Piti rullata ikkuna alas B7:assa jotta saa näytettyä kulkuluvan. No, ei mennyt alas ja nyt ei mene ylös eikä alas. Käsin sai nostettua lasin ylös.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Nyt ottaa päähän!!!
Collapse
X
-
Ihollahan ja säätiedotuksissa toi viiman takia kylmempi tuntuminen johtuu kun ihminen ilmaa lämpimämpi ja muodostaa pienen kerroksen lämpimempää ympärilleen. Viima puhaltaa tuon kerrosen pois ja siksi tuntuu kylmemmältä kuin on ja jäähdyttää nopeammin. Pätee oikeastaan kaikkeen mikä lämpimempää kuin ilma joka viimaksi muidostuu. Mutta ilmaa kylmemmäksi mennes tarvitaan olomuotomuutoksia energian siirtämiseksi joita sulaminen ja haihtuminen.
Comment
-
Se on sun mielipide mutta se on väärä. Mun mielestä mun autossa ei tarvi toimia ajovalot koska ajan vain päivällä. Eikä turvavyön, koska en aio ajaa kolaria.
Pointtihan ei ollut se toimiiko pissapoika vai ei, vaan testausolosuhteet tekivät sen testaamisen mahdottomaksi ja sain korjauskehotuksen. Vasta ulos ajettuani sen luotetava testaus oli mahdollista. Nyt olen "löysässä hirressä" seuraavaan katsastukseen saakka. Kuinka todistan poliisille, että tuo vika on korjattu? Poliisihan voi tulkita esimerkiksi pyyhkijän sulan jättämän raidan siten, että vika on vielä korjaamatta.
Päätarkastuskohde: Koeajo ja näkyvyys
Komponentti: Tuulilasin puhdistuslaitteet
Vika: Puhdistusteho riittämätön
Direktiivistä en löytänyt termiä "Tuulilasin puhdistuslaitteet" vaan "Tuulilasin pyyhinjärjestelmä" ja "Tuulilasin pesinjärjestelmä". Oletan pissapojan liittyvän pesinjärjestelmään...
Direktiivin mukainen "Tuulilasin pesinjärjestelmän suorituskyky" testataan vedellä: "Tuulilasin pesinjärjestelmä on täytettävä kokonaan vedellä."
Johtopäätelmä: Koska katsastuskonttorilla ei voitu suorittaa direktiivinmukaista testiä on kohtuutonta merkitä tuulilasin puhdistuslaitteista korjauskehotus.
PS En vieläkään ymmärrä mihin pissapoikaa tarvitaan -10 asteen lämpötilassa. Sen käyttö aiheuttaa lämpimälle tuulilasille sellaisen lämpöshokin, että kiveniskemä voi hyvinkin lähteä leviämään.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja miccomus Näytä viestiTuohon lasinpesuneste kommentointiin oma havainto. Marketin perus -20c näytti optisen mittarin mukaan kestävän vaan -5c eli veikkaanpa -5c -> alkaa mennä hileeksi ja vasta -20c on ns. umpijäässä.
esim. isopropanolipohjaisilla se ei näytä oikein.
Comment
-
Jos nyt työnnät motarilla satasta -10 asteessa, niin varmaan siitä viimasesta kelistä aiheutuu kylmempi shokki kun pissapojan pissasta.
<offtopic>Kokeilin joskus akateemisesta mielenkiinnosta rikkinäisellä tuulilasilla miten jääpalalla ja/tai lämmöllä saa ohjailtua säröjä haluamaansa suuntaan. Toimii.</offtopic>
Comment
-
Lämpöshokki on on on nimensä mukaisesti nopea/pistemmäinen lämpötilan muutos. Ajoviima ei siis aiheuta lämpöshokkia tuulilasille, koska auto ei siirry lyhyessä ajassa lämpimästä hallista moottoritielle täyteen vauhtiin.
Vastaavasti tuo pissapojan käyttö normaaleilla talvikeleillä ei nyt hirveän suurta lämpöshokkia lasiin aiheuta. Tuulilasin lämpötila ei ole sisäpuhalluksen ansiosta kovemmilal pakkasilla 20C vaan vain hieman plussan puolella. Tuulilasinpesuneste vastaavasti on jotakuinkin ulkoilman lämpöistä (tai pidemmillä matkoilla konehuoneen lämpöistä), joten tuossa ei myöskään synny loppujenlopuksi ihan hirveän suurta lämpötilaeroa.
Lisäksi lasille suihkutettavan tuulilasinpesunesteen määrä on melko pieni ja näin ollen se ei kykene jäähdyttämään lasia kerralla kovinkaan paljoa. Lisäksi pesurin suuttimet levittävät nesteen melko mahdollisimman suurelle alueelle, joten lasiin ei pitäisi syntyä kovinkaan pistemmäistä lämpökuormitusta.
Pasin mainitsema jääpala ja lämpö todellakin toimii, koska siinä tehdään lasiin hyvin paikallisia lämpöshokkeja. Vastaavasti kesällä aurinkonpaisteessa vesiletkun käyttö voi helpostikin halkaista lasin, koska aurinkonpaisteessa lasin lämpötila voi nousta kymmeniä asteita ulkoilmaa korkeammaksi. Kun vesiletkulla sitten lasketaan kymmeniä litroja melko kylmää vettä lasille, saadaan ihan oikeasti muutettu lasin lämpötilaa nopeasti (eli aiheutettua lämpöshokki). Vähän vataava tilanne on raportoitu Tesloissa, joissa kylmän auton sisätilat lämitetään sähköllä. Sähkölämmityskellä lasille saadaan puskettua lämmintä ilmaa niin nopeasti, että ihan ehjiäkin tuulilaseja on hajoitettu kovilla pakkasilla. Polttomoottri autoissa lämpötilan muutos on hitaampaa, koska puhallusilmaa lämmittävä äähdytysneste lämpenee melko rauhallisesti.
Lasinpesurilla voi kyllä edelleen melko huoleta pestä lasia tarvittaessa myös talvella. Toki jos pitää sisäpuhallusta mahdollisimman kuumana lasille, suihkuttaa nestettä koko säiliöllisen kerralla siten, että kaikki suuttimet on porattu suihikimaan pistemmäistä suihkua juuri siihen lasista löytyvään kiveniskemään, on mahdollista saada lasi halkeamaan.
Ja kyllä itse pesen lasia tarvittaessa myö pakkaskeleillä. Kyllä pölyä ja muuta likaa kertyy lasille myös pakkaskeleillä (toki lumi sitoo melko paljon pölyä, muta ei se täysin sitä poista). Vasta-aurinkoon, tai pimeällä katuvalojen ali ajaessa monesti huomaa lasin likaisuuden. Monesti kuitenkin tuo tulee suoritettua ihan ilman pyyhkijöitä ja pesureita mikrokuituliinalla ennen liikkellelähtöä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja haraldh Näytä viestiPiti rullata ikkuna alas B7:assa jotta saa näytettyä kulkuluvan. No, ei mennyt alas ja nyt ei mene ylös eikä alas. Käsin sai nostettua lasin ylös.
Lasinpesunuestevääntöön sen verran, että kuinka vaikeaa se voi olla laittaa pesunestesäiliöön sellaiset äpätit ettei jäädy kovemmillakaan pakkasilla? Toki jos lasinpesuneste on liian suuri kuluerä, niin silloin pitää käyttää kraanavettä ja sekin ottaa ilmaiseksi huoltoasemalta.
Comment
-
Kyse ei ole niinkään kuluerästä vaan mukavuudenhalusta. Yhdestä Bilteman 10 litran kanisterista sai tehtyä täksi talveksi meidän autoihin 50+ litraa valmista soppaa. Miksi raahata kaksi kanisteria kotiin jos yhdellä pärjää. Tässä ei tarvitse varautua pahimpaan mahdolliseen niin kuin H-profiiliveivejä valkatessa :D
Alhaisempi konsentraatio on eduksi kumiosille. Ainakin Toyota MR2:ssa metanoli muutti säiliön kumiosat purukumiksi. Vanhalle 740 Volvolle kävi samalla tavalla. Nyttemmin käytän vain etanolia tai isopropanolia.
PS Se direktiivi pitää sisällään myös testin, jossa varmistutaan, ettei pelkkä vesikään jäätyessä riko pissapoikaa eikä säiliötä. Myös jumitilanteet on direktiivin mukaisissa testeissä huomioitu. Tuolla -7 asteen seoksella riski on minimoitu, koska seos ei mene umpijäähän.
Comment
-
En ole reilun 30v aikana saanut yhtään tuulilasia rikki pissapojalla, eikä ole kehunut kukaan kaverikaan siinä onnistuneensa. Ja käytän pesuria ihan joka kerta, kun lasi on likainen riippumatta lämpötilasta. Talvella ostan lasinpesuaineen pakkasten mukaan mutta kuitenkin aina vähintään sitä -18° kamaa.
En muuten ole rikkonut yhtään lasia millään muullakaan omalla toiminnallani, kesällä tai talvella. Sanoisin tältä pohjalta, että ihan turhaa huolta tyhjästä. Ja jos huolettaa niin kovasti niin eikun lasivakuutusta peliin, jos ei meinaa käteiset riittää jatkuvasti halkeileviin laseihin. ;)
Comment
-
Peugeotin pissapojan pumppu ei kanssa tykkää. Tosin helppo korjata tai vaihtaa et jos 10 vuodessa turpoaa tuo pyörimissuuntaa vaihtavan pumpun sylinterimäinen venttiili niin pitkäksi ettei vesi kulje etu- ja takalasille niin en sen takia nesteillä säästelisi. Muutamalla klipsulla pumpun kyljes toi venttiili ja leikkamalla kumista liiaksi turvonneet niin pääsee taas liikkumaan ja sulkemaan vuoron perään etu- tai takalasille menevän. Ja muutaman kympin uus pumppukin vartis vaihdettava.
Pissapojalla en ole koskaan saanut lasia rikki. Lasille puhallettu kuuma ilma rikkoo kyllä tehokkaasti jo rikki olevaa. Pieni kivisärö kasvoi silmissä koko lasin kokoiseksi pakkasella lasille puhallukset päällä olles. Mutta siinä vaiheessa sillä ei enää merkitystä. Oli jo lähtenyt ja iskeämä näkökentässä liian pitkällä säröllä korjattavaksi. Eli ostaa ebaysta 3€ tuulilasin särönkorjaussarjan tai korjauttaa lasiliikkees korjaten säröt ajoissa. Jos on lähteäkseen lähtee se viimeistään työssyistä.Viimeksi muokannut MKaup; 24.1.2018, 16:01.
Comment
-
PS Se direktiivi pitää sisällään myös testin, jossa varmistutaan, ettei pelkkä vesikään jäätyessä riko pissapoikaa eikä säiliötä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viestiLasinpesunuestevääntöön sen verran, että kuinka vaikeaa se voi olla laittaa pesunestesäiliöön sellaiset äpätit ettei jäädy kovemmillakaan pakkasilla?
Comment
-
-
Ja nyt kotiin tullessa piti varuiksi työntää se sormi siihen haisevaan reikään jotta lämmitin lähtee taas aamulla käyntiin. No mitäpäs, koko "panssari" maassa auton alla ainoastaan sen lämmittimen pakoputken ja taaimmaisen vasemman ruuvin varassa. Vähän myöhemmin jos olisin pysähtynyt niin olisi ehkä repäissyt lämppärin pakoputken irti.
Tunkki alle, ja romut pois. En tiedä pitäisikö sittenkin laittaa iloiset asiat-ketjuun sillä nyt ei ainakaan tarvitse harrastaa sitä sormeilua enää. En tasan varmasti laita sitä pakoputkea panssariin enää vaan se saa tohottaa laatikon suuntaan niin se ehkä lämpeää edes vähän siinä sivussa.
Kiitos jannekk jaksuhaleista. Tarpeeseen. Pitäisi ottaa konkurssi ja ostaa uudempi auto, mutta samoja asioita saa siinäkin sitten huoltaa ja laittaa.
Comment
-
Työntää sormi haisevaan reikään... se kuullostaa juuri tyypilliselle audifinnin päivälle :)
Auto olisi kiva päivittää edes tälle vuosikymmenelle, mutta kun speksien suhteen hyvin huonosti siedän downgradea enkä ole valmis merkistäkään luopumaan, niin pitäisi sikäli paljon latoa yhteisvaluuttaa autokauppiaan kouraan, että ainakin toistaiseksi se jää tekemättä.
Comment
-
Minun täytyy kyllä ihmetellä osaa näistä osien myyjistä. Nytkin ilmaisin selkeästi tarpeeni niin myyjä ei edes vastaa kysymykseen, vaan vastaa ympäripyöreästi ja tarjoaa täysin eri osaa mitä kysyin.. Pitänee vaihtaa myyjää, kun olen nyt viikon päivät yrittänyt ostaa lisäilmapumppua kiinnikkeineen. =D
Comment
-
Saman asian kanssa painineena luovutin...
Tuo 4F olisi ollut kiva päivittää, mutta kun optiona oli Q7,A7 tahi 4G niin olisi pitänyt lyödä niin paljon tuohta väliin ettei voinut revetä siihen.
Merkin vaihto oli mielessä esim Passat,Suberb, mutta tuskin ne nyt sittenkään niin paljon parempia on kuin nykyinen, joten ajetaan tuolla vielä tovi...
Comment
Comment