Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Liekö sitten henkisesti, tänä vuonna on kuitenkin järjestyksessään 27. syntymäpäiväni.
S2-foorumia jonkun verran selanneena ärsyttää siellä oleva toimintatapa kun hakua ei todellakaan käytetä eikä kehoteta käyttämään. Samoista aiheista jauhetaan kerta toisensa jälkeen. Uuden threadin avaaminen samasta aiheesta myös heikentää haun toimivuutta, kun tulee ne 430212 tulosta joista pitää kahlata.
Kyllä se vastauskynnys on aika korkea sellaiseen kysymykseen, joka esiintyy joka toinen viikko uudessa threadissa. Oikeastaan aika "lose-lose situation", kun kysyjä ei saa vastausta niin helposti ja foorumin käytettävyys tuplathreadien takia kärsii.
Se hakukin toimisi paremmin jos käsiteltävät aiheet keskittyisivät harvempiin viestiketjuihin.
Onhan täälläkin tullut vastaan tapauksia missä joku on ensimmäisen Audinsa hankittuaan kysynyt itselleen oleellista (muutakin kuin dumpista), jos ei anneta uusille kyselymahdollisuutta jää helposti ongelma ratkaisematta. Aika nopeasti täällä aktiivisimmat laittavat linkkiä mikäli aihe on ollut aikaisemmin esillä ja siitä uudet yleensä oppivat jatkoa ajatellen.
Itse pitäisin suurimpana ongelmana tiedon löytämistä kaikilla niillä lemppareilla millä jotain kikkaretta kutsutaan. Esimerkkinä voisi mainita vaikka "lötkön pommin" ja sillä ei kyllä kaikki osaa hakea. Joillekin osille on tietysti arkikielessä monta nimeä kuten kuuleri, cooleri, syylari, syyläri tai jäähdytin ja kaikkia tulisi käyttää että löytää tarvittavat ketjut. Ajan tuolla sitä takaa että ainakin itse yritin aktiiviaikoina mainita osien nimet sellaisessa asussa että uudetkin löytävät hakusanoilla. "Risaksi" en mainitse omaa Audiani kun on toisinaan ehjäkin ;)
Eihän ne käyttäjäprofiilin autot tarvitse olla samassa muodossa mutta tekstissä on tosiaan hyvä mainita jotain muuta kuin "profiilin autossa" jos siinä lukee vaikka pelkästään "8L tai "B7".
Profiilin tiedot yleensä kertoo kirjoittajastaan varsin paljon...
Tämä ei oikein auennut, mitä profiilin tiedot kertovat kirjoittajasta?
Näkeekös porukka miten hyödyllisenä tahi sallittuna toimenpiteenä lisätä viestin loppuun muutama hyvin aihetta kuvaava hakusana? Esimerkiksi threadin aloittaja laittaisi niin, että se palvelee mahdollisimman hyvin alkuperäiseen aiheeseen liittyen ja niitä voisi sitten tarvittaessa vaikka lisäilläkin, mikäli juttuun tulee tiettyä aihepiiriä koskevia jatkoja. Vaikkapa tuosta jäähdyttäjästä kyselijä laittaisi sen koko litanian syylärit ja coolerit ym.
Tuossakin vaan pitäisi sitten pystyä pitämään joku kohtuus, ettei jokainen aiheeseen kommetoija vedä loppuun kymmen sanaista hakusana litaniaa ja loppupelissä siellä on mainittu joka osa mitä ko ajoneuvoon on tehtaalla ruuvattu. Ja sitten ne tietyt threadit tulee aina mukaan hakuun laittoi hakusanaksi mitä tahansa. Missä se raja sitten kulkee ja kuka sen määrää, että pysytään vaan oleellisessa.
Viimeksi muokannut Turbo^T; 25.1.2011, 17:06.
Perustelu: jäsentelyä
Näkeekös porukka miten hyödyllisenä tahi sallittuna toimenpiteenä lisätä viestin loppuun muutama hyvin aihetta kuvaava hakusana? Esimerkiksi threadin aloittaja laittaisi niin, että se palvelee mahdollisimman hyvin alkuperäiseen aiheeseen liittyen ja niitä voisi sitten tarvittaessa vaikka lisäilläkin, mikäli juttuun tulee tiettyä aihepiiriä koskevia jatkoja. Vaikkapa tuosta jäähdyttäjästä kyselijä laittaisi sen koko litanian syylärit ja coolerit ym.
Tuossakin vaan pitäisi sitten pystyä pitämään joku kohtuus, ettei jokainen aiheeseen kommetoija vedä loppuun kymmen sanaista hakusana litaniaa ja loppupelissä siellä on mainittu joka osa mitä ko ajoneuvoon on tehtaalla ruuvattu. Ja sitten ne tietyt threadit tulee aina mukaan hakuun laittoi hakusanaksi mitä tahansa. Missä se raja sitten kulkee ja kuka sen määrää, että pysytään vaan oleellisessa.
Ominaisuus löytyy perusfoorumiominaisuuksista nimeltään avainsana. Uutta aihetta tehdessä pystyy antamaan avainsanoja joita haku käyttää.
Lähinnä se miten ajokkilista on kirjoitettu kertoo kirjoittajastaan. Ei suinkaan se mitä kalustoa ko. lista sisällään pitää.
En ollut tuota seikkaa huomioinutkaan. Noinhan se tuntuu olevan.
On se tosiaan varmasti visuaalisuutta oleellisempaa, että nimimerkin profiili on kirjoitettu hänen omalla käsialallaan.
Aika vähän porukkaa kiinnostaa lukea tuo kuulutus viestien kirjoituksesta. Vähän vajaa 700 lukukertaa, vaikka se on ollut jo aika kauan ja kävijöitä forumilla on huomattavasti enemmän.
Ihan yleisesti voisi vetää johtopäätöksen, että kirjottamiseen täysin perustuvalla foorumilla olisi mahdollisesti hyvä osata kirjoittaakin... :)
Olen tämän sanonut ennenkin, mutta sanon taas: Kokeile mennä huutamaan tai mongertamaan epäselvästi illanistujaisissa jollekin jotain. Kun kuuntelija kysyy, että anteeksi nyt en saanut selvää, alat vielä päälle huutamaan, että sitä vain kiinnitetään huomiota toisen puhetapaan eikä siihen sisältöön. Mitä veikkaat, tuleeko jatkovastaus siihen sinun puheen sisältöön avuliaasti ja yhtäkkiä kaiken ymmärtäen vaiko oikealla suoralla?
Kukaan ei varmaan oikeasti voi väittää, että epäselvästi kirjoitettua olisi mukava ja helppo lukea. Lisäksi kaikki eivät ole hyviä lukijoita, vaan monella luetun tekstin ymmärtäminen ei tule ihan noin vain. Ja kyse ei ole viitsimättömyydestä, vaan oikeasti kaikkensa yrittäminenkään ei aina auta. Sitä ei todellakaan helpota perusasioista kirjoittaessa luistaminen. Ja se luettavuuden sotkeminen kirjoitusvaiheessa puolestaan on puhtaasti välinpitämätöntä laiskuutta. Ei ole kovin miellyttävää, että itsekkäästi laiskuuttaan tapetaan heidän mahdollisuus keskustella Audien harrastamisesta muiden harrastajien kanssa, vai?
Olen kyllä jasson kanssa täysin samoilla linjoilla. Niinkuin tuossa kuulutuksessakin sanotaan, mistään pilkunn*ssimisesta ei ole kyse, vaan tekstin kirjoittamisesta luettavaan muotoon. Enpä ole huomannut, että kukaan olisi puuttunut tai alkanut aukomaan päätään esim. väärin taivutetusta verbistä tms.
Epäselvästi kirjoitettuun ongelmaan/aiheeseen ei senkään takia moni viitsi vastata, että sellainen ei palvele kuin sitä yhtä ongelmansa kanssa painivaa. Jos joku tulevaisuudessa saman ongelman kanssa painiva sattuu haulla etsimään ratkaisua ongelmaansa, jättää ko. aiheen väliin epäselvästi tai harhaanjohtavasti kirjoitetun otsikon takia, koko foorumin tarkoitus menee hieman hukkaan, eikö?
Ja koska kyse on kuitenkin ihmisten hyvää hyvyyttään jakamasta ILMAISESTA tiedosta, niin kyllä siihen kysymykseenkin voisi vähän panostaa. Ainahan sen auton voi viedä korjaamolle, siellä kyllä selvitetään vika, vaikkei ongelman ydin asiakkaan selostuksesta välttämättä selviäkään. Siitä vaan joutuu sitten maksamaan käyvän hinnan työn tekijälle. Valintojen maailma...
Aika vähän porukkaa kiinnostaa lukea tuo kuulutus viestien kirjoituksesta. Vähän vajaa 700 lukukertaa, vaikka se on ollut jo aika kauan ja kävijöitä forumilla on huomattavasti enemmän.
Kävin lukemassa ja koitin sisäistää! Se vaan häviää tuohon taustaan tuon värisenä, niin on mennyt itseltäni ainakin aiemmin täysin ohi.
Kuulutukset tulee kyllä aina luettua, jos vain havaitsee sellaisen. Olettaisin, että vähäinen lukuinnokkuus johtuu juuri siitä, ettei kuulutusta havaita.
Kävin lukemassa ja koitin sisäistää! Se vaan häviää tuohon taustaan tuon värisenä, niin on mennyt itseltäni ainakin aiemmin täysin ohi.
Kuulutukset tulee kyllä aina luettua, jos vain havaitsee sellaisen. Olettaisin, että vähäinen lukuinnokkuus johtuu juuri siitä, ettei kuulutusta havaita.
2nd that. Sulautuu tosi hyvin maisemaan että jää todella helposti lukematta. Eikun punasta väriä taustalle noihin kuulutuksiin.
Ite luulin, että kokoajan puhutaan tästä ketjusta. Meinasin jo kommentoida, että eikös se lukukerta tuu aina kun joku tämän ketjun avaa. :) Tommosta kuulutusta ollu huomannutkaan.
Minä jo ihmettelin, että mitähän näppäinyhdistelmää sitä on taas tullut epähuomiossa painettua kun tuli tollanen punanen palkki tonne. Luin tietenkin sen ensin uudelleen kun ajattelin, että väri on muuttunut kun sitä kuulutusta on päivitetty. :-p
Muutama haistattelija näkynyt foorumilla viiime aikoina, mutta hyvin on Modet hommansa hoitaneet. Nostin aiheen sen takia, kun taas viime aikoina on useampaan kertaan kiinnittänyt huomiota siihen, että moderointi toimii nopeasti ja hyvin.
Tasokasta se on ollut ennenkin, mutta kun noita vuoden takaisia juttuja lueskeli, niin tuntuu, että nyt toimii vielä paremmin kuin viime vuonna.
Että kiitokset kaikille Modeille hyvin tehdystä työstä! Moni muukin ilmeisesti tyytyväinen viestien tasoon ja moderointiin, kerta vuoteen ei ole aihetta ylös nostettu. :)
Moderointi tällä foorumilla toimii oikeasti hyvin. Itse toimin parilla foorumilla moderaattorina joten tiedän työn laajuuden kun viestejä tulee päivässä paljon.
Hatun nosto täältäkin modeille hyvästä työstä jolla saadaan pidettyä tämä foorumi luettavana.
Tuo olikin ihan uutta. Jotenkin loogisempi kolmen pisteen aloitus, jos lainausta on lyhennetty alusta, mutta se onkin näköjään väärä tapa. Onko kaksi ajatusviivaa sitten --, ja ilman välilyöntiä lauseen alkuun kiinni.
No sinänsä loogista, että kolme pistettä tarkoittaa kyseisen lauseen jäävän kesken tarkoituksellisesti ja sillä nimenomaan luodaan tietty tunnelma/ajatus lukijalle. Lainauksesta taas jätetään tavaraa pois, koska sillä ei ole merkitystä lukijalle. Siksi kolme pistettä ei toimi tarkoituksenmukaisesti.
Jotta ei menisi liian yksinkertaiseksi, niin väliviivoja on eri mittaisia.
Juu näin on. Tosin mun näppiksessä on vain yksi pituus, wordi korkeintaan muuttaa sitä sitten (~mielivaltaisesti).
Ja täältäkin kiitokset napakalle moderoinnille! Muuan harrastefoorumilla meinää välillä hiukan väsyttää viestien taso; porukan keski-ikä vaikuttanee asiaan merkittävästi. Tämä audifoorumi tuntuu sen jälkeen rauhan ja harmonian tyyssijalta.
Joo, täältäkin iso käsi moderoinnille. Tämä on siitä harvinainen(?) autofoorumi, että keskustelua käydään vilkkaasti myös näissä ei suoraan johonkin malliin/tekniikkaan sidotuissa alueissa. Eli täällä vaihdetaan mielipiteitä laidasta laitaan. Kuitenkaan mitään Suomi24-fiilistä ei synny.
Vaikka joskus pikku mallaspäissään tai muuten kettuuntuneena tulee jotain omasta mielestä hupaisaa kirjoiteltua, ei siitä kuitenkaa tapaa tarvitse tehdä. Audi antaa luotettavan ja laadukkaan vaikutelman, joten eikö me audi-foorumilaiset kyetä samaan, vaikka totuus laadusta ja luotettavuudesta on joskus toinen? Siisti ja rehti nettikäyttäytyminen, käyttäydy ja kohtele muita foorumilaisia niinkuin haluat sinua kohdeltavan ;) pätee myös oikeassa elämässä, vaikka aina pussiin mahtuu joitain mätipullia...
Olisiko foorumilla päivityksen paikka ja enemmän rajoituksia ei acf-jäsenille vai riittääkö adminien antamat penaltit?:)
Olisiko foorumilla päivityksen paikka ja enemmän rajoituksia ei acf-jäsenille vai riittääkö adminien antamat penaltit?:)
Siis että mitä että? Ei ole asiaa vastaan mitään, mutta ihmettelen, että miksi ihmeessä.
Modelinjasta sen verran, että alkanut ärsyttämään Monican kivittäminen aina aamun koitteessa, niin olisikohan PUOLUEETTOMIA modeja, jotka kykenisivät laittamaan ruotuun porukkaa, kun kovin tunnutaan herkästi puututtavan Monican kirjoituksiin. Vaikka onkin toisaalta viihdyttävää luettavaa ne naljailut, niin on aika raukkamaista, kun aina ollaan joukolla yhden kimpussa ja modejakin siellä ollut mukana.
Comment