Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Pakkohoitoonhan tuo ukkeli pitäisi laittaa. Tuo sakottamisvimmahan on jo jonkunlainen fetissi eikä suinkaan liikenneturvallisuuteen tähtäävää toimintaa.
No ei tuota Pastersteinia oo kukaan kansalainen äänestänyt. Eihän se tietenkään yksin mitään päätä mutta tämän maan turhin kusipää se kyllä on, aika käsittämätöntä miten tuonlaiseen virkaan pääsee elämällä täysin jossain omassa rinnakkaistodellisuudessaan ilman minkäänlaista maalaisjärkeä. Se on kyllä totta että autoilijalta on helppo kupata ja kamerat räpsyy jo nykyään niin paljon ettei kaikkia kuvia ehditä käsittelemään. Sinne kuvia katsomaan lisää tai vähemmän väkeä niin saadaan sakkotulot näyttämään budjettilaskelmissa juuri tasan sellaiselta kuin milloinkin omiin agendoihin sopii. Helppoa ja ilmaista säätövoimaa.
Menee ehkä vähän saivartelun puolelle, mutta mitä epäselvää on sanassa nopeusrajoitus? Suurin sallittu nopeus jota ei saa ylittää, mutta maan tapa on ollut, että sen on saanut ylittää tietyn verran ilman maksu- tai muuta seuraamusta. Nyt tähän maan tapaan halutaan "liikenneturvallisuuden" nimissä puuttua siten, että nopeusrajoituksen ylittämiseen tulee nollatoleranssi. Jokainen toki tietää, että rahankeruuta se on valtiolle, eikä se liikenneturvallisuutta paranna yhtään. Minulle henkilökohtaisesti ei tuota suurempaa tuskaa asettaa vaikonopeuden säätimeen tasan nopeusrajoituksen osoittama nopeus, jolloin kesärenkailla todellinen nopeus on 2-3 km/h pienempi 80-100km/h nopeudessa, talvirenkailla vähän isompi. Toinen vaihtoehto on maksimoida "hyöty" ja ajaa max. 10km/h suurempaa nopeutta, sen kun saa tehda samalla rahalla kuin 1km/h ylityksen. Paraneeko liikenneturvallisuus tälläkään lailla? Tuskin. Eniten tuossa häiritsee se, että tuollainen pieni 1km/h ylitys tulee usein ihan huomaamatta ja niitä kun kerää vuoden aikana 3 kappaletta, niin tappajakaaharilta kortti pois.
Eniten tuossa häiritsee se, että tuollainen pieni 1km/h ylitys tulee usein ihan huomaamatta ja niitä kun kerää vuoden aikana 3 kappaletta, niin tappajakaaharilta kortti pois.
No tämähän se kaikista eniten häiritsee, koska jo vakkarin heitto alamäessä on helposti 5-6km/h. Eli jatkossa jos haluat ajaa jarruttelematta, niin 100 = 90, 80 = 70 jne..
No vaihtoehtoisesti, minusta ei mitään mieltä ajaa 80kmh 80 alueella, koska vaarana sakko. No sama sitten ajaa se 105, koska 200€ voi ajaa tuon 25kmh ylinopeutta. Itse ainakin jatkossa toteutan tätä, ajan joko alinopeutta tai reilua ylinopeutta.
Kymppi alle rajoituksen mittarinopeutta kruiseen ettei tarvi pelätä. Menköön muut ohi jos on kiire. Tällä se liikennekulttuuri paranee ja stressi vähenee. Polttoainettakin säästyy ja jääkarhut sekä pandat pysyy hengissä.
Uudessa lakiehdotuksessa poistuu ajokielto toistuvista liikennerikkomuksista eli rahalla selviää. 100 miljoona euroa on sakkotuotot vuodessa, Ei se palsternakka itse noita lakeja väsää, joten kyllä äänestyksellä tähän on tultu. Kaikkihan nuo ylipäälliköt ovat hölmöjä ja tuskin muuten olisivat tuossa virassa pätemässä.
Jos ylinopeudet oikeasti olisi ongelma joka halutaan kitkeä pois, niin nollatoleranssi ja kerta heitolla kortti 3 kuukaudeksi pois joka kerta, kun jää kiinni rajoituksen ylittämisestä. Mutta kun kysymys on ihan muusta, eli valtion kassavirran kasvattamisesta, niin tokihan tämä uusi malli on paljon tehokkaampi.
Kun oliskin sen verran varaa niin vois ihan surutta ohitella tavan persaukisia, kysyis vaan että "käykö käteinen?" jos sattuis poliisipartio kohdalle. 100€ on toki aina sama absoluuttinen 100€ mutta jos se on ainut sanktio niin mitä se oikeasti vaikuttaa jollekin jolla on vaikka 100000€ vuositulot. En tiedä vaikka se olisi jopa osaltaan taka-ajatuksena. Nyt edes parempituloiset ei oo voinu rässiä kun päiväsakoille menevillä nopeuksilla joutuu maksamaan kymppitonnien sakkoja joka jo jossain tuntuu ja pikku rikesakoistakin on saattanut kertyä sen verran että kortti lähtee. Jos tämä jälkimmäinen nyt poistuu ja toisaalta satasella selviää niin ihan yks ja sama vaikka joutuis pari sakkoa viikossa maksamaan, ja valtio tienaa. Win-win.
Jos ylinopeudesta jää kiinni, niin kyllä se silloin menee ihan omaan piikkiin ja siitä ei voi muita syyttää. Minun tuloilla kyllä harmittaisi maksaa joka viikko satanen tai kaksi ihan vaan oman tyhmyyden tai huolimattomuuden tähden. Mutta eiköhän tuohon joku pieni toleranssi tule, käsittääkseni se on Poliisihallituksen ohjeistuksesta kiinni.
En pitäisi kaikkea verkkouutisten sanomaa totuuden torvena. Nähdäkaseni laki muuttuu siten, että jo 1km/h ylinopeudesta voidaan sakottaa, mutta ei siitä aina automaattisesti seuraa penaltia. Vetäkää happea ja lukekaa välillä muualtakin.
Omat ajot on onneksi nykyään 99% taajamanopeuksiin rajoitetuilla alueilla joissa saisikin minun puolestani sakottaa jo pienistäkin ylinopeuksista. Satasen alueella 1 kilometri/tunti eli about puolikkaan viisarinvahvuuden muutos nopeusmittarissa vaan on niin merkityksettömän vähän, alle prosentin ylinopeus jota ei vaan pysty olemaan edes vahingossa joskus ajamatta jos pyrkii ajamaan sitä tasan suurinta sallittua. Jopa sillä vakionopeussäätimellä ei riitä resoluutio kilometrin tarkkuuteen ja maastonmuodot kun vaihtuu niin alamäessä helposti menee vähän yli vaikka ei itse painaisikaan kaasua. Ainut tapa olla varma siitä että ei missään tilanteessa edes vahingossa aja pientäkään ylinopeutta, on tuijottaa pelkästään sitä mittaria aina ja koko ajan ja ajaa jarruvalot välkkyen tai sitten pudottaa selvästi vaikka kymppi alle rajoituksen jolloin jää pelivaraa.
Ei tämä nyt ainakaan liikenteen sujuvuutta helpota. Isompia kaahareita ei tule vähentämään millään tavalla, tarkoitusperä on sataprosenttisen puhtaasti fiskaalinen.
Noh, minä oon saanu kahdet ylinopeussakot. Tällä otannalla se tarkoittaa keskimäärin kerran 11 vuodessa ja maksettavaa on kertynyt 700mk + 170€. Ensimmäinen oli ihan rehellinen maantiellä ajettu 38km/h ylitys joka tapahtui ohitustilanteessa, en kiistänyt vaan maksoin mukisematta. Jälkimmäinen tapaus oli epähuomiossa tullut 7km/h ylitys (koska en tuijottanut koko ajan pelkästään nopeusmittaria) täysin tyhjällä nelikaistaisella tiellä. Sitä lappua en ihan sulattanut ja reklamoin sekä käräjöin sen aikaa että varmasti ei ainakaan voitolle jäänyt Suomen valtio. Näin aion tehdä jatkossakin niistä sakoista joita mahdollisesti tulee ja jotka koen epäoikeudenmukaisiksi, onneksi siihen on sakkolapussakin hyvät ohjeet ja itsensä puolustamiseen täysi lainmukainen oikeus jokaisella kansalaisella on.
Näen asian niin että jos joka vuosi valtion budjettiin budjetoidaan edellistä vuotta suurempi summa liikenteestä kerättäviä sakkotuloja niin jossain on mätää. Voisin asian edes jotenkuten hyväksyä jos saadut sakkotulot laitettaisiin eri kirstuun josta käytettäisiin rahaa tieliikenteen turvallisuuden kehittämiseen ja vaikkapa poliisin resursseihin valvoa muutakin kuin kameratolpalla niitä kilometrin ylityksiä. Vaan ei se raha palaa rikospaikalle vaan hukkuu kaikkeen paljon turhempaan. Ja tässä kohtaa päästään siihen pienen ihmisen pieneen protestiin jolla ei isossa kuvassa ole mitään merkitystä. Ihan kuin ei ole sillä yhden (tai edes sillä seitsemän) kilometrin ylitykselläkään.
Eikös se palsternakka ihan itekin sanonut, että tuskin tullaan kilometrin ylityksestä sakottamaan. Eiköhän sitä jotakuinkin samaan tyyliin mennä kuin nykyään, mutta rikesakon alapuolelle tulee uusi "hintaluokka" ja taajamassa sakot voi saada vähän pienemmästä ylityksestä kuin nykyinen 7km/h.
Jos sakotuskynnys ei laske, niin tuo vaikuttaa ihan ok:lta. Mieluummin maksan 70€ kuin 200€ jos en huomaa esim 80->70 vaihtumista ja ajan kameraan. Nykyään tosin kun kameroita on niin paljon, tulee yhtään pidemmälle reissulle tai vieraalle tielle laitettua kameravaroitin päälle puhelimeen.
Kyllä minulle sopisi hyvin että jokainen kansalainen maksaisi tuollaista kuvitteellista ylinopeusveroa, ajoi ylinopeutta tai ei. Samoinhan se on yle-veron kanssa :)
Veikkaan, että valtaapitävien märkä päiväuni on ensin myydä tieverkko ulkomaisille sijoittajille. Sen jälkeen tieverkon omistaja voi sopimuspohjaisesti verottaa käyttäjiä lakiin pohjatuvalla ylinopeusmaksulla?
Veikkaan, että valtaapitävien märkä päiväuni on ensin myydä tieverkko ulkomaisille sijoittajille. Sen jälkeen tieverkon omistaja voi sopimuspohjaisesti verottaa käyttäjiä lakiin pohjatuvalla ylinopeusmaksulla?
Mikään ei siis ole käytännössä muuttumassa. Laki antaa mahdollisuuden jo nyt sakottaa vaikka siitä ykkösen ylityksestä, mutta poliisi määrää puuttumiskynnyksen. Poliisin suunnasta tähän mennessä tulleet kommentit eivät anna aihetta olettaa sen kiristyvän.
Se, mistä tässäkin keskustelussa taidettiin mainita vain kerran, vaikuttaa huomattavasti enemmän arkiliikenteeseen, eli pienten rikesakkoylitysten vaikuttavuus ajo-oikeuteen poistuu. Tämä on käytännössä siis lupa ajaa maantiellä 15 km/h yli rajoituksen, jos olet valmis maksamaan lunnaita satasen kerralta. Jos kiinnijäämisriski säilyy nykyisenä eli lähes olemattomana, säästyneen matka-ajan myötä nopeuden omavaltainen nostohan muuttuu taloudellisesti kannattavaksi. :)
Tämä on käytännössä siis lupa ajaa maantiellä 15 km/h yli rajoituksen, jos olet valmis maksamaan lunnaita satasen kerralta. Jos kiinnijäämisriski säilyy nykyisenä eli lähes olemattomana, säästyneen matka-ajan myötä nopeuden omavaltainen nostohan muuttuu taloudellisesti kannattavaksi. :)
Tämä on hyvä muutos ja en nyt kannata lompakon voimalla pienen ylinopeuden ajamista. Se on positiivista, että muutos poistaa tiettyä valtion suorittamaa liikennefasismia. Kortti ei ole katkolla, jos vuoden sisään ajat epähuomiossa lievää ylinopeutta kolme kertaa tutkaan/valvontakameraan.
Se, mistä tässäkin keskustelussa taidettiin mainita vain kerran, vaikuttaa huomattavasti enemmän arkiliikenteeseen, eli pienten rikesakkoylitysten vaikuttavuus ajo-oikeuteen poistuu. Tämä on käytännössä siis lupa ajaa maantiellä 15 km/h yli rajoituksen, jos olet valmis maksamaan lunnaita satasen kerralta. Jos kiinnijäämisriski säilyy nykyisenä eli lähes olemattomana, säästyneen matka-ajan myötä nopeuden omavaltainen nostohan muuttuu taloudellisesti kannattavaksi. :)
Laskin pikaisesti, että omassa tapaukssa ajamalla 15 km/h suurempaa keskinoupeutta, menisi pelkkiin työmatka ajoihin noin 38 tuntia vuodessa vähemmän aikaa.
Alle kympin ylinopeudesta tulee vissiin 70€ sakkoa enää jos posottelee yleisnopeusrajoituksella tai suuremmilla nopeusrajoituksilla. Ei pahakaan. Jos risteyksiin, kameroihin ja ohituskaistojen päihin himmailee, niin aika harvoin sitä joutuu tutkatuksi. Jos joutuu, ei sekään tule kovin kalliiksi.
Laskin pikaisesti, että omassa tapaukssa ajamalla 15 km/h suurempaa keskinoupeutta, menisi pelkkiin työmatka ajoihin noin 38 tuntia vuodessa vähemmän aikaa.
Voihan sen noinkin laskea, mutta jos tuo tuntimäärä jaetaan työpäivien (250 työpäivää) mukaan, tulee päivää kohti säästöä noin 9 minuuttia, eli 4.5 minuuttia aamuin ja illoin.
Comment