Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mikä navi kannattaa ostaa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Itse kyllästyin Mioon ja TomTomiin kun raahattavaa palikkaa on muutenkin ihan liikaa mukana. Silloin kun navin jättää kotiin niin johan sille olisi ollutkin tarvetta. Ajelen useammalla eri autolla tarpeen mukaan joten pitää kuljettaa kalustoa mukana, autoon ei muutenkaan kannata jättää mitään kolikoita arvokkaampaa.

    Alussa MIO kaatuili aivan jatkuvasti ja päivityksistä huolimatta piti buuttailla usein, TomTom toimi vakaammin mutta omat kömpelyytensä siinäkin oli. Nyt omassa käytössä Nokian 6110 Navigator syrjäyttänyt mainitut. Hommasin siinä vaiheessa kun tuli markkinoille ja aivan mainio peli monipuolisuudessaan, siis muut käyttöominaisuudet huomioon ottaen. Aluksi oli bugeja jopa enemmän kuin varsinaisissa naveissa ja varsinkin puhelinpuolella. Usein kävi niin ettei herätys ja hälytys toiminut tai puhelin meni totaalisesti jumiin. Alkuvaiheessa oli myös sellainen softabugi että navin ollessa päällä tuleva puhelu jumitti laitteen totaalisesti. Ongelmat ovat jo korjaantuneet päivityksillä matkan varrella ja näyttää siltä että tuosta on tullut hyvä kaveri jokapäiväiseen asiointiin.

    En voisi enää kuvitella puhelinta jossa ei ole navia, tuo kulkee koko ajan mukana ja kaikki on helposti käsillä. Jossain vaiheessa oletin näytön olevan liian pieni, tuolla ei kuitenkaan ole käytännössä juurikaan merkitystä kun näyttö on niin selkeä ja ääniopastustahan siinä kuunnellaan. Puheluiden, netin tai mailin hallintakin sujuu jouheasti navin kanssa BTnappi korvassa. Hommasin RiSaan Nokian tukevan mallikohtaisen telineen kojelautaan koska uskon pitäväni tätä puhelinmallia vielä pitkään.

    RaceChronokin on aina mukana (pari päivää vasta tutustunut), on todella mainio sovellus ja voi keskittyä ajamiseen eikä tarvitse näpräillä nappuloita kun testailee autoa. Normaaliajossa voi puhelinta käyttää lokina ja nopeusnäyttönä, GoogleEarthista katsoo illalla missä on tullut päivän aikana pyörittyä. Odotan mielenkiinnolla RaceChronon softan kehittymistä, iso peukku pojille ja tuollaisesta on jo valmis maksamaankin.

    Comment


    • Tomtomin xl22:n ostin viime viikolla. Sopivan slim-muotoilu.

      Hyvin toimi siihen saakka, kunnes eilen tuli kova sumu. Ei millään meinannut saada kojelaudankohdalta kiinnityspisteen kohdalta signaalia. Sitten kun ihan lasin alareunaan laittoi laitteen, niin sai yhteyden.

      En meinannut uskoa tuon sumun vaikuttavan, mutta tänään laite sitten toimi taas ihan normaalisti, eli kai sillä sankalla sumulla oli jotain vaikutusta. Outoa.

      Muuten itse laite on miellyttävä ja nopea käyttää.

      Comment


        Ostin kesällä Tomtom XL Europe 22:sen.

        Vehje on todella kätevä ja nopea käyttää. Ei mitään vakavaa valitettavaa.

        Pari pikkujuttua kuitenkin:
        1. varoittaa kameratolpista myös väärään suuntaan, ruudusta tihrustamalla ei aina onnistu arvaamaan kummalla puolella se oikeasti on. Ja koska on tullut arvioitua pari kertaa väärin on nyt pakko olettaa sen aina olevan omalla puolella.
        2. saapumisaika-arvio aivan suossa aina. Joku Espoo-Jkylä heti lähtöjään 1,5-2h väärässä ja viim. 50km kohdallakin vielä ennustaa aikaa menevän 1,2h (todellisuus 30-40min). Espoo-Kuusamo heitti arviot vieläkin enemmän. Tänään viimeksi kattelin, että se ennusti 45km:iin menevän 50 minuuttia ja 3/4 matkasta oli Lahden motaria... Eli tuohon ei voi luottaa ollenkaan.
        3. jotkut paljon ajamani tieosuudet ovat pahasti väärin nopeusrajoituksien osalta enkä ole oikein onnistunut korjaamaan noita. Myönnettäköön, etten ole asiaan kovin paljon asiaan perehtynyt.

        Comment


          Itse ostin Mio C320b:n hintaan 169 e paikallisesta AD:sta. Toimii oikein mainiosti ja karttanäyttö on mielestäni huomattavasti Tomtomia asiallisempi. Toiminnallisuudessa on jotain miinusta tomppaan nähden, kuten esimerkiksi se, että aiemmin etsityt kaupungit eivät näy uutta reittiä määritettäessä valmiiksi, vaan nimen joutuu joka kerta kirjoittamaan uusiksi. Kohdehistoria kyllä on.

          Netistä olevien ohjeiden perusteella tuohon saa päivittyvät tomtomin kameratolpat ladattua, mutta kamerahälytys on hieman hölmö. Siellä on kaksi valintaa, "yksinkertainen" tai "lähestyttäessä", joista yksinkertainen ei tunnu hälyttävän ollenkaan muuten kuin kuvalla (bugi/?) ja lähestyttäessä se piippaa tietyn matkan välein 400 m:stä lähtien koko ajan nopeutuen. Tuossa kohdin tuntuu, että Mion pojilla on vähän mopo karannut kamerahälytyksen kanssa. :D

          Tuohon löytyi myös netistä softa, jolla sen saa muutettua kämmentietokoneeksi, sillä homma pyörii WinCe 5.0:n päällä. Tällä hetkellä itselläni on siis Mion kämmentietokone, jossa on myös Tomtom asennettuna sekä pari muuta ilmais-GPS-ohjelmaa, joihin en ole vielä tarkemmin tutustunut. Lisäksi tietysti löytyy musiikki- ja videosoitin sekä muitakin "tarpeellisia" ohjelmia, joten tuota voi sitten käyttää muuhunkin kuin pelkkään navigointiin. Leffatkin näkyvät ihan hyvällä laadulla ja prosessorissa näyttää riittävän potku hyvin. :)

          Comment


          • Mio Moov 370 -mallin hankin äskettäin. Nyt on jokusen matkaa tuon vehkeen kanssa taitettu ja varsin hyvältä vaikuttaa. Tyylikäs laite, joka solakan muotoilunsa vuoksi kulkee hyvin taskussa. Entinen laite oli Navman ja sukulaisuussuhde näkyy, eikä käyttölogiikka yllätä.
            Tuo on myös WinCE -pohjainen laite, joten skaalattavuuden pitäisi olla kunnossa. Windows -käyttäjää eivät myöskään laitteen äänet yllätä, pitkälle samankuuloisia kun ovat.
            TMC on sisäinen ja vaikka tuossa viikonloppuna Kainuun vaihtelevissa säissä ajeltiin, ei ainakaan mitään varoituksia laitteeseen tullut, pitäisiköhän?
            Ajopäiväkirjan latasin juuri koneelta PC:lle, varsin näppärä ominaisuus kertomaan, missä olet käynyt, jos itse et muista. Bluetooth handsfree on myös hyvä.
            Miinusta irrallisesta TMC:n antennista.

            Comment


            • Joo. Tässä on navien kanssa totaalinen noviisi ja vanhuksille pitäisi semmoinen jouluksi hommata. TomTom malleja on tässäkin ketjussa kehuttu. Huomasin että ainakin Markantalo tarjoaa nyt One Nordic versioita 3 ja 4. Hinnat 109 ja 139 euroa. Nelonen lienee loogisesti uudempi. Ovatko tuon hintaiset pelit miten toimivaa kamaa, tarkoitetaanko ketjussa pyörineitä "One" malleilla juuri näitä ja miten tuo on eläkeikäisen käytettävissä? Kielet löytyy ainakin Suomeksi sekä selostuksen että käyttöliittymän osalta.

              Comment


              • Itsekin voin TomTomia suositella. Ostin muistaakseni 2004 TomTom Go:n, silloinkin jo käytettynä ja sama laite on edelleen käytössä ja olen siihen varsin tyytyväinen ollut, enkä ole nähnyt mitään syytä vaihtaa tuoreempaan, kun tuohonkin päivitykset toimii ok. Kerran jo harkitsin uuden hankkimista, kun kartat vaativat päivitystä, mutta ostin sitten vain pohjoismaiden kartat n. 40 e:lla ja asensin samalla softapäivityksen, jolloin tuli tukku uusia ominaisuuksia kaupan päälle.

                ToniH:n luettelemat harmit pätee myös tuohon, vastakkaisen suunnan kameratolppien hälytys ei nyt niin hirveästi häiritse, eihän se ole kuin yksi vilkaisu nopeusmittariin - tai ei sitäkään jos vakkari on päällä. Valitsee vain sopivan hempeän hälytysäänen.

                Mutta lisäksi itseäni on häirinnyt se, että vaikka valitsee nopeimmankin reitin, niin joskus ajattaa jotain ihan käsittämättömiä kärrypolkuja. Samoin vaikka valitsee vaihtoehdon, että vältetään päällystämättömiä teitä, niin silti saattaa soratietä osua reitille. Joten aina kannattaa verrata laskettua reittiä ihan oikeaan maantiekarttaan ennen lähtöä. Ja tuossa Go:ssa on tuo kokokin jo vähän kömpelö, nippa nappa mahtuu takin taskuun, mutta helposti kyllä tipahtaa käsistä.

                Ja on kyllä helppokäyttöinen, tuskin juuri helpommaksi on enää mahdollista tehdä.

                Comment


                • Ajoin TomTom 730:n avustamana viime viikolla Ljubljanasta budapestiin ja sieltä taas Ljubljanan kautta ensin leipzigiin, sieltä parin maaseutupitäjän kautta berliiniin, ja sieltä edelleen lyypekkiin.

                  1) unkarissa tuo oli tiellä noin kilsan loppumatkasta, lopun aikaa missä sattuu. Onneksi kyydissä oli ns. paikallisia.

                  2) Sloveniassa tuo ei tiennyt tietulleista, tai moottoriteistä tuon taivaallista

                  3) nopeusrajoitukset ei todellakaan pitäny itävallassa paikkaansa

                  4) nopeusrajoitukset ei myöskään saksassa osuneet kohdalleen

                  5) Ingolstadtin pohjoispuolella ajoin epähuomiossa risteyksestä ohi, ja kun kävin sadan metrin päässä tekemässä ukemit, ja tulin takaisin missattuun risteykseen, kone ei opastanutkaan enää sille tielle, vaan takaisin kohti lähtöpistettä.

                  6) berliinistä lyypekkiin - matka on noin 300km, johon käytin hyvin hiljaisessa liikenteessä yli 4,5 tuntia. 70km ennen lyypekkiä laitos opasti jonnekin pikkutielle, josta vielä pienemmälle, josta vielä vitusti pienemmälle, kunnes, ennenkuin käännyin tomtomin ohjeen mukaan pellolle, lakkasin kuuntelemasta ohjeita.

                  6) kun pääsin reilun tunnin maaseutukierroksen jälkeen takaisin motarille, opasti laite ramppia pitkin ulos, ja puolessa välissä ramppia alkoi vaatia kääntymään takaisin. -kahdesti

                  7) englanninkielinen puhesyntetisaattori tuottaa ajoittain mielenkiintoisia äänteitä

                  Comment


                    Alkuperäinen kirjoittaja 4vant
                    Onko Tomtomiin jo saatavissa ei-virolaista suomenkielistä naisääntä?
                    En löytänyt vielä, mutta miksi navissa pitäisi olla naisen ääni? Minun on ainakin hyvin vaikea ottaa ajo-ohjeita naiselta... :) Ei vaan, se korostus on varsin hjairitseva suorastaan.

                    Comment


                    • ToniH

                      Taisin ostaa saman 2 viikkoa sitten...TMC ominaisuus tosin aika turha tässä kehä ykkösen sisällä pyöriessä...ja helppo sillä on korjata nopeusrajoituksia ym juttuja lennosta...

                      Mitenkäs ne kameratolpat...onko se ominaisuus päällä ihan automatic vai pitääkö jotain erityistä tehdä?

                      Comment


                        Moro Vesa,

                        Mun mielestä siinä oli ne kameratolpat vakiona. Mutta, en enää muista pitikö se asetuksista kääntää päälle.

                        Enkä ole ihan saletti mutta siihen vissiin tarvii hommata vuosisoppari jotta saa tolppapäivitykset ilman piratisointia ihan sillä Tomtomin omalla softalla muiden päivitysten yhteydessä. 1 vuoden soppari maksoi 29.95e.

                        Comment


                        • Ei tarvitse olla edes piraatti, kun vaikkapa alla olevan linkin alta löytyy kameratolppia ja aika paljon kaikkia muitakin hyödyllisiä POI kohteita.
                          Kohteet toimii aika pitkälti copy-paste systeemillä tomppaan siirtämällä ja valikosta valitsemalla halutut kohteet näytettäväksi kartalla.
                          Näyttää olevan viimeisin kameratolppa päivitys 3.11 joten olettaisin että melko ajantasaista tietoa kameratolpista saa tuolta.

                          [COLOR=#810081]http://tomtompoi.1g.fi/[/COLOR]



                          Itsellä on toi Tomtom one v4. Toistaiseksi on aina perille löytänyt, vaikka ei ehkä joka kerta fiksuinta reittiä. Sen verran harvoin se on päällä että mitään syvempää raporttia en osaa antaa. Kuitenkin se on niin helppokäyttöinen että ohjeita ei ole tarvinnut lukea ja kaiken haluamansa on saanut päälle tai pois päältä. Miinusta voi antaa siitä että pieni näyttö, pienet kirjaimet ja isot sormet ei ole paras yhdistelmä näpytellä uutta osoitetta. Varmaan homma helpottuu jos viitsii näyttöä tökkiä kynällä tai jollain muulla sormea terävemmällä esineellä jolla osuu paremmin siihen kirjaimeen näytöllä mihin haluaakin osua.


                          Comment


                            Katos, kiitti vinkistä. Tuoltahan löytyy vaikka mitä muutakin hyödyllistä.

                            Comment


                            • Ostin kesällä Tomtom XL Europe 22:sen.

                              Vehje on todella kätevä ja nopea käyttää. Ei mitään vakavaa valitettavaa.

                              Pari pikkujuttua kuitenkin:
                              1. varoittaa kameratolpista myös väärään suuntaan, ruudusta tihrustamalla ei aina onnistu arvaamaan kummalla puolella se oikeasti on. Ja koska on tullut arvioitua pari kertaa väärin on nyt pakko olettaa sen aina olevan omalla puolella.
                              2. saapumisaika-arvio aivan suossa aina. Joku Espoo-Jkylä heti lähtöjään 1,5-2h väärässä ja viim. 50km kohdallakin vielä ennustaa aikaa menevän 1,2h (todellisuus 30-40min). Espoo-Kuusamo heitti arviot vieläkin enemmän. Tänään viimeksi kattelin, että se ennusti 45km:iin menevän 50 minuuttia ja 3/4 matkasta oli Lahden motaria... Eli tuohon ei voi luottaa ollenkaan.
                              3. jotkut paljon ajamani tieosuudet ovat pahasti väärin nopeusrajoituksien osalta enkä ole oikein onnistunut korjaamaan noita. Myönnettäköön, etten ole asiaan kovin paljon asiaan perehtynyt.
                              1) saa muokattua muistaakseni kaikkia POI:ta siten että "näytä vain omalla reitillä olevat"
                              2) aiemmin sai itse määriteltyä teille eri nopeudet (kesä ja motari 125 km/h tai maantie ja talvi 80 km/h) niin alkaa laskemaan oikein. Nyt hän se laskee ajettavasta nopeudesta ja reitin nopeusrajoituksesta.
                              3) perehdy ihmeessä :) Loisto laite!

                              Itse en luota pätkääkään nopeusrajoituksiin mitä TT näyttää. Sen mukaan kun ne Poliisit eivät sakota.

                              Comment


                              • Alkuperäinen kirjoittaja Juuso R Näytä viesti
                                1) saa muokattua muistaakseni kaikkia POI:ta siten että "näytä vain omalla reitillä olevat"
                                Tuo ei noihin vastakkaisen suunnan kameroihin auta ainakaan GO:ssa, sen mielestä nekin ilmeisesti on "omalla reitillä". Pitäisi varmaan olla "hälytä vain omalla kaistalla olevista..."

                                Comment


                                  Alkuperäinen kirjoittaja JuusoR
                                  2) aiemmin sai itse määriteltyä teille eri nopeudet (kesä ja motari 125 km/h tai maantie ja talvi 80 km/h) niin alkaa laskemaan oikein. Nyt hän se laskee ajettavasta nopeudesta ja reitin nopeusrajoituksesta.
                                  Niin, siis mitä? Et ymmärtänyt ongelmaa. Onhan siinä nopeusrajoitukset sisällä ja mallia kesä. Silti laskee pitkäksi ja radikaalisti. Karkea esimerkki: jos ajan moottoritietä 30km 120km/h rajoitusalueella ja pidän 115km/h vauhtia niin ei siitä pitäisi saada 40min millään matikalla, eihän?

                                  Tai 270km 80-120 rajoituksilla 5+h? Se siis arvioi minun ajavan noin 50kmh vaikka todellisuudessa vetelen noin 90-100kmh keskinopeudella. Ei siis laske tai jos laskee niin ihan omiaan ;)

                                  Comment


                                  • http://www.hakkapeliittagps.com

                                    66euroa, minusta ei paha.. kovasti ovat kehuneet.

                                    Comment


                                      Tässä juuri kyseistä ja juurikin tuohon hintaan hankittua laitetta ropailen. Koitan saada jonkun xvid-soittimen sisään. Dossinkin tuohon taitaa saada pyörimään ja jostain villimmät huhut kiertävät, että saisi joppa nettiselaimen ropailtua sisään ja piuhaa pitkin aina nettiin asti. Tiedä häntä.

                                      Comment


                                        Navin hankintaa on tullut joskus harkittua, mutta aina se on jäänyt '-ei-niin-tarpeellisena' ostamatta.

                                        Nyt alkaa olla puhelimen vaihto ajankohtainen (ehkä), joten pasahti mieleen, onko noista kännykkä-navigaatoreista mihinkään? Nokian 6110:aa joku tuossa jo kehui, mutta onko muista kellään kokemuksia? Ilmeisesti ne ei ole ihan toivottomia.

                                        Käyttö tulee olemaan kai kohtuu kevyttä, lähinnä isompien teiden varrella olevien kohteiden metsästystä. Työn puolesta saa silloin tällöin ravata ympäriinsä, joten tuo voisi olla kätevä, joskaan ei välttämätön.

                                        Comment


                                          E51 + bluetooth GPS + TomTom käytössä ja tyytyväinen olen ollut. Näytön pieni koko haittaa ainoastaan jossakin kaupunkipyörityksessä vieraalla paikkakunnalla.

                                          Comment


                                            Hankin hiljattain meidän ukolle Garminin Nüvi205:sen. Tuossa laitteessa näemmä ainakin päivitetty käyttöliittymä omaan Nüvi200:seen verrattuna. Näkyy mm. nopeus ruudun alakulmassa navigointitilassakin. Vaikuttaa ihan kelpo peliltä sellaiseen perusnavigointiin ja ajoon paikasta A paikkaan B.

                                            Parasta tuossa oli edullinen hinta, Gigantista 79? (pohjoismaiden kartoilla). Onhan noissa Garmineissa omat puutteensa, mutta pakko sanoa, että tuossa 205:sessa hinta/laatu on aika kohdillaan.

                                            Comment


                                              Arctos: Nokia Maps ei ole kovin kaksinen ja itselle ainakin iski kokeilussa Garmin Mobile XT. Ohjelman käyttöliittymä samanlainen kuin Garminin laitteissa ja omat POI:t toimivat. Reititys vaikutti ainakin 1600km reissulla ihan asialliselta.

                                              Jos kapulassa on kiinteä hintainen datapaketti voi kotimaassa käyttää noita ilmaisia softiakin, kuten Nav4all joka itsellä ainakin näytti toimivan asiallisesti pääkaupunkiseudulla.

                                              Comment


                                                Mulla silmään osui hakiessa 6210 Navigator. Olisko ilmeisesti epäluotettavan 6110:n evo-versio?

                                                Mulle nuo softat on vielä ihan vieraita. Ilmeisesti puhelimeen voi ladata tuon Nokian ilmeisen puutteellisen softan tilalle jonkin paremman tai , jos oikein ymmärsin, käyttää verkossa olevaa?

                                                Missähän hinnossa nuo BT-GPS:t liikkuu ja saako ne pelaamaan yhteen minkä vaan BT-varustellun puhelimen kanssa? Ei tarvisi vaihtaa puhelinta, kai..?

                                                Comment


                                                  30e ja ylöspäin näytti olevan ainakin Verkkokaupassa.

                                                  Comment


                                                    Mulle nuo softat on vielä ihan vieraita. Ilmeisesti puhelimeen voi ladata tuon Nokian ilmeisen puutteellisen softan tilalle jonkin paremman tai , jos oikein ymmärsin, käyttää verkossa olevaa?
                                                    Juurikin näin eli tuo Garmin Mobile Xt on muistikortilla tuleva navigointisofta (S60-käyttiksiin), johon voi vielä ladata haluamansa POI:t. Nav4All on ilmainen navigointisofta, joka lataa kartat ja reittiohjeet aina palvelimelta ja käyttää jonkin verran datasiirtoa.

                                                    BT-GPS:t eivät paljoa maksa (viime viikolla ostin 39€:lla) ja niissä on vielä sellainen etu autossa, että palikka voi olla tuulilasilla ja puhelin ei ole niin herkkä sitten satelliittien kanssa.

                                                    Comment


                                                      BT-gps laitteeksi suosittelen vahvasti tuota iBT-747 laitetta.
                                                      Laite on BT-GPS:än lisäksi itsenäinen dataloggeri 32Mb muistilla (4Mt) ja toimii nokian känny-
                                                      akuilla. Kuuluvuus on mainio, ja vertailussa tuo on tuottanut erinomaisia träckejä, pysyen
                                                      "oikealla kaistalla" mutkienkin läpi.

                                                      Comment


                                                        Milenkiintoinen vaihtoehto. Lisäksi näyttäisi siltä, että vanha ja luotettava Nokia 6233 sopisi alustaksi tuolle Nav4All -softalle. Ainakin se löytyy tuettujen listalta. Käyttis on vanhempi S40. Puhelimeen muuten olen tyytyväinen ja se toimii vielä kaksi vuotta vanhanakin oikein hyvin. Säästyisi ainakin puhelimen vaihdon aiheuttamalta hässäkältä, mikä on pelkkää plussaa.

                                                        Verkkokauppa tarjoaa Sigmatelin GPS -palikkaa tuohon 30? hintaan. Seuraavaksi edulisin vaihtoehto näyttää olevan 45? TomTom. Mitä siihen lisärahaan saa?
                                                        Tuon iBT:n mukana tulisi plotteri, mutta sen tarpeellisuudesta en sitten tiedä. Eihän se kovin paljon rahaa kyllä olisi, vaikka onkin kaksi kertaa edullisimman hintainen.

                                                        Seuraavaksi tarvitsee kai enää hankkia liittymään datapaketti. Riittääkö 25Mt siirtoraja mihinkään, vai kannattaako ottaa suoraan tuo rajattoman siirron paketti. Tottakai tarvittavan datan määrä riippuu käytön määrästä, mutta tuleeko tuo 25M täyteen jo yhdellä 300 km lenkillä, vai lataako sillä karttoja enemmänkin. Olettaisin, että ruutujen lukumäärä ratkaisevin tekijä?

                                                        Comment


                                                          Oletuksenahan tuo Nav4All lataa vain reitin opastuksen (puheohjaus & risteys nuolet) tuohan ei paljoa vie dataa, mutta jos reittiä katselee kartalla, niin dataa liikkuu, kun karttaruutuja riittää. Kannattaa ottaa kiinteä paketti, niin sitten voi Audifinn:siäkin lukea reissussa ja ottaa mailit, teksti-tv ja mobiilimese käyttöön. ;)

                                                          Comment


                                                            Ja miettikää nyt sitten missä tilanteessä se navi on päällä (digitoday).
                                                            Koska mennään täälläkin siihen että sinilakit koppaavat navit talteen tutkimuksia varten?

                                                            Comment


                                                            • Pitipä sattua. Juuri eilen mietin asiaa, kun tuli mieleen, että navin ajopäiväkirja kertoo aika tarkalleen, missä on ajettu ja millä nopeudella. Kävin jo mielessäni tilannetta, että poliisi pysäyttää ja vaatii nähdäkseen navia lukeakseen "ajopiirturin" -mihin hänellä ei ole mitään oikeutta. Tällaisessa tilanteessa Suomen yksityisyyden suojan rajat tulevat aika herkästi vastaan.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X