Todellisuus on varsin kaukana elokuvien ja tv:n maailmasta. Erinäisissä sarjoissa herrat valkoisissa kauluksissa kokoavat autoja ja enintään vähän sormea likaavat uuteen vaseliiniin asennuksen yhteydessä. Ei päde ruudun tällä puolen.
Talvesta alkaen 100:sessa (100 -85, 2.0) kolisi takapäässä jokin, jota aluksi luulin jäiseksi iskariksi. Asia unohtui ja kesärenkaiden yhteydessä vasta todellinen syy paljastui; bensatankin takimmainen panta poikki ja kolisi akselia vasten.
Ei muuta kuin rakentamaan uusi panta ja homman piti olla muutamassa tunnissa ohitse. Uutta pantaa asentaessa, pannan kiinnityskorva mureni rungosta käsiin. Tankin poisoton yhteydessä paljastui sama myös etummaiselle pannalle, sillä lisäyksellä, että kannattimen kohdalla pohjassa oli myös lopulta reikä. Noh, ei tuo mitään. Peltiä pois ja peltiä tilalle, massausta ja homma on siinä.
Tästä eteenpäin alkoi tapahtumaketju kuitenkin livetä käsistä. Tosin kyllähän tätä osasi pelätä alusta alkaen.
Auton alla kopistellessa myös pakoputki osoitti saumoistaan puhkiruostumisen merkkejä. Seuraa vikaa ketju alkoi:
- bensapaineenvaraajan puhkimätä
- taka- ja etupönttö saumoista lähes puhki
- etuputkessa halkeama
- pakosarjan tiivisteessä vuotoja
- pakosarjan pinnapultti poikki
- kansi pois
- kun kansi on pois, miksei samantien uusita kulunut kytkin, kerran näin lähellä jo ollaan
- lohko pois
- kerran kone on ulkona, toki kansi koneistukseen ja kunnostukseen
- ei sitä lohkoa toki voi kunnostamatta jättää, hoonaukseen ja uudet männän renkaat
- uudet alakerran laakerit ja tiivisteet toki
- kytkimen sylinteri on jo suht helppo nyt vaihtaa, joten miksi ei
- ei parane jättää mitään kulunutta uusimatta, kerran näin pitkällä ollaan, uusiksi moottorin kannattimet, jakopää, vesipumppu...
- jne. jne. jne...
~330tkm ajettu kone (KP) oli muuten purettaessa varsin hienossa kunnossa kaikin puolin ja olisi pelittänyt kyllä sellaisenaankin ongelmitta. No nyt pelittää ainakin toiset mokomat ilman sisuskalujen kilahtamista.
Bensatankin yhden kannattimen korjausremontille on tullut nyt hinnaksi vajaa 1000e ja aikaa palanut hieman enemmän kuin se yksi tunti :). Pakoputki johdatti auton peräpäästä moottoriin. Konehuone on tällä hetkellä varsin tyhjä.
Olkaa hyvä, todistakaa etten ole ainoa, jolle näin käy :)
Talvesta alkaen 100:sessa (100 -85, 2.0) kolisi takapäässä jokin, jota aluksi luulin jäiseksi iskariksi. Asia unohtui ja kesärenkaiden yhteydessä vasta todellinen syy paljastui; bensatankin takimmainen panta poikki ja kolisi akselia vasten.
Ei muuta kuin rakentamaan uusi panta ja homman piti olla muutamassa tunnissa ohitse. Uutta pantaa asentaessa, pannan kiinnityskorva mureni rungosta käsiin. Tankin poisoton yhteydessä paljastui sama myös etummaiselle pannalle, sillä lisäyksellä, että kannattimen kohdalla pohjassa oli myös lopulta reikä. Noh, ei tuo mitään. Peltiä pois ja peltiä tilalle, massausta ja homma on siinä.
Tästä eteenpäin alkoi tapahtumaketju kuitenkin livetä käsistä. Tosin kyllähän tätä osasi pelätä alusta alkaen.
Auton alla kopistellessa myös pakoputki osoitti saumoistaan puhkiruostumisen merkkejä. Seuraa vikaa ketju alkoi:
- bensapaineenvaraajan puhkimätä
- taka- ja etupönttö saumoista lähes puhki
- etuputkessa halkeama
- pakosarjan tiivisteessä vuotoja
- pakosarjan pinnapultti poikki
- kansi pois
- kun kansi on pois, miksei samantien uusita kulunut kytkin, kerran näin lähellä jo ollaan
- lohko pois
- kerran kone on ulkona, toki kansi koneistukseen ja kunnostukseen
- ei sitä lohkoa toki voi kunnostamatta jättää, hoonaukseen ja uudet männän renkaat
- uudet alakerran laakerit ja tiivisteet toki
- kytkimen sylinteri on jo suht helppo nyt vaihtaa, joten miksi ei
- ei parane jättää mitään kulunutta uusimatta, kerran näin pitkällä ollaan, uusiksi moottorin kannattimet, jakopää, vesipumppu...
- jne. jne. jne...
~330tkm ajettu kone (KP) oli muuten purettaessa varsin hienossa kunnossa kaikin puolin ja olisi pelittänyt kyllä sellaisenaankin ongelmitta. No nyt pelittää ainakin toiset mokomat ilman sisuskalujen kilahtamista.
Bensatankin yhden kannattimen korjausremontille on tullut nyt hinnaksi vajaa 1000e ja aikaa palanut hieman enemmän kuin se yksi tunti :). Pakoputki johdatti auton peräpäästä moottoriin. Konehuone on tällä hetkellä varsin tyhjä.
Olkaa hyvä, todistakaa etten ole ainoa, jolle näin käy :)
Comment