Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nyt ottaa päähän!!!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Nii olis varmaan pitäny. Ja nyt ei voi mihinkää lähteä, kun pitää torppaa lämmittää.

    Comment


    • Saakelin influenssa. Melkein 39 kuumeessa torstaista lähtien ja ei merkkiä paranemisesta. Huomenna pitäisi aloittaa uudessa duunissa, saa hyvän kuvan kun haen suoraan saikkua. Alkaa olemaan veto aikas poissa.

      Comment


        TN69, ikä ei tule yksin, joko siirrytään kirjoitamaan tähän :) ?

        Comment


          Voi saatanan perkele ku ottaa koville saada tuo ässän lataus toimimaan. Tuollekin typ89 ihme-erikoisautolle olis lämmin talli odottamassa, jossa pystyis tekemään vaikka ja mitä vittuuntumatta, mutta ei sitä nyt saa ajettua 60km päähän. Valoisa-aika ei enää riitä, että ehtis pihalla tekemään jotain ja työt verottaa kaiken ajan muutenkin.

          Ja pistimpä varmuuden varalta Wanhat Warikset ketjuun tuon...

          Comment


          • Alkuperäinen kirjoittaja vV8m5 Näytä viesti
            Voi saatanan perkele ku ottaa koville saada tuo ässän lataus toimimaan. Tuollekin typ89 ihme-erikoisautolle olis lämmin talli odottamassa, jossa pystyis tekemään vaikka ja mitä vittuuntumatta, mutta ei sitä nyt saa ajettua 60km päähän. Valoisa-aika ei enää riitä, että ehtis pihalla tekemään jotain ja työt verottaa kaiken ajan muutenkin.

            Ja pistimpä varmuuden varalta Wanhat Warikset ketjuun tuon...
            Mulla väsyi kesällä kans RS2 laturista ensi laakeri ja parinpäivänpäästä kuoli lataus...

            Tietysti perjantai iltana ja tiistaina piti reissuun, noh onneks maanantaina oli tarvikeliike auki ja löyty melki oikee 120A (V6-mallin) laturikin, jossa erona vaan muovinen takakansi jonka sai vaihdettua alkuperäsestä ja hihnapyörä joka on 5-uranen, mut kyllä se sielä 3-urasen hihnan alla menee.

            Hintaa oli jotain 300e nurkilla ja alkuperänen olis ollu koneen mukaan (Boschin koodilla) vajaa 1400e O.o

            Comment


              Olisikin päässyt noin helpolla. Hyvä puoli tässä asiassa oli, että uusi tarvikelaturi (ja isompi 110a) maksoi alennuksineen vain 185€ eikä tarvinnut vanhaa antaa panttina. Myös uuden akun sain samasta paikasta reilulla alennuksella, lähes puoleen hintaan. Eli lähemmäs parisataa säästyi, mutta molemmat tuli vaihdettua ehkä turhaan. Kunhan nyt oikea vika löytyisi.

              Comment


              • Tipahti postiluukusta liikennevakuutuskeskuksen lähettämä 850e lasku. Onko ihan yleisesti tiedossa, että KAIKKIIN moottoriajoneuvoihin pitää hommata liikennevakuutus? Miksen mä ole tiennyt tästä vaikka olen keskustellut myös vakuutusyhtiön kanssa asiasta?

                Comment


                  Voitko vähän tarkentaa? Mistä vehkeestä on kyse?

                  Comment


                  • http://yle.fi/uutiset/tiesitko_taman...uuttaa/6487142

                    Tässä tapauksessa kyse motocrosspyörästä jonka olen liikennevakuutuskeskuksen mukaan omistanut kolme kuukautta vuonna 2010.

                    Comment


                    • Miten olet muka saanut pyörän edes omiin nimiisi, jos et ole vakuutusta tehnyt. Eri asia onko ollut liikennekäytöstä poistossa.

                      Kilvet siinä kai kuitenkin oli?


                      Nykyään ei ainakaan onnistu omistajanvaihdos jos vakuutuksia ei ole.

                      Comment


                      • Joskus olen Pohjolasta kysellyt liikennevakuutusta motocrosspyörään ja silloin virkailija sanoi ettei sellaiseen saa liikennevakuutusta kun ei ole edes rekisterissä. Saahan noita ostettua ilman vakuutuksia miten haluaa. Oon aina elänyt siinä uskossa että liikennevakuutus on sidonnainen rekisterikilpiin.

                        Comment


                          Mistä ihmeestä ovat saaneet tiedon että olet omistanut pyörän vuosia sitten ellei ollut kilvissä? Sattuiko joku haveri?

                          Comment


                          • Tuossa tapauksessa kyllä aika outoa. Jos ei ole edes rekisterissä, miten voi olla liikenteessä ja maksaa liikennevakuutuksesta.. eri asia jos olisi vaikk kilpailukäytössä.

                            Comment


                            • No tätä itsekin ihmettelen. Jos olisin sellaisen omistanut enkä olisi edes myydessä siitä mitään erikoisempaa kauppakirjaa tehnyt niin miten ihmeessä LKV keksii kolmen vuoden jälkeen, että olen sellaisen omistanut. Paperissa ei lue mitään muita tunnistetietoja kuin pyörän merkki ja malli, ei edes valmistenumeroa jonka luulisi olevan motocrosspyörässä ainoa mahdollinen tunnistetieto. Jostain ovat kaivaneet rekisterinumeroksi 001-568, en tiedä mitä tarkoittaa.

                              Lueskelin asiasta käytyjä keskusteluita, enkä ole ainoa jolle on esim Pohjolassa sanottu ettei kilvetöntä voi vakuuttaa. Tapiola on kieltäynyt myös.

                              Ja joo, sattui haveri kyllä, mutta siinä ei oltu mitenkään yhteydessä vakuutusyhtiöön, liikennevakuutuskeskukseen eikä kehenkään muuhunkaan. Eikä haveriin liittynyt toista osapuoltakaan.

                              Comment


                                Jos olisin sellaisen omistanut
                                Siis sulla ei oo koskaa edes ollu moista pyörää?!

                                Comment


                                • Runkonumeron perusteella voi kyllä kilvettömänkin vakuuttaa jos niin haluaa. Näin tein viimeksi autolle joka oli ulkomailta tulossa suomeen.

                                  Comment


                                    Olitko parsittavana jossakin sairaalassa haverin takia ja/tai työkyvyttömänä haverin jälkeen missä olisi tullut mainittua ko. pyörän osallisuus haveriin?

                                    Comment


                                    • On mulla pyörä ollut, mutta ihmettelen miten siitä tiedetään tai miten sellaisen voi ostaa ilman, että tietää sen vakuuttamisvelvollisuudesta. Tai miten vakuutusyhtiössäkään ei tiedetä kilvettömän pelin vakuutusmahdollisuudesta. Minäkin olen vakuuttanut kaksi autoa ennen suomikilpiä. Molempien vakuutuspapereissa luki ulkomainen rekisteritunnus kun Pohjola tarvitsi jonkun tunnuksen. Muistaakseni myös valmistenumero piti toki olla.

                                      Christer: kyllä, mutta sairaalassakaan en muistaakseni kertonut omistavani moottoripyörää, saati sen merkkiä ja mallia. Voihan sellasen lainata vaikka kaverilta, mistä hemmetistä ne tietää ilman valmistenumeroa, millä pelillä sitä on ajeltu. Saman mallisia on suomessakin monta kymmentä ellei satoja.

                                      Comment


                                        Ettei nyt vaan olisi kyse eräästä toisesta korvaus vaateesta (moottoririkko) ja kaikki sotullasi löytyvä tieto on suurennuslasin alla? Kokeilevatkohan ns. kepillä jäätä vanhojakin juttuja?

                                        Comment


                                        • Ilmeisesti sinua edeltävällä ja sinulta ostaneella osuutta asiaan. Myyjä tehnyt luovutuskirjan ja toimittanut sen trafiin, ja sinulta ostanut henkilö ilmoittanut ostostaan myös, tai tehnyt vakuutuksen.. josta ovat sitten ruvenneet tarkistamaan missä pyörä oli sen 3kk.

                                          Comment


                                          • Isä joutui joskus ajamaan traktoria maantiellä, joka ei ollut rekisterissä. Kävi ottamassa siihen vakuutuksen ajopäivälle. Myöhemmin ottivat Tapiolasta yhteyttä. Ei kuulemma käynytkään rekisteröimättömän ajoneuvon vakuuttaminen ja palauttivat rahat. Ajo oli kuitenkin jo tehty. Kilpiä ei siis ollut minkäänlaisia, mutta vakuutuksen myivät ennen kuin sen peruivat.

                                            Comment


                                            • Christer: samaa tässä manasin. Sattui niin sopivasti näiden muiden Pohjolan asiointien kanssa. Muttei sielläkään tietääkseni mitenkään tiedetä, että mulla on sellanen ollut omistuksessa. Kävin kyselemässä vakuutuksia, aikaa en muista, eikä mitään laitettu mihinkään ylöskään. Hankala tosin muistaa kolmen vuoden takaisia asioita.

                                              Joonas: ei täsmää tuo kolme kuukautta ostoon eikä myyntiin. Eikä tuollaiseen tarvitse vakuutusta, jos sitä ei liikuta mihinkään. Saa seistä tallissa vaikka sata moottoripyörää jos ei yhdelläkään aja.

                                              Comment


                                                Liikennevakuutus on sidonnainen rekisteri kilpiin siten, että jos jossain laitteessa on rekisterikilpi, on siinä silloin myös liikennevakuutus. Liikennevakuutus voi olla liikennevakuutuslain mukaisessa moottoriajoneuvossa vaikka siinä ei olisikaan rekisterikilpiä.

                                                Lainsäädännön (Liikennevakuutuslaki ja Liikennevakuutusasetua) mukaan kaikissa liikenteeseen käytettävissä moottoriajoneuvoissa tulee olla liikennevakuutus. Se, mikä on liikenteeseen käyttämistä on kerrottu LVL:n 2 §:ssä, tosin kääntäen eli kaikki muu paitsi ko. pykälässä lueteltu, on liikenteeseen käyttämistä:

                                                Moottoriajoneuvo ei ole tässä laissa tarkoitetussa liikenteessä:

                                                1 kohta on kumottu L:lla 16.4.1993/361. (16.4.1993/361)

                                                2) kun sitä liikenneväylistä erillään olevassa paikassa käytetään maatilatalouden työhön tai olennaisesti muuhun tarkoitukseen kuin henkilöiden tai tavaran kuljettamiseen; (5.12.1974/898)

                                                3) kun se on säilytettävänä tai korjattavana autovajassa tai korjaamossa tahi muussa liikenneväylistä erillään olevassa paikassa; eikä (5.12.1974/898)

                                                4) kun sitä käytetään liikenteestä eristetyllä alueella kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin. (5.12.1974/898)
                                                Toinen tärkeä määritelmä on moottoriajoneuvo. Se puolestaan määritellään LVL:n 3 §:ssä seuraavasti:

                                                Moottoriajoneuvo tämän lain mukaan on maata kiskoitta kulkemaan tarkoitettu konevoimainen kulkuväline tai työkone, niin myös kulkuneuvo, joka on rakennettu liikkumaan vain sellaiseen kulkuvälineeseen tai työkoneeseen kytkettynä. Asetuksella voidaan kuitenkin määrätä, ettei moottoriajoneuvona pidetä kulkuvälinettä tai työkonetta, jonka paino tai nopeus on vähäinen, eikä kevyttä hinattavaa kulkuneuvoa.
                                                LVA:n 1 §:ssä sitten kerrotaan mitkä eivät ole moottoriajoneuvoja:

                                                Moottoriajoneuvoksi, jota tarkoitetaan liikennevakuutuslaissa (279/59), ei katsota:

                                                1) sellaista moottorityökonetta tai traktoria, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa edellyttäen, ettei sitä ole rekisteröitävä;

                                                2) leikkuupuimuria tai muuta sadonkorjuuseen tarkoitettua ajoneuvojen rekisteröinnistä annetun asetuksen (1703/92) mukaan rekisteröinnistä vapautettua maatilatalouden moottorityökonetta;

                                                3) rekisteröinnistä vapautettua perävaunua, perärekeä tai hinattavaa laitetta; eikä

                                                4) sellaista lapsen kuljetettavaksi tarkoitettua ajoneuvoa, joka on varustettu moottorilla ja joka rakenteensa tai varusteidensa puolesta ei ole rekisteröitävissä.
                                                Vakuuttamisvelvollisuus liikenteeseen käytettäville moottoriajoneuvoille on puolestaan määrätty LVL:n 15 §:ssä:

                                                Liikenteessä käytettävää moottoriajoneuvoa varten on ajoneuvon omistajalla, ei kuitenkaan valtiolla, oltava liikennevakuutus 19 §:ssä tarkoitetussa vakuutusyhtiössä.
                                                Nyt vaan sitten joukolla keksimään laitteita, missä ei tarvitse olla liikennevakuutusta. Vinkkinä: motocrosspyörä, karting-auto, yli 15km/h kulkeva päältä ajettava ruohonleikkuri taikka pyöräalustainen kaivinkone eivät ole sellaisia vaikka leikkuupuimuri onkin. :)

                                                Comment


                                                  Vähän kyllä haiskahtaa siltä että joku olisi kirjannut sotusi ylös kun olet käynyt kyselemässä aikoinaan vakuutusta crossariin, ja haverin satuttua ovat nyt jälkikäteen yhdistäneet nämä asiat yhteen?
                                                  Olet hyvä asiakas niin kauan kun rahavirta toimii häiriöttä vak.yhtiöön päin...

                                                  Comment


                                                  • Mutta miten voi tuollasen perusteella lähettää melkeen tonnin maksulappuja? Jos olisinkin myynyt sen seuraavalla viikolla, tai pitänytkin kolme vuotta ja myynyt vasta viime viikolla? Tällä kertaa arpakoneesta tuli kolmen kuukauden maksut, ens kerralla arvotaan kolme vuotta ja vielä ajettava ruohonleikkuri päälle? Jos käyn ensi viikolla kysymässä vakuutushintoja kolme moottoripyörälle ja kuudelle autolle niin tuleeko kolmen vuoden kuluttua kymppitonnin laput postissa? Miten voi olla mahdollista?

                                                    Pitänee huomenna soittaa tuonne ja kysellä vähän, näistäkin viesteistä on toki jo Pohjolassa kellot soinu ja printteri laulaa. Välillä tulee sellanen "hankala asiakas" -olo.

                                                    Comment


                                                      Olisko toi kolme kuukautta joku vakiomaksu joka tulee aina ja tietenkin hiukan korotettuna mielellään.

                                                      Comment


                                                      • Löytyihän sieltä järkevä selitys. Sairaalassa on käynyt joku kyselemässä, ei vaan ole itsellä muistikuvia lääkityksestä johtuen. Paperikin asiasta löytyy, sen saa jos valittaa asiasta. Ehkä helpointa maksaa, oma mokahan tuo on ollut.

                                                        Maksu tulee kolmelta kuukaudelta jos muuta ei voida todistaa tai se on joku minimimaksu. Ja triplana tottakai. Kysyin vielä vitsillä, että pitääkö ajettava ruohonleikkuri oikeasti vakuuttaa, kyllä pitää.
                                                        Viimeksi muokannut Lampinen; 5.11.2013, 11:09. Perustelu: lisätty selvennys

                                                        Comment


                                                          Mites tämä:
                                                          4) kun sitä käytetään liikenteestä eristetyllä alueella kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin. (5.12.1974/898)
                                                          Eikös crossipyörää käytetä juuri noin? Tuo LVK:n kanta on hieman erikoinen, mikään liikenteestä eristetty alue ei ole siis täysin eristetty koska sinne voi tulla joku?

                                                          Comment


                                                            Toihan ei ole LVK:n kanta vaan Liikennevakuutuslain tekstiä. Liikenteestä eristettyjä alueita ei käytännössä tosiaan ole olemassakaan. Muutama vuosi sitten kesken Formula 1 -kilpailun sivullinen juoksi radalla.

                                                            Comment


                                                            • Pitää tosiaan olla aidattu alue jonka portilla on jatkuva vartiointi. Sitä ei kai kerrota, miten korkeat aidat pitää olla, ettei alueelle kukaan vahingossakaan pääse. Vakuutusyhtiöilläkin tuntuu olevan hommat vähän huonosti tiedossa kun usea yhtiö ei osaa vakuuttaa maastokäytössä olevia vehkeitä oikein. Niille kai on joku oma maastoliikennevakuutus tms, jossa vakuutusmaksut on "vähän" inhimillisemmän hintasia kun normaaleille moottorikoneille.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X