Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Audiclub.fi sivustolla/foorumilla on huoltokatko lauantaina 22.3. n. klo 18-21. Huoltokatkon aikana keskustelufoorumi ja Audiclub.fi sivusto ovat poissa käytöstä.
Nehän ne siinä on synnytysvaiheessa. Ois ehkä voinu harjoitella ensin jotain muuta, mutta tulihan noista ihan siedettävät "ensityöksi". Ensikerralla tietää paremmin minkälainen työjärjestys on hyvä. Teriä on tullut haalittua maailmalta. Kanadasta ostin ebayn kautta volframikarbidi tappiteriä teräkselle. Ei ollut pahan hintaisia, maksoi 4,6,8 ja 10mm:n sarja kuluineen 54€. Samalta myyjältä tulossa karbiditeräsarja myös alumiinille koot 3,4,6,8,10 ja 12mm. toimituskuluineen 74€. Noi terästerät leikkasi FE52:sta aika kivasti, ihan sievänsinistä kiehkuraa lähti.
Tarvikkeita hankkinut maailmalta. Esim. Ctc tools, Chronos, Carbideendmill.ca, Koneistus kauppa. (suomalainen jyrsinterä kauppa ). +Seppo Kivilinna oy, Veistokone ja Torafors. Tässä muutamia kauppoja joista saa aika edullisesti teriä ja tarvikkeita jyrsinkoneisiin. Esim. Toraforsilta ostin 50mm avarruspään. Maksoi 139€. Ei kannattanut alkaa tilaamaan ulkomailta, koska olis tullut kalliimmaksi toimituskulujen kanssa.
Ei ole jyrsin mutta iso pylväskone. Bulgaarialainen typ PK 031. Mistäköhän tuohon mahtaisi löytää räjäytyskuvat?? Googlettaminen tuntuu olevan kuvien suhteen takkuista.
Se on juurikin noin...
Jos koneistaa muovia tai muuta hyvin pehmeää, niin sitten voi kiinalaiset mennä, tuskin ovat toleranssissa ja kuluvat rautaseoksissa nopeasti.
Kierretapeissa suosittelen kiertämään kaukaa Wurthin tapit, Sandvik Dormer mustat kierretapit on hyviä ainakin ja muutkin terät ja porat on hyviä tai niitä vain on tullut käytettyä ja wurthiläisiä.
Karbiditerät oman kokemuksen mukaan on ihan kohtuullisia Kiinasta kun ei mitään sarjatyötä tee. Toki en oo niillä titaaniseoksis kovempia materiaaleja koneistanut... HSS/pikateräs terät sitten on aika kuraa.
No juu, eipä tässä ny mitään ihan älyttömiä tarkkuuksia vaadita. Tai jos joku semmonen homma joskus tulee, niin sit voi tuosta paikallisesta hakea tarvittavan terän. Katoin vaan et aika edukkaasti olis ebayssä tasojyrsimiä teräpaloilla. Mutta jos noi räjähtää palasiksi heti ku hipaisee rautaa niin ei ehkä kovin hyvä.
Näyttää Colchesteri aika pieneltä vaikkei tuo Värnamokaan mikään iso oo. Krooninen tilanahtaus hieman vaivaa siksi näin tiukka sijoittelu. Mutta eiköhän tolla ny harrastejutut jyrsi tiehensä. On toi ny kumminki hieman järeämpää kaliiperia kuin parin k€ kiinalaiset penkkikoneet. Yks huono puoli tuos on, pikaliikemekanismi on poistettu käytöstä koska kone on ollu koulun käytössä. Mutta voi olla vielä mahdollista, että osat löytyvät. Jos ei niin ne pitää ite tehä. Pikaliikkeet ovat kuitenki aika kätevät olla.
Osaako kukaan sanoa mitä tolla kasalla rattaita mahdollisesti tehdään? Kuuluivat koneen mukaan, mutta en keksinyt mihin niitä käytetään. Ei tiennyt myyjäkään.
Olisko rattaat jakopääkäyttöä varten? Googleen jos laitat "universal dividing head" kuvahakuun. Sillä vois tehdä spiraalimaisia uria, vinohoampaisia rattaita jne.
Epäilinkin hieman et olisivat tuohon jakopöytään liittyviä, ja luultavasti ovatkin, eli veto välitetään päydän x-liikkeestä sopivasti. Tiedä sit millanen fakiiri saa olla et sopivan ratastuksen osaa laskea? :D
Suuret kiitokset Kenaxille! Matkahuoltoon tipahti tänään paketti jyrsinistukoita. :)
Ihan heittämällä eivät näköjään menneet tähänkään jyrsimeen koska olivat DIN 69871 tyyppiä ja kone lähtökohtaisesti on DIN 2080, mutta pienellä modilla istuvat ongelmitta. Eli teen vaan n. 20mm pidemmän vetopultin ja koneistan pari milliä pois karan toisesta irroitettavasta lukituspalikasta(mikä nyt sit virallinen nimi onkaan?), tähän tyyliin. Kartio on sama molemmissa.
E J Mustajärvi myy aitoja Neuvostoliittolaisia pikaterästappeja. Hinnat ei päätä huimaa. Kiinalaiset tasojyrsimet toimii, kun niihin laittaa laatumerkkiä olevat teräpalat. Ctc tools myy oikeita laatu teräpaloja kohtuullisen edullisesti. Olen tilannut tuolta Ctc:ltä sorviin Korloyn paloja, ovat olleet ihan sitä mitä pitääkin.
Mainittakoon, että CTC on ihan sitä perus kiinaa, eikä siellä olevat merkkipalat todellisuudessa ole välttämättä aitoja. Ihan vaan huomiona. Ei vaikuttane mopon ohjaukseen näissä hommissa tosin.
Esim. Apkt 1604 näyttäis olevan aika yleinen palatyyppi noihin kiinalaisiin jyrsinpäihin. Ajattelin jossain vaiheessa pari päätä tilata, mutta pitää vielä kattoa jos tuota palaa saa jonku laatuvalmistajan toimesta...
Mitsubishi tekee tuota apkt 1604:sta. On ihan laatumerkki näissä hommissa. Itsellä 50mm pää jossa oli uutena noi Mitsut. Hyvin on pelittänyt, toki aika vähän tullut käytettyä sen jälkeen, kun tein flycutterin.
Pidempi vetopultti tuli tehtyä ja hyvin istu nuo istukat kun irrotti toisen karan lukitushampaan.
Jyrsin pari milliä pois lukitushampaasta. Hyvä eka testi vetästä tommosta karkaistua terästä. :D
Ei mitään hajuja noista kierros- ja syöttönopeuksista, mutta onneks löyty androidille käteviä laskureita. Tapissa(1800rpm) saa jyrsimen kierrokset kuitenki olla pikkutapeilla näköjään.
Pikkutapeilla joutuu kierroksista tinkimään aika reilusti ku tän koneen maks on vain 1800rpm. Noissa ekoissa testeissä mitä tein, niin oli ainakin syöttöä ihan liikaa suhteessa kierroksiin.
Pitäisi mielummin olla mm/min syöttö kenaxin kaavassa.
Syötöt ja nopeudet ovat täysin riippuvaisia myös kohteen jäähdytyksestä, painehuuhtelulla voidaan käyttää kovia leikkuunopeuksia, ilman huuhtelua työkappale alkaa sulaa.
Kierroksen korottajat sopivat yleensä vain poraukseen / tukevuusongelma.
En tiedä miten noissa jyrsintapeissa menee, mutta kierretapeissa oli kyllä yön ja päivän ero, kun kävin ostamassa bilteman kierretappisarjan tilalle muutaman Dormerin konetapin. Tuntuvat uppoavan kuin veitsi voihin ja kierre ei ole väljä. Rapina vaan käy, kun vääntelee kierrettä ja jälki on kyllä hyvää.
Kyllä se menee tapeissa ihan samalla tavalla. Ei ne halvat ole sattumalta halpoja ja kalliit sattumalta kalliita. Ei sitä voi tietenkään yleistää, että kallis on aina paras, mutta sen nyt voi melko huoletta sanoa, että halpa harvemmin on.
Jos vain pystyy ja voi, niin kannattaa suosia laatumerkkejä kuten Pokolm, YG, Fraisa, Walter, Dormer, Pramet (nykyisin Dormer Pramet), Mitsubishi jne.
Aloittaessa tuota harrastusta kannattaa toki ajella alkuun halvoilla vehkeillä kun niitä kolareita sattuu tiheämmin, mutta jossain vaiheessa halvoista vaan loppuu ominaisuudet ja yleisesti laatu.
Tuossa nyt tuota omaa kalustoa. Käytössä on poranteriä lukuunottamatta enää kaksi HSS-kalua, kaikki muu on kovametallia. Kuvan laatu on vähän surkea, ollut varmaan jotain rasvaa linssissä. Kuva on otettu viime syksynä koneen huollon yhteydessä kun työkalumakasiini oli tyhjänä. Noista 5-6 kalua on käytännössä aina makasiinissa ja loput sitten tilanteen mukaan.
Comment