Tuossakin varmaan pätee se, että pitää olla ennalta varattu aika. Tarpeen vaatiessa tien päällä poliisipartio pystyy sitten puhelinsoitolla tarkistamaan onko ko. auto oikeasti matkalla katsastukseen.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Nyt ottaa päähän!!!
Collapse
X
-
Tuohon Pentin nastojennyppimisepisodiin voisi antaa toisen esimerkin katsastusohjeistuksien kummallisuuksista. Iskunvaimennintesti. Sehän mittaa eroja kahden samalla akselilla olevan iskunvaimentimen välillä ja kun ero on riittävän suuri, niin hylkäys tulee. Samoin hylkäys tulee jos vaimennusteho on riittämätön. Meillä oli joskus 3B Passat, jolle tuli hylky kun taka-akselilla vaimennusero oli liian suuri. Alla oli silloin Sachsin jämäkät vaimentimet. Ostin halvimmat vaimentimet mitä sai, kappalehinta oli jossain 20 euron tietämillä. Katsastusmies oli tarkitusksessa tyytyväinen, mutta autosta tuli varsin hankala ajettava mutkatiellä, etenkin jos takana oli vähänkään kuormaa. Sanoisin, että turvallisuus ja ajo-ominaisuudet kärsivät, mutta lainkirjain toteutui.
Comment
-
-
Eniten tässä episodissa harmittaa se fakta, että trafin tietoihin jää merkintä hylkäyksestä. Joskus autoa myydessä saattaa joku tarkistaa tiedot ja todeta, että otanpas seuraavan puhtaalla historialla olevan auton. Aikomus on kyllä viedä nypityt nastat kyseisen konttorin tiskille muistoksi viimeisestä käyntikerrasta. Tätä kyseistä inssiä piti myös auttaa ilmajousien nosturiasennon asettamisessa ja tyyppikilven löytämisessä. Hänellä oli niin kiire seuraavan auton tarkastukseen, ettei antanut nyppiä nastoja nosturilla.
Comment
-
Kaikki varmaan hoksaavat kuitenkin, mistä tuo sääntö on lähtöisin? Jos ei, niin sitä voi talvella testata karrikoidusti laittamalla vaikka pelkääjän puolelle kesärenkaat ja kokeilemassa vaikutusta jarrutuksissa yms. Samasta syystähän ne vaatii samalla akselilla samanlaiset renkaat. Sekin on kyllä byrokraattien keksintö, ihan sama, vaikka vakituisessa käytössä olisi 99 vuoden vararenkaaksi ostettu nokian ykkönen ja toisella puolen se hakka kasi, nehän on saman valmistajankin ;)
25% ero kuitenkin on jo melko iso, enkä muista ikinä itselläni moisen nastaeron toteutuneen vanhoissa, enkä uusissa kumeissa lukuunottamatta peltoautoa pentuna, jossa oli tasan yksi nastarengas takana kesät talvet.
Kun niistä kolmesta muusta renkaista jo neljännes puuttuu optimitapauksessa ja todennäköisesti lähemmäs puolet, niin onhan ne melkoiset kusiluistimet jo muutenkin, ellei sitten kyse ole ihan valmistuvirheestä tms.
Jos tuo ongelmaksi muodostuu, niin ajelee kitkoilla, saa ajaa sinne 3mm pintaan ja sopivasti kun satuttaa, niin seuraavan kesän siihen päälle.Viimeksi muokannut Ugemi; 10.12.2015, 13:45.
Comment
-
Itellä jäyti se, että renkaat oli oikeasti muuten hyväkuntoiset, takapäässä käytännössä uudenveroiset. Kevyehkö etuvetoinen auto jossa 80% painosta etupäässä ja paljon nurkka-ajoa kaupungissa oli rasittanut eturenkaista nastoja yhden ajokauden aikana enemmän irti. En nyt ihan tarkkaan muista määriä mutta jos nyt sanotaan että takarenkaissa oli vaikka 100 nastaa per rengas ja eturenkaissa 65 ja 75 nastaa. Akselien välinen ero liian suuri, vaihtoehtoina joko ostaa kaksi uutta tai heikentää taka-akselin pitoa nyppimällä nastoja se 30 kappaletta per rengas irti. Tällä kertaa auton kuntoa ja liikenneturvallisuutta heikentämällä saatiin auto tiettyjen raja-arvojen sisään ja katsastettua taas vuodeksi eteenpäin.
Tuossakin tilanteessa piti nimenomaan taka-akselin pitoa huonontaa joka taas ääritilanteissa on pelkästään huono asia. Samasta syystä joka paikassa aina neuvotaan laittamaan vetotavasta riippumatta paremmat renkaat taakse jolloin etupään varoittaessa pidon menetyksestä, takapää pysyy vielä hallinnassa. Vaarallisin tilanne on aina jos takapää menettää pitonsa ennen etupäätä.
Comment
-
Joskus autoa myydessä saattaa joku tarkistaa tiedot ja todeta, että otanpas seuraavan puhtaalla historialla olevan auton.
Comment
-
Voi helvetti tuosta A4:n ruorista alkanu irtoomaan jotain tahmeeta mustaa paskaa käsiin. Yritin jollain puhdistusaineella sitä hinkata mut eihän se lähe mihinkään.
Pitääks tossa nyt vetää sit jotkut työhanskat aina käteen ennen ku lähtee ajaa.. Tuossa on vielä se parempi 3-puolainen "sportti"nahkaratti.
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiMietin vielä tuota tieliikennekelvollisuutta kun jäi oikein vituttamaan. Ei se auton tieliikennekelpoisuus niistä renkaiden nastojen määristä miksikään muutu. Miten muuten pitäisi toimia jos joutuu rengasrikon takia vaihtamaan vararenkaan tien päällä. Auton alkuperäisen kapean (ja nastattoman) makkaraleikkurin voi kyllä vaihtaa alle mutta koska siinä on liian suuri nastoitusero muihin niin auto ei ole enää tieliikennekelpoinen ja se pitää jättää niille sijoilleen tai hakea hinausautolla? Olisiko turvallisempaa kantaa mukana neljä samanlaista vararengasta että voi sitten vaihtaa ne kaikki kerralla jolloin auto on taas tieliikennekelpoinen ja turvallinen?
Nehän halus mut vaan pois siitä kun olin siinä moottoritien laidassa vähän hankalassa paikassa mutta kuitenkin...Viimeksi muokannut Fenrir; 10.12.2015, 17:43.
Comment
-
Susi on vahingoittanut ihmistä viimeksi silloin kun autoa alettiin keksimään.
Näin meikä ainakin asian käsittää,että ei kiva metsästäjille, eikä kiva näille luonnonsuojelijoille.
Rajoittamisen kannalla kuitenkin olen, siis susipopulaatioon.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jari74 Näytä viestiEmäntä tuhosi taas yhden vanteen =( ei voi käsittää...
Comment
-
Suomen laki suojelee rikollista enemmän, kuin uhria. Tämä sopii rattijuopoille hyvin eli kännissä voi ajaa ihmisen kuoliaaksi pienellä tuomiolla. Jos suojelet itseäsi "liikaa" tai syyllistyt "viha"rikokseen, niin tuomio tulee tuplana. Toisia ihmisiä ei pelota tai jännitä, vaikka ehkä terve itsesuojeluvaisto pitäisi ilmoittaa toista. Nykyään Suomessa tavallinen veronmaksaja on kaiken alimmaisena. Eläinten ja toisten kansalaisuuden etuudet menevät kantaväestön edelle.
Comment
-
Autolla ilmeisesti loppui joku aika sitten konstit aiheuttaa "päähän ottamista", mutta pitkällisen juonittelun tuloksena tänään sittenkin onnisti.
Ei mitään kovin kummallista, mutta takakontin suojaverhon rullan jousi päätti tänään yhtäkkiä antaa periksi. Saapi nähdä, onko korjattavissa vai pitääkö alkaa metsästämään uutta...
Comment
-
Oisko siellä sisällä liekkivahtiä, eli semmoista valosilmää joka tarkkailee että onko lämmitin syttynyt ? Jos tuommoinen löytyy, niin se kannattaa tarkistaa josko olisi vaikka nokeentunut. Toinen säännöllinen huoltokohde noissa on polttoainesuodin, se on joskus tarkka puhtaudesta ja uudet ei maksa monta euroa.
Comment
Comment