Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Etäisyyshälytin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Etäisyyshälytin

    Olen hankkimassa nosturia autotalliin. Hankaluutena on, että nostimen nostokorkeus rittää nostamaan auton kattotuoleista läpi. Ajattelinkin, josko saisi järkihinnalla hankittua tai rakennettua etäisyys hälyttimen, joka rääkyisi jos meinaa nostaa liian korkealle.

    Käytännössä hälytys pitäis saada 5 - 10 cm ennenkuin auton katto ja tallin katto kohtaavat.

    Onko kenellekkään tullut tähän käyttöön sopivia vastaan? Tai hyviä ideoita kuinka perusinsinööri tuollaisen kykenisi tekemään. Hinnan pitäisi olla kympeissä.

  • #2
    Jos etäisyys on tuota luokkaa, miettisin jotain mekaanista ratkaisua. Eli joku sulkeutuva kytkin, johon saa sopivan "sondin".

    Comment


    • #3
      Biltema tarjoaa tämmöstä, ei omakohtaista kokemusta:
      http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Au...titutka-34702/

      Edit: Itellä ollu autossa vuosia Bilteman peruutustutka. Toimii autossa, niin miksei toimis katossakin: http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Au...aroitin-43147/
      Viimeksi muokannut Jouni_K; 21.1.2015, 20:49.

      Comment


      • #4
        Toimisiko joku tämmönen? http://www.clasohlson.com/fi/Valokenno/36-1731

        Comment


        • #5
          Tuohon ongelmaan hommaisin ihan "oikean" ja luotettavan järjestelmän. Ehdotukseni on: Kapasitiivinen anturi, jota ohjaamaan ottaisin esim. Siemensin ohjelmoitavan logiikan esim. "logo" (Siemensin halvin tuohon tarkoitukseen), joka ohjaisi nosturin moottoria. Näin saataisiin luotettava pysäytys tuohon nosturiin, ja välttyisit havereilta.

          Comment


          • #6
            Laittaisin ihan vain jotkut sähköputket tai lasikuituiset/muoviset aitatolpat vaakaan roikkumaan nosturin päälle. Ne voisi päällystää osin vesiputkien lämpösuojilla, niin ei tulisi kosketuksesta jälkiä auton kattoon. Siihenhän riittää kymmenen sentin pätkiä sinne tänne.

            Jos putkia roikottaa naruilla, niin naruihinhan on helppo tehdä sellaiset merkkiliput, jotka reagoivat siihen, että auton katto alkaa kannattelemaan putkia. Mekanismissa voisi myöskin hyödyntää sähköputkea. Pitäisi ottaa sopivia materiaaleja hollille ja alkaa rakentamaan. Ei tuollaisia kannata suunnitella liikaa etukäteen.

            Mielenkiintoinen pähkinä, kun on helppo rakentaa hälytin, joka on hetken aikaa ihan kiva ja toimiva. Monimutkaisuus ja sähkökäyttöisyys viehättävät alussa mutta pitkässä juoksussa yksinkertaisuus ja varmatoimisuus ilman huoltoa ovat arvokkaampia ominaisuuksia.

            Comment


              #7
              Eiköhän tuohon saa kytkettyä samanlaisen rajakytkimen kuin nosturissa on muutenkin sammuttamassa moottoria ylä- ja ala-asennoissaan. Meidänkin hallilla mietittiin jos kattoon laittaisi kytkimen joka pysäyttää nosturin kun auton katto saavuttaa anturin. Tähän asti on tultu toimeen nosturintolppaan merkattujen viivojen avulla joita on piirrelty eri autojen mukaaan.

              Comment


                #8
                Yleensä noissahan on ihan vain rajakytkin katossa, josta roikkuu vaahtomuovirengas tms. muu pehmeä. Sitten kun auton katto alkaa nostamaan rengasta, kytkin katkaisee noston.

                Antennit pitää toki aina katsoa erikseen, että taipuvat kattoa pitkin liukuen eivätkä tökkää.

                Comment


                  #9
                  Joo, käytännössä tulee varmaan kaksi systeemiä.

                  Hätäseis nappi kattoon, sarjaan kytkettynä laitteen omaan hätäseis linjaan (jos siinä sellainen on). Minkähänlainen sovellus tuo jasson mainitsema rajakytkin systeemi on? Kytkennältään varmaan sama kuin hätäseis piiri, mutta millaisilla komponenteillä ja mekaniikalla toteutettu?

                  Sitten toinen summeri, joka varoittaa että nyt on liki.

                  Tuo clas ohlson valokenno vois olla toimiva. Toisessa autossa on kattokaiteet, joten poikittain autoon nähden asennettuna huomioisi tuonkin. Niin ja on pieni epäilys, että kavereiden vierailuinto saattaa kasvaa joten talliin saatta eksyä kaiken maailman bimmereitäkin. Niistä nyt ei niin väliä, mutta tallin katon kalliit kipsilevyt täytyy turvata ;=).

                  Antennit onkin sitten vähän kinkkisempi. Sinänsä ne pitää käytännössä ottaa irti ennen nostoa, mutta olen kuullut, että joskus on joku unohtanut jotakin...

                  Comment


                    #10
                    Ainakin mitä omassa käytössäni olevassa nosturissa oli, niin siinä vedettiin vain kattoon kiinni sellainen iso mikrokytkimen kaltainen sähkökytkin. Siinä roikkui vaahtomuovirengas tms. pehmeä kappale kiinni, joka painollaan vetää kytkintä. Kun auto osuu vaahtomuovirenkaaseen keventäen sitä, ei kytkin enää vedä. Kytkin oli johdolla yhdistetty nosturin ohjauspiiriin.

                    Hyvin yksinkertainen ja aika bullet proof. Lisäksi korkeuden säätää helposti laittamalla vaahtomuovirenkaan roikkumaan vähän alemmas.

                    Piiska-antennit menivät aina ihan hyvin, kunhan vähän nostettaessa taittoi niitä, että taittuvat kattoa pitkin eivätkä tökkää.

                    Comment

                    Working...
                    X