Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nyt ottaa päähän!!!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Alkuperäinen kirjoittaja protoni Näytä viesti
    Vähän vaikeita juttuja. Mihin tuo raja sitten voidaan vetää.

    Jos olisin kolmion takana odottelemassa vaikkapa 40 km/h alueella ja herra X tulisi risteävää tietä pitkin 200 km/h taulussa, niin kolarin sattuessa pitäisin häntä enemmän syyllisenä (ainakin jos olisin hengissä). Jos herra X:llä oliskin vauhtia 41 km/h, niin ottaisin ylinopeudesta huolimatta omaan piikkiini. Entäpä sitten nuo vauhdit tuosta välistä? Mihinkä vedetään raja?
    Jos käyttää sekunnin siihen risteävää tietä kulkevan auton nopeuden arviointiin niin jokainen puusilmäkin huomaa eron 40km/h ja 200km/h nopeuksien välillä. Mistäs sen risteävän tien nopeuden edes voi tietää jos ei ole valmiiksi tuttu paikka? Sehän voi olla mitä tahansa 20-100 km/h välillä.

    Comment


      Liikenteeseen voi aika pitkälti soveltaa kaaosteoriaa; lopputulosta ei voida ennustaa alkutilan perusteella. Muuttujia on liikaa.
      Pitäneen aika hyvin paikkaansa :) Miettii esimerkiksi vähä isompi kokoisen perhosen räpsyttelees siipiä just kuljettajan näkökentäs -> kuljettaja säikähtää -> äkkinäinen väistöliike -> ojanpohjalle :)

      Comment


        Persjalkaiset suomalaiset naiset. Ei kunnon silmän iloa liikenteessä.

        Comment


          Ennalta-arvaamattomuuspykälä on kait se, jota nyt pohditaan. Eli onko toisen toiminta ollut sillä tavoin ennalta-arvaamatonta, että voidaan katsoa sen astuvan muiden pykälien edelle.

          Minusta 60km/h tai 80km/h vauhdin arviominen menee ihmisellä parhaimmillaankin +-10km/h haaruukkaan. Tarkoittaa siis, että molemmissa tilanteissa arvio voi olla sama. 100m matkalla ero taitaa olla ~2s, joka on niin lyhyt aika, että vaikka rekka olisi ajanut 60km/h, olisi henkilöauton kuljettajan pitänyt lähteä kolmion takaa alle. Ts. vaikka henkilöauton kuljettaja olettaisi rekan lähestyvän nopeusrajoituksen mukaan, hänen arvionsa lähteä ylittämään tietä on ollut väärä ja siten syyllinen onnettomuuteen. Eli minun oikeudentajuni mukaan ei voida vääntä rekkakuskista syyllistä.

          Comment


            Iltalehti prkl.
            Viimeksi muokannut Nuijari; 8.6.2012, 15:48. Perustelu: Virheen poisto

            Comment


            • Mitähän uutisia Mika on lukenut? Maikkarin sivuilla sanotaan että syytteet hylättiin, 300 euroa sakkoa.

              Comment


              • Maikkari taisi munia sillä tarina tuntuu muuttuneen. Tuomio tuli. Sakkoja ja korvauksia mutta ei tiettävästi "häkkiä" kuitenkaan.

                Comment


                  Toki voidaan miettiä sitäkin, että jos rekkakuski olisi ajanutkin kovempaa, hän olisi ehtinyt alta pois. Nuo metafyysiset pohdinnat, joiden mukaan rekkakuskin käyttämä mahdollinen ylinopeus olisi johtanut siihen, että ajoneuvot sattuivat risteykseen yhtaikaa, lähestyvät rajatietoa eivätkä aukene mulle.

                  Vika on aivan yksiselitteisesti Seat-kuljettajan. Ennalta-arvattavuusoppi ei astu kyseeseen kuorma-auton nopeusalueella maantieolosuhteissa. Syyllisyyden kääntyminen edellyttäisi huomattavasti suurempaa nopeutta kuin mikään ajoneuvoyhdistelmä kykenee saavuttamaan.

                  Ikävä on huomata tälläkin palstalla kukkiva asenne, että raskaan ajoneuvon kuljettaja on automaattisesti syyllinen. Jotenkin kai sekin kohta menee rahtarin piikkiin, kun arvon henkilöautoilija kääntää ahdistuspäissään rekan keulaan. Viimeistään sitten, jos ajopiirturi näyttää törmäyshetken nopeudeksi 1 km/h ylinopeutta, on se varmasti ammattikuljettajan vika oltava.

                  Comment


                  • Mä kuljetan raskasta ajoneuvoa työkseni ja mun alle on ajettu kolmion takaa. Onneksi alleajajalle ei käynyt kuinkaan van selvittiin pelkällä volkkarin lunariin menemisellä ,mutta ei siinä ehdi edes kissaa sanoa ,jos joku tulee yhtäkkiä kolmion takaa suoraan eteen. Siinävaiheessa on aivan sama paljonko on nopeutta ,koska ei siinä ehdi tehdä mitään. Mulla oli tuossa tilanteessa nopeutta onneksi vain 50 km/h.

                    Comment


                      Tuossa äsken joku kertoi että eilen oli kolmatta kertaa väistänyt itsemurhakanditaattia vuoden sisällä.
                      Täysperävaunurekka oli melkein kaatunut. Eikös kuski tuolla väistöllä vaaranna liikennettä?

                      Comment


                      • Alkuperäinen kirjoittaja Wisa Näytä viesti
                        Ikävä on huomata tälläkin palstalla kukkiva asenne, että raskaan ajoneuvon kuljettaja on automaattisesti syyllinen.
                        Toisen taas katsovat rekkakuskin automaattisesti syyttömäksi. Itse näen, että kyse on siitä, että jotkut eivät ymmärrä nopeuden vaikutusta tällaisissa tilanteissa. Seat-kuski on tehnyt inhimillisen virheen ja rekkakuski on tietoisesti ajanut ylinopeutta. Onnettomuutta ei olisi todennäköisesti tapahtunut, jos jompaa kumpaa noista ei olisi tapahtunut. Rekkakuski on omilla valinnoillaan aiheuttanut kuuden ihmisen kuoleman ulosmittaamalla pelivaran liikenteestä, joka olisi aina syytä pitää siksi, että niille inhimillisille virheille jäisi tilaa. Voisi sanoa, että Seat-kuski aiheutti onnettomuuden, mutta rekkakuski onnettomuuden vahingot ajamalla reilua ylinopeutta.

                        Comment


                        • Seatissa 6-henkeä, kuljettajalla 0.4-0.6 promillea ja valvonut vuorokauden (laskuhumala?). Inhimillinen virhe? Oletan että hovioikeus ottaa järjen käteen ja tuomitsee rekkakuskin pelkästään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

                          Comment


                            Rekkakuskin mahdollinen ylinopeus on edelleen kiistanalainen sekin. Puolirisa kiekkopiirturi ei ole varsinainen tarkkuusinstrumentti. Nykyisenmallinen digilaite on, mutta onnettomuusautossa ei sellaista ollut.

                            Comment


                              Tuntuu taas, että pakolla yritetään saada rekkakuskista syyllistä, kun ei ole muita elossa, joita vois syyttää. En todellakaan väitä, että rekkakuski teki oikein ajaessaan ylinopeutta(?), mutta se nyt on aivan varmaa että seat kuski teki väärin ajaessaan väsyneenä ja alkoholin vaikutuksen alaisena ja ottaen vielä yli sallitun määrän henkilöitä kyytiin.

                              Kyllä tässä tapauksessa syyllinen on minun mielestä se seat-kuski. Yleensäkkin jo tuo promilleissa ajaminen pitäis olla paljon rankemmin rangaistavaa. Tuntuu että se on vain lieventävä tekijä täällä pohjolassa, jos jotain vakavampaa sattuu.

                              Comment


                              • Maskin teippaus meni ihan pipariksi. Ilmakuplia jäi enemmän kuin laki sallii ja maskin uloimmat kulmat eivät asettuneet näitsiti sitten millään. Pihinä en tietenkään hommannut teippiä kuin yhteen yritykseen. Jääköön nyt tuollaiseksi siihen asti, että saa uudelleen yrittää.

                                Comment


                                  Rekkakuskin mahdollinen ylinopeus on edelleen kiistanalainen sekin
                                  Iltasanomat sanoo näin:

                                  Oikeus päätteli, että rekkakuski oli ajanut 60 kilometrin tuntinopeusrajoituksen alueella noin viiden kilometrin ylinopeutta.
                                  Tartun vielä tähän, että onnettumuus olisi vältetty jos rekkakuski olisi ajanut hiljempaa ja saapunut myöhemmin risteykseen. Jos Seatin kuljettajalla oli onnettomuushetkellä 0,4-0,6 promillea niin ei varmasti ole ollut ajokuntoinen lähtiessään ajamaan x kilometrin päästä.
                                  Yhtälailla sekin olisi voinut odotella puoli tuntia selviämistä ja lähtenyt vasta sitten liikenteeseen.

                                  Comment


                                    Alkuperäinen kirjoittaja jtlukkari Näytä viesti
                                    Ymmärsitte varmaan, että viittasin tuohon teoriaan, että jos Enon rekkakuski olisi ajanut sallittua nopeutta, onnettomuutta ei olisi koskaan tapahtunut.
                                    Olisi se seat kuski silti voinut eteen ajaa vaikka rekkakuski olisi ajanut 5 km/h hitaammin. Mutta jos seat kuski olisi noudattanut väistämisvelvollisuutta ei kolaria olisi tapahtunut. Olisiko tuo viiden kilometrin hidastaminen sitten vaikuttanut ratkaisevasti lopputulokseen?
                                    Viimeksi muokannut Japi; 8.6.2012, 18:20.

                                    Comment


                                    • Nyt ottaa päähän kun tämä ketju on muuttunut keskusteluksi yhdestä liikenneonnettomuudesta. Tai polkupyörilijöistä liikenteessä.

                                      Sekin ottaa päähän kun isä on sairaalassa, epäilevät haimasyöpää joka levinnyt maksaan, odotettu elinaika alle 6 kuukautta.

                                      Comment


                                      • Ymmärrän.

                                        Comment


                                          Voimia Vesalle. En tiedä pahempaa ku et voi vain seurata vierestä voimatta tehdä mitään..

                                          Comment


                                          • Jos käyttää sekunnin siihen risteävää tietä kulkevan auton nopeuden arviointiin niin jokainen puusilmäkin huomaa eron 40km/h ja 200km/h nopeuksien välillä. Mistäs sen risteävän tien nopeuden edes voi tietää jos ei ole valmiiksi tuttu paikka? Sehän voi olla mitä tahansa 20-100 km/h välillä.
                                            Niin mutta huomaako puusilmä eron 40 km/h ja 41 km/h välillä? Entäs 40 km/h ja 65 km/h? Tuo 200 km/h nyt onkin pala kaakkua, mutta missä se raja menee ja kuka sen määrittää? Riippumatta nopeusrajotuksista, näkyvyyden tulee toki olla risteyksessä semmonen että siitä ehtii alta pois jos auto lähestyy rajoitusten mukaisesti.

                                            Comment


                                              Alkuperäinen kirjoittaja protoni Näytä viesti
                                              Niin mutta huomaako puusilmä eron 40 km/h ja 41 km/h välillä? Entäs 40 km/h ja 65 km/h? Tuo 200 km/h nyt onkin pala kaakkua, mutta missä se raja menee ja kuka sen määrittää?
                                              No ei kai siinä ole mitään epäselvyyttä, jos vähänkin epäilee niin odottaa sen hetken? Jos vaan sen sekunnin malttas katsoa.

                                              Comment


                                                Rekkakuski on omilla valinnoillaan aiheuttanut kuuden ihmisen kuoleman ulosmittaamalla pelivaran liikenteestä, joka olisi aina syytä pitää siksi, että niille inhimillisille virheille jäisi tilaa.
                                                Logiikan mukaan pitäisi mennä niin, että ajamalla nopeusrajoituksen mukaan rekkakuski olisi varmuudella voinut välttää onnettomuuden riippumatta henkilöautokuljettajan toimista. Vain silloin voi syyttää rekkakuskia onnettomuuden aiheuttamisen osalliseksi. Minä olen saanut sellaisen käsityksen, että vaikka rekka olisi kulkenut tismalleen nopeusrajoituksen mukaisesti, Seat olisi yhtälailla lähtenyt kolmion takaa alle. Vain puhtaalla tuurilla olisi ehkä voinut välttää osuman, mutta se ei muuta syyllisyyksiä mitenkään.

                                                En siis näe miten tässä tilanteessa saa rekkakuskista syyllisen lain tai minkään logiikan mukaan. Ja kaikki muihin asioihin pohjautuvat perusteluthan ovat merkityksettömiä.

                                                Comment


                                                • Ketuttaa kun edellinen omistaja on sössiny kaikki kannat ja kierteet noista kevarin pulteilta -.- mikä siinä voi olla niin vaikeeta esim valita oikean kokoinen ristipää ruuvari ja vääntää ne pultit/huuvit maltilla kiinni ettei kaikki korkkais..

                                                  Comment


                                                  • Alkuperäinen kirjoittaja haraa Näytä viesti
                                                    Ketuttaa kun edellinen omistaja on sössiny kaikki kannat ja kierteet noista kevarin pulteilta -.- mikä siinä voi olla niin vaikeeta esim valita oikean kokoinen ristipää ruuvari ja vääntää ne pultit/huuvit maltilla kiinni ettei kaikki korkkais..
                                                    Lähes 20v vanhassa audissa jossa ollu noi ristipäät tehtaalta asti kiinni, on yks helvetti koittaa saada irti rikkomatta. Ihan se ja sama ampuuko sinne tujua liutotinta,wd40 tai kuumaa ilmaa nii juntassa on. Yleensä tuppaa hajoo...

                                                    Comment


                                                    • No tossa mun kevarissa irtoaa kaikki pultit sun muut nätisti paitsi nää jotka on jo tuhottu -.- tämä kyseinen pyörä vasta 7v vanha :D

                                                      Comment


                                                        Teiden kunto vol2. Vitsaatprkljum keskisuomen teiden kunto ja kunnossapito. Ei huvita lähteä kummallakaan profiilin vehkeellä mihinkään koska niitä ei ole suunniteltu ajettavaksi perkeleen kynnöspellossa. Saatana jos nään lähiseudulla yhdenkin tiekarhun niin vien kuskille kossupullon. Taitais vaikutus olla päinvastainen :)
                                                        Sama ongelma vaivaa keskisuomen asvalttiteitäkin, lyhyen ajan sisällä muutaman kerran seinäjoella käyneenä voin todeta että reikähelvetistä päästään tasaiseen taivaaseen melkeimpä heti kun ohitetaan Pohojammuan kyltti!

                                                        Comment


                                                        • Tästä potkupallosta: Kyllä näitä tasokkaampia pelejä olisi varmaan ihan kivaa seurata, mutta miksi pitää saatana pilata koko homma tuolla aivan helvetin ärsyttävällä feikkaamisella, kaatuilulla, syöksyilyllä ja rangaistusten kalastamisella? Ämmät jumalauta, ottaisivat nyt edes vähän kontaktia vastaan ja lopettaisivat tuon ruikuttamisen. Menee hermot!

                                                          Comment


                                                          • Alkuperäinen kirjoittaja ilkkapoika Näytä viesti
                                                            Tästä potkupallosta: Kyllä näitä tasokkaampia pelejä olisi varmaan ihan kivaa seurata, mutta miksi pitää saatana pilata koko homma tuolla aivan helvetin ärsyttävällä feikkaamisella, kaatuilulla, syöksyilyllä ja rangaistusten kalastamisella? Ämmät jumalauta, ottaisivat nyt edes vähän kontaktia vastaan ja lopettaisivat tuon ruikuttamisen. Menee hermot!
                                                            Kyllähän tuohon pelleilyyn olisi lääkkeet jos olisi vain halua. Joku jury seuraa pelejä ja jakaa rangaistuksia - turnauksen ekasta filmistä yhden ottelun pelikielto ja toisesta sulkeminen pois kisoista.

                                                            Comment


                                                              Alkuperäinen kirjoittaja vV8m5 Näytä viesti
                                                              Teiden kunto vol2. Vitsaatprkljum keskisuomen teiden kunto ja kunnossapito. Ei huvita lähteä kummallakaan profiilin vehkeellä mihinkään koska niitä ei ole suunniteltu ajettavaksi perkeleen kynnöspellossa. Saatana jos nään lähiseudulla yhdenkin tiekarhun niin vien kuskille kossupullon. Taitais vaikutus olla päinvastainen :)
                                                              Sama ongelma vaivaa keskisuomen asvalttiteitäkin, lyhyen ajan sisällä muutaman kerran seinäjoella käyneenä voin todeta että reikähelvetistä päästään tasaiseen taivaaseen melkeimpä heti kun ohitetaan Pohojammuan kyltti!
                                                              Pariin otteeseen on huomannut että menin entisen maakuntarajan ohi, kun tie alkoi rommuuttaa heti kyltin jälkeen. Mietin että sattumaako, mutta jos kerran muutkin on tehneet samoja havaintoja niin kai siinä sitten jotain perää on.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X