Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nyt ottaa päähän!!!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tuossakin varmaan pätee se, että pitää olla ennalta varattu aika. Tarpeen vaatiessa tien päällä poliisipartio pystyy sitten puhelinsoitolla tarkistamaan onko ko. auto oikeasti matkalla katsastukseen.

    Comment


      Tuohon Pentin nastojennyppimisepisodiin voisi antaa toisen esimerkin katsastusohjeistuksien kummallisuuksista. Iskunvaimennintesti. Sehän mittaa eroja kahden samalla akselilla olevan iskunvaimentimen välillä ja kun ero on riittävän suuri, niin hylkäys tulee. Samoin hylkäys tulee jos vaimennusteho on riittämätön. Meillä oli joskus 3B Passat, jolle tuli hylky kun taka-akselilla vaimennusero oli liian suuri. Alla oli silloin Sachsin jämäkät vaimentimet. Ostin halvimmat vaimentimet mitä sai, kappalehinta oli jossain 20 euron tietämillä. Katsastusmies oli tarkitusksessa tyytyväinen, mutta autosta tuli varsin hankala ajettava mutkatiellä, etenkin jos takana oli vähänkään kuormaa. Sanoisin, että turvallisuus ja ajo-ominaisuudet kärsivät, mutta lainkirjain toteutui.

      Comment


        jätän tämän tähän

        Comment


        • Eniten tässä episodissa harmittaa se fakta, että trafin tietoihin jää merkintä hylkäyksestä. Joskus autoa myydessä saattaa joku tarkistaa tiedot ja todeta, että otanpas seuraavan puhtaalla historialla olevan auton. Aikomus on kyllä viedä nypityt nastat kyseisen konttorin tiskille muistoksi viimeisestä käyntikerrasta. Tätä kyseistä inssiä piti myös auttaa ilmajousien nosturiasennon asettamisessa ja tyyppikilven löytämisessä. Hänellä oli niin kiire seuraavan auton tarkastukseen, ettei antanut nyppiä nastoja nosturilla.

          Comment


          • Itsekin olen noita nastoja nyppinyt talvikatsastuksessa. Kyllä se vanha talvirengas muuttuu turvallisemmaksi sillä tavalla. Oli niissä pintaa sen verran, että lopputalven ja kevään ajoi.

            Comment


            • Kaikki varmaan hoksaavat kuitenkin, mistä tuo sääntö on lähtöisin? Jos ei, niin sitä voi talvella testata karrikoidusti laittamalla vaikka pelkääjän puolelle kesärenkaat ja kokeilemassa vaikutusta jarrutuksissa yms. Samasta syystähän ne vaatii samalla akselilla samanlaiset renkaat. Sekin on kyllä byrokraattien keksintö, ihan sama, vaikka vakituisessa käytössä olisi 99 vuoden vararenkaaksi ostettu nokian ykkönen ja toisella puolen se hakka kasi, nehän on saman valmistajankin ;)

              25% ero kuitenkin on jo melko iso, enkä muista ikinä itselläni moisen nastaeron toteutuneen vanhoissa, enkä uusissa kumeissa lukuunottamatta peltoautoa pentuna, jossa oli tasan yksi nastarengas takana kesät talvet.
              Kun niistä kolmesta muusta renkaista jo neljännes puuttuu optimitapauksessa ja todennäköisesti lähemmäs puolet, niin onhan ne melkoiset kusiluistimet jo muutenkin, ellei sitten kyse ole ihan valmistuvirheestä tms.
              Jos tuo ongelmaksi muodostuu, niin ajelee kitkoilla, saa ajaa sinne 3mm pintaan ja sopivasti kun satuttaa, niin seuraavan kesän siihen päälle.
              Viimeksi muokannut Ugemi; 10.12.2015, 13:45.

              Comment


                Itellä jäyti se, että renkaat oli oikeasti muuten hyväkuntoiset, takapäässä käytännössä uudenveroiset. Kevyehkö etuvetoinen auto jossa 80% painosta etupäässä ja paljon nurkka-ajoa kaupungissa oli rasittanut eturenkaista nastoja yhden ajokauden aikana enemmän irti. En nyt ihan tarkkaan muista määriä mutta jos nyt sanotaan että takarenkaissa oli vaikka 100 nastaa per rengas ja eturenkaissa 65 ja 75 nastaa. Akselien välinen ero liian suuri, vaihtoehtoina joko ostaa kaksi uutta tai heikentää taka-akselin pitoa nyppimällä nastoja se 30 kappaletta per rengas irti. Tällä kertaa auton kuntoa ja liikenneturvallisuutta heikentämällä saatiin auto tiettyjen raja-arvojen sisään ja katsastettua taas vuodeksi eteenpäin.

                Tuossakin tilanteessa piti nimenomaan taka-akselin pitoa huonontaa joka taas ääritilanteissa on pelkästään huono asia. Samasta syystä joka paikassa aina neuvotaan laittamaan vetotavasta riippumatta paremmat renkaat taakse jolloin etupään varoittaessa pidon menetyksestä, takapää pysyy vielä hallinnassa. Vaarallisin tilanne on aina jos takapää menettää pitonsa ennen etupäätä.

                Comment


                • Joskus autoa myydessä saattaa joku tarkistaa tiedot ja todeta, että otanpas seuraavan puhtaalla historialla olevan auton.
                  Tunnustaako joku tekevänsä näin? Voisin veikata, että aika monta hyvääkin autoa menee varmasti ohi, jos yli kymmenen vuotiaasta alkaa noin tarkkaan tietoja selvittelemään. Toki olen puolueellinen, kun talouden kahdessa autossa pomppaa helposti kun joku tukivarsi lonksuttaa... :D

                  Comment


                    Voi helvetti tuosta A4:n ruorista alkanu irtoomaan jotain tahmeeta mustaa paskaa käsiin. Yritin jollain puhdistusaineella sitä hinkata mut eihän se lähe mihinkään.

                    Pitääks tossa nyt vetää sit jotkut työhanskat aina käteen ennen ku lähtee ajaa.. Tuossa on vielä se parempi 3-puolainen "sportti"nahkaratti.

                    Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                    Mietin vielä tuota tieliikennekelvollisuutta kun jäi oikein vituttamaan. Ei se auton tieliikennekelpoisuus niistä renkaiden nastojen määristä miksikään muutu. Miten muuten pitäisi toimia jos joutuu rengasrikon takia vaihtamaan vararenkaan tien päällä. Auton alkuperäisen kapean (ja nastattoman) makkaraleikkurin voi kyllä vaihtaa alle mutta koska siinä on liian suuri nastoitusero muihin niin auto ei ole enää tieliikennekelpoinen ja se pitää jättää niille sijoilleen tai hakea hinausautolla? Olisiko turvallisempaa kantaa mukana neljä samanlaista vararengasta että voi sitten vaihtaa ne kaikki kerralla jolloin auto on taas tieliikennekelpoinen ja turvallinen?
                    Mulla laukes eräs talvi entisestä urs6:sta takarengas moottoritien rampille, vetäsin siihen rampin päähän sivuun ja soitin isälle että tuo rengas. Se toi kesärenkaan kun en omistanu tietysti kuin yhden setin talvirenkaita ja kävin sitte laittamaan alle sitä siinä pientareella. Joku soitti poliisit paikalle ja kun ne tuli ihmettelemään toimintaa niin ei niitä ainakaan tuntunut haittaavan se että laitoin kesärengasta alle siinä lumisateessa.

                    Nehän halus mut vaan pois siitä kun olin siinä moottoritien laidassa vähän hankalassa paikassa mutta kuitenkin...
                    Viimeksi muokannut Fenrir; 10.12.2015, 17:43.

                    Comment


                    • Rengassäännöksistä saa poiketa tilapäisesti rengasrikon sattuessa, eipä siis poliisia kiinnosta jos ruuvaa tien laidassa kesärengasta alle nastarenkaiden seuraksi.

                      Comment


                      • Eipähän inssi vaivautunut jälkitarkastuksessa edes katsomaan sitä rengasta kun annoin pussissa nastat kouraan. Leima on lapussa ja case closed.

                        Comment


                        • Susi tuossa naapuri kylässä tästä alle 5km, tallustelee ihmisten takapihoilla. Poliisi ei voi tehdä asialle mitään ennenkö 10 ilmoitusta asiasta tullu.

                          Comment


                          • 308 ja 222 toimii, joten anna mennä...

                            Comment


                            • Taikka martin taljajousikin paunat vain tappii menee niin että suhisee.

                              Comment


                              • Niinpä, joten ratkaisut on omissa käsissä...

                                Comment


                                  Heikosti valaistu bussipysäkki metsänreunassa, tummahko pieni pakettiauto pimeässä ilman valoja puiden katveessa ja salaman välähdys. Pirkanmaan poliisi on saanut näköjään Ford Tourneon tms. tutka-auton.

                                  Comment


                                    Ne kierrättää niitä myös nykyään ahkeraan ilmeisesti jopa piiristä toiseen.

                                    Comment


                                      Emäntä tuhosi taas yhden vanteen =( ei voi käsittää...
                                      Attached Files

                                      Comment


                                        Susi on vahingoittanut ihmistä viimeksi silloin kun autoa alettiin keksimään.
                                        Sen sijaan pena ja jorma ajelee viikonloput kännissä pitkin kyliä, mutta so what. Nehän tekee sitä aina eikä se ole ennenkään haitannut.

                                        Comment


                                        • Jari, syy miksi talvikumeina on 55 profiilit.
                                          Kesäksi uskaliaasti meinasin pistää 40 profiilin, mutta pitää nyt katsoa mitenkä leveen ilkeää laittaa.

                                          Comment


                                          • Susi on vahingoittanut ihmistä viimeksi silloin kun autoa alettiin keksimään.
                                            Näinhän se on, mutta kyse lieneekin näistä susien tappamista metsästyskoirista yms.
                                            Näin meikä ainakin asian käsittää,että ei kiva metsästäjille, eikä kiva näille luonnonsuojelijoille.

                                            Rajoittamisen kannalla kuitenkin olen, siis susipopulaatioon.

                                            Comment


                                            • Miksi odottaa siihen asti että se mielenhäiriöinen susi maistaa yhtä koululaista. Alle kilometrin päässä missä susi nähty on aamuisin eskarilaisten ja koululaisten käräily paikka, takseilla viedään linjaautolle...

                                              Comment


                                                Alkuperäinen kirjoittaja Jari74 Näytä viesti
                                                Emäntä tuhosi taas yhden vanteen =( ei voi käsittää...
                                                Hyvä ettei käyny köyhemmälle

                                                Comment


                                                  Eikö se ole sitten sama ampua rattijuopot heti ekan puhalluksen jälkeen?
                                                  Mulla on 500m päässä kotoa varma susihavainto, eikä se nyt ihan älyttömästi jännitä.

                                                  Comment


                                                    Lähin havainto 15m päässä puutarhan muuttuessa pelloksi. Sudelle ei ole väliä mitä se syö, sinua, lastasi, lemmikkiäsi, kotieläintäsi jne. Ruokaa se hakee, ja miten sen helpoiten saa.

                                                    En minäkään ketään pistäisi pimeässä/hämärässä tuonne ulos ilman "turvaa".

                                                    Comment


                                                      Eipä ne sudet tuolla pimeässä tänäpäivänä ole ainoat uhkat.. Ei tarvita enää yhtäkään tänne.

                                                      Comment


                                                      • Suomen laki suojelee rikollista enemmän, kuin uhria. Tämä sopii rattijuopoille hyvin eli kännissä voi ajaa ihmisen kuoliaaksi pienellä tuomiolla. Jos suojelet itseäsi "liikaa" tai syyllistyt "viha"rikokseen, niin tuomio tulee tuplana. Toisia ihmisiä ei pelota tai jännitä, vaikka ehkä terve itsesuojeluvaisto pitäisi ilmoittaa toista. Nykyään Suomessa tavallinen veronmaksaja on kaiken alimmaisena. Eläinten ja toisten kansalaisuuden etuudet menevät kantaväestön edelle.

                                                        Comment


                                                          Autolla ilmeisesti loppui joku aika sitten konstit aiheuttaa "päähän ottamista", mutta pitkällisen juonittelun tuloksena tänään sittenkin onnisti.

                                                          Ei mitään kovin kummallista, mutta takakontin suojaverhon rullan jousi päätti tänään yhtäkkiä antaa periksi. Saapi nähdä, onko korjattavissa vai pitääkö alkaa metsästämään uutta...

                                                          Comment


                                                          • Huyndai merkkinen diesel lämmitin sanoi yhteistyö sopimuksen irti. Nyt se vain yskii hetken yrittää palaa ja sammuu. Koitin puhdistaa suuttimenki ei apua.

                                                            Comment


                                                            • Oisko siellä sisällä liekkivahtiä, eli semmoista valosilmää joka tarkkailee että onko lämmitin syttynyt ? Jos tuommoinen löytyy, niin se kannattaa tarkistaa josko olisi vaikka nokeentunut. Toinen säännöllinen huoltokohde noissa on polttoainesuodin, se on joskus tarkka puhtaudesta ja uudet ei maksa monta euroa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X