Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kun kaikki ei menekään kuten elokuvissa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Miksei ne olis kerran ne on laitettu :D
    Itte oon nyt kaks kertaa tehny raidetangonpää remonttia ja molemmilla kerroilla rullamitalla kulmat säädetty ja sit käyny viel säädätyksessä. Molemmilla kerroilla ihan oikein laitettu kotikonstein :D
    Enpä mene enää.

    Comment


    • Odotin ettei olis ollu, kun ekassa mittauksessa heitti neljä milliä.
      Säätöä ja meni milli liikaa.

      Otin sitten sen jälkeen arviolta vähän takaisin, eikä enää mitattu kun ajattelin säätöön mennä. Sattui sit olemaan vahingossa kohdallaan.

      Ei näköjään tartte mennä enää kun kotikonstein sen saa noin helposti kohdalleen.

      Comment


      • Oli kyllä itellekin aika yllätys että niin helposti saa kohdalleen.

        Comment


          Kävin kiirefarmarilla tänään kulmissa kun tuntuu kovasti vetelevän ja haukkailevan.
          Luonnollisesti 265/35/19 koko on hieman vetelevä ominaisuuksiltaan.
          Hämmästykseni oli leuka lattiassa sarjaa kun Mietoisten LMS:n kulmavelho kertoi auton olevan historian eka joka on kaikilta säädöiltään tehtaan toleranssien sisällä.

          Comment


            Lohkarin asennuksesta moottorin totaalituhoon

            Työkaveri pohti tuossa pitkin syksyä lohkolämppärin asennusta, kun Mersussa ei sellaista ollut, varsinkin kun viime talvetkin oli olleet kovin kylmiä. Lopputulos tietty oli, että sellainen on Mersuun asennettava.

            No, ei muuta kuin osia hankkimaan ja auto huoltoliikkeeseen lämppärin asennukseen. Huollosta ilmoitetaan, että joutuvat irroittamaan imusarjan lisätilan saamiseksi, joten hommassa menee hieman suunniteltua pitempään. Lopulta homma on valmis, ja auto luovutetaan asiakkaalle.

            Jostain syystä koneesta on alkanut kuulua outoa kilinää, ja ensimmäisenä tulee mieleen, että imuaukosta on tippunut koneeseen ruuvi tai muuta vastaavaa. Auto viedään liikkeeseen tutkittavaksi. Liike ei löydä vikaa, ja lähtee toimittamaan autoa takaisin asiakkaalle.

            200 metriä ennen sovittua luovutuspaikkaa alkaa konehuoneessa tapahtua jotain normaalista poikkeavaa, kilinää, kolinaa ja iso poks. Ei muuta kuin hinaamalla liikkeeseen, ja alustava diagnoosi on melko karu: ainakin yksi mäntä halki, jakoketju poikki, venttiileitä solmussa ja todennäköisesti muutakin. Käytännössä siis täysi tuho.

            Kaikenlisäksi näyttää siltä, ettei sitä lohkolämppäriäkään olisi loppupeleissä tänä talvena tarvinnut...


            Tarinalla kuitenkin tullee olemaan onnellinen loppu, sillä liike lupasi korvata aiheuttamansa vahingon.

            Comment


              Piti saada uusi jarrusatula satkuun ja varaosaliikkeessä olikin hyllyssä satula, noh ostinpa heti sen ja ajattelin että löytypä kerranki hyllystä osia. Illalla sitten rupesin satulaa kattelemaan ja huomasin että käsijarrun linkku oli ihan vääränlainen. Eikun kiikuttamaan satulaa takasin ja kyselemään uutta satulaa, no uuden satulan saa seuraavaksi päiväksi mut joutuu pari kymppii maksamaan lisää kun on hintavampi että ei voi niin paljon alennusta antaa, no homma bueno satula tilaukseen ja seuraavana päivänä hakemaan.

              Tuli sit tänään mentyä kyselemään et onko satula jo saapunut ja sehän löyty hyllystä, nappasin laatikon kainaloon ja marssin autolle siinä vaiheessa aattelin että vois kurkata että on varmasti oikea satula kyseessä, noh ilme ois varmaan ollu näkemisen arvoinen kun avasin laatikon ja katoin mitä siellä on.. Prkl täähän on joku mersun etujarrusatula =D Menin sit takasi sisälle ja kysyin et mitähän vittua nyt on käyny et tää satula ei oo enää ees oikeeseen merkkiin, kävi ilmi et oli tullu aamulla sekä mersuun että mun audiin jarrusatula ne oli tietenki menny sekasin ja mersumiehelle oli annettu mun satula. Pienen selvittelyn jälkeen myyjä otti numeron ja sano et korjaa ton vaihdoksen et soitttaa kun on saanu sen mun satulan takasin.

              Pääsin kotiin niin puhelin soi, puhelu alko iloisesti ja sit tuli kysymys
              Myyjä: Eikös se ollu niin että tarvitsit taakse vasemmalle sen satulan?
              Asiakas: Joo näinhän se oli.
              M: No arvaappa minkä puolen satula tässä mulla on kädessä.
              A: Veikkaan että oikeelle ja hyvällä tuurilla vielä eteen.
              M: Joo oikeelle tää on mut sentään taka-akselille.

              Siinä sit myyjän kanssa sovittiin et koittaa ettii maanantaiks viimeistään sen satulan koska sen jälkeen en saa sitä vaihdettu kun vasta ensi vuoden puolella, meni pari tuntii niin soitti että nyt ois oikee satula oottamassa et tuunko hakee. Kävin sen sitten hakemassa ja nyt en enää tiedä että pitäiskö itkeä vai nauraa =)

              Et ei mee kaikki niinku elokuvissa :D

              Comment


              • Voihan sitä lohduttaa itseään sillä, että satula on lopun perin aika helppo vaihtaa, kun katsoo ensin sopivan tukevan avaimen kiinnityspulteille (nimim. hylsyn varta vasiten kaupasta hakenut halppisavaimen mentyä särki).

                Comment


                  Voin kuvitella että mitä kaikkea tuossakin vaihdossa voi tapahtua kun osan saaminenkin oli jo noin koomista :D

                  Comment


                    Vanhan ketjun nosto mutta eilinen ei tosiaan mennyt ihan putkeen:

                    Lähdin töistä (Ilmala) ja ajoin tallille Krunikaan. Otin sieltä kyytiin työvalon ja pukit. Ajoin toiselle tallille Etelä-Haagaan. Auto ylös pukkien varaan ja huomasin ettei mulla ole sopivia työkaluja tällä tallilla. Noh, ne on varmaan Kruununhaassa eli takaisin sinne (20 min / suunta). Pääsin tallille ja huomasin ettei ne ole siellä. Noh, ne on varmaan Espoon Kuitinmäessä olevassa autossa takakontissa. Siihen ei tietenkään ole avaimia mukana joten Etelä-Haagan kautta Kuittariin (taas se 20 min / suunta). Eipä ollut työkalut sielläkään autossa. Siinä tapauksessa ne varmaan on Vallilassa olevassa autossa (jonka ohi olin jo ajanut neljä kertaa Krunikassa käydessäni). Avaimet ei tietenkään ole mukana joten taas Etelä-Haagaan avaimia hakemaan. Siitä Vallilaan (10 min/suunta) ja vihdoin työkalut on käsissä.

                    Siitä sitten taas Etelä-Haagaan starttia irrottamaan autosta, tarkoituksena oli siis irrottaa startti ja mennä sen kanssa Motonetiin hakemaan uudet hiilet. Tähän ajeluun oli kulunut aikaa aika tarkkaan kaksi tuntia ja kilometrejä tuli lähemmäs 80. Startti itsessään lähti ihan kivuttomasti mutta kun se oli kädessä, kello oli 19.53 ja Motonet menee kiinni klo 20.00. Päätin kuitenkin purkaa startin ja puhdistin siitä hiilet ja niihin liittyvät kilkkeet. Startti uudelleen kasaan ja kiinni autoon. Yllätys oli suuri, samoin helpotus, kun auto lähti heti käyntiin. Ja lähti vielä tänäänkin aamulla. Motonetin reissu olisi siis ollut loppujen lopuksi turha.

                    Joten tavallaan tämä menikin kuin elokuvissa koska lopputulos, ainakin toistaiseksi, on tavoiteltu eli auto lähtee avaimesta käyntiin. :)

                    Comment


                      Hiukan juuri vähän ihan tuosta syystä minun avainnippu näyttää tältä :)
                      Attached Files

                      Comment


                      • mitä tuo decepticon avaa? :)

                        Comment


                          se vaan hämää kaikkia audeja pihassa.

                          Comment


                            Kannattaisiko Tero sinun harkita hankkivasi sellaisen tallin, johon saat kaikki autot ja vielä jos mahdollista, niin hyvin läheltä asuinpaikkaasi :)

                            Comment


                              Tiedän erään jolla on tallipaikka vapaana ja siellä olisi työkalujakin ;)
                              Vaihtoehtona on tietysti myydä autoja pois, niin ei tarvitse muistella missä ne työkalut ovat...

                              Comment


                                Niin mutta se talli sivistyksen ulkopuolella?

                                Comment


                                  Ei ole. Se on eri postinumerolla kuin missä minä asun :D

                                  Comment


                                    Teron postinumerolla sangen hankala tehtävä, ainakin lähinnä palkkatyöstä saatavia tuloja nauttivalle. Muutenhan tuo tarinana kuulostaa ihan perusmeiningiltä, poislukien että lopuksi remontti onnistui. :)

                                    Comment


                                      Etujarruremonttia tein Urssille. Koska jarrut oli ajettu ns. täysin loppuun oli sylkat enää ihan huulilla, asennuksessa pääsi sit yks sylinteri irti ja tottakai ilmaa järjestelmään. Joskin siellä ilmaa ehkä oli ennestäänkin ku radalla alko jarrut painumaan pohjaan kuumentumisesta johtuen, eli kiehumisesta johtuen kuplaa on tullut... Mutta pointti on nyt se ettei kirveelläkään saa ilmaa pois järjestelmästä. Hommasin Biltemasta tämän ilmaustyökalun, mut vaikka sitä kuinka käyttää, niin kuplaa tulee koko ajan. Emäntäkin oli tänään tallilla polkemassa jarrua, ja perinteisellä menetelmällä yritin päästää aina kun painetta järjestelmässä, mutta silti jäi poljin "joustavaksi". Pää hajoaa tohon ihan just, miten muka voi olla näin vaikeaa.

                                      Comment


                                        Toi alipainekäyttöinen on omasta mielestäni ihan paska. Koskaan se ilmausnippa ei ole niin tiivis, etteikö höris ilmaa sieltä välistä, joten ei pysty tietämään varmuudella koska olis ilmattu kokonaan. Painetta säiliöön on paras menetelmä, sillä on yleensä hoitunut hommat helposti. Korkkiin tubeless-venttiili, tai sitten ostaa sellaisen valmiin härvelin sikahintaan esim. motonetistä.

                                        Comment


                                          Itse otin viimeksi etujarrujen ilmauksen helpoimman kautta... satulan maalipinta oli ohjeen mukaan tehty jarrunesteen kestäväksi, avasin ensin sisäpuolen ilmausnipan ja kun ei enää kuplia syntynyt nipan päähän, suljin sen, seuraavaksi ulkopuolen nippa auki ja taas sama homma... lopuksi bärkleeniä vapautuneesti ensin satuloille, sitten pyöränpultilla pyöritellen muulle jarrujärjestelmälle, tuli kiva tuntuma.

                                          Comment


                                            Laitoin vanhaan possuun takalaakeria, joka on hommana kuulemma paskin koko autossa. Aikaa meni irrottamiseen päiviä ja rahaa uusiin työkaluihin 300e, mutta lopuksi ne irtos perinteisesti lyömällä vastakkaisesta suunnasta vasaralla ja ruuvarilla. Sitä ennen käytetty MAPPia 150C asti, dremeliä laakeriin , kylmää, liukuvasaraa. No kai noi kaikki oli jo osansa auttanut niin helposti lopulta vasaralla lähti. Kyseessä siis kartiolaakerin kehät ulompi ja sisempi ja alumiininapa. Kasatessa huomasin että sisemmän laakerin tiiviste oli väärä vaikka tuli laakerikitin mukana oman tilausvirheen välttämiseksi, huoh.

                                            Tiivistettä ei tietenkään speciaalikokoisena löydy suomesta ja autocarreraltakin viikon toimitusaika ja 78 euroo hintaa. Tilasin sitten varalle kaikki loputkin laakerit ja tiivisteet ja murrokset jenkeistä pikana, mutta menee siihen varmaan se 10 päivää. Nyt väärän osan toimittanut design911 sanoi tilaavansa saman setin että voivat verrata tiivistepussin osan kokoa mun kuvassa olevan kokoon. Sanoin että laskuttavat vaikka, mutta osa pikasesti mulle jos löytyy irtona hyllystä. Ootellaan vastausta taas päivä pari.

                                            Comment


                                              Tähän väliin ilmainen vinkki kaikille jotka aukovat jarrujärjestelmää:
                                              Lumiharja tms tuetaan etupenkkiin niin että poljin painuu vaikkapa kolmanneksen liikematkastaan. Ei pääse järjestelmä tyhjäksi eikä tarvitse ihmetellä ilmaamisen ongelmia.

                                              Tälläkin hetkellä yksi Passat nosturilla ja molemmat takasatulat irti, yhtään nestettä ei tiputtele lattialle.

                                              Painetta säiliöön on paras menetelmä, sillä on yleensä hoitunut hommat helposti. Korkkiin tubeless-venttiili
                                              +1
                                              Viimeksi muokannut TDIq; 1.8.2014, 07:49.

                                              Comment


                                                Janin vinkin muistin puoliksi kun viime kerralla omasta autosta käytin jarruja auki. Laitoin kepin penkin ja pedaalin väliin juu, mutta vasta siinä vaiheessa kun satula oli jo käytetty irti ja takas paikalleen ja piti alkaa ilmaamaan. Arvatkaa oliko siinä vaiheessa enää paljon hyötyä.

                                                Comment


                                                • Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viesti
                                                  ...Painetta säiliöön on paras menetelmä, sillä on yleensä hoitunut hommat helposti. Korkkiin tubeless-venttiili, tai sitten ostaa sellaisen valmiin härvelin sikahintaan esim. motonetistä.
                                                  budjettiratkaisuna voi myös ostaa motonetistä fillarin sisäkumin, katkaista siitä puolen metrin pätkän, jossa venttiili keskellä. Toinen pää solmuun ja toinen pää klemmarilla jarrunestesäiliön suulle. Ei nouse säiliön paine liian kovaksi, moni on paineistanut jarrunestesäiliön paskaks tubelessin kautta. Halkeaa kuulemma yllättävän helposti.

                                                  Kahdesti olen ilmannut halvalla tavalla etujarrut ja toimii. Mutta lumiharjalla pääsee vielä halvemmalla ja helpommalla :)
                                                  Viimeksi muokannut Pitkänen; 1.8.2014, 08:39.

                                                  Comment


                                                    Tuo onkin hyvä idea, mulla kun käy välillä noita vierasmerkkisiä joissa eri kierre säiliössä. Itse käytän paineenalenninta, max 1 bar säiliöön, silläkin olen saanut vanhan B5 säiliön silmille.

                                                    Comment


                                                      Oikein vanhoissa kulkineissa ei kannata ilmatessa polkea jarrupoljinta yli käyttöliikeradan...pääsylkyn tiivisteet menee paskaksi.

                                                      Comment


                                                      • Niin, SE päivä kun illalla jo alkoi hirvittää...
                                                        Maalasin wc:n seinää kun alle tuli uusi seinä ja lasikuitutapetti. Maalatessa huomasin ettei ollut tarttunut kunnolla, oli ilmakuplia. Siinä v-käyrän noustessa keittelin kahvit, tai oli tarkoitus; meni pannu rikki. Käyrän edelleen kohotessa päätin että haen vessaan uudet listat, ja lähdin matkaan jota kesti n. 1km kunnes Audista napsahti nokkien välinen ketju poikki. EPC - valoa ihmetellessä ajattelin ottaa ohjekirjan hanskalokerosta jonka sarana meni poikki.
                                                        Noh, kun Audi oli saatu hinurin kyydissä pajalle oli jo alkuilta ja ajattelin mennä suihkuun. Sekin meni pieleen; lämpötila vaihteli tosi paljon koko ajan. Kaukolämpökeskuksesta oli joku säädin hajonnut...
                                                        Enää en uskaltanut koskea mihinkään kun noin paljon koskemiani asioita muuttui romuksi yhden päivän aikana :(

                                                        Comment


                                                        • No Rikulla on ollut kyllä aika bad day :D

                                                          Comment


                                                          • Onnistunut auraus?

                                                            Paikallinen "auramestari" antoi työnäytteen wow. Hienosti tulee vastinetta kiinteistöverolle. Saa taas keväällä istutella uutta nurmikkoa.
                                                            Attached Files

                                                            Comment


                                                            • Näyttää olevan enemmän sääntö kuin poikkeus. Ensilumien aikaan saivat jo aikaiseksi tämän pientaloalueen teiden varsille useampia rantapallon kokoisia nurmikkopaakkuja auraamalla (kyntämällä) "vähän" sivuun tielinjasta.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X