Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Myyjän kanssa sovittu tuotteen ostosta, lupasin maksaa postikulut sun muut. Enkä edes tingannut tuotteesta. Vaan ei auta, silti se oli jollekkin muulle myyty. Ei ymmärrä, soittaisi edes että näin on toiminut niin ei tarvitsisi pakettia odotella.
En ymmärrä sitten millään niitä henkilöitä, kun täytyy aina vetää esim. Kaupan parkkipaikalla ihan meikäläisen autoon kiinni vaikka jätän auton aina mahdollisimman kauas kaupan ovista ettei tulisi niitä kuuluisia ovi kolhauksia omaan autoon...
Kuulemma eivät osaa ajaa ruutuun kun jos ei ole joku vieressä.. miksi pitää pakittaa ruutuun? Miksi? Sitten mennä niiden ostoskärryjen kanssa sinne autojen sekaan sohimaan, kun pitää saada kamat takaluukkuun. Mahdollista kolhia 6 autoa.
Miksi pitää ajaa autolla jos ei satu edes ruutuun ilman toista autoa?
Miksi hitaat kiihdyttävät ohituskaistan tullessa?
Miksi jotkut lähtevät ohituskaistalla ohittajien kärkeen ja ajavat TODELLA hiljalleen ohi, niin ettei muut kerkeä ohi?
Miksi maalaisjärjellä varustettuja autolijoita on niin vähän?
Siinä nyt pari asiaa mitä tuli huomattua tänäänkin ja jotka ottaa päähän liikenteessä.
Siitä nousee edistymisen henki ja voittajan fiilis, kun saa ohitettua toisen. Motorsport-henki elää salaa kaikissa. Harva "ohittelija" tuskin seuraa ohituksien jälkeen peileistä historiaa niin tarkasti, että voisi myöntää sen faktan ettei siitä ole ajallisesti hyötyä. Toisaalta monesti tommosissa Outonaapurin mainitsemissa ohituksen jälkeisissä hyytymisissä on huvittavan usein ohittajan korvalle ilmestynyt puhelin.
Tuo "ei siitä ole ajallisesti hyötyä" on kanssa vähän niin ja näin. Ohitetuksi tullut ajattelee noin, koska ohittaja on parin autonmitan päässä seuraavissa valoissa. Mitäpä jos sillä ohittajalla on jo 500km takana ja toiset 500km vielä edessä? Entäpä jos ohittaja tekee saman matkan vaikka viisi kertaa viikossa. Siinä alkaa ajallista hyötyä tulemaan jo ihan jokaisesta alle nopeusrajoituksen ajavan ohittamisesta.
Tämä tuntuisi korostuvan etenkin jos itse ajaa paskaisella ja isolla pakulla, kaikkien täytyy päästä ohi ja sitten jäädä siihen eteen hidastelemaan. Rampeista liittyminenkin on joskus haastavaa kun pitää kiihdyttää ettei jää ton hitaan pakun taakse, itse kun painaa pakun ratissa ramppia lapa lattiassa ja sitten joutuu himmaamaan kun muut ei haluu jäädä kattelee pakun perää ja sitten menee taas se 5km että saa vauhdin sallittuun rajoitukseen. :)
Edit. Itse yritän kyllä selvitä näistä työmatkoista mahdollisimman vähällä ajalla pakulla mitä laki sallii ;)
Itse ainakin ohitan ihan vain sen takia, että saan itse ajaa rajoituksen sallimaa. Ajallisesti se ei hyödytä. Mutta on se kumma kun ajetaan "alinopeutta" eikä uskalleta ajaa 5-10km/h kovempaa muun liikenteen mukana. Saatan olla mulkku, mutta minulla on oikeus siihen.
Rajoitusten mukaan ajaminen ja hitaampien ohittaminen ei toisaalta ajallisesti hyödytä mitään. Toisaalta jos ei yhtään könnää ja jännittäjää ohita niin menettää ajallisesti jotain.
Mullehan on ihan sama jos joku ohittaa mut 2sek ajallisen hyödyn tai hyödyttömyyden takia kunhan a: tekee sen turvallisesti b: ei tee sitä keltasilla c: ei lähe sieltä letkan perästä paahtamaan blokaten muilta edessäajavilta mahdollisuudet ohittaa se hitain ja d: jää sen jälkeen ajamaan yhtä hitaasti kuin se alkuperäinen tukko jolloin kaikki muut ohittelee tätä letkan ohi tullutta sankaria
c: ei lähe sieltä letkan perästä paahtamaan blokaten muilta edessäajavilta mahdollisuudet ohittaa se hitain
Ja entä jos letkaa vetävän välittömästi perässä ajavat eivät uskalla lähteä ohi? Siinä sitten körötellään kaikki jonossa kuin köyhän talon porsaat. Se on hyvä muistaa, että jonoa ei yksinään muodosta se, joka ajaa hitaasti, vaan ne jotka eivät uskalla tai halua lähteä ohittamaan hitainta kulkijaa. Usein sieltä kauempaa letkan perältä on myös parempi näkyvyys kuin heti siinä hitaimman takana on, etenkin jos ensimmäisenä menee kuorma-/rekka-auto.
Joo. Muutaman kerran turhauttanut, kun rekan perässä koettaa järkkyä ohituspaikkaa. Jos ajat ihan rekan takana, et näe kunnolla ja jos jätät väliä niin takaa tunkee kiireisempi siihen väliin. No, onneksi ei niin kiire ole koskaan että tuo isommin harmittaisi (muuten olisi jo tullut hommattua tehokkaampi auto) ;)
Ei se kuitenkaan sitä oikeuta että keltasilla lähetään vetämään letkasta ohitte. Kyllä sen yleensä hetken päästä näkee haluaako ne letkassa ajelijat mennä ohi vai ei. Yleensä myös ns. kärkkyvät siellä jos aikovat. Mutta ajele sinä letkasta keltasilla ohi jos kerran noin paljon pittää omaa napaa tuijottaa.
Letkan ohittaminen on omalla tapaa vähän niin ja näin.
Kertaalleen on tapahtunut pahastikin itseäni yllättänyt tilanne kun itse kärkyin parin auton letkassa ohitus paikkaa ja kun katsoin että tuon vastaantulijan jälkeen mennään. Kerkesin jo hieman nostamaan vauhtia ja pienentämään turvaväliä kun vierestä suhahti joku vielä kiireisempi tapaus ja vastaantulijan takia joutui tulemaan hieman törkeämmin siihen minun eteeni.
Ei se kuitenkaan sitä oikeuta että keltasilla lähetään vetämään letkasta ohitte. Kyllä sen yleensä hetken päästä näkee haluaako ne letkassa ajelijat mennä ohi vai ei. Yleensä myös ns. kärkkyvät siellä jos aikovat. Mutta ajele sinä letkasta keltasilla ohi jos kerran noin paljon pittää omaa napaa tuijottaa.
Missä kohtaa minä sanoin ohittavani sulkuviivan aikana?
Huonosta kokemuksesta ohituskaistoilla (matka tyssää hetkeksi maijan takapenkille), en lähde edes ohittamaan. Siellä on ainoat tutkat mitä matkalla on. Siksi ymmärrän täysin niitä, jotka "matelevat" ohituskaistalla ohi rajoitusten puitteissa. Ite katson pari ohituspaikkaa letkassa ajaessa ja jos ei muita innosta lähteä ohi niin sitten vaikka viimesenä ajaisin menen ohi. Jos se tekee minusta tai "ökyaudista" mulkun niin sitten tekee. Ohitukset vaan on tehtävä muita vaarantamatta.
Kyllä se korpeaa aina ohituskaistalla kun muuten ajetaan 10-20 alle rajoitusten ja yhtäkkiä vauhti nousee kympin yli rajoitusten kun ohituskaista alkaa.
Noin sentin verran irti ollut takaoven lista. Joku tunari ajanut ostoskärryillä siihen. Joten listan pää poikki ja 5 senttiä törölleen. Joten kun avasi takaoven repäisi se myös etuoven listaa irralleen... huah. Jos joku haluaa nähdä esimerkin mitä käy kun autoa ei pestä 10 vuoteen ja ajetaan pääkaupunki seudulla, niin tervetuloa. Kaikki pyörän laakerit vaihdettu 5000km sisään ja ihankuin takaa taas kuuluisi ulinaa. Jälleen joku tukivarsi sökönä kun ratti kääntynyt vasuriin ja klonksuu. Etulokarit ihan p*skana ja takalokarin kaari joskus "korjattu" eli tuhottu. Joka luukussa jotain ruosteen alkua Purkaisin koko rapumerran, mutta koneella ja kytkimellä ajettu 1500km.. Kaivan kohta tuolta pusikosta jonkun kakkis golfin 8v koneella. Eipähän hajoa mikään, kun ei ole mitään.
Sen takia jätän usein reilun turvavälin näihin ohituskaistakiihdyttelijöihin, jotta kun ohituskaista näkyy edessä, ehtii itse nostamaan nopeuden sopivaksi jo ennen kaistan alkua ja samalla ajamaan raon kiinni yllätysohitusta varten. Jos kaistan alkaessa nopeudet ovat molemmilla samat, niin silloin heikompitehoisella ei pääse ohi, paitsi kortin menetyksen uhalla, kun ohitettavalta loppuu uskallus.
Kerran sai tuollaiselle ohituskaista kiihdyttelijälle naureskella huolella. Se vissiin ajo vähän omissa ajatuksissa sen perinteisen 10km/h alle rajoituksen. Tien vieressä oli kyltti "ohituskaista alkaa 1km kuluttua" tämän kyltin huomattuaan tämä maanteiden ritari nosti nopeuden arviolta n.20km/h ylinopeudeksi, mutta kun huomasi ettei kaista alkanutkaan vielä niin jarruvalot syttyivät ja vauhti laski takaisin 10km/h alinopeuteen. Tietenkin sitten kun ohituskaista alkoi niin tehtiin taas sama kiihdytys sinne 20km/h ylinopeuteen.
Joskus oonkin miettiny et pitäs rekkarihaulla hakea omistajan yhteystiedot kun näkee tuollaisen ja soittaa ja kysyä ihan pokkana, että mikä ideologia tuossa oikein on taustalla. Ei vaan voi yksinkertaisesti käsittää tuota.
Comment