Ei pidä ymmärtää väärin, minäkin korjaan kaikki vanhat romut mutta vain niin kauan kuin se on taloudellisesti ja laadullisesti mielekästä. Esim. 20 vuotta vanhan jääkaapin korjaamista en enää pidä millään mittarilla järkevänä vaihtoehtona. Kannattaa ihan oikeasti googlata mita BER tarkoittaa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Nyt ottaa päähän!!!
Collapse
X
-
Osaltaan totta, en itsekään 1992 ostettua jääkaappia korjannut, vaan vaihdoin suosiolla molemmat joku vuosi sitten.
Anna joku lisäsana tuohon BER hakuun, ei oikein auennut näillä:
https://www.google.fi/search?q=BER&o...hrome&ie=UTF-8
:D
Comment
-
Sori, siis Beyond Economic Repair. Yleisesti ajatellaan että jos vanhan laitteen korjauskustannukset ylittävät tietyn osuuden uuden vastaavan hinnasta niin korjaus ei ole taloudellisesti järkevää. Tuotteilla on jokin tietty tekninen käyttöikä jota ei ole mielekästä loputtomiin jatkaa.
Comment
-
Nuo kränzlen pesurit joita tämänkin palstan lukijat kovasti suosivat, voisi olla esimerkki valtavirtaa vastaan kulkevasta valmistajasta. Komponenttien määrää tuotevalikoimassa on optimoitu ja laatuun panostetaan. Ja hyvä merkki on myös että tuotteessa on huolto-ohjeet ja räjäytyskuvat varaosanumeroineen. Omasta puolestani voin ainakin sanoa että tuo ratkaisi kaupat kränzlen eduksi, kuitenkin ominaisuuksiltaan vastaavan pesurin olisi saanut hankittua n. 50% halvemmallakin hinnalla.
Comment
-
Saha on oikein loistava esimerkki nykyisestä kertakäyttötuotteesta. Rautakaupasta saa muutamalla eurolla sahan jolla jotenkuten katkaisee tai halkaisee puuta. Kun terä tylsyy, niin terottaa sitä ei voi, joten saha kaatopaikalle ja uutta tilalle. Minulla on joitain vanhoja sahoja, jotka voi terottaa uudelleen ja uudelleen ja tarvittaessa vaihtaa katkaisusahasta halkaisusahaksi, säätää hammasprofiileja jotta sahaamisesta tulee helppoa ja tehokasta. Kestävät muutaman sukupolven kaiken lisäksi. Ei tuollaisia enää tehdä, koska talouskasvun näkökulmasta ei ole viisasta tehdä sahaa, joka kestää isältä pojanpojalle ja pidemmällekin.
Comment
-
Kyllä niitä kunnon sahojakin vielä saa. Niitä ei vaan pidetä siinä rautakaupan hyllyssä, kun niille ei löydy ostajia. Miksei muuten halpaa sahaa pystyisi teroittamaan? Taloudellisesti siinä ei pääse tuntipalkoille, kun uuden saa edullisesti, mutta teknisesti sen kyllä voi teroittaa siinä missä vanhemmankin. (Joss ei nyt sitten puhuta niistä ihan halvimmista joissa materiaalina on jotain Sumatran tinaa.)
Ihan sama pätee myös lähes kaikkiin muihinkin laitteisiin. Esim. niitä pesukoneitakin löytyy ns. ammattikäyttöön tarkoitettuja malleja, jossa toimintavarmuus ja huollettavuus on vähintään niiden vanhojen koneiden tasolla. Noita koneita ei toisn löydy Gigantin 399€ alennuslehdestä. Noista koneista joutuu köyhtymään hieman enemmän.
Kuluttajat valitsevat nykyään yhä useeammin sen "kertakäyttötuotteen", koska tavaraan ei haluta sitoa isoja rahasummia. Tämän vuoksi myös valmistajat joutuvat painottamaan tuotantoaan enemmän näihin halpatuotteisiin, sillä muuten ei meinaa asiakkaita riittä. Väittäisin että moni valmistaja tekisi mieluummin hyviä ja laadukkaita tuotteita, joihin voi päälle laittaa oman merkkinsä ylpeydellä.
Autofirmoista Saab oli yksi niitä joiden suunnittelijat eivät suostuneet vaihtamaan teknisiä ratkaisuja helvempiin. Niin vain siinä sitten lopulta kävi, ettei Saabeja ollut enää kannattavaa valmistaa. Asiakkaat kun eivät suostuneet maksamaan autoista niiden kustannuksia vastaavaa hintaa, niin lappu piti pistää luukulle. Tällä hetkellä Saksalaiset premium merkit ovat aika tiukassa paikassa korealaisten autojen kanssa. Aasiasta pusketaan jatkuvasti niin halpaa kinneriä markkinoille, että myös Saksalaisten on leikattava kustannuksiaan. Autoa ei kannata suunnitella yli 200tkm ajokilometreillä, koska suurin osa asiakkaista ei ole valmis maksamaan suurempia valmistuskustannuksia.
Kuinka paljon olisitte valmiita maksamaan lisää A3 mallista, jos se olisi tehty A8 tapaan alumiinista? Tällöin ei tarvitsisi ruostetta pelätä ja luultavasti kulutuskin olisi pienempi. Kuitenkin tällöin auton valmistuksutannus nousisi niin korkeaksi, että se joutuisi kilpailemaan seuraavan sekmentin autojen kanssa, ja luultavasti melko harva asiakas todellisuudess päätyisi ostamaan sen.
Comment
-
Olisi mielenkiintoista tietää, että jos vaikka 124:sta Mersua alettaisiin painaa uudelleen, niin mikä olisi sen hinta suhteessa tämän päivän Mersuihin ja kuinka hyvin se kävisi kaupaksi. Olen melko varma, että toimintavarmalle autolle, jolla ei ole viimeistä käyttöpäivää, olisi jonkinlainen tilaus. Ok, 124 ei täyty tämän päivän höpöhöpövaatimuksia, mutta noin niin kuin ajatuksen tasolla ainakin, jos vaikka meno joskus tervehtyisi. Sitähän voisi vaikka kuvitella, että 124 olisi tämän päivän osaamisella ja tekniikan kehittymisen tuloksena huomattavasti entistä vahvempi ja lujempi :)
Päähän ottaa auton hitsaus. Vaikka on lähtötilanne melko ok, että on paksua peltiä, selvät vauriokohdat ja vieressä tervettä, niin ihan hanurista könytä märällä pihalla auton alla ottamassa kipunoita niskaan. En muistanutkaan kuinka paskamaista hommaa auton hitsaus on. Vittuperkeleitä ja kipunoita hihaan lensi jo ennen kuin oli ensimmäistäkään heftiä autossa.
Comment
-
Ite yrittäny opetella tuota hitsaamista ihan omatoimisesti telwinin dual-migillä ja ydinjätelangalla vaan ei tosta perkele mitään tuu jos ohuempaa pitäs hitsata. Paksummat palaset (ihan kunnon lattaa, kiukaan tulipesä, traktorin osat) vielä menee ja ihan saumaakin syntyy mutta ohuemmat ei sitten millään. Joko palaa karkuun tai vaan räpisee. Liekö vika miehessä vai koneessa, en tiiä, täytyy varmaan nöyrtyä ja mennä jonkun oppiin..
Comment
-
Onko se W124 kuinka paljon toimintavarmempi, jos käyttö on vastaavaa kuin vaikka uudemmissa Mersuissa?
Nopealla googletuksella W124 tyyppivioiksi on listattu mm. nokkien kuluminen, jakoketjun venyminen, öljyvuodot, latausviat, automaattilaatikon viat ja pyöränlaakeriviat. Käytännössä siis ihan vastaavia vikoja, kun niistä uusista kertakäyttölaitteista löytyy. Tietysti W124 koppaisessa ei 100% varmuudella ole vikoja navigaattorissa, adaptiivisessa cruisessa, avaimettomassa käynnistyksessä tms.
W124 päästöjärjestelmät kun tehtäisiin vastaamaan nykyvaatimuksia, niin siitä koneesta tulee väkisinkin monimutkaisempi kuin 90-luvun tekeleissä. Vastaavasti kun kori jäykistetään vastamaan nykyisiä törmäys testien vaatimuksia, niin painoakin saadaan kyllä melko paljon ellei peltejä aleta ohentamaan tietyissä paikoissa.
Itsellä on ollut työnalla 50-, 70-, 80-, 90- ja 2000-luvun autoja. Vanhimmat ovat toki ratkaisuiltan hyvin yksinkertaisia ja siten helppoja korjata, mutta kyllä noista omista kaikkein varmatoimisimpia ovat olleet uusimmat. Kaikki noista kestävät kyllä hyvin kilometreja jos ne huolletaan asiallisesti ja korjataan tarpeen mukaan. Enemmän se ongelma tulee mielestäni auotilijoiden asenteesta. Nykyautoissa ei konepeltiä edes välttämättä avata kuin 30tkm välein määräaikaishuolloissa. Tuona aikana konehuoneessa on jo ehtinyt tapahtua vaikka mitä. Jos konehuonetta availtaisiin vanhaan malliin ennen jokaista reissua, niin viat huomaisi aikaisemmin ja niihin ehtisi puuttua ajoissa.
Monilla ei kuitenkaan tunnu olevan kiinnostusta ylläpitää autoa, vaan auto laitetaan kirtoon kun konepelti on avattu 3 kertaa (30tkm, 60tkm ja 90tkm huolto). Eipä se W124 tuosta suorituksesta luultavasti sen paremmin olisi selvinnyt.
Ja siis ettei menisi ihan OT:ksi niin ottaa päähän se että jokapaikassa kehutaan kuinka ennen oli kaikki paremmin. Onhan tietysti joissain asioissa mennyt takapakkia, mutta kyllä siellä melko paljon on edistystäkin tapahtunut. Ihmisillä tunttuu vain olevan melko vaikeaa myöntää sitä hetkeä, kun itse putoaa kehityksen kelkasta ja ymmärrys uusiin laitteisiin loppuu.
Comment
-
Jos tosiaan W124 tehtäisiin yhtä turvalliseksi kuin nykyautot, mahtaisi paino tuplaantua. Eihän nykyajan "höpöhöpö" suurlujuusteräksiä tietenkään voisi käyttää, koska no, nehän on uutta teknologiaa.
Ei tulisi kyllä itselle mieleenkään hankkia käyttöautoksi -80 luvun laitetta, -90 luvun lopulta saattaisin pitkin hampain jonkun kelpuuttaa. Kyllä nämä tämän vuosituhannen laitteet ovat niin paljon käyttömukavempia ja tietenkin myös todella paljon turvallisempia onnettomuustilanteessa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja pasi_ Näytä viestiJa niinhän se on, että se voittaa, jolla on kuollessaan eniten tavaraa. :)
Käyttöautoissa täytyy johonkin vetää raja. Päivittäisessä käytössä ei vain ole mahdollisuutta jatkuvasti rassata ja miettiä pääseekö kulkemaan. Aina tulee uusia "aikansa parhaita" autoja (W124, B6/B7 jne.), mutta jossain vaiheessa niistäkin on aika luopua.
Uudemmat autot on kumminkin mukavampia, turvallisempia ja parempia ajaa vaikkei kaikki ominaisuudet välttämättä miellytäkään.
Kun noita vanhoja autoja on päässyt testailemaan, niin täytyy huokaista helpotuksesta että uudemmat autot on helpompia jaettavia.
Esim. joku 60-70-luvun jenkki on pirun yksinkertaista tekniikkaa, mutta omat haasteensa on niissäkin. Parhaat yksilöt on rempattu perusteellisesti ja hintakin sen mukainen...
Yksinkertaisia uusia perusautoja on useampi yrittänyt tehdä ,muttei nekään ongelmattomia ole. Esim. Dacia
Comment
-
Noissa hintavertailuissa 30:n vuoden takaisiin hintoihin kannattaa käyttää mittayksikkönä mutu-eurojen sijaan laitossiivoojan (tms) kuukausipalkkaa.
Montako kuukautta 80-luvulla sai rappuja siivota tienatakseen summan jolla perustelkkarin sai? Ehkä yksi riitti, nykyään sen saa neljäsosalla...
Joskus tuli Teemalta dokkari brittiperheistä jotka laitettiin elämään 70-luvun elämää, tv-korjaaja tuli kotiin, ja videonauhuritkin piti huoltaa puolen vuoden välein, muutoin saatavilla olevaa kulutuselektroniikkaa oli pelkästään hifi-laitteet, ei mennyt rahaa kännyköihin ja tietokoneisiin...
Comment
-
Kyllähän tämä jo arvattiin.
Ilmavuodot. Tukista vuotaa ilmat takapalkeesta ja säiliö tyhjenee veden erottimesta.
Ei stna tätä tuuria.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Kilu7 Näytä viestiKaravaanariletkat. Ensimmäinen hyytyy mäkeen 50km/h vauhtiin ja loput 3 pitää huolen, ettei ohi pääse ilman kovaa ylinopeutta. Tuota hommaa menee seuraavat 80km:ä, niin voi olla sakkopaikalla ruuhkaa.
Comment
-
Niin vois, mutta kukaanhan ei tosimaailmassa niin tee. Näinkin itse asiassa kesäcruisingista kotiin palatessani melko erikoista käytöstä eräältä kuljettajalta. Ei ollut karavaanari vaan ihan tavan henkilöautolla liikenteessä. Mutkainen ja mäkinen tieosuus, paljon tuplakeltaisia ja 80km/h rajoitus. Tämä ajoi sitten ne keltaisten viivojen kohdat aina selvästi alle rajoituksen ja kun alkoi katkoviiva niin aivan keskiviivaan kiinni ja nopeus siiihen kahdeksaankymppiin. Seurasin tilannetta jopa perästä muutaman kilometrin matkan kun välissä oli pari autoa enkä ihan hulluna viitsinyt lähteä suorittamaan.
Kyllähän siitä ässäautolla ohi pääsi kun oma vuoro tuli mutta ei laillisella nopeudella. Pistää vaan aina miettimään onko tahallista kiusantekoa takanatuleville vai oliko tuo vain jotenkin muuten niin taidoton. Nuo karavaanarit on ihan oma lukunsa, ajetaan tosiaan kuuttakymppiä ettei astiat putoile kaapista tai kahvi läiky "eihän tässä mihinkään kiire ole..." mentaliteetilla. Ei kaikki mutta riittävän suuri osuus porukasta jotta yleistäminen on oikeutettua.
Comment
-
Joo nuo hitaammin ajavat voisivat ottaa takaa tulijoita huomioon juurikin isommilla väleillä.
Tänä kesänä on taas näkynyt nuita 3-4 karavaanarin letkoja missä vissiin vaihdetaan välissä vetäjää ja muut ajaa imussa niin kuluu vähemmän bensaa. Vai mikä siihen on syynä?
Yleensä ulkomaan kilvissä olevilla rekoilla on myös tämä käytäntö käytössä, olen kylläkin nähnyt kotimaan kilvilläkin varustettujen rekkojen tekevän tätä, mutta harvemmin.
Lisäksi näkyy näitä "peilittömiä" vaunun vetäjiä tai siis onhan niissä ne lisäpeilit, mutta ne ei ylety edes vaunun sivuihin asti.
Sitten isommat matkailuautot ajavat renkaat keskiviivalla jolloin pitää koukata vastaan tulijan kaistalla että näkee ohituspaikan.
Lisänä on vielä ne jotka porukalla vuokraavat ensimmäisiä kertoja isoimman B-kortilla ajettavan matkailuauton kaveri porukalla, joista yksi on ajanut "isompaa" autoa aikaisemmin (farmari corolla):)
Kauhean pitkä vuodatus. En kuitenkaan halua kieltää mitään nuista, mutta toisten huomioon ottamiseen voisi panostaa. Ja eihän sitä tekemättä opi mitään.
Comment
-
Pitkin viikkoa olen kasaillut hissukseen 2.0 FSI 8P A3:sta koneen vaihdon jäljiltä. Noh, sehän on jo lupaus seikkailusta kun alkaa kasaamaan jotain mitä ei itse ole purkanut. Saati sitten että kaikki irroitetut pultit ja mutterit ovat yhdessä ja samassa laatikossa... Pari hassua kertaa on saanut kaivaa ETKA:n esiin että mitvit, mikäs pultti tähän kuuluu? Puhumattakaan niistä lukemattomista kerroista kun mietin että "Ai tän johtonipun kuuluu mennä ton osan alta tonne, no otampa sen taas kolmatta kertaa irti." Tänään oli sitten se juhlallinen hetki että oli sai käyttää moottorin lämpimäksi, tuloksena nesteet lattialla kun termari aukesi. Eniten herkistää se, että en edes itse laittanut kyseistä osaa kiinni sen ollessa näkyvillä. Kaivamme siis huomenna imusarjan vielä irti ja tutkimme mikä sitä termarin koteloa riivaa...
Comment
-
-
-
Flunssa
Japan Racing -vanteet ja niiden tuplajako
Mexiflush "fitment", joka nykyään on turhan yleinen
Kesälomaan vielä 2 viikkoa
Nalle jäi kotiin ja palkokasvi on nenässä
Comment
Comment