Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nyt ottaa päähän!!!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    8pekasta molemmat kilven valot pimeenä syystä x, eikä ohjekirja kerro mitään niiden sulakkeesta + pissapoika kusee alleen reippaasti.

    Edit: huono kontakti vaan mutta molemmista kannat ihan pyöreet...
    Viimeksi muokannut TomVi; 18.10.2020, 18:32.

    Comment


      Samaa aihetta tuskaillen aikanaan tulin siihen tulokseen että niille ei ollu sulaketta silloisessa C5/B6 ikäluokan autossa vaan syöttö suoraan ohjauspurkilta. Pohjan hapettuminen ja huonot liitokset polttimolle tai pohjan sisällä on yleinen syy.

      Comment


        Koitan tässä kattella taakse uusia jousia A3 8p sportback 2l tfsi quattroon ja spareto sanoo niiden sopivan, toinen sivusto sanoo että ei sovi. Mikähän niille on orkkis osanumero? Ei S-Line.

        Comment


          Ja vuosimalli oli mikä?
          https://audi.7zap.com/en/rdw/
          Jouset on merkitty maalitäplillä, jos ne löydät vanhoista jousista niin saat just oikeat, vaikka ei kai tuossa niin paljoa vaihtoehtoja voi olla.

          Comment


            Kurkkasin noita jousia ja joku 30 kpl oli vaihtoehtoja. Onko niille joku PR koodi?

            Comment


            • Jos laitat kilven tai alustanumeron niin voin katsoa jouset.

              Comment


                Lauantaina vähän otti, kun ykkösen tuulilasiin napsahti nasta(?) tehden kivan häränsilmän. Onneksi kuiva keli, kotona heti teippi päälle ja tänään korjauttamaan. Ja lasivakuutuksen ansiosta pelkkä käymisen vaiva.

                Edit: OK, melko varmasti kivi eikä nasta. Sen verran hyviä perusteluja täällä tullut.
                Viimeksi muokannut taski; 5.11.2020, 07:05.

                Comment


                  Sain Touaregin pyöränpultit auki kaksimetrisellä lisävarrella voimaa ja välillä koko painoani käyttäen. IKH:n nivelräikkä oli ainoa joka kesti loppuun saakka.

                  Pulteissa on aika paksu alumiiniholkki jonka tarkoituksena lienee toimia oikeanmuotoisena prikkana vannetta vasten. Nyt pulttit ja holkit olivat sulautuneet yhteen. Täytyypä ottaa selvää missä edellinen omistaja on renkaat laitattanut.

                  Seuraavaksi lasken tarvitun momentin. Varsi siis 2m ja painoa päässä pultista riippuebn 40-80 kg.

                  Comment


                  • Äskeiseen kommenttina, että kerran olen onnistunut peltivanteet nuorempana pistämään kiinni lämpimällä hellekelillä ja syksyllä kun pakkasessa niitä auoin, niin kolme(!) hylsyä sain halkaistua, kun olivat karvan pinkeässä :D Ei siinä ollut momenttiavainta käytössä, mutta ei ollut voimaakaan, eli ei ne kovin tiukassa lähtöjään ollut.

                    Comment


                    • Mulla Terhon tapaan tuulilasi särölle, paku ohitti ja kova napsaus kuului. Vakuutus täälläkin kunnossa mutta pitäähän se käymisen vaivan lisäksi heittää 200€ tiskiin.

                      Comment


                      • Jännä että lasiin lentelee nastoja kesät talvet, eikä koskaan kiviä kitkarenkailijoiden kumeista :) Nastat on renkaissa kiinni, joten ei niitä edes lentele tuolla, mutta vaikka lentelisikin, niin nastan massa on olematon ja ei kyllä tekisi mitään jälkeä mihinkään osuessaan sallituilla nopeuksilla ajettaessa.

                        Comment


                          Nasta on vaan pikkusen kiveä kovempaa materiaalia, varsinkin kun se osuu kovametallinen tappi edellä lasiin. Kyllä kai ne kivetkin lentelee, mutta painavampana ne yleensä osuu keulaan tai konepeltiin.

                          Comment


                            Henkilöauton nastassa vaan ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi liike-energiaa että se saisi auton ikkunaa rikki. Ehjä tuulilasi kestää vaikka ilmakolla ampua ja pati vaan kimpoaa pois. Kyllä se äänen pitää mutta tuulilasi on yleensä sen verran laakeassa kulmassa auton kulkusuuntaan nähden että valtaosa törmäysvoimasta muuttuu kimmokkeeksi. Kiviä lentää ihan kaikista renkaista ja mitä isompi auto, sen karkeammat rengaskuviot yleensä ja sitä isompia kiviä sinne sopii. Pahimman pamauksen olen saanut sorapintaiselta sivutieltä päätielle kiihdyttävästä vastaan tulevasta kuorma-autosta. Sinne kun vetopyörän harkon väliin sopii helposti tuuman halkaisijainen kivi niin se jo tekee vahingon vaikka käsin heittäen, saati kahdeksankympin vauhdissa.

                            Comment


                              Kyllä se on se nastan kovuus joka rikkoo lasin. Kivi on nastaan nähden hyvinkin pehmeä, ilmakiväärin pati lakritsia.

                              Comment


                                Tuulilasin reunaan riittää pienempikin isku tekemään pienen särön, josta halkeama lähtee liikkeelle. Nykyään murske mitä teille levitellään on teräväsärmäisempää ja se auttaa myös lasia särkymään helpoimmin.

                                Comment


                                  Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                  Henkilöauton nastassa vaan ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi liike-energiaa että se saisi auton ikkunaa rikki. Ehjä tuulilasi kestää vaikka ilmakolla ampua ja pati vaan kimpoaa pois.
                                  En tiedä onko teissä ja paikkakunnissa eroa mutta kyllähän ne Oulussa nimenomaan nastat ja niiden joku erikoiskova metalli aiheuttaa sen särön eikä pikkukivet. Erityisen usein niitä irtonastoja on tietyillä kohdilla ramppien lähellä.

                                  Comment


                                    OK, mulla itse asiassa varmaan oli kivi eikä nasta. Oli meinaan sellainen häränsilmä, etteivät saaneet aivan näkymättömäksi.

                                    Henkilöauton nastassa vaan ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi liike-energiaa että se saisi auton ikkunaa rikki.
                                    Ei olekaan, suurin osa liike-energiasta on autossa, osui sitten nasta tai kivi. Kumpikaan renkaasta irronneena ei paikallaan seisovan auton lasia riko, vaan itse sitä ajaa päin sitä lentävää esinettä. Tämä vain näin huomiona; yksi hyvä syy lisää ajaa hiljaa esim. tietyön kohdalla.

                                    Comment


                                    • Nasta painaa yhden gramman. Vaikka nykylasit on heikompia kuin vanhat, niin nastalla on aika mitätön massa, vaikka se napsahtaisi lasiin 100 km/h. Joku sen massan osaa laskeakin.

                                      Kaverilla napsahti kuorma-autosta irrallaan heilunut kuormaliinan koukku lasiin 70:ssä ja se kuorma-auto tuli oletettavasti samaa vauhtia vastaan, silti lasiin tuli vain normaali kiveniskun jälki.

                                      Rengastöitä tehneet tietävät miten yhdestä rengassarjasta poimii helposti kahvikupillisen kiviä, jotka ovat lamellien väliin kiilaantuneita. Minulla on ollut kortti 25 vuotta ja uutena ostamistani renkaista on irronnut kaksi tai kolme nastaa tämän 25 vuoden aikana. Käytetyistä en osaa sanoa, kun en ole niitä laskenut, mutta en ole nastakatoa havainnut niissäkään. Kiviä lamellien välissä on kulkenut varmasti kuution tai useamman verran. Nastan mitättömän massan lisäksi on siis myös hyvin epätodennäköistä saada lasiin nasta.

                                      https://www.ksml.fi/teemat/2671243
                                      Viimeksi muokannut audiq; 4.11.2020, 11:27.

                                      Comment


                                        Voit kokeilla löydä ikkunaa vasaralla ja sen jälkeen napsauttaa sellaisella jousellisella merkkaustuurnalla. Ensimmäisessä hurjasti enemmän massaa ja energiaa, mutta jälkimmäinen sen lasin rikkoo.

                                        Mutta se on totta, että suurin osa renkaista lentelevistä on kiviä.

                                        Comment


                                          Kolmosen akku tekee kuolemaa, joten pakko oli kaivaa kuvetta ja köyhtyä satasen verran motonetissä.

                                          Comment


                                            Pika YT:t

                                            Comment


                                              Mutta yllättävän moni sen nastaksi ehtii tunnistamaan. Itsellä ei niin nopeita reaktioita ole. Lentääköhän nasta aina juuri se kovametalli kärki edellä? No, kivi tai nasta niin kyllähän se ottaa päähän kun lasi rikkoutuu.

                                              Comment


                                              • Vaikka intternetissä väittely onkin turhaa, niin väitän, ettei se kivikään ikinä lennä lattanapuoli edellä lasiin. Aina osuu jokin kulma tms. ja kun sekä kivi, että nasta osuu teräväkulma edellä useinmiten, niin kyllä se massa vie voiton. Ei se hiekoitussepelikään yleensä niin pehmyttä ole, että hajoaisi jauhoksi sitä lasia vasten.

                                                Comment


                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Japi Näytä viesti
                                                  Mutta yllättävän moni sen nastaksi ehtii tunnistamaan. Itsellä ei niin nopeita reaktioita ole. Lentääköhän nasta aina juuri se kovametalli kärki edellä? No, kivi tai nasta niin kyllähän se ottaa päähän kun lasi rikkoutuu.
                                                  Lentää, jos painojakaumasta enin osa on siinä kovametallipäässä.

                                                  Comment


                                                    jaa täältäkös yks keskustelu oliki lähtöisin. ihan mielenkiinnosta niin miten se nasta pääsee maantiellä irtoamaan? se on aika pirun tiukassa omassa kolossaan ja irroittaminen jopa ruuvimeisselillä on aika pyllystä ja sillonki se pitää muljauttaa sieltä pois. Rengas saa aika paljon pyöriä ennenkuin nastan massa kasvaa niin isoksi että se omasta kuopastaan pääsee irtoamaan. toki nastoja irtoaa hyväkuntoisista renkaistaki mutta tällöin tilanne on tapahtunu ihan muualla kuin maantiellä suoraan ajaessa.

                                                    suuremman todennäköisyyden itse näkisin sille että lamellin tai kuvion väliin jää kivi joka lähtee lentoon ja kahdesti itselle on näin tapahtunu että napsahduksen jälkeen on ollut pikkurillin pään kokoinen kivi pyyhkijän sulan päällä. Jokusen vuoden renkaita työkseni vaihdellu niin se kivien määrä renkaissa on aika valtava mitä lamellien ja kuvion väliin jää kiinni

                                                    Comment


                                                      Nastarenkaat ja teiden kunto.

                                                      Comment


                                                        Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti

                                                        Lentää, jos painojakaumasta enin osa on siinä kovametallipäässä.
                                                        Saattaa hyvinkin olla noin. Varmaan se nasta lähtee liitämään enemmän tai vähemmän pyörivällä likkeellä. Mutta rauhoittuessaan saattaa käyttäytyä noin.

                                                        Comment


                                                        • Mutta mihin suuntaan se nasta liikkuu, jos se lähtee 100km/h ajavasta autosta irti niin eikö se liiku eteenpäin herkästi silloin eikä kovametalli osu takaa tulevan lasiin. Kiviä ne silti on mitä lasiin 99,9% tulee.

                                                          Comment


                                                          • Joko se nasta/kivi lähinnä kai nousee ilmaa, tai jos lähtee eteenpäin, niin melkein sen täytyy kimmota jonkun pinnan kautta päästäkseen pyöräkotelosta pois.

                                                            Tämä ikuinen "nasta lasissa" aihe ärsyttää, mutta samalla myös huvittaa, kun samat ihmiset eivät havaitse hirveä ennen kuin se rysähtää lasista läpi, mutta ikkunaan lentävä kivi tunnistetaan nastaksi nopeudesta ja ajo-olosuhteista riippumatta :)
                                                            Viimeksi muokannut audiq; 5.11.2020, 10:13.

                                                            Comment


                                                              Olenko väärässä jos väitän, että se edellä ajavan auton renkaan nasta tai kivi ei lennä taaksepäin vaan ylös ja eteenpäin? (Renkaan pyörähdettyä puoli kierrosta, niin alas ja eteenpäin, mutta takana ajavan kannalta lienee tarkoituksenmukaista tarkastella ensimmäistä 1/4 kierrosta...) Rengas nostaa nastan/kiven ilmaan ja takana ajava auto törmää siihen.

                                                              Perustelu: Renkaan kulutuspinnan ja tien välillä ei (yleensä) ole nopeuseroa. Kun rengas vierii eteenpäin, niin kulutuspinta nousee tien pinnasta ylöspäin ja samalla liikkuu eteenpäin. Renkaan vieriessä eteenpäin, sen pinta ei liiku missään vaiheessa tien pinnan suhteessa taaksepäin.

                                                              Jos joku tahtoo laskea, niin kehän nopeus voidaan jakaa sekä vaaka- että pystysuuntaisiin komponentteihin, jotka noudattanevat sinikäyrää. Samalla voidaan laskea kuinka korkealla kivi/nasta käy ja kuinka kaukana (esim sekunneissa) pitää edellä ajavasta autosta pysytellä, ettei ole vaaravyöhykkeellä.

                                                              Kun kivi/nasta iskeytyy tuulilasiin, niin iskemän ympärille jää pölypilvi. Onko se tuulilasista irronnutta lasipölyä vai kivestä murskaantunutta kivipölyä?

                                                              Empiirisen kokemuksen perusteella vanhoista talvirenkaista, joissa nastat heiluvat rei'issään kuin mummon vanha hammas, saa lähes nastattomat ajamalla hetken kovempaa kuin Suomessa liikenteessä olisi sallittua. Vähän aikaa kuuluu lokasuojista ropinaa ja sen lakattua voi hiljentää vauhtia. Joskus tuli käytettyä vanhoja talvirenkaita keväällä "välikelinrenkaina" ja helpotin noin nastojen poisnyppimisurakkaani. Ei sinne jäänyt paljon muita kuin katkenneita nastoja jäljelle. Hatutti, kun katsastusmies puuttui noihin katkenneisiin (kehotti nyppimään nekin pois), mutta ei onneksi rei'issä olleisiin kiviin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X