaivoista , johon hän totesi, että minulla on ollut suolitukos. Mantelimassa oli imenyt kaiken kosteuden ohutsuolesta ja se oli mennyt tukkoon, mutta ilmeisesti nyt taas toimii. Hän luki vielä ultraäänilääkärin lausunnot , johon totesi, että minuthan pitää lähettää samantien magneettikuvaukseen, koska kyseiset tiehyeessä olevat palaset voivat tukkia haiman kanavan ja hätäleikkaus voi olla tarpeen . Kanavan tukkeutuminen voi aiheuttaa vakavan haimatulehduksen. No sitten magneettikuvaukseen. Tulos, ei tiehyeissä enää kiviä eli olivat menneet suoleen, mutta satunnaislöydöksenä haiman kaputin luota löydettiin rakkula, joka voi myöhemmin kehittyä syöväksi. No tuo elinikäiseen tarkkailuun.
Erikoislääkäri sanoi sappirakon olevan vialliinen elin, jos siihen tulee kiviä, päätettiin leikata sappirakko pois. Nyt sappirakko on leikattu Mehiläisessä ja toipuminen menossa. Yllättävän hyvä on kunto, mitään kipulääkkeitä ei tarvitse ottaa, maanataina olisi tarkoitus mennä töihin . Mehiläisen henkilökunnan toiminnasta voi antaa kyllä täyden kympin lähes kaikki kävivät tervehtimässä ja kysyivät vointia ennen ja jälkeen leikkauksen. Rahaa tuo manteleiden syöminen vei noin 6500 Euroa eli jatkossa terveysruokana on minulla paistettu makkara, ranskalaiset ja tietysti paljon olutta. Ai niin hiiri on autuamilla mailla .Viimeksi muokannut vepek; 18.4.2009, 23:03.
Comment
-
Pekalla huonoa ja hyvää tuuria samassa..
Mutta näillä kavereilla ei kaikki mennytkään kuin elokuvissa. Maserati häiritsi rakennustyömaata.
Comment
-
Mutta näillä kavereilla ei kaikki mennytkään kuin elokuvissa. Maserati häiritsi rakennustyömaata.
Comment
-
Ajattelin ensin, etten viitsi edes kirjoittaa, mutta laitetaan nyt silti. Viime lauantaina ajattelin suorittaa viikottaisen (noin) autonpesun. Lauantainahan vallitsi liki koko Suomessa kohtalaisentasoinen myrsky, joten ajattelin sijoittaa Audin pressutalliin, suojaan lentäviltä soralta, oksilta ja pieneläimiltä. No, idea oli hyvä ja toimi, kunnes iltapäivästä hyppäsin ulos ja huomasin tallin tanssivan huonohkoa, etelä-Siperialaista ripaskaa auton päällä. Tuloksena huonosti koordinoiduille ripaska-askelille on Audin pääsy maalarin hellään käsittelyyn. Kuvia en edes viitsi pistää, ketutus on sitä luokkaa, edelleen.
Comment
Comment