Näyttääkö Tomtomit ajonopeuden navigoitaessa kohteeseen?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mikä navi kannattaa ostaa?
Collapse
X
-
-
Onko kenelläkään kokemuksia nokia n800 -mallista navigointikitillä?
Vaikuttaa melko mielenkiintoiselta kapistukselta.
Comment
-
Navman F20 on ollut jonkin aikaa. Peruslaite vailla kummoisia ominaisuuksia. Varsin selkeä ja helppokäyttöinen. Hyvä näyttö, selkeä ääni.
Kuten mainittiin, noihin laitteisiin ei kannata luottaa ihan silmittömästi. Viikonloppuna ajeltiin Joensuusta Tampereelle ja muutamia pikkuteitä ajellessa olivat ajo-ohjeet paikoin sitä luokkaa, että ojaan olisi menty, jos laitteen neuvoja olisi kiltisti noudattanut.
Nopeusrajoituksia tuo laite ei tunne, mutta ei taida tuo ominaisuus olla monessa muussakaan ajan tasalla. Tutkatolpat löytyvät vain harvoilta tieosuuksilta, tuohon auttaisi varmaan päivitys?
Ehkä paras ominaisuus on kuitenkin tarkka ja realistinen nopeusnäyttö, jolle voi asettaa hälytyksen: kiihdytetään tavoitenopeuteen ja kun laite kilahtaa, hellitetään vauhtia -ei tarvitse seurailla nopeusmittaria. Olen huomannut laitteen selkeästi auttavan sallitun nopeuden ylläpitämisessä.
Comment
-
Mä pähkäilin kauan hankintaa ja päätin ostaa sen, mikä paikallisessa citymarketissa sattuu olemaan tarjouksessa. Mukaan tarttui LG LN500. Maksoi tuolloin 249, nyt 199. Nyt ostaa jonkinmoisen, joka saa jäädä kakkos/kolmosautoon backupiksi. Vuoden päästa saanee halvalla laitteita, joissa tie- ja maastokartat sekä merikortit. Ihan hyvin pelittää peruskäytössä. Suurin miinus todella ärsyttävä suomalainen naisääni. Kameroita en vielä ole moiseen onnistunut päivittämään.
Varsinkin meidän au pair on tykännyt laitteesta. Aina löytää kotiin ja kynnys lähteä vieraaseen paikkaan ajamaan on laskenut selvästi.
Comment
-
En muuten oikein ymmärrä, että miten gps-tekniikkaan perustuva vehje voisi edes toimia sisätiloissa.
Parasta ominaisuudessa on se ettei palikan tarvitse olla esillä, tasku tai hanskalokero on ihan ok sijoituspaikka.
Comment
-
Tutkatolpat löytyvät vain harvoilta tieosuuksilta, tuohon auttaisi varmaan päivitys?
Muutenkin nuo POIt ovat mielestäni yksi parhaita navigaattoreiden ominaisuuksia, kun saa laitella makunsa mukaiset huoltoasemat, kaupat, apteekit, alkot sun muut laitteen muistiin ilman, että tarvitsee huolehtia laitteen mukana tulleiden tietojen ajantasaisuudesta. Ainakin Garminilla nuo ravintola-, polttoaine- yms. tiedot tuntuvat laahaavan aikalailla perässä ja ovat hyvin vajavaisia.
Comment
-
Kommentoidaan nyt vähän syvemmin kun työkaveri kuittaili aikaisempaa vähemmän hyödyllistä kommenttiani. ;) Uudessa MikroBitissä on navigaattoritesti. vink-vink.
Nyt on Tomtom One NE (new edition) autossa kiinni eikä mitään yllätyksiä. Meni muuten mukavasti kojelaudan puusomisteeseen kiinni, eikä tarvinnut laittaa ikkunaan kuroteltavaksi. Imukuppi pitää hyvin tuossa sileässä pinnassa. Näyttääkin mielestäni siistimmältä. Käyttöliittymä on todella helppo, kaiken tarpeellisen oppii minuutissa. Navi myös opastaa käytön alussa muutaman minuutin tehokurssilla kaiken oleellisen. Kiinnitysjalka on helppoisen näköinen mutta yllättävän tukeva.
Sama helppokäyttöisyys korostui Garmin Nüvissa, jota kokeilin hiljattain. Käytännössä näiden kahden välillä ei käytettävyyseroja.
Navmanissa erona edellisiin käyttölliittymä ei ole niin sujuva ja havainnollinen. Itse jouduin ensikertalaisena näpelöimään sitä pitkät tovit ennenkuin sain käyttölogiikan selvitettyä itselleni. Laite pyytää myös kuittaamaan toimintoja ihan turhaan mikä hidastaa käyttöä. Mutta helppokäyttöisyyden merkitys korostuu näissä laitteissa vain lähinnä käytön alussa, eli ensimmäisten päivien aikana. Kun oman laitteen oppii tuntemaan niin käyttö on helppoa laitteella kuin laitteella. Navmanissa pikanäppäimet voivat olla hyvä apu, mutta toisille rasite koska laite on kookkaampi ja ulkonäöllisesti ei niin cool. Ääniopastus on kuulemma kihisevä mikä huonontaa kuuluvuutta.
Kaiken kaikkiaan GPS-tuotteet alkavat olla jo hyvin "valmiita" eli erot ovat pieniä. Karttapohjat ovat käytännössä kahdelta valmistajalta, ja vain ulkonäössä on eroja. Jotkut kartta-ulkoasut (kuten tomtom ja route66) ovat selkeitä, toiset vähemmän selkeitä (esim. LG). Erot ovat niin pieniä että jos ostaa valtamerkkien tuotteita (route66, tomtom, garmin, navman) ja välttää "uusia tulokkaita" (HP, fujitsu, LG) niin tekee pakostakin hyvät kaupat! Siis kun puhutaan merkeistä. Mallit menevät sitten omantunnon ja rahavarannon mukaan.
Joku tarvitsee kalliimpien laitteiden ominaisuuksia, joku ei. Siihen on mahdoton sanoa mitään. Minä koin että en tarvitse mp3-soitinta (kun ei sitä kuitenkaan saa autohifiin kiinni) tai valokuvien katseluominaisuutta. Bluetooth tuossa halvassa Tomissa on eikä paljon muuta herkkua. Mutta tuskin BT:ta edes tulen käyttämään, kun päivitykset voinee tehdä tietokoneellakin.
Hyvät Justukset kaikille!
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Antti MäättäNyt ostaa jonkinmoisen, joka saa jäädä kakkos/kolmosautoon backupiksi. Vuoden päästa saanee halvalla laitteita, joissa tie- ja maastokartat sekä merikortit.
Lisäksi autolaitteiden perusominaisuustarpeet poikkeavat retkeilylaitteista sen verran paljon että kaiken yhdistävän laitteen hinta ei varmaan koskaan tipu kauhean alas, eikä menekki kasva suureksi. Mitä autoilija esim tekisi tuulimittari- tai autopilottiliitännällä? Ja olisiko valmis maksamaan ominaisuudesta ylimääräistä vain siksi että "sitten olisi navi jossa on KAIKKI"? Tracking olisi kyllä ihan kiva optio autolaitteissakin.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jari LukkarinenKuten mainittiin, noihin laitteisiin ei kannata luottaa ihan silmittömästi. Viikonloppuna ajeltiin Joensuusta Tampereelle ja muutamia pikkuteitä ajellessa olivat ajo-ohjeet paikoin sitä luokkaa, että ojaan olisi menty, jos laitteen neuvoja olisi kiltisti noudattanut.
Comment
-
Eli siis kartat laahaa vuosia perässä jokaisessa navigaattorissa?
Niinkö tuo pitää tulkita, jos vain kahdelta toimittajalta tulee kartat.
Kokeilkaas jos löytyy Ohjelmakaari 1, Jyväskylä teidän navigaattorista.
Sitä ei TomTom:sta, joka mulla oli lainassa, löytynyt.
Kuten ei löytynyt kotiosoitettakaan eli käytännössä kotipaikan ainoa iso tie, siis tie joka menee Jalasjärveltä Virroille, ei löytynyt numerolla.
Comment
-
Tosiaan tuo kysytty osoite löytyy uusimmasta 1409-kartasta.
Kysymys, miten TT:n nykyversioilla (esim 6.100) näkee karttaversion ? Vanhemmissa se löytyi määritysten alta mutta nykyisestä en löydä kuin tiedostonhallinnassa penkomalla.
Edit. Löysinkin jo, eli tomtomin versioruutua tökkäämällä tulee tarkemmat versiotiedot, myös kartasta.
Comment
-
-
Itse hankin Garminin Nüvi200:sen hiljattain. Laitteessa ei ole huikeasti ominaisuuksia, mutta kuitenkin ne mitä navigaattorilta kaipaan (opastaa annettuun osoitteeseen ja näyttää nopeuden) ja bonuksena vielä telkänpönttötietokanta.
Garminiin päädyin lähinnä siksi, kun hinta oli sopiva ja minulla on entuudestaan hyviä kokemuksia Garminin navigaattoreista veneilypuolelta.
Kokemuksia vekottimesta ei vielä paljoa ole kertynyt, mutta ainakin helppokäyttöinen se on - oppii käyttämään parissa minuutissa ohjekirjaa avaamatta ja se myös käynnistyy suhteellisen nopeasti.
Comment
-
Pystyykö garminiin laittaa nopeuden näkymään myös navigoitaessa jonnekkin, itse en osannut ainakaan sitä laittaa päälle kun oli nuvi lainassa viikon.
Comment
-
Pystyykö garminiin laittaa nopeuden näkymään myös navigoitaessa jonnekkin, itse en osannut ainakaan sitä laittaa päälle kun oli nuvi lainassa viikon.
En kylläkään ole joutanut kokeilemaan toimiiko se näin. Manuaali saattaisi kertoa asiasta jotain, pitäisköhän sekin joskus lukaista :)
Comment
-
Ostin itse tuossa viime viikolla Tomtom Go 910 navin, kun emäntä valitteli ettei ole navia meidän A6:ssa vaikka sillä ajetaankin enemmän ja pidempää matkaa. Kartta tuntee jo tuon uuden moottoritienpätkän ja liittymähässäkät Tampereen kehätiellä, mutta puutelistalle löytyi Nokialta yksi asuntoalue, jota ei ollut koko kartassa ensinkään, vaikka talot alueelle on rakennettu jo vuonna 2004...
Comment
-
Yksi kokeilemisen arvoinen merkki on Snooper. Olen vähän puolueellinen ko. merkistä puhumaan, mutta omien käyttökokemuksien mukaan varsinkin IndaGo on vallan vakuuttava vekotin verrattuna esim. TomTom One 2:een. Ovat kyllä eri hintaluokkaakin. Kameratolpat ovat tähän mennessä löytyneet kaikki navista, ja karttapohja on eri planeetalta TomTom:n kanssa (TomTom:n kartat eivät liene tältä planeetalta?)... Ja loppuun hymiö, ei se Tomppakaan NIIN huono ollut... :)
Comment
-
No katsoo nyt minkä ostaa. Maastokartat kuitenkin pitää saada myös ja pitää olla suht simppeli ottaa mukaan.
Karttojen teko ei liene aivan yksinkertaista.
Tuossa mbitin testissä otti silmään vektorikartat, ne lienee laadukkaampia kuin vanhan mallin, mutta myös kalliimpia ovat laitteet?
Comment
-
Täällä käytössä HP RX5725. Mukana tulee TomTom Navigator 6.x Skandinavian kartalla. Autotelineet ja laturit tulee mukana normaalien 220v juttujen lisäksi, laite toimii Windows Mobile 5.0:n päällä joten softaa löytyy muuhunkin käyttöön ihan mukavasti. Lisäksi on bluetooth, jolla 3g/gprs yhteydet luonnistuu. Operalla surffaa hätäisimmät jutut autossa ihan mukavasti. Lisäksi Tomtomin nettiä vaativat sää- ja ruuhkapalvelut toimivat tällä systeemillä. Kartat saa virallisena tai vähemmän virallisena versiona toimimaan, ja SD-paikkahan tuossakin on lisätilaa varten.
HP:lla myös RX5900 malli, jossa sisäinen Wlan ja Western Europe -kartasto vakiona. Hintaa kuitenkin reippaasti enemmän. Olen käyttänyt ensin mainittua puolisen vuotta ja ei voi olla kuin tyytyväinen mööpeliin. Skaalautuvuus muuhun käyttöön hieman eri tasolla kuin varsinaisilla navigaattoreilla, ja ominaisuudet kuitenkin navigoinnin osalta Tomtomin kalliimpien vehkeiden tasolla. GPS-vastaanotin SirfstarIII.
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/fi/fi...-12816754.html
Comment
-
Onko kokemuksia Fujitsu Siemensin Pocket LOOX N100:sta?
Ois mukavan pieni ja halpa, kun maksaa alle 200? ja on koko euroopan kartta mukana.
Comment
-
LOOXista sen verran kokemusta mitä Veikon Koneen myyjältä kuulin. Hitaampi, siis komentojen vastaanoton tms kannalta, kuin TomTom ja huonompi signaalin vastaanotto. Saattaa tarvita ulkoisen antennin. Minä lukisin tuon, että tarvitsee. Plussana, edelleen TomTomiin verrattuna, koko Länsi-Euroopan kartat ja MP3-soitin. Itse en jälkimmäiselle pistänyt arvoa. TomTomin grafiikka aavistuksen selkeämmän näköinen ainakin minun lasieni läpi.
Itselle tulossa TomTom One Skandinavia kunhan TT saa toimitusongelmansa kuntoon. Vähän harmittaa kun luulin saavani sellaisen jo juhannukseksi. Jos päädyt LOOXiin, niin vertaillaan ja testaillaan.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Petri.KoskinenTestasin TomTom Go 300:sta? eli sitä missä ei olisi sirffiä.
Eli siis kartat laahaa vuosia perässä jokaisessa navigaattorissa?
Niinkö tuo pitää tulkita, jos vain kahdelta toimittajalta tulee kartat.
Kokeilkaas jos löytyy Ohjelmakaari 1, Jyväskylä teidän navigaattorista.
Sitä ei TomTom:sta, joka mulla oli lainassa, löytynyt.
Ohjelmakaari, Jyväskylä löytyy jo viime syksynä ostetun TT One (New Edition) Skandinavian karttaversiosta 652.1204
Comment
-
Ohjelmakaari löytyy molemmista mun käyttämistä vanhoista kartoista (Genimap Reittikartta 2004 ja TomTom 3 2004), joten se ei ehkä ole kovin hyvä testipiste tuoreudesta.
Yleisesti ottaen kartta/navigointitilanne on IMO varsin hyvällä tolalla nykyään. Melkein saa useammin hämmästellä karttojen tarkkuutta kuin jonkun paikan puutteellisuutta. Puutteitakin toki tulee vastaan vähän väliä:
- Uusi tai vähän vanhempikin katu/alue puuttuu kokonaan.
- Kadunnimet on hiukan sinnepäin muuhun paikalliseen tietämykseen verrattuna. Usein saa epäillä jälkimmäisen paikkaansapitävyyttä.
- Uudet ja vähän vanhemmatkin tielinjaukset puuttuu.
- Uudet kiertoliittymät puuttuu. Näitä on aika paljon.
- Navigointi opastaa U-käännökseen hullussa kohtaa/sekoilee yksisuuntaisissa/ajattaa (jopa aidatulle) kärrypolulle/optimoi tietämättään hiekkatielle/jne.
- Karttojen tarkkuus vaihtelee: siinä missä Italian vuoristossa voi lukea nuottia suoraan navin ruudulta, Irlannissa saattaa kartta olla piirretty sadan metrin välein asetettujen pisteiden kautta. Tai kulkea niin paljon todellisen tien vieressä, että navi ei lukitu enää tieuralle, vaan seuraa tieprofiilia siinä vieressä.
Muutama hauska löytö:
- Yhden talon nurkkaan oli merkitty jopa kolmet eri kadunnimet. Kaksi kaiverrettuna ja kolmas kylttinä. Jäi epäselväksi oliko ko. iso kivitalo muuttanut useasti elämänsä aikana, vai oliko viereinen katu joku kiertopalkinto.
- Yhdeltä tieltä lähti kolme erillistä sivuhaaraa nimiltään Maiden Hill, Maidenhill ja Maiden Hill. Koita siinä sitten osua oikeaan.
- Kirjoitan tätä paikassa, jonka kadunnimestä näiden kahden kilpailevan Keltaisten Sivujen karttatoimittajat ovat eri mieltä. Katsokaapa löytyykö Karhumäentie, Pirkkala teidän naveista...
Comment
Comment