Itse en ole kohdannut ns. sisäpiirin aiheuttamaa syrjintää vaan vastaukset ovat olleet kysymyksiini asiallisia ja ovat olleet suureksi avuksi tutkimusmatkallani audin sielunelämään. Search haku tuotti alussa vaikeuksia juurikin sen tuottamien monien hakutulosten vuoksi, mutta pikkuhiljaa senkin kanssa on päässyt sinuiksi. Silti vaikka Audi klubi on se ns. ykkösfoorumi minulle niin porsche foorumilla vieraillessani on pistänyt silmään possuharrastajien lämmin vastaanotto. Siellä otetaan uudet käyttäjät tervetulotoivotusten kera vastaan ja kysymyksiin vastataan mukisematta hyvin yksityiskohtaisesti ja useasti täydennystä seuraa yv:llä perästä. Siellä uusikin jäsen huomataan.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Viestien tasosta
Collapse
X
-
mti
-
Uusiin tai vanhoihin kirjoittajiin suhtaudutaan heidän itsestään antamansa kuvan mukaisesti. Kun ensimmäinen viesti alkaa "mitäs v***, jotain vikaaaaa???", et tule saamaan miellyttävää ja lämmintä vastaanottoa. Voit kokeilla samaa lähestymistapaa ihmisiin vaikkapa baarissa.
Mutta täytyy muistaa että parhaitenkin koodattu autofoorumi ilman hyödyllistä sisältöä on yhtä tyhjän kanssa, joten täytyy varoa karkoittamasta oikeita rasvanäppejä nipottamalla turhista asioista. Kyllähän se riittää että viestin asiasisällöstä selvän saa ---
Ei tarvitse olla laudaturin papereita äidinkielestä, riittä kun viesti on asiallinen. Tarkoituksellisesti sutaisemalla ja huonolla oikeinkirjoituksella tehty kirjoitus on aivan eri asia kuin kirjoitus, josta kirjoittaja on yrittänyt tehdä luettavan ja asiallisen, oli oikeinkirjoitus sitten mitä tahansa. Ensimmäisiä ei kaivata, jälkimmäiset ovat tervetulleita.
Jos näette forumilla sisäpiirin syrjintää, ilmoittakaa tapauksesta ja asiaan puututaan.
Comment
-
Yhteisemmät suositukset vireillä otsikoiden suhteen. Itse näkisin mielelläni otsikot muodossa "ongelma, auton tiedot" esim. "Tyhjäkäynti seilaa, 100 -85 2,0 KP". Audia ei tarvitse erikseen mainita, sillä oletuksena kyse on aina Audista. Auton tiedoista esille aina ainakin malli, vuosimalli ja moottorin koko.
Comment
-
Itse olen käyttänyt otsikossa Typ44:sta, kun 100:sia on muitakin, mutta kunhan jokin yhteinen käytäntö löytyy, niin sehän on tärkeintä.
Sen Lötköttelyn voisi muuten kieltää, kun vaikeuttaa haun käyttöä ja alentava nimitys kaikkien aikojen parhaalle Audille. :)
Ja kiitos Modeille vastauksista kysymyksiini.
Comment
-
Henkilökohtaisesti en ymmärrä foorumin säännöistä syntyvää ainaista kitinää ja herneiden nenään vetämistä. Ei meistä tosiaan kaikki ole merkonomikoulutuksen omaavia, mutta kyllä suomalaisten perustaitoihin kuuluisi osata ilmaista itseään kirjallisesti. Monikohan näistä ",,,,,,,?!?!!!???+++?!"-sankareista kirjoittaa CV:nsä samalla tyylillä? Todella toivon että ei kukaan. Enkä nyt oikeasti usko siihen että oikeat harrastajat lähtevät juoksemaan karkuun jos foorumille kirjoittaessa tarvitsee käyttää välimerkkejä. Mutta jos näin on, niin ainahan tietoa voi jakaa siellä gti/suomi24 akselilla jossei audifoorumi miellytä. Eniten asiassa naurattaa se että yleensä nämä voimakkaimmat kritisoijat ovat näitä alle 20 viestin henkilöitä. Ja mikä parasta, heidän viesteistään saa ihan kertalukemalla selvän! Mutta ei, silti pitää kitistä. Ei näin pojat, ei todellakaan näin.
Jos koit tämän kirjoituksen loukkaavaksi, niin suosittelen näitä, menevät aika syvälle kokonsa puolesta. Nyt vedän foliohatun päähän ja lähden valloittamaan maailmaa sisäpiirin kanssa.
Comment
-
Kyllä sillä searchillakin löytää hyvin kunhan muistaa käyttää jokerimerkkiä eli * . Niin ja jos viitsii vain nähdä vaivaa. Itsellä meni hetki ennen kuin tajusin alkaa käyttää tuota merkkiä, mutta kun sen löysin niin olo oli kuin autuaalla. Samaa mieltä tuon otsikon suhteen, että malli, koneen tyyppi ja ongelma lyhyesti, niin sekin helpottaa searchia.
Comment
-
Jokerimerkki on "*". Sillä voidaan korvata mikä vaan kirjain. Esim. hakuteksti "auto*" hakee mm tekstijonoja:
auto
automaatti
automobiili
Eli haetaan sanoja joiden alku on "auto" ja sen jälkeen voi olla mitä vaan kirjaimia/numeroita.
Jokerimerkin voi laittaa mihin kohtaan vaan haettavaa sanaa.
Comment
-
En ole huomannut että täällä olisi mitään pahempaa sisäpiiriä. Olen itsekkin kohtuu tuore jäsen, mutta kysymyksiin on tullut vastauksia ihan kivasti. Ei kyllä valittamista. Tietysti olen itsekkin koettanut neuvoa sen mitä osaan, vaikka oma tietämys suuntautuukin kohtuu kapealle osa-alueelle. Moderointia voidaan jatkaa nykyiseen malliin. Kukaan ei oo ottanu pulttia nokkaa vaikka välillä juttelee pohojesen murteella. :-) Savvoo ei silti tuu sallii. ;-) Neku viäntää ja kiäntää kieltä nii kummasti.
Hakua kyllä tulisi käyttää enemmän, niin turhia postauksia tulisi vähemmän ja foorumia ois mukavampi lukkee. Ois kyl helpompaaki ku johonki vikkaa löytyis kaikki korjausehotukset samasta topikista.
FAQ osioon kannattais panostaa. Se voisi vähentää turhia postauksia. Ei muuta ku kaikki FAQ talkoisiin.
Comment
-
Tuo faq pitäisi saada isommalti näkyviin. Eipä sitä itsekkään tule käytettyä turhan usein.
Toisaalta välillä tulee kysyttyä tyhmiä, ja kaikkiin kysymyksiin ei tarttekkaan vastata.
Selkeemmin vain moderointia offtopickeistä. Mulle tulisi/tullee kyllä siten aika usein noottia kun ulosanti lähentelee proosaa välillä.
Comment
-
Oma mielipiteeni.
- Selkeät otsikot. Helpottaa kummasti searchin käyttöä.
- Kokeillaan aina ensin sitä searchia.
- Ei liian pitkiä viestiketjuja,etenkään näihin ongelma threadeihin. Lyhyt ja ytimekäs keskustelu säästää turhilta postauksilta ja edelleen helpottaa sen informaation etsimistä. Oma kokemukseni, joku aika sitten etsiskelin jotain, käytin hakua, löysin pari ainakin otsikoltaan oikean informaation sisältävää viestiketjua. Viestejä toisessa oli sillä hetkellä 100+ ja toisessa karvan vailla. Etsimäni informaatio koski haldexia, meinasi toivo mennä ku huomasin lukeneeni kymmeniä viestejä joissa "riideltiin" bmw vai audi jne
- Ei turhaa "must tuntuu et kaverilla saatto olla sama, toki eri autossa mut silti saattoi olla" eli jos ei oo sanottavaa niin ei sano, turha mutuilu ei helpota kenenkään elämää _oikeata_ informaatiota etsiessä.
- Ja toi FAQ, loistava keksintö!
Comment
-
Tännehän on ilmestynyt mielenkiintoinen ketju lomani aikana. Monta oleellista epäkohtaa on jo mainittu mutta haluaisin vielä lisätä yhden:
- kirjoittakaa myös siitä kun vika on korjattu / ongelma ratkennut
Itse olen täällä kommentoinut moneen viestiketjuun jotka ovat sitten jääneet roikkumaan auki kun alkuperäinen postaaja ei ole ehtinyt/viitsinyt kirjoittaa miten lopulta kävi. Haetaan vain ne ilmaiset neuvot ja luikitaan karkuun kertomatta muille ongelman ratkaisua.
Comment
-
Nyt vähän modeille sapiskaa: http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=29852
Millä tavalla tuollainen moderointi edesauttaa asiaa? Linkitetty juttu ei mainitse missään "a3" eikä "kolmo".
Tiedän että modet ovat ihmisiä myös, mutta miksi tuossa lytätään jopa mallin ja vuosimallin tehnyt ihan
järkevä kysyjä? Vai onko tuossa jotain mitä en huomannut?
kiitos ja anteeksi
edit: mistä tietää kuka on mode ja kuka ei?
Comment
-
Eihän aina tarvitakkaan suoranaista ohjeistusta tai keskustelua tietystä aiheesta juuri yhdelle tietylle automallille, jos samat osat tai työvaiheet käyvät jostain toisesta lähes 1:1. Jos aihetta on juuri käsitelty edellisessä ketjussa, olisi lukijankin syytä vilkaista ne läpi ennen uuden aloittamista. Mainitsemasi topikki lienee lukittu juurikin ko. syystä.
Moderaattorit löydät helposti:
- etusivun alapalkista "rekisteröityjä käyttäjiä:" -osiosta näet heti sisään tullessasi mitkä nimimerkit on kirjoitettu vihreällä.
- henkilön profiilista nimen alta, kun siellä lukee "der Überwachter", tai ylipäänsä jotain muuta kuin perinteinen "ACF jäsen"
Comment
-
Sen Lötköttelyn voisi muuten kieltää, kun vaikeuttaa haun käyttöä ja alentava nimitys
Uusi käyttäjä ei huomaa että pitäisi hakea searchillä sanaa "lötkö", kun haluaa tietoa typ44 malleista mutta eipä sitä ole vuosien saatossa ajateltu.
Moderointi on aika rankka toimenpide, usein ihmisen omalla nimellään kirjoittamaa tekstiä muutetaan ulkopuolisen henkilön toimesta. Kirjoittaja ei todennäköisesti saa siitä itse tietoa vaikka hänen puumerkkinsä seisoo kirjoituksen takana moderoinnin jälkeenkin. Päätöksen moderoinnista voi tehdä yksi ihminen oman näkemyksensä ja maailmankatsomuksensa perusteella. En ole myöskään nähnyt moderoiduissa teksteissä käsittelijän nimeä mikä olisi mielestäni kohtuullista kirjoittajaa kohtaan.
Comment
-
Aivan uutena tulokkaana kommentoin vielä hieman varovasti - mutta en toivottavasti varauksellisesti - muun muassa tässä ketjussa käytyä keskustelua.
- Lyhyen tutustumisjakson antama kuva tästä foorumista on positiivinen. Tässä on sellaista perisaksalaista järjestystä, jota meistä jokainen kaipaa. Järjestyksen keskellä myös luovuus pääsee aidosti oikeuksiinsa, ja helmet erottuvat spammistä.
- Moderoinnin taso täällä on ok, ja oletan, että foorumin käyttäjiä kuullaan herkällä korvalla, mikäli he havaitsemistaan ongelmista raportoivat. Se, että aktiivisia "päältäkatsojia" on riittävästi, on ehdottomasti hyvä asia.
- Oikeakielisyyttä tulee tukea juuri siten kuin tässä ketjussa on tehty. Toisaalta moni loistava tekninen osaaja on surkea kirjoittaja. Siitä huolimatta hänen tietonsa saattavat olla korvaamattomia, kun ne täällä jaetaan siten, että tulevat ymmärretyiksi. Ja jos vielä kuvin havainnollistetaan, niin tyhmäkin saa tolkkua.
- Foorumin sisältö painottunee aiempiin Audi-malleihin. Kun niistä ei ole omakohtaisia kokemuksia, rohkenen olettaa, että myös äskettäin merkkiin siirtyneet ja uuden Audin hankkineet toivotetaan tervetulleiksi. Kiinnostuksen kohteet saattavat tietenkin hieman poiketa valtavirrasta.
- Kun keskustelijoina on joukko rajattuun tekniseen kokonaisuuteen, tässä tapauksessa automerkkiin, vihkiytyneitä harrastajia, teksti sisätää väistämättä elementtejä, jotka eivät avaudu "ulkopuolisille". Joitakin viikkoja foorumia selanneena vaivun aika ajoin epätoivoon, kun huomaan, etten hallitse mallispesifikaatioita enkä niiden kutsumanimiä. Asiaa ei lainkaan helpota tosiasia, ettei esim. käyttäjien autoista saa näkyville kuvaa kuten vaikkapa UltimateVW:llä. Tuo helpottaisi kovasti mallivalikoiman ja sen yksityiskohtien haltuunottoa. Minulle henkilökohtaisesti monet detaljit ovat yhä hämärän peitossa.
- Edelliseen viitaten, mahtaako täältä tai jostain muualta löytyä "aloittelijan Audi-sanasto", joka kattaisi tärkeimmät avainkoodit ja -käsitteet, ettei tyhmän tarvitse jokaista tyhmyyttään erikseen paljastaa?
- Kaiken kaikkiaan: Toivotan menestystä foorumille, sen ryhdikkäälle linjalle sekä ylläpitäjille. Uskon, että kunhan alkukynnys ylittyy, viihdyn täällä ja saan tarvitsemani tuen sekä voin myös jakaa omat kokemukseni vertaisten kanssa.
Edit: Miksi muuten viestiketjun otsikko ei näy viestiä kirjoitettaessa tai muutettaessa? Jos / kun innostuksissaan hairahtuu aiheesta, sen näkeminen auttaisi palaamaan ruotuun.
Comment
-
Foorumin sisältö painottunee aiempiin Audi-malleihin
Palstalaisethan ovat aika monenkirjava joukko: vanhasta kalustosta kiinnostuneita "mobilisteja"; hipo-virityksen salat tuntevia viitoskoneguruja; rahaa, aikaa ja vaivaa säästämättömiä tuunaajia; mutta myös seurassa viihtyvää hangaround-porukkaa, jonkin verran autoista (tai ainakin omastaan) kiinnostuneita "tavan tallaajia"; auton valintaan tai vianhakuun apua kaipaavia piipahtajia; kaikkea siltä väliltä ja paljon muuta. Eli kyllä tänne aina sekaan mahtunee (vaikka onkin valtuudet puhua vain omasta puolestani :)
Tuo otsikon näkymättömyys lienee foorumisoftan ominaisuus.
Comment
-
Itse olen seurannut tätä foorumia noin vuoden. Kirjoitellut olen vähänlaisesti, lähinnä kysellyt neuvoja. Olen erittäin tyytyväinen, varsinkin asiantuntemukseen jota tämän palstan kirjoittajilta löytyy.
Kuulun myös siihen osaan kirjoittajista, joille mallihistoria ei ole tuttu. Jo edellä ehdotettu sanasto, kenties kuvien kanssa, olisi kyllä hyvä idea.
Toinen mitä kaipaisin olisi kuvien lisäämisen helpottaminen. En itse ole mitkään atk guru, vaikka peruskäytön kohtuudella hallitsenkin. Useasti on jäänyt viestejä kirjoittamatta, kun ei osaa/tiedä kuinka kuvia lisätään. Minäkö muka tyhmä, en ymmärrä.
Lopuksi kiitos foorumin ylläpitäjille ja clubin aktiiveille, parempaa foorumia en ole vielä nähnyt.
Comment
-
Kuvia lisätään näin: ensin siirretään kuva jonnekin www-palvelimelle josta sen voi linkittää. Sitten otetaan kuvan osoite (URL) ja liitetään se viestiin. Sitten maalataan osoite hiirellä, ja painetaan joko URL- tai IMG nappia. URL nappula tekee osoitteesta linkin, ja IMG näyttää sen kuvana forumilla.
Nyt ei ehdi kirjoittamaan esimerkkejä, mutta joku varmaan ehtii :)
Comment
-
Esim. tuon ylinnä olevan foorumin logon lisääminen viestiin, jos käytetään Firefox -selainta:
- oikealla napilla klikataan valikosta "copy image location" joka lienee jotain "kopioi kuvan osoite" leikepöydälle muistiin. Webbisivulla olevan kuvan osoitteen saa selville myös oikean napin takaa löytyvän properties/ominaisuudet kohdasta ja sen voi kopioida (CTRL+C) ja liittää viestiin (CTRL?V).
- otetaan viesti-ikkunan yläpuolelta Img -tagi, liitetään leikepöydän sisältö ja klikataan Img. Koodina näyttää tältä:
Koodi:[img]http://www.audiclub.fi/pics/forum.gif[/img]
Ongelma useimmille on omien kuvien lisääminen. Näitä ei voi liittää, kuten sähköpostissa, vaan ne pitää tallettaa webbiin, esim. johonkin ilmaiskuvapalveluun, joita on paljon.
Comment
-
Tervetulotoivotukset niin Qualitylle kuin muillekin uusille kirjoittelijoille!
Edelliseen viitaten, mahtaako täältä tai jostain muualta löytyä "aloittelijan Audi-sanasto", joka kattaisi tärkeimmät avainkoodit ja -käsitteet, ettei tyhmän tarvitse jokaista tyhmyyttään erikseen paljastaa?
Comment
-
Ja jos haluat laitta kuvan tektin taakse niin näin
tätä painamalla kuva aukee
Eli näin
tätä painamalla kuva aukee
Comment
Comment