Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Viestien tasosta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mitenkään puolustelematta kenenkään toimintaa (olenpa joskus itsekin provosoitunut lievästi), jotkut kirjoittajat herättävät tunteita enemmän kuin toiset. Se taas johtaa siihen, että virheellinen tai epäselvä väittämä täytyy tarkentaa tai oikaista. Joskus se korjailuviesti vaan sattuu olemaan siinä muodossa, että siihen on hyvä vastavuoroisesti tarttua jne. Jos moderoimista suoritetaan, niin sitä tulee sitten suorittaa tasapuolisesti niin että ko. tilanteet saadaan ennaltaehkäistyä. Ja miten se toimii: jokaisen tulisi miettiä tarkemmin oman viestin merkitystä ja sen merkityksen tuomista esille. Jos viestillä ei tuoda lisäarvoa keskusteluun, niin sen voisi jättää lähettämättä.
    Kaikista helpoin lienee jos foorumisofta sallii joidenkin kirjoittajien ja viestien piilottamisen. Vältytään tällöin monelta kinastelulta ja kuluu popcorniakin vähemmän. =)

    Comment


    • Tuo nyt oli oma tyhjäpäinen ehdotukseni, en ajatellut asiaa pitemmälle joten älkää välittäkö tuosta:) Tarkoituksenani oli vain tsempata foorumilaisia asiallisuuteen, ei arvostella moderaattorien toimia.
      Onhan täällä toki pöljälista käytettävissä, joka auttaa asiaan. Paras on jatkaa nykyisellä moderaattorilinjalla, joka on kyllä viimeaikoina tiukentunut ja aiheesta.

      E. Tässä olikin hyvin http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...&postcount=141
      Viimeksi muokannut vV8m5; 18.7.2012, 02:12. Perustelu: Jasson kommentin lainaus

      Comment


        Tämä foorumisoftahan sallii kirjoittajien piiloittamisen ja kyseisen pöljälistan statistiikat viittaavatkin nykyisen moderointilinjan olevan kohtuullisen hyvin kartalla...

        Comment


        • Kirjoittajista itsestään se kritiikki pitäisi löytyä. Joskus tulee omassa mielessä tehtyä "profilointeja" kirjoittajista, jotka ottavat asiakseen vastata tiettyjen kirjoittajien viesteihin varsin jyrkästi. (mihin Jussi viittasikin) Senverran pitäisi olla suvaitsevaisuutta että ei heti puututtaisi kommentointeihin jos ne lipeävätkin yleisesti hyväksytystä ja turvallisesta "Audi on paras" linjasta.

          Omissa viesteissäkin tulee välillä kirjoitettua varsin ala-arvoista äidinkieltä, mutta pyrkimys olisi petrata resurssien rajoissa. Suomi on hieno kieli ja tällainen foorumi on hyödyllinen ajamaan Audi-merkkisten autojen harrastamisen asiaa, ei anneta kummankaan rapautua oman laiskuutemme takia. Pyritään nostamaan rimaa hieman korkeammalle !

          Comment


            Omalle pöljälistille on päässyt muutama nickki kun totesin että viestien sisällöstä 100% on pelkkää paskaa ja avautumista vaikka kyseessä oli jokin tekniikkapuolen ketju jossa ei pitäisi olla syytä hermostua.

            Esson baarin puolella omat sulakkeet onkin säädetty paljon pidemmälle kuorman kestolle mutta tekniikkapuolen ketjuja ei ihan oikeasti kannata raiskata turhanpäiväiseksi kinasteluksi joka tuottaa vaan tuskaa jos joku haluaa sitä ketjua joskus myöhemmin tiedonkaipuussaan lukea. Toinen vaihtoehto on että kikkailu kuormittaa moderaattoreita jotka siivoavat ketjua ja kiitokseksi saavat purkautumisen kun jotakuta on kaltoinkohdeltu.

            Käyttäkää sitä pöljälistaa, se toimii oikeasti aika hyvin. Ei kannata hermostua kun kerran niin hyvät työkalut on annettu sen turhan tauhkan perkaamiseen.

            Comment


            • Moderaattori Sleepy2, toivotaanko projektikertomuksista yksinpuhelua? Omaa projektikertomustani en hirveästi ole jaksanut päivitellä, koska se on lähinnä yksinpuhelua. Näköjään ei toistenkaan kertomuksia ole suotavaa huomioida.

              Comment


                Melko lailla aina täällä vieraillessani selailen projekti kertomukset läpi, kommentoin harvoin mutta mielestäni kyseinen osio on kaikkein mielen kiintoisinta antia saitilla, myös sunkin säikeet tulee selattua aikalailla aina. Eli päivitä vaan vaikkei kommentteja oikeen herukkaan niin kyllä kiinnostusta silti riittää :) Yksin puheluahan nuo useasti on, sen oon huomannu itsekin.

                Tuohon toiseen seikkaan en kommentoi, kun en tiedä eikä tietysti mulle kuulukaan.
                Viimeksi muokannut sfk78; 12.7.2014, 00:03.

                Comment


                • Kun tämä ketju nyt jälleen kerran pullahti pinnalle moderoinnin tiimoilta, niin voisin samalla esittää kysymyksen, että millä perusteilla nuo Esson baarin ja testien sekä muiden chattien osiot jakautuvat aiheiden suhteen? Baarissa puhutaan satunnaisesti kalastuksesta, kokkaamisesta, jalkapallosta yms., kun taas muihin chatteihin on siirretty bongaukset, liikenteessä nähdyt tilanteet, iloiset asiat, ostokset, päähänotot, tallipaskartelut yms. Voi olla, että insinöörilogiikka ei vain riitä, mutta uutta potentiaalista joojoo-ketjua(lue: ei sisällä orkkislistoja tai 1000hp-mörköturborakennusta) tehdessä joutuu hieman liialti miettimään, että minnekähän tämä kuuluisikaan. Eli mikä nyt sitten onkaan aiheen vierestä, ja mikä täysin muuta chattia? :)

                  Sinänsä yllämainittu offtopiccia, että omasta näkökulmasta varsinainen viestien taso on suhteessa muihin lukemiini foorumeihin kyllä edelleen kärkiluokkaa kautta linjan, ja kiitokset siitä moderoinnille.

                  Comment


                    No koska minä taisin ensimmäiseksi noita siirrellä, niin avaan oman logiikkani. Kuten otsikonkin muutin, Test & muut chatit, tarkoitus oli tuonne siirtää vain ns. jonninjoutavat ja/tai lähinnä chattiä muistuttavat keskustelut. Esim. bongausketju ja mikä ottaa päähän ovat ketjuja, joihin saattaa tulla paljon muutaman sanan viestejä ja ensimmäiseen myös viestejä tyyliin "joo minä olin". Nämä tämän tyyppiset ketjut kun ponnahtavat monta kertaa päivässä ensimmäiseksi ja syövät siten huomattavuutta asiapitoisimmilta aiheilta.

                    Koska kuitenkin ym. aiheet kiinnostavat monia, ne on siirretty osastolle omalle osastolleen, sen sijaan että tällaista ei sallittaisi. Näin viestittelyketjut ovat näppärästi omalla osastollaan, jotka sitten voi käyttää IRC:n / sosiaalisten medioiden:n korvikkeena ja esson baarissa näkyy useampi mielenkiintoinen ketju etusivulla, tilastollisesti kun ne ensimmäisellä sivulla olevat lähinnä saavat huomiota.

                    Insinöörilogiikallakin ymmärrettäväksi ohjenuoraksi antaisin, että jos ketju sisältää jotain oikeaa tietojenvaihtoakin, niin essonbaariin vaan, moderaattorit sitten siirtävät sen tuonne chattien puolelle, jos ketju muuttuu vähemmän reaaliaikaiseksi ircin korvikkeeksi.

                    Tiedän että nämä linjaukset on välillä aika nipottamista, mutta tämä on kuitenkin Audifoorumi ja vaatii pientä tasapainoilua, että saadaan pidettyä asia/kohinataso sopivassa suhteessa .

                    Comment


                      Hyvin karkea approksimaatio:

                      Esson baari, tekniikka, verkko -> ketjut, joissa säilyttämisen arvoista tietoa.
                      Testi&chat -> ketjut, joiden tyhjentyminen ei kiinnosta ketään.

                      Tästä johtuen testi&chat on vähän erilailla moderoitu.

                      Mutta ei pidä pelätä väärään osastoon kirjoittamista. Modet siirtää ne kyllä sitten oikeisiin paikkoihin. Yhtään ketjua ei ole poistettu väärään osastoon kirjoittamisen vuoksi.

                      Comment


                      • Onko muilla samanlainen tunne, että viestiketjujen taso on laskenut? Että on vähän samanlaista menoa ilmaantunut kuin vaikka Torissa on arkipäivää, että ihmiset eivät ole toisilleen ihmisiä, vaan hyödykkeitä. - Sitten kun ei vastaamisesta itse hyödy mitään, niin sen voi jättää tekemättä. Jotenkin sellainen yhdessä pähkimisen tunnelma on kadonnut. Onko se tuo, kun autot on huonontuneet ja kaikki on kertakäyttöistä, niin ihmisiäkin aletaan kohtelemaan samalla tavalla hyödykkeinä?

                        Comment


                          En tiedä millaisiin kirjoituksiin viittaat, mutta jos ajatellaan vaikka teknisiä ongelmia, niin nykyautojen osalta niihin ongelmiin ei vain välttämättä osata vastata. Foorumilla on toki ammattilaisia autokorjauksen alalla, mutta ei kai kukaan oleta että he täällä päivystäisivät ja jakaisivat ongelmanratkaisutietoa. Sitäkin tosin on muistini mukaan tapahtunut.

                          Toisaalta vanhan kaluston harrastaminen alkaa olla nimenomaan harrastamista, eikä ne jotka joskus ovat vaikka 80-luvun autoja uutena ostaneet, huoltaneet ja korjanneet, enää ole täällä tietämystään jakamassa. Taitaa enin osa nykyisestä "harrastekalustosta" olla hyvästi 90-luvun puolen välin tuotteita ja jopa tämän vuosituhannen tuotteita. Niihin löytyy kyllä tietoa ja osaamista ja sitä mielestäni on erinomaisen hyvin jaettu.

                          Onhan täällä monenmoista viestiketjua aina ruoanlaitosta vikakoodien tulkintaan ja valokuvaamiseen ja kaikissa topikeissa minusta on hyvää keskustelua. Se minun mielestä tällä keskustelufoorumilla juuri hienoa onkin, että joka alan ammattilaista ja harrastajaa löytyy. Apua olen aina itse saanut ja myös antanut, jos vain olen pystynyt.

                          Comment


                          • Erityisesti viittaan niiden tietämättömien suuntaan. Aiemmin tuntui olevan enemmän keskustelua vian ympärillä ja nykyään tuntuu törmäävän kasvavassa määrin siihen, että heitetään kysymys ilmoille ja juttu lopahtaa siihen hiljaisuuden tai parin vastauksen jälkeen. Se varsinainen keskustelu on vähentymään päin ollut. Tuo tuntuu olevan kasvusuunta ja pelin henki muuallakin netissä. Harmi että se on täälläkin jo aistittavissa ollut.

                            Comment


                              Ehkäpä ihmisiä on myös alkanut tympimään se, että noh varsinkin nuoremmat eivät viitsi edes googlettaa itse vikaa. Vaan heti ollaan kysymässä, miksi tämä ykskasitee aanelkku rötää, kun kiihdyttää täpöö? Koodeja ei ole luettu ja tietty siitä yleensä heti sanotaan. Vaikka vika ylläripylläri löytyy sitten läppärillä. Niin sama kaveri voi olla toisen ongelman kanssa heti seuraavalla viikolla kyselemässä ja tietenkin koodit lukematta. Vianhausta yleisesti ketjua voisi linkittää varmaan 75% ketjuista, niin täällä kuin facebookin kyselyissä. Tuolla clubin facebook ryhmässä tulee joka kk jossain kohtaa kaksi keskustelua. Mitä öljyä laatikkoon? Mitkä tukivarret on parhaita ja mistä ne saa melkein ilmaiseksi?

                              Comment


                              • Voisin nyt heittää ihan kevyen kappaleen rattaisiin - asia mikä itseä työnsi alunperin oli se, ettei niille "tyhmille" kysymyksille annettu sijaa niin millin vertaa. Tuhansia lankoja ja sanotaanko kymmeniä tyyppejä tavanneena ehkä tässä on myös semmoinen murrros menossa. Pappa sen sano viisaasti, notta vanhaa partaa vituttaa ku poika tekee parem. Teknisesti ajateltuna myös "foorumi"teknologia rupeaa olemaan sitä "vanhan kansan" juttua, siinä missä irc-kanavat olivat aiemmin. Foorumi voisi uudistua mielestäni monella tapaa - moderaattoreiden linja vähimmäisenä narttuamislistalla :)

                                Comment


                                  Mitäs kaikkea se monella tapaa uudistuminen sisältäis?

                                  Comment


                                  • Mielestäni pienen kaveriporukan sisäpiirijuttujen kirjoittaminen jokatoiseen ketjuun ei ole muille lukijoille melekästä. Tietäjät tietää

                                    Comment


                                    • HiTec puhuu asiaa.

                                      Comment


                                        Joo näin on. Tällaista chattia on nyt eräät harrastaneet vähän liikaa esim projektiosiossa.

                                        Comment


                                          Se saattaa monelle facebookin tjms hölynpölysomen käyttäjälle tulla yllätyksenä että moderaattorit oikeasti ja aktiivisesti siivoavat sen kummemmin varoittelematta turhat lässytykset pois. Välillä tosin menee pesuvesien mukana ihan hyvääkin keskustelua romukoppaan vain sen vuoksi ettei se osu ketjun aiheeseen.

                                          Mitä Jussin kysymykseen tulee niin kyllä asialliseen kysymykseen saa varmasti vastauksen jos sen joku osaa antaa. Yritän itse viimeiseen asti olla menemättä henkilökohtaisuuksiin mutta ihan ystävällisessä hengessä sanon vain että jos kysymys alkaa "Koska Audin kaikki 80-luvun jälkeen tekemä on täyttä paskaa..." niin itsellä jää loppukysymys lukematta ihan vain sen vuoksi etten yleensä jaksa tarpoa asennevamman yli siihen varsinaiseen aiheeseen. Ei herneitä :)

                                          Seuraava ei enää kosketa edellistä nimimerkkiä mutta liian usein kirjoittaja (varsinkin ns uusi käyttäjä) valittaa ja vinkuu siitä miten automerkki on paskaa, myyjäliike on paskaa, maahantuoja on paskaa ja täälläkin saa vain vittuilua osakseen. Asioista märiseminen kuuluu Esson Baarin "Nyt ottaa päähän" - ketjuun jossa sitä saa aika vapaasti harrastaa. Tekniikkapuolella voi sitten kysyä apua siihen varsinaiseen murheeseen ihan asiapohjalta, vitutukseen sieltä tuskin apua saa.

                                          Comment


                                            Aika usein näkee kysymyksiä vaikkapa teknisestä aiheesta, jota on jo jossain topikissa puitu riittämiin. Yleensä ensimmäinen vastaus on, että miksi et käyttänyt hakua ja ehkäpä pari linkkiä aiheeseen. Foorumin haku on mitä on, google hakee mielestäni hyvin foorumikirjoituksia. Toinen asia on sitten se, että voisiko foorumin rakenne olla enempi tavallaan yksilöivämpi. Nythän yhden otsikon alla on moottori ja voimansiirto ja sitten kuitenkin diesel ja turbot on eriytetty omiksi aiheiksi. Pitäisikö vaihteistot jakaa vielä tarkemmin eri luokkiin DSG, perinteiset automaatit, multitronikit jne. Sama moottoreiden kohdalla, vanhemmat, FSI, TFSI jne. Tiestysti vaarana on että foorumi pirstaloituu, mutta palvelisiko se paremmin jonkin ongelman kanssa painivaa, ettei niitä "tyhmiä kysymyksiä" tulisi.

                                            Comment


                                            • Tuostahan on jo melko moneen otteeseen todettu, että liika yksilöinti ei välttämättä paranna asioiden löydettävyyttä. Samaa moottoria kun voi löytyä eri alustoista. Useasti myös keskustelu alkaa esim. moottorin oudosta sivuäänestä, ja lopulta päädytään vaihdelaatikon vikaan, tällöin sama aihe sopis periaatteessa molempien otsikoiden alle.

                                              Tukeekos nykyinen foorumisofta tagien käyttöä? Eli jos ketjuihin voisi listata avainsanoja kuten juuri DSG, Torsen, 4F, 1.8t, N75, MMI... ...

                                              Tärkeintä noissa avainsanoissa on, että käytetään mahdollisimman yleisiä "teknisiä" termejä. Osalla foorumeista tuntuu olevan tageina pääasiassa slangi-ilmaisuja, jotka sitten taas eivät kyllä helpota asioiden löytämistä. Toki juurtuneet vakiotermit ovat ihan hyviä, mutta ne tulisi sitten listata jonekin, jotta uudet käyttäjätkin osaisivat niitä käyttää.

                                              Comment


                                                Muutamia juurtuneita vakiotermejä onkin listattu tänne: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=67196

                                                Comment


                                                • Mitä Jussin kysymykseen tulee niin kyllä asialliseen kysymykseen saa varmasti vastauksen jos sen joku osaa antaa. Yritän itse viimeiseen asti olla menemättä henkilökohtaisuuksiin mutta ihan ystävällisessä hengessä sanon vain että jos kysymys alkaa "Koska Audin kaikki 80-luvun jälkeen tekemä on täyttä paskaa..." niin itsellä jää loppukysymys lukematta ihan vain sen vuoksi etten yleensä jaksa tarpoa asennevamman yli siihen varsinaiseen aiheeseen. Ei herneitä :)
                                                  Yhdyn, eikä herneitä :)

                                                  Comment


                                                  • Teidän onneksi olen huomattavasti vähentänyt teknisiin keskusteluihin osallistumista ja yksinpuhelua projektiosiossa. ;)

                                                    Comment


                                                      Haku on kyllä haasteellinen täällä. Joskus on vaikea löytää vanhoja threadeja missä tiettyä asiaa on käsitelty.
                                                      Apua saa, mutta ehkä jotkut asiat on vain liian hankalia, jotta niihin saisi edes vinkkejä.
                                                      Viimeksi muokannut Puuhapete; 28.6.2016, 16:51.

                                                      Comment


                                                      • Tuosta vois urputtaa että katsastuksista läpäisyt ja niiden ruotiminen ei löydä katsastusmonologit osioon. Toki ne on iloisia asioita kun nämä uudemmat audinrutkut läpäisee syynin, en sitä kiellä ;)

                                                        Comment


                                                        • Itse olen tiettyjä juttuja yrittänyt haulla etsiä.

                                                          Liian vaikeaa.
                                                          Tosi on että google löytää tietyt jutut paremmin.

                                                          Comment


                                                            Eikö jo näillä palautteilla ylläpito voisi tweakata tuota vbulletinin Haku toimitoa käyttämään Googlen site: ominaisuutta? Tai sisällyttää tuonne palkkiin suoraan Google haku kuten jossain muilla sivuilla?

                                                            Comment


                                                              Käsittääkseni foorumi on jo vuosia sitten avattu hakukoneiden indexsoinnille, joten esim. Google haku toimii varsin hyvin. Esimerkiksi laittamalla Googlen hakuun vaikka:

                                                              site:audiclub.fi multitronic

                                                              niin johan alkaa tarinaa löytymään.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X