Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Pläh.
Kakkos"auton"* takaosaan ilmestynyt pusu. Varmaan aura tai vastaava, mutta silti.
Ei iso ongelma, varmaan onnistuu ottaa palanen peltiä irti ja oikoa itse, mutta periaatteesta Tapan Kaikki(tm).
Kerro sille ruotsalaiselle automyyjälle että "inom den europeiska gemenskapen kan man inte neka en köpare på grund av dess nationalitet". Jos kiukuttelee, voin kaivella ennakkotapauksen jostain. Koski nimeomaan myös autokauppaa joten pitäisi olla selvä tapaus.
edit: Koskien ALVI:ia joudut varmaan maksamaan sen myyjälle jotenkin talteen ("pitotilille" tjms), ja sitten kun maksat ALV:in suomeen ja saat kuitin veroviranomaisilta tästä saat ruotsiin maksamasi ALV:in takaisin. ALV kuuluu maksaa uudesta ajoneuvosta maahan jossa ajoneuvoa tullaan käyttämään, ellen muista väärin.
Kannattaisi nyt kuitenkin kertoa niille että niin ei yhteisön alueella saa toimia. Jos marssit kauppaan ja lyöt rahat tiskiin (kuvannollisesti sanottuna) he eivät voi vaatia sinulta osoitetta ruotsissa.
Hehe, löysinkin sen tekstin. Sattumoisin oli Volkswagen ja Audi AG jotka saivat tuomion tuosta koska he olivat kieltäneet italialaisia dealereitä myymästä autoja saksalaisille. Jos sama nyt jatkuu ruotsissa ei varmaan Audi katso suopein silmin sellaista jälleenmyyjää joka mahdollisesti herättää tällaisen kanteen taas.
In a judgement given today, the European Court of First Instance has upheld the Commission Decision of 28/1/1998(1) against Volkswagen establishing a very serious infringement of EU Competition rules. Volkswagen AG had prevented, together with its subsidiaries Audi AG and Autogerma SpA, their common Italian importer, its dealers in Italy to sell new cars to non-residents, in particular German and Austrians consumers. ...
Voihan tuon linkin kertoa noille möllereille...
Minuakin ottaa päähän kaikki nämä tällaiset. Yhteisöalue, vapaata kauppaa. Ei pitäisi olla mitään epäselvää.
Laitoin tuohon viimeiseen mailiin cc kenttään liikkeen pomon ja myyntipäällikön.
Saa nähdä ottavatko he asiaan mitään kantaa. Sinänsä mielenkiintoinen asenne.
Onkohan tuon alv:n kanssa syntynyt jotain väärinkäsityksiä, joita haluavat estää? Mielestäni nuo säännöt on kuitenkin samat kaikissa EU-maissa, eli autoa ei saa liikenteeseen ennenkuin ALV on maksettu.
Autot ovat uusia, mutta ainakin yhden liikkeen mukaan he rekisteröivät auton ensin liikkeen nimiin ja myyvät vasta sitten. Eli ilmeisesti se on tullin sivuja pilkulleen tavattuna silloin käytetty auto ajoneuvoveromielessä mutta uusi ALV mielessä...
Onko sinulla tarkempaa tietoa tuosta autoverotuksesta ja siitä milloin uudesta tulee käytetty: Onkohan olemassa joku kilometrimäärä, joka pitää olla mittarissa, että auto on käytetty? Vai riittääkö se, että auto on ollut rekisteröitynä vaikka tuon yhden sekunnin?
Muutettiin vuoden alussa ja Turku Energia muisti tänään ekalla sähkölaskulla. Oli kevyt wtf-fiilis kun avasin kuoren, vuosiarvio sähkönkäytöstä 6200 kWh ja laskun summa 142e. Edellinen kämppä oli 7 neliötä isompi ja edellisessa tasauslaskussa oli kulutus ollu jotain 2700 kWh. Emäntä oli ton sopparin siirtäny ja oli asiakaspalvelussa kuulemma katottu jotenki tän alueen perusteella tota kulutusta. Ihan v*tusti yläkanttiin kyllä toi arvio.
Minulla ei ole ymmärrystä siitä että mikä on veroviraston näkökanta siihen että onko se ALVi mielessä uusi/käytetty ja onko se autoveromielessä uusi tai käytetty. Arvaan että jos auto on ollut sekunninkaan rekisterissä niin se ei enää ALV:n kannalta ole uusi mutta autovero taitaa mennä niin että väh. 6 kk vanha ja/tai jotain kilometrejä ennen kuin se autoverotetaan käytettynä.
Kannattaa huomata että mikäli ostaa uuden auton ja maksaa ALV:it suomeen, maksetaankin se ALV ostohinnan mukaan, vrt. autovero menee alvillisen pyyntihinnan mukaan "normialennuksineen". Kannattaa siis tinkiä reilusti sillä alvitkin pienenevät päinvastoin kuin autovero.
Muutettiin vuoden alussa ja Turku Energia muisti tänään ekalla sähkölaskulla. Oli kevyt wtf-fiilis kun avasin kuoren, vuosiarvio sähkönkäytöstä 6200 kWh ja laskun summa 142e.
Onneksi ne on siirtymässä yleisesti etäluettaviin mittareihin, niin tulee todellinen kulutus aina laskuun. Kannattaa kilpailuttaa tuo sähkö, vaasan sähköltä löyty meille edullisin, eikä edes tarvinnut olla määräaikainen soppari.
Onneksi ne on siirtymässä yleisesti etäluettaviin mittareihin
Onhan se kai pidemmän päälle kuluttajan etu, mutta kustannukset etäluennasta siirtyvät sähkölaitoksen kautta lopun perin kuluttajan maksettavaksi. Mitä olen etäluennan parissa työskentelevän paremman puoliskoni kanssa keskustellut, kyseinen kustannus ei ole ihan pieni.
Meniskin noin vähän, meillä keskikulutus on sellaiset 20000Kwh/vuosi ja tänä talvena taitaa mennä reilusti enemmän. Kyllä harmittaa tuo suora sähkölämmitys. 2kpl ilmalämpöpumppuja talossa, mutta ei niistä ole hyötyä näissä lämpötiloissa (>20 astetta pakkasta)
Varaava tulisija helpottaa sähkölaskun pienennyksessä ihan pirusti. Onhan siinä toki oma vaivansa niiden puiden kanssa, mutta itse en luopuisi mokomasta. Eipä sillä, nykyinen asunto on rivitalossa, joten en just nyt joudu pelaamaan noiden kanssa. Seuraava ei ole ja siihen hommataan tulisija, jos sellaista ei ole valmiina.
Varaava takka auttaa sähkölaskussa, mutta ei kokonaiskuluissa, jos puut joutuu ostamaan. Motti koivua maksaa 50e ja sillä ei kauaa lämmitellä.
Jos on omaa mettää tai saa puut jostain halvalla niin sitten kyllä auttaa.
Meillä menee tollanen motti kuussa helposti. Onneksi on puita liikaakin omana käyttöön.
Ja sähkölaskun arvion voi aina muuttaa ja pyytää uuden laskun.
Ja löytyy vitutuksen aihettakin :). Autoilu ja niiden parissa harrastaminen on kivaa, mutta ei talvella näillä pakkasilla :)
Lisäksi lähettivät Akesta Golffin diisseliverosta muistutuksen. 18.1. se on maksettu ajallaan eräpäivänä ja auto otettiin pois liikenteestä 19.1. Siitä pamahti muistutus. No ei onneksi tartte maksaa, mutta mulla tuntuu olevan vähän känkkäränkkää päällä ja siitä valitettavasti saa asiakaspalvelijat nyt vähän kärsiä
Ja sähkölaskun arvion voi aina muuttaa ja pyytää uuden laskun.
Niin voi ja niin tein :)
Mutta eilen se otti päähän kun ei päässyt Turku Energian aspaan avautumaan tuosta. Tänään pääsi, oli kuulemma arvioitu tämän asunnon edellisen asukkaan perusteella kulutus, eikä sillä mitä me kulutettiin edellisessä asunnossa. No kuitenkin, asia on nyt kunnossa.
Kantsii vähä seurata sitten kulutuksia, jos se mittari on luettavassa paikassa. Jos aikasempi on saanu kulutettua 6700, niin se voi olla ihan ok lukemakin.
Tokihan jätitte tuon arvion suunnilleen tuohon, eikä edellisen asunnon kulutuksen mukaan? Eihän ole mitään varaajaa tai sähkölämmitystä?
Tuli vähän rukattua alaspäin tuota arvioita, tää nykyinen on 7 neliötä pienempi ja 3 vuotta uudempi kuin edellinen. Kaukolämpö käytössä eikä ole mitään varaajia. Aspan tätikin oli sitä mieltä että on vähän liian suuri tuo arvio. Maaliskuussa on luenta niin saa sitten vähän suuntaa mihin ollaan menossa.
Perhana että menee hermot tuon auton kanssa telkkuumisen takia. Näitten pakkasten takia ei oo huvittanu autolla ajaa niimpä se on seisonu tuossa pihalla useita päiviä. Tänään sitten kun olis ollu tarvetta autolle nii eihän se lähe käyntiin. Akku ihan tyhjä. Pakko tuohon on laittaa joku päävirtakytkin kun jostain fuskaa virtaa auton ollessa pihalla muutama päivä. Uskosin et nuo musiikki vehkeet sen aiheuttaa. Hiton hienoo joka kerta alkaa ladata akkua ja siinä se päivä tuhrautuukin. Kaiken lisäksi kun auto seisoo päivät ulkosalla niin konepeltikin mukava saada auki... joka kerta joutuu jollain föönillä sulattamaan et saa sen auki.
Toinen vaihtoehto tietysti on että laitan ctek ylläpito laturin autoon kiinni. Joka kerta kun laitan auton piuhaan niin tulee ainakin akkuun samalla virtaa, ei pääse yllättämään akun virran vähyys. Jospa sitä vaikka huomen illalla saisi sen laitettua kiinni.
Viimeksi muokannut Arttumutanen; 28.1.2010, 13:17.
Kantsii vähä seurata sitten kulutuksia, jos se mittari on luettavassa paikassa
Kun muutettiin tähän asuntoon huhtikuussa 2004, olen viikoittain kirjannut Exceliin mittarilukeman. Jännä seurata esim. miten jotkut jouluvalot tai lattialämmitys vaikuttavat selkeästi sähkönkulutukseen.
Noin on kanssa tullu tehtyä siitä saakka kun muutettiin uuteen taloon.
Nyt harmittaa kun meni se kovo koneesta ja huomasin viime kuun vaihteessa, että tuo excel olikin ainoa mitä en huomannut kovolta ottaa talteen.
Kun yritin vielä sen pelastaa, niin eipä se sitten enää onnistunutkaan :(
Audi <3 jäähdytinneste häikkä ilmestyi taas. Eilen käynnistin kerran auton löi jäähdytinneste valon piippien kera ajotietokoneeseen. No jätin auton sitten sikseen ja ajattelin, et kun pakkanen laskee niin toimi taas viimmeksikin. Noh tänään auto roikassa 2 tuntia ja akusta kadonnut virrat. Siis yhdessä käynnistyksessä. Autolla ajettu viimmeksi viikonloppuna jolloin toimi ihan moitteetta. Mikä näitä vaivaa? 3 vuotta kerkesin ajelemaan vw vento -96 ja siinä ei ollut minkäänlaista vaivaa minkäänmoisilla keleillä.
Häikkä ilmestyi ekan kerran hetki lohkolämmittimen asennuksen jälkeen jolloin autoon vaihdettiin jäähdytinnesteetkin. Voiko olla mahdollista, että järjestelmässä on nyt ilmaa tai seos on väärä ja koko neste on jäätynyt? Minkäänmoista ongelmaa ei ollut esim. viimme talvena, kun autossa ei ollut edes lohkoa.
Jos vaan starttasit, etkä antanut pitempään pyöriä, niin näillä pakkasilla ei ihme ole, jos akun varaus on pudonnut niin alas ettei varmasti starttaa toista kertaa seisottuaan päivän pari .(laturia)
Tuohon toiseen vaivaan enpä osaa sanoa juuri mitään, mutta tietävämmät auttakoon.
Voi persiinsuti. Äiti soitteli tossa että oli käyttänyt audia leimalla, ei siinä mitään, leima oli tullut, mutta katsuri oli huomauttanut että jostain moottoritilassa vuotaa polttoainetta. Noh, oli vienyt nyt huoltoon, että kattovat mikä siellä oikein vuotaa. Toivottavasti ei olis tonnien urakka, satasiahan se on jokatapauksessa. Huolestuttavaa oli eka kuultu kommentti "puoli moottoria pittää purkaa että pääsee tutkimaan mikä siellä on vikana..." :F Minä veikkaan että polttoaineletku tms. on pykinyt kovien pakkasten takia. Huomenna varmaan saa lisätietoa, kuinka kallis paukku tästä nyt on tulossa...
Comment