Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tietokonetuulettimista murhetta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tietokonetuulettimista murhetta

    Ostin jimssiltä neljä tuuletinta hoitamaan auton vahvistinkotelon jäähdytystä. Tuulettimissa on kaapelointi musta (-), punainen (+) ja valkoinen, joka on luultavasti ohjaus?
    Kaikki tuulettimet on rinnankytkettynä, eli plussat yhdessä ja miinukset yhdessä.
    12Vdc kun laittaa punaiseen ja mustaan, pyörii tuuletin naurettavaa vauhtia. Pitäiskö toi valkonenki kytkeä johonkin tai jotenkin vai onko noi tuulettimet oikeesti noin heikot ettei tuuletusta kädellä tunne..?

    Ja toimiiko toi niin miten järkeilin, et kaks tuuletinta käännetty toisinpäin ni imis ilmaa kotelosta ja toiset kaks oikein päin puhaltaa koteloon?

    Linkkiä viel perään, jos auttaa.

    E: Jännitteenkesto loppuu 13,2 volttiin, jonka latausjännite kuitenkin ylittää, kestääkö noi nyt kuitenkin 14,4V?

  • #2
    60 x 60 x 25mm tuuletin 1800rpm ei nyt ihan kauheeta taifuunia saakkaan aikaan. se kolmas johto on ohjausjohto mihin syötetään 0-10v tai 0-20mA tai 4-20 mA. En varmaksi mee sanomaan mitä tietokoneen emolevy syöttää. Joku viisaampi voi vastata kun en ole perehtynyt emolevyjen sielunelämään.

    Comment


    • #3
      Saako sen sillä ohjauksen kytkennällä vauhdikkaammin pyörimään?

      Comment


      • #4
        Jos ei käteen tunnu ilma virtausta niin sillon ei kyllä pyöri täysillä joten kannttaa koittaa antaa siihen valkosellekkin pikkasen virtaa.

        Itsellä on tietokoneessa 140mm tuulareita ja pyörii sen 800-1000rpm ja kyllä tuntuu ilma virta sit kun pitää putsata pölyt koneesta niin maximi kierrokset 2000rpm ja pölyt vaan pöllyää koneen kaikista pienistä koloista.

        Lukasin noita sun tuulareita niin ei välttämättä pidäkkään tuntua kun ilman siirto kyky on tota luokkaa.
        Mut lukaseppa tuolta http://murobbs.muropaketti.com/threa...ttimia.783588/ ja voit jopa kysellä kyllä sielä on auto harrastajiakin jotka osaa vastata.

        Comment


        • #5
          Ei nyt käsillä oo mitään millä sais jännitettä alemmaks. Akulta saa sen 12V. :D

          Comment


            #6
            Se valkoinen karva on pyörintänopeustieto, ei ohjaus.

            Comment


            • #7
              Eli noi vaan on niin pienet ja surkeet.:D
              Ei tohon räkkiin olis mitenkään mahtunut isompia.:)

              Comment


              • #8
                alpi saattaa puhua asiaa kun on noin pienestä puhaltimesta kyse. Eli oma kommenttini oli siis pelkkää pa....

                Comment


                • #9
                  luulis kai noiden vähän ilmaa pyörittävän, mutta kuten aiemmin joku kertoi niin et mitään myräkkää noilla saa :)

                  Volteista vois sanoo, että kestää 14.4v, mutta lyhentäähän se aina käyttöikää kun mennään rajojen yli..
                  Onhan noissa aina väkisinkin vähän pelivaraa, ei ne voi tehdä laitetta mikä kestää 13v ja palaa heti 13.1v jännitteellä =)

                  E: Niin ja kierroksethan kasvaa vähän noilla isommilla volteilla, niin jo alkaa pöhisee ;)
                  Viimeksi muokannut Pexter; 19.12.2014, 22:27. Perustelu: qwerty

                  Comment


                  • #10
                    Jep. Pitää kokeilla kunhan saa räkin nostettua autoon.:) kiitos kovasti avuista ja selvennyksestä.

                    Comment


                    • #11
                      Voin katsella noita tuulareita.
                      Onko niiden pakko olla tota 60x60 kokoa vai saako olla 80x80 kokoakin niistä kun löytyis jo aikas paljon tehokkaampia
                      http://www.jimms.fi/tuote/NF-A6X25
                      http://www.jimms.fi/tuote/ITR-P-P
                      http://www.jimms.fi/tuote/SST-FW81
                      Tossa nyt muutama ja luulis et noilla saat ilman kiertämään.
                      Ja voi olla et tuola murossa on just noita tuulareita myynnissä.

                      Jos vaan mahdollista niin koita saada modailtua tollanen http://www.jimms.fi/tuote/NF-A14-IPPC-3000-PWM puhaltaan sinne koteloon =)

                      Comment


                      • #12
                        Räkin pohjas ei oo tilaa tuuletukselle ja seinämät on vaan 70mm. Mul on noi linkitetyt tuulettimet kiinni jo. Toki vois laittaa kansilevyynki, mut en haluu et jää näkyville konttiin.

                        Comment


                        • #13
                          Laita tonne muroon myyntiin noi sun ja osta tollasen 60x60 noctuanit tilalle niin pitäis alkaa pysyyn lämmöt kurissa.
                          Onhan ne aikas hintavat tuulareiks mut noctuan on yks merkittävä valmistaja ja on laatu kamaa ei hajoa helposti ja käyttö ikiä on +150 000h.

                          Comment


                            #14
                            Tuo Noctuan 60x60x25 NF-A6x25 FLX ei liikuta speksien mukaan juuri yhtään enempää ilmaa, kuin tuo NB:n PR-2.

                            Noctua: 29,2 m3/h eli ~17,2 CFM
                            NB: 17 CFM

                            Comment


                            • #15
                              En tiedä kohdetta mihin tuulettimet tulee, mutta ei sen ilman tarvitse aina niin virrata että tukka lähtee.
                              Pienelläkin ilmanvaihdolla saadaan jo lämpöä siirtymään.

                              Comment


                              • #16
                                Kunhan vahvistimet ei vaan liikaa lämprne. Luulen, että ilmankierto riittää.:)

                                Comment


                                  #17
                                  Autovahvistimet nyt on jo lähtöjään yleensä suunniteltu toimimaan paskamaisissa olosuhteissa. Tärinää ja lämpöä yleensä riittää, joten eiköhän tuo 4kpl 60x60 tuuletinta anna ihan riittävän ilmavirran sinne koteloon, kunhan on huolehdittu, että se lämmin ilma pääsee pakenemaankin sieltä kotelosta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Suljettu tila jossa pleksi päällä. Sieltä pitäis 2 tuuletinta puhaltaa ilmaa ulos ja kaks tuoda sisään. Eri päästä koteloa, niin syntyis ehkä vetoa
                                    :)

                                    Comment


                                      #19
                                      Eiköhän tuo riitä "jäähdytykseen". Kyllä siellä ilma vaihtuu kumminkin tuollakin järjestelyllä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Eikös se kytkentä olis helpointa tarkistaa liittimen pinnijärjestyksestä. Emolevyn 3 pinninen liitin kun on ihan standardisti 1. GND / 2. VCC / 3. RPM sense. Eli siis 1 ja 2 pinnin välille kytketään jännite. Johtojen värit voi tuulentinvalmistajasta riippuen olla ihan mitä tahansa.

                                        Nopeussäätöhän noissa on aina ihan vaan jännitettä laskemalla tai pulssittamalla. Noissa on hyvin yksinkertainen DC moottori, joten ei siihen kovin monimutkaista ohjausta kannata rakentaa. Jos kolmas johdin on johonkin kytetty niin se on sitten RPM mittaus.

                                        Ja tosiaan normaali autovahvistin ei tarvitse ilmanvirtausta jäähdytykseen. Suljetussa tilassa on tärkeää järjestää "ilmanvaihto". Eli siis ilman pitää sen verran liikkua, ettei kotelon lämpötila nouse turhan paljoa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Liitteestä huomaa. Toi tila mikä on rajattu, tulee olemaan suljettu ja menee kontin pohjalle. Päälle kansilevy ja koko sisäosa näkymään pleksin alta.

                                          Alavasemmalla ja oikealla sivuissa näkyy tuloilmaföönit ja ylhäällä vahvistimien takana poistot. Ja ilma vaihtuu sit jostain kontin raoista. :)
                                          Attached Files

                                          Comment


                                            #22
                                            onko tämä uppoamassa varapyöräkoteloon vai mihin?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kontin pohjalle, varapyöräkotelo nyt on aika onneton tollasessa nelikko kolmosessa :/ pohja toki vähän nousee alkuperäsestä.:) E: siis kaikki alkuperänen on kontin pohjalta pois. Peltiä ja vaimennusta vasten siis tulee.
                                              Viimeksi muokannut Juha|; 21.12.2014, 21:40.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X